Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Jeg forstår det slik at barn automatisk er medlem med mindre man som foreldre gir beskjed om at barnet ikke skal være medlem.

Nei, det kan jeg ikke tro at stemmer? Det virker jo helt ulogisk. Trodde en del av poenget med dåpen var at da ble de tatt i kirken? Da utviskes jo noe av forskjellen mellom å døpe og ikke døpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk Åberg

I så fall skulle jeg ha vært medlem hele barndommen? Ikke at det betyr så mye i praksis, men prinsippielt ville det vært helt hårreisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Nei, det kan jeg ikke tro at stemmer? Det virker jo helt ulogisk. Trodde en del av poenget med dåpen var at da ble de tatt i kirken? Da utviskes jo noe av forskjellen mellom å døpe og ikke døpe.

Jo, det stemmer nok. En stund ble ALLE registrert, og så var det opp til hver enkelt å melde seg ut igjen - selv om ingen fikk beskjed om at nå er du medlem av statskirka, eller beskjed om hvordan registreringen foregår. Hvis en hvilken som helst annen organisasjon hadde gjort noe lignende, kan du tro det hadde blitt haraball... men siden det er statskirka, så er det jo helt ufarlig, og "det gjør da ingen skade". Derfor er det ok.

Jeg blir så provosert at jeg tror jeg sprekker.

Nå er det jo i og for seg ingen forskjell på å døpe og ikke døpe uansett, for man gjør det jo bare fordi det er tradisjon, ikke fordi det faktisk betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Kirkeloven, hentet fra Lovdata:

"Barn anses å høre inn under Den norske kirke fra fødselen såfremt en av foreldrene er medlem. Hvis en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke, kan de melde fra til kirkebokføreren at barnet ikke skal anses å høre inn under denne." Ergo så må man melde fra at man ikke vil høre til under kirken.

Men samtidig sier de "Barn av foreldre som ikke er medlemmer av Den norske kirke, anses å høre inn under denne såfremt foreldrene melder fra om det til kirkebokføreren." Så det virker som man må melde inn barna hvis ingen av foreldrene er registrert.

Lenger nede står dette: "Barn som etter bestemmelsene i nr 2 og 3 anses å høre inn under Den norske kirke, blir medlem av denne når det er døpt." så det virker som om det er en forskjell på å høre inn under og å være medlem. Uten at jeg kan se forskjellene.

Kirken.no sier dette om saken: "Udøpte barn under 15 år: Disse står i en mellomstilling når det gjelder kirkemedlemskap. Når begge foreldrene er medlemmer av Den norske kirke, hører deres barn inn under kirken fra fødselen av. Dette gjelder også når bare en av foreldrene er medlem, med mindre begge ønsker det motsatte. Disse betegnes som ”tilhørende Den norske kirke”. Men etter fylte 18 år hører ingen udøpte inn under Den norske kirke. "

Og jeg mener at dersom man ikke melder seg inn i et annet tro- eller livssynssamfunn, så hører man inn under kirken, enten man er medlem eller ei.

Ulempen med statskirke er vel akkurat det at du ikke kan være helt tro- eller livssynsfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt og konfirmert - men meldte meg ut da jeg var 18.

Når det gjelder dette med å melde seg inn og ut.... Det kom en ny lov om dette i januar 2006: http://odin.dep.no/kkd/norsk/dok/regelverk...043/dok-bn.html

Hvis det å bli medlem i statskirken hadde vært noe du aktivt måtte gjøre selv så hadde det vel ikke vært så mange medlemmer som det faktisk er....? 80% av Norges befolkning er medlemmer i statskirken - tror dere alle er kristne? Det blir enkelt å få 80 % av Norges befolkning som medlemmer, når flesteparten automatisk blir innmeldt ved fødsel og utmeldt ved død. Men, nå er dette altså endret slik at det kun er de som blir døpt som blir medlemmer. Men alle dere som ble døpt før denne nye loven trådte i kraft (og som ikke er sikre på om foreldrene deres meldte dere ut før dere ble myndige) - ta en sjekk!! Det er meget mulig at dere står som medlemmer.

Min venninne har to døtre (12 og 15 år) som ikke er døpt - men begge var medlemmer av Statskirken for det. Så fort de var registrert i Folkeregisteret var de også innmeldt i Statskirken. Moren oppdaget dette først da den eldste skulle ha humanistisk konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaploink

Eg er utmeldt av statskyrkja da eg ikkje er kristen. Kjenner eg blir litt oppgitt over dei som er medlem kun på grunn av tradisjon og seremoniar. Seremoniane BETYR jo faktisk noko, i mi bok blir det da heilt feil å benytte seg av desse utan å kunne stå inne for det religiøse innhaldet.

Det går fint an å gifta seg, ynskje små barn velkomne til verda og markera overgang til ungdomstida utan religiøs innblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweetypie

Er Katolikk. Jeg ble døpt Katolsk, men mener selv at jeg har valgt det selv da jeg ikke melder meg ut ;) Begge barna mine er også døpt. Min mann tilhører Statskirken.

Eldste jenta mi stod oppført i to Kirkesamfunn hun, både i Den Katolske Kirken og Statskirken. Vi fikk da ordnet opp i det heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Ut fra det Irie skriver så hører man altså inn under Statskirken hvis minst en av foreldrene er medlem, uavhengig av om barnet døpes? Og hvis man ikke melder seg ut, så blir man automatisk utmeldt når man fyller 18.

Dette er ganske utrolig i grunnen. Det har jo vært litt i media innimellom om juks med medlemstall i forskjellige organisasjoner. Syns dette burde gå inn under noe av det samme. Man lurer jo til seg medlemmer. Men når jeg tenker etter så burde det vel ikke spille noen rolle økonomisk - de som ikke er medlem av noe annet trossamfunn gir uansett økonomisk støtte til statskirken. Men kanskje de vil ha høye medlemsstall pga. at de vil bygge flere kirker e.l?

Vet at faren min har vært utmeldt siden han var ung, men når moren min meldte seg ut er jeg usikker på. Så det kan være jeg var innmeldt helt til jeg var 18 uten å vite det da? Hehe, vet ikke jeg om tør å fortelle det til pappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det Irie skriver så hører man altså inn under Statskirken hvis minst en av foreldrene er medlem, uavhengig av om barnet døpes? Og hvis man ikke melder seg ut, så blir man automatisk utmeldt når man fyller 18.

Når man er under 15 hører man automatisk til sine foreldres trossamfunn, uansett hvilket. Men statskirka har inntil nokså nylig hatt en praksis på å melde inn alle som fyller 15, dersom de ikke melder seg inn ett annet sted. (Og noen ganger dersom de står andre steder også.)

Helt horribel praksis, og jeg er virkelig glad for at de tar tak i dette, angående alle kirkesamfunn. Samboeren min fikk vite tidligere i år at han er innemeldt i to ulike trossamfunn, og ingen av dem har han selv tatt initiativ til å melde seg inn i. Og det ene var selvsagt statskirka.

Dette med at ingen udøpte over 18 år skal stå i statskirka er noe nytt de har begynt med, etter at de fikk litt mye negativ oppmerksomhet i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er under 15 hører man automatisk til sine foreldres trossamfunn, uansett hvilket.

Men hva hvis ingen eller bare en av foreldrene hører til/er medlem av et tros- og livssynssamfunn? At de ikke er innmeldt i noe annet, mener jeg da. Vil barnet da kommer til å "høre inn under" statskirken? Eller kan man være uten tilhørighet? Jeg tror ikke det. Jeg tror at man "hører inn under" statskirken hvis man ikke er medlem av et annet tros- eller livsynsamfunn, men jeg er ikke sikker.

Og er det noen som vet forskjellen på "å høre inn under" og "å være medlem"?Jeg forstår at du må melde deg inn (døpes) for å bli medlem, men hvilke forhold er knyttet til noen som "hører inn under" statskirken?

Endret av Irie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Men hva hvis ingen eller bare en av foreldrene hører til/er medlem av et tros- og livssynssamfunn? At de ikke er innmeldt i noe annet, mener jeg da. Vil barnet da kommer til å "høre inn under" statskirken?

Og er det noen som vet forskjellen på "å høre inn under" og "å være medlem"?Jeg forstår at du må melde deg inn (døpes) for å bli medlem, men hvilke forhold er knyttet til noen som "hører inn under" statskirken?

I praksis er det ingen forskjell. Og når det gjelder å vite om du er medlem eller ikke, det må du faktisk ringe og sjekke for å finne ut, for plutselig kan du være innmeldt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er utmeldt av statskyrkja da eg ikkje er kristen. Kjenner eg blir litt oppgitt over dei som er medlem kun på grunn av tradisjon og seremoniar. Seremoniane BETYR jo faktisk noko, i mi bok blir det da heilt feil å benytte seg av desse utan å kunne stå inne for det religiøse innhaldet.

Det går fint an å gifta seg, ynskje små barn velkomne til verda og markera overgang til ungdomstida utan religiøs innblanding.

Det er jo nettopp derfor vi setter pris på disse seremoniene, fordi de betyr noe for oss personlig. Kirken har i hele mitt liv betydd enormt mye for meg, og jeg elsker det gamle huset, med den spesielle stemningen og roen jeg får av bare å befinne meg der. Men jeg ser ikke på meg selv som kristen i tradisjonell betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

Vet ikke, og gidder ikke sjekke ut. Er ikke meg som har meldt meg inn og ser derfor ikke grunnen til å styre mer med det. Hodet mitt vet mest hva jeg tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og deri ligger problemet med staten og kirken. For hvis man ikke er meldt inn i et annet tros- eller livsynssamfunn, så får kirken statsstøtte for deg, og du er på et vis "medlem" selv om du ikke står i boka.

Statkirken får ikke støtte ut fra antall medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statkirken får ikke støtte ut fra antall medlemmer.

Nei, ikke direkte, men på en måte får de det likevel.

Det som skjer er at den norske kirke får en sum på statsbudsjettet. Så regner man ut etterpå hvor mye de har fått pr medlem, så får de andre trossamfunnene det samme, pr medlem de har. Så jo flere som står i statskirka, jo mindre får de andre pr medlem. I tillegg blir jo den summen den norske kirke får også vurdert i forhold til hvor stor oppslutnig de har, selv om de ikke får en bestemt sum pr medlem hvert år.

Så statskirka tjener økonomisk på å ha flest mulig passive medlemmer, i tillegg til at de andre trossamfunnene taper på at de har det.

Og når den ukritiske registreringen til den norske krike har ført til mange dobbeltregistreringer, så er de også med på å svindle systemet, ved at to ulike trossamfunn får kreditt for samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...