Gå til innhold

Konsekvenser av å gi blod?


majalill

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen vet av/har erfart noen konsekvenser av å gi blod?

Har nettopp meldt meg inn i blodbanken, og venter på innkallelse. Har tidligere fått påvist litt jernmangel, og vet ikke om det er så lurt å gi blod da, men jeg er slettes ingen lege og aner ikke om dette har noe å si. Får jo sikkert svar når jeg kommer til sykehuset, men vil bare høre om noen vet om noen konsekvenser på forhånd. Er så nysgjerrig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om noen vet av/har erfart noen konsekvenser av å gi blod?

Har nettopp meldt meg inn i blodbanken, og venter på innkallelse. Har tidligere fått påvist litt jernmangel, og vet ikke om det er så lurt å gi blod da, men jeg er slettes ingen lege og aner ikke om dette har noe å si. Får jo sikkert svar når jeg kommer til sykehuset, men vil bare høre om noen vet om noen konsekvenser på forhånd. Er så nysgjerrig!

... Og på den medisinske kontrollen, sjekker de deg for kjønnssykdommer? Er ganske sikker på at jeg ikke har noen, men er jo ikke 100% sikker. Holder det da at de sjekker meg der, eller må jeg til lege selv for å sjekke på forhånd? Er jo genialt om de sjekker det for deg og gir beskjed, så får jeg en sjekk med det samme :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært blodgiver i to år nå, og for min del gikk det helt bra. Ved mangel på jern vil du få jerntabletter og innkalling etter 5-6 uker. Alle mine verdier var helt bra, men jeg valgte å ta et lite opphold nå, da jeg har mange baller i luften. Man skal føle seg frisk og opplagt når en gir blod. Viktig å få i seg nok væske før og under blodgivning.

Kroppen tar ikke skade av å gi blod, men jeg anbefaler deg ikke å gjøre hardt fysiks arbeid samme dag. Jeg hadde en episode selv, der jeg hadde gitt blod på morgningen, dro på skolen etter det. Da kvelden kom skulle jeg på død og liv rekke 19:30 toget og spurtet det jeg kunne. Vel inne i togvogna holdt jeg på å svime av :P Ellers kjørte jeg bil/motorsykkel til og fra Ullevål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og på den medisinske kontrollen, sjekker de deg for kjønnssykdommer? Er ganske sikker på at jeg ikke har noen, men er jo ikke 100% sikker. Holder det da at de sjekker meg der, eller må jeg til lege selv for å sjekke på forhånd? Er jo genialt om de sjekker det for deg og gir beskjed, så får jeg en sjekk med det samme :fnise:

Det blir ikke foretatt en "god nok" helsetest av deg som blodgiver. Ved bytte av seksualpartnere må man vente 6 mnd for å gi blod igjen. De kan sjekker noe, men langt ifra alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at de sjekker for HIV. De tar nok ikke folks svar for god fisk når det gjelder akkurat det. Konsekvensene er for alvorlige.

Jeg gir fire ganger i året, og får alltid med meg noe jern når jeg drar. Det er viktigst å ta jern dagene rett etter giving.

Etter neste gang er jo oppe i seks Mummi-kopper :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man gir blod så taper man jern, og det er bra. Prøv istedet å få i deg mer kobber, igjennom mat som fisk, mørk sjokolade, limabønner, cashew nøtter, sesamfrø, og linser.

Anonymous poster hash: bbab9...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man gir blod så taper man jern, og det er bra. Prøv istedet å få i deg mer kobber, igjennom mat som fisk, mørk sjokolade, limabønner, cashew nøtter, sesamfrø, og linser.

Anonymous poster hash: bbab9...f3b

wtf??

Bra å tape jern??? Jern må man ha for å ha blod

Blodceller lever kun i ca 120 dager, derfor trenger man hele tiden påfyll av jern, spesielt dersom man gir blod. Da tappes man for 470 ml.

Anonymous poster hash: 866e2...f60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man gir blod så taper man jern, og det er bra. Prøv istedet å få i deg mer kobber, igjennom mat som fisk, mørk sjokolade, limabønner, cashew nøtter, sesamfrø, og linser.

Anonymous poster hash: bbab9...f3b

Har du hemokromatose og i tillegg misforstått noe?

Anonymous poster hash: 48528...026

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke foretatt en "god nok" helsetest av deg som blodgiver. Ved bytte av seksualpartnere må man vente 6 mnd for å gi blod igjen. De kan sjekker noe, men langt ifra alt.

Skjønner! Har sjekket meg nylig på helsestasjon, men det er jo kun urinprøver, så greit å få sjekket det som går på blod også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar blodprosenten din før du får gi blod :) Er den under 12 så tapper de ikke.

Det blir også testet for HIV og hepatitt.

Supert at du vil gi blod, trenger flere blodgivere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Flott at du vil gi :)

Husk å spise en stor frokost/lunsj (ikke to knekkebrød), ta gjerne med en cola om de ikke har tilgjengelig, og regn med å bli litt sliten samme dag, og kanskje noen dager etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På det sykehuset jeg gir blod så får vi saft underveis :)

Tar ikke så lang tid, tror det tok 7min sist gang å tappe en halvliter. Men, må sitte i 20min etterpå for å være sikker på å ikke bli svimmel..

Dessuten så digger jeg mummikoppene man får velge mellom etter at man har gitt! Begynner å få ei fin samling nå :) (du får velge andre ting enn kopper også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Du får ikke gi blod hvis du har jernmangel, så dette sier de i så fall fra om :)

Jeg har gitt blod i mange år, og det har aldri hatt noen konsekvenser. Bare pass på at du har spist og drukket på forhånd, og at du også drikker litt etterpå.

Hos oss pleide de å gi ut et brett med jerntabletter for å fylle opp lagrene etter blodgivning, men etter at jeg ble vegetarianer har jeg ikke trengt dette. Litt usikker på om de gjør det nå lenger. Det har også blitt slutt på mummikoppene, men man kan velge et veldedig formål som Blodbanken gir 50 kroner til om man ikke vil ha noen av tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke gi blod hvis du har jernmangel, så dette sier de i så fall fra om :)

Jeg har gitt blod i mange år, og det har aldri hatt noen konsekvenser. Bare pass på at du har spist og drukket på forhånd, og at du også drikker litt etterpå.

Hos oss pleide de å gi ut et brett med jerntabletter for å fylle opp lagrene etter blodgivning, men etter at jeg ble vegetarianer har jeg ikke trengt dette. Litt usikker på om de gjør det nå lenger. Det har også blitt slutt på mummikoppene, men man kan velge et veldedig formål som Blodbanken gir 50 kroner til om man ikke vil ha noen av tingene.

Jeg ga blod for noen uker siden, og fikk mummikopp, så ikke slutt på det her. Masse man kunne velge i ; sekker, vin og ølglass, t-skjorter, håndklær.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ganske sikker på at de sjekker for HIV. De tar nok ikke folks svar for god fisk når det gjelder akkurat det. Konsekvensene er for alvorlige.

Jeg gir fire ganger i året, og får alltid med meg noe jern når jeg drar. Det er viktigst å ta jern dagene rett etter giving.

Etter neste gang er jo oppe i seks Mummi-kopper :danse:

Mummikopp?? Og der var jeg registrert som blodgiver, ja.

Anonymous poster hash: 46ac1...243

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg ga blod for noen uker siden, og fikk mummikopp, så ikke slutt på det her. Masse man kunne velge i ; sekker, vin og ølglass, t-skjorter, håndklær.....

Så bra! De hadde bare kjipe ting her sist. Men jeg har uansett ikke barn, og de andre tingene enn mummikoppene har ikke pleid å være noe særlig, så jeg syntes det var supert da det ble mulig å gi til veldedig formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! De hadde bare kjipe ting her sist. Men jeg har uansett ikke barn, og de andre tingene enn mummikoppene har ikke pleid å være noe særlig, så jeg syntes det var supert da det ble mulig å gi til veldedig formål.

Mange voksne samler på mummikopper selv om de ikke har barn :)

Men å kunne donere til veldedighet er også supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...