Gå til innhold

Konsekvenser av å gi blod?


majalill

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen vet av/har erfart noen konsekvenser av å gi blod?

Har nettopp meldt meg inn i blodbanken, og venter på innkallelse. Har tidligere fått påvist litt jernmangel, og vet ikke om det er så lurt å gi blod da, men jeg er slettes ingen lege og aner ikke om dette har noe å si. Får jo sikkert svar når jeg kommer til sykehuset, men vil bare høre om noen vet om noen konsekvenser på forhånd. Er så nysgjerrig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om noen vet av/har erfart noen konsekvenser av å gi blod?

Har nettopp meldt meg inn i blodbanken, og venter på innkallelse. Har tidligere fått påvist litt jernmangel, og vet ikke om det er så lurt å gi blod da, men jeg er slettes ingen lege og aner ikke om dette har noe å si. Får jo sikkert svar når jeg kommer til sykehuset, men vil bare høre om noen vet om noen konsekvenser på forhånd. Er så nysgjerrig!

... Og på den medisinske kontrollen, sjekker de deg for kjønnssykdommer? Er ganske sikker på at jeg ikke har noen, men er jo ikke 100% sikker. Holder det da at de sjekker meg der, eller må jeg til lege selv for å sjekke på forhånd? Er jo genialt om de sjekker det for deg og gir beskjed, så får jeg en sjekk med det samme :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært blodgiver i to år nå, og for min del gikk det helt bra. Ved mangel på jern vil du få jerntabletter og innkalling etter 5-6 uker. Alle mine verdier var helt bra, men jeg valgte å ta et lite opphold nå, da jeg har mange baller i luften. Man skal føle seg frisk og opplagt når en gir blod. Viktig å få i seg nok væske før og under blodgivning.