Gå til innhold

Tvunget til å ta psykiatriske medisiner for å kunne motta stønad fra NAV


Rakel

Anbefalte innlegg

Her er det ikke noe grunnlag for noe pasientombud eller noe som helst.

Dere som leser her kjenner ikke situasjonen, men skal allikevel overprøve en psykiaters vurderinger. Jeg synes dt er hårreisende at dere skal fortelle ts at dette er noe rystende eller alvorlig.

Hvilken kompetanse er det dere har som gjør at dere kan overprøve en psykiater uten en gang å ha sett pasienten, hennes journal eller observert/samtalt med henne?

Alt vi vet, er at en som er fagutdannet vurderer dette medikamentet som noe som bør prøves. Det er hverken dramatisk eller alvorlig. Fungerer det ikke, blir det heller ingen fast medikasjon.

Vi kan ikke ha et system der man kan motsette seg behandling, og derved motta ytelser som man ikke ville ha behov for hvis behandlingen virker. Dersom behandlingen ikke virker, er man fortsatt berettiget til disse ytelsene. Da har man forsøkt. Det er ikke noe rart at det stilles krav til at man forsøker å bli frisk.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

jeg tenkte det samme når jeg leste alle tilbakemeldingene. Dette er ingen katastrofe, og jeg synes flere her overdriver.

Det er kun et forsøk, og fungerer ikke medisinene har hun fremdeles krav på støtte fra NAV.

Selv måtte jeg prøve ut andre syre stoppere for å få rett til fremdeles å få disse på blå resept. Det fantes flere typer som var mye rimeligere for helfo at jeg brukte.

Jeg prøvde ut flere stykk. Hadde jeg nektet dette hadde jeg måttet betale medisinene mine selv, jeg ser ikke noe galt med det.

Jeg og andre kunne jo spare staten for mange penger hvis vi fikk samme resultat av billigere medisiner.

Anonymous poster hash: 23cdf...dc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ganske godt til lovverket selv, og vet at tvungent psykisk helsevern og tvangsbehandling har svært strenge regler. Et trygdevedtak er slett ikke relevant i den sammenheng.Anonymous poster hash: eb1ac...bd5

Dette har ingen ting med tvungent psykisk helsevern å gjøre.

Det handler kun om at pasienten får et valg om hvorvidt hun ønsker å behandles eller ikke, og det er noen behandlingsmessige betingelser for støtteordningene hennes.

Hun kan nekte behandling. Det har ingen ting med tvang å gjøre at hun da mister rett til økonomiske ytelser.

Det er like mye tvang i dette som at det er tvang i at nav krever at arbeidsledige registrerer seg som arbeidssøker og søker på jobber for å få støtte.

Det er ikke tvang når pasienten har et valg.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingen ting med tvungent psykisk helsevern å gjøre.

Det handler kun om at pasienten får et valg om hvorvidt hun ønsker å behandles eller ikke, og det er noen behandlingsmessige betingelser for støtteordningene hennes.

Hun kan nekte behandling. Det har ingen ting med tvang å gjøre at hun da mister rett til økonomiske ytelser.

Det er like mye tvang i dette som at det er tvang i at nav krever at arbeidsledige registrerer seg som arbeidssøker og søker på jobber for å få støtte.

Det er ikke tvang når pasienten har et valg.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

Det er tvang dersom du mister rettighetene dine om du ikke tar medikamenter.

Å kreve at man registrerer seg som arbeidssøker innvirker ikke på din helse, kropp eller psyke,. Det gjør derimot psykiatriske legemidler.

jeg tenkte det samme når jeg leste alle tilbakemeldingene. Dette er ingen katastrofe, og jeg synes flere her overdriver.

Det er kun et forsøk, og fungerer ikke medisinene har hun fremdeles krav på støtte fra NAV.

Selv måtte jeg prøve ut andre syre stoppere for å få rett til fremdeles å få disse på blå resept. Det fantes flere typer som var mye rimeligere for helfo at jeg brukte.

Jeg prøvde ut flere stykk. Hadde jeg nektet dette hadde jeg måttet betale medisinene mine selv, jeg ser ikke noe galt med det.

Jeg og andre kunne jo spare staten for mange penger hvis vi fikk samme resultat av billigere medisiner.

Anonymous poster hash: 23cdf...dc8

I teorien høres det ikke så katastrofalt ut nei, men i praksis er det veldig alvorlig for den det gjelder. Å være prøvekanin for ulike medikamenter kan føre til avhengighet, uro, fedme, diabetes (noen gir en 50% økt risiko!) negative endringer i kroppens metabolisme og fettsyresammensetning. Noen gir økt selvmordsrisiko som for en arbeidsledig med liten selvtillit fra før kan være ... akkurat: katastrofalt!

Dette er ikke noe man skal påtvinge mennesker, men kunne tilby, og da med å ha en plan for start og STOP. Hvor lenge skal man "prøve det ut" før man bestemmer at det ikke fungerer. Dette finnes det ingen retningslinjer for, og erfaringsvis vet vi at det sjeldent tas bort uten at pasienten selv hever stemmen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tvang dersom du mister rettighetene dine om du ikke tar medikamenter.

Å kreve at man registrerer seg som arbeidssøker innvirker ikke på din helse, kropp eller psyke,. Det gjør derimot psykiatriske legemidler.

I teorien høres det ikke så katastrofalt ut nei, men i praksis er det veldig alvorlig for den det gjelder. Å være prøvekanin for ulike medikamenter kan føre til avhengighet, uro, fedme, diabetes (noen gir en 50% økt risiko!) negative endringer i kroppens metabolisme og fettsyresammensetning. Noen gir økt selvmordsrisiko som for en arbeidsledig med liten selvtillit fra før kan være ... akkurat: katastrofalt!

Dette er ikke noe man skal påtvinge mennesker, men kunne tilby, og da med å ha en plan for start og STOP. Hvor lenge skal man "prøve det ut" før man bestemmer at det ikke fungerer. Dette finnes det ingen retningslinjer for, og erfaringsvis vet vi at det sjeldent tas bort uten at pasienten selv hever stemmen..

Det er ikke tvang når pasienten har et valg.

Pasienten er ingen prøvekanin. Både Welbutrin og Seroxat har gjennomgått og bestått alle kliniske tester, og har vært på markedet i mange år. Behandlingen overvåkes av spesialisthelsetjenesten, og pasientene får oppfølging hele veien. Disse preparatene er helt trygge. Alle medisiner har bivirkninger.

Du lager en sak ut av ingen ting fordi du har for dårlig kunnskap. Dette er hverken tvang eller eksperimentering. Din venninne bør samarbeide med behandlerne sine.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg frem deres medisinske embedseksamener og medisinske spesialitet, så skal jeg ta dere alvorlig.

Dere har ikke innblikk i denne konkrete saken. Da kan dere ikke mene noe om det.

Det er ikke snakk om noen behandling som det ikke finnes rikelig med erfaring og dokumentasjon på.

Jeg setter ikke pris på at dere undergraver tilliten til helsevesenet fordi dere ikke forstår vurderinger som er gjort på grunnlag av opplysninger dere ikke har.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

Helsevesenet i Norge er ikke akkurat noe å rope hurra for.

Feilbehandling samt feilmedinisering har alt for mange fått måtte oppleve av behandlende leger.

NAV sitt system er langt i fra skuddsikkert. De tar ikke hensyn til menneskene.

Hvor mange er det ikke som har havnet mellom to stoler og fått livet sitt ødelagt?

Du uttaler deg på en meget arrogant og nedlatende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsevesenet i Norge er ikke akkurat noe å rope hurra for.

Feilbehandling samt feilmedinisering har alt for mange fått måtte oppleve av behandlende leger.

NAV sitt system er langt i fra skuddsikkert. De tar ikke hensyn til menneskene.

Hvor mange er det ikke som har havnet mellom to stoler og fått livet sitt ødelagt?

Du uttaler deg på en meget arrogant og nedlatende måte.

Dette er ikke helt sant. Norsk helsevesen har ikke dårligere statistikker enn land vi er sammenlignbare med.

Jeg kommer aldri til å ta det akvorlig at folk roper om feilbehandling overfor pasienter de aldri har sett, ikke kjenner anamnese eller journal til, og ikke kjenner behandlingsstrategi og -forløp.

Mye kan forbedres, men det er ikke noe poeng i å svartmale, for norsk helsevesen er faktisk veldig godt. De fleste slike beskyldninger kommer fra pasienter som er uenige i behandlingen sin. Behandling kan ikke alltid være behagelig, og den kan ikke alltid føre frem. Man blir ikke friskere av å ikke la seg behandle.

Nav er nok ikke noe godt system, men det er ikke helsevesenets skyld. At man krever at folk forsøker å bli friske for at de skal få ytelser er ikke noe diskusjonstema. Det er like kontroversielt som at arbeidsgiveren min krever at jeg skal jobbe for å få lønn.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke helt sant. Norsk helsevesen har ikke dårligere statistikker enn land vi er sammenlignbare med.

Jeg kommer aldri til å ta det akvorlig at folk roper om feilbehandling overfor pasienter de aldri har sett, ikke kjenner anamnese eller journal til, og ikke kjenner behandlingsstrategi og -forløp.

Mye kan forbedres, men det er ikke noe poeng i å svartmale, for norsk helsevesen er faktisk veldig godt. De fleste slike beskyldninger kommer fra pasienter som er uenige i behandlingen sin. Behandling kan ikke alltid være behagelig, og den kan ikke alltid føre frem. Man blir ikke friskere av å ikke la seg behandle.

Nav er nok ikke noe godt system, men det er ikke helsevesenets skyld. At man krever at folk forsøker å bli friske for at de skal få ytelser er ikke noe diskusjonstema. Det er like kontroversielt som at arbeidsgiveren min krever at jeg skal jobbe for å få lønn.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

Hvordan kan du påstå at det norske helsevesenet er så og si feilbart?

Følger ikke du med når den ene avsløringen som kommer etter den andre om helsevesenet sin inkompetanse blir avslørt?

Det norske helsevesenet er elendig!

NAV er er et kapittel for seg selv.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg frem deres medisinske embedseksamener og medisinske spesialitet, så skal jeg ta dere alvorlig.

Dere har ikke innblikk i denne konkrete saken. Da kan dere ikke mene noe om det.

Det er ikke snakk om noen behandling som det ikke finnes rikelig med erfaring og dokumentasjon på.

Jeg setter ikke pris på at dere undergraver tilliten til helsevesenet fordi dere ikke forstår vurderinger som er gjort på grunnlag av opplysninger dere ikke har.Anonymous poster hash: c82e1...c33

Jeg driter faktisk i hva du setter pris på.

Psykisk helsevesen i Norge er til tider tragisk. Det er utrolig mange selvmord som ikke hadde skjedd om det hadde vært litt mer oppfølging. Hadde ikke jeg satt meg inn i min egen sykdom og medisiner ville jeg vært dø for lenge siden. Det er mye systemsvikt, og det er viktig å være obs på.

Anonymous poster hash: 0ff14...9bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du påstå at det norske helsevesenet er så og si feilbart?

Følger ikke du med når den ene avsløringen som kommer etter den andre om helsevesenet sin inkompetanse blir avslørt?

Det norske helsevesenet er elendig!

NAV er er et kapittel for seg selv.

Hvis vg er kilden din, ja.

Hvor mange vellykkede behandlinger er det for hver "avsløring".

Hvor mange av disse "avsløringene" skyldes forhold som ikke kunne forutsees?

Har du tenkt over at de som føler seg feilbehandlet kan uttale seg fritt i pressen, mens behandlerne ikke kan svare og korrigere på grunn av taushetsplikten?

Ja, nav er et kapittel for seg selv - men de har all rett i verden til å stille krav til klientene sine. Ellers kan hvem som helst få trygd uten grunnlag. Da blir det IKKE bedre.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vg er kilden din, ja.

Hvor mange vellykkede behandlinger er det for hver "avsløring".

Hvor mange av disse "avsløringene" skyldes forhold som ikke kunne forutsees?

Har du tenkt over at de som føler seg feilbehandlet kan uttale seg fritt i pressen, mens behandlerne ikke kan svare og korrigere på grunn av taushetsplikten?

Ja, nav er et kapittel for seg selv - men de har all rett i verden til å stille krav til klientene sine. Ellers kan hvem som helst få trygd uten grunnlag. Da blir det IKKE bedre.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

VG er ikke kilden min.

Det skjer alt for mange systemfeil, samt menneskelig svikt i Helsevesenet.

Leger som feilbehandler pasienter får fortsette i jobbene sine.

Alt for mange har fått opplevd "mafiavirksomheten" som begås av arrogante overleger og leger som aldri skulle fått tatt i en pasient.

At det finnes dyktige helsepersonell er helt sikkert. Alt er ikke negativt.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter faktisk i hva du setter pris på.

Psykisk helsevesen i Norge er til tider tragisk. Det er utrolig mange selvmord som ikke hadde skjedd om det hadde vært litt mer oppfølging. Hadde ikke jeg satt meg inn i min egen sykdom og medisiner ville jeg vært dø for lenge siden. Det er mye systemsvikt, og det er viktig å være obs på. Anonymous poster hash: 0ff14...9bf

Det er absolutt ting som kan settes fingeren på i psykiatrien - men ingen av dem er til stede i det som er kommet frem i denne tråden. Spørsmålet her er helt enkelt hvorvidt en ikke navngitt pasient kan nyttiggjøre seg et medikament som er godkjent og veldokumentert. At pasienten ikke VIL har liten betydning for saken. Ingen kan tvinge henne til å la seg behandle, men man må innse at det ikke er noe hverken ulovlig eller galt fra navs side å kreve at pasienten dokumenterer forsøk på bli selvhjulpen. Det er IKKE tvang. Pasienten har et reelt valg. Helsevesenet stiller ingen slike betingelser. Nav gjør, og det har de rett til.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG er ikke kilden min.

Det skjer alt for mange systemfeil, samt menneskelig svikt i Helsevesenet.

Leger som feilbehandler pasienter får fortsette i jobbene sine.

Alt for mange har fått opplevd "mafiavirksomheten" som begås av arrogante overleger og leger som aldri skulle fått tatt i en pasient.

At det finnes dyktige helsepersonell er helt sikkert. Alt er ikke negativt.

Uansett hva kilden din er,mså er den ikke nøytral. Systemfeil er en konsekvens av politisk styring, og det kan ikke helsevesenet i seg selv klandres for. Det er mange som har ropt høyt og lenge om farene ved omstillingsprosessen, men politikerne nekter å høre.

Det er ikke noen "mafiavirksomhet." Derimot er det svært mange pasienter som ikke klarer å akseptere hverken diagnose eller behandlingsutfall uten å måtte legge skyld noe sted. Det er ikke alltid den skylden finnes. Veldig ofte gjør den ikke det, og pasienten forstår ikke hvorfor behandlingen har forløpt som den har gjort, til tross for grundige forklaringer.

Ja, det skjer feil, og det finnes arrogante leger. Omfanget av dette er derimot vanvittig overdrevet, ut av en hver rimelig proporsjon.

Nå synes jeg du har avsporet nok.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva kilden din er,mså er den ikke nøytral. Systemfeil er en konsekvens av politisk styring, og det kan ikke helsevesenet i seg selv klandres for. Det er mange som har ropt høyt og lenge om farene ved omstillingsprosessen, men politikerne nekter å høre.

Det er ikke noen "mafiavirksomhet." Derimot er det svært mange pasienter som ikke klarer å akseptere hverken diagnose eller behandlingsutfall uten å måtte legge skyld noe sted. Det er ikke alltid den skylden finnes. Veldig ofte gjør den ikke det, og pasienten forstår ikke hvorfor behandlingen har forløpt som den har gjort, til tross for grundige forklaringer.

Ja, det skjer feil, og det finnes arrogante leger. Omfanget av dette er derimot vanvittig overdrevet, ut av en hver rimelig proporsjon.

Nå synes jeg du har avsporet nok.Anonymous poster hash: c82e1...c33

Jeg håper du er ung og naiv, eller at du bor en helt annen plass enn meg hvor ting faktisk fungerer, fordi det du skriver er helt feil. Det er ikke kun å skylde på politikerne. For hver pasient man møter finner man en absurd historie om møter med psykisk helsevesen. At du velger å tro at det egentlig er noe pasientene finner på, eller innbiller seg skremmer meg, med tanke på at du (sannsynligvis) jobber innenfor helsevesenet selv.

Anonymous poster hash: 0ff14...9bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke tvang når pasienten har et valg.

Pasienten er ingen prøvekanin. Både Welbutrin og Seroxat har gjennomgått og bestått alle kliniske tester, og har vært på markedet i mange år. Behandlingen overvåkes av spesialisthelsetjenesten, og pasientene får oppfølging hele veien. Disse preparatene er helt trygge. Alle medisiner har bivirkninger.

Du lager en sak ut av ingen ting fordi du har for dårlig kunnskap. Dette er hverken tvang eller eksperimentering. Din venninne bør samarbeide med behandlerne sine.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

-Welbutrin og Seroxat har ingen langtidsstudier å vise til. Vi vet ikke langtidseffektene.

-Det er helt tilfeldig hvem som får oppfølging og ikke, det finnes ingen felles retningslinjer for "oppfølging".

Det vises til forsiktighetsregler, bør og bør ikke... men det er ulik praksis på hva som vektlegges etter hver pasient.

-Når det gjelder kunnskap så har jeg det, men jeg kan jo legge ved uttalelse fra en virkelig ekspert på temaet som har forsket og skrevet bok om dette: http://psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=281350&a=3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare påpeke at selvfølgelig er det mye positivt i psykiatrien, men det er ikke dette vi diskuterer.

Her og nå snakker vi om det som er galt, det som bør endres!

Argumenter heller mot dette. Det ene utelukker ikke det andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du er ung og naiv, eller at du bor en helt annen plass enn meg hvor ting faktisk fungerer, fordi det du skriver er helt feil. Det er ikke kun å skylde på politikerne. For hver pasient man møter finner man en absurd historie om møter med psykisk helsevesen. At du velger å tro at det egentlig er noe pasientene finner på, eller innbiller seg skremmer meg, med tanke på at du (sannsynligvis) jobber innenfor helsevesenet selv. Anonymous poster hash: 0ff14...9bf

Jeg kjenner den andre siden av mange av disse sakene.

Gjør du?

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

-Welbutrin og Seroxat har ingen langtidsstudier å vise til. Vi vet ikke langtidseffektene.

-Det er helt tilfeldig hvem som får oppfølging og ikke, det finnes ingen felles retningslinjer for "oppfølging".

Det vises til forsiktighetsregler, bør og bør ikke... men det er ulik praksis på hva som vektlegges etter hver pasient.

-Når det gjelder kunnskap så har jeg det, men jeg kan jo legge ved uttalelse fra en virkelig ekspert på temaet som har forsket og skrevet bok om dette: http://psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=281350&a=3

Er du nå egentlig så sikker på det?

Welbutrin (bupropion) ble patentert i 1969, og ble lisensiert for bruk i 1989. Seroxat (paroxetin) kom på markedet i 1992. Disse hadde da vært gjennom all klinisk testing, og vi har nå over 20 års erfaring med klinisk bruk. Det finnes en hel del studier på dette. Jeg vet ikke om jeg gidder å lete dem opp til deg, men jeg vil anbefale deg å sette deg grundigere inn i hva du påstår. Det virker som om du ser veldig ensidig på dette, og du sorterer ikke den kunnskapen du prøver å gi inntrykk av at du har. Du har jo dessuten fullstendig misforstått den opprinnelige prolemstillingen i denne tråden (du har fått med deg at det ikke er psykiatrien som krever noe av ts, ikke sant?)

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare påpeke at selvfølgelig er det mye positivt i psykiatrien, men det er ikke dette vi diskuterer.

Her og nå snakker vi om det som er galt, det som bør endres!

Argumenter heller mot dette. Det ene utelukker ikke det andre.

Da kan man jo heller rette sin oppmerksomhet mot reelle problemstillinger, i stedet for å kaste rundt seg med subjektive pasientopplevelser.

Det er helt greit at du er skeptisk til psykofarmaka, men du overdriver risikoen, og underdriver det kliniske behovet.

Anonymous poster hash: c82e1...c33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne fortalte meg i dag at hun hadde fått kontra beskjed av en psykiater som arbeider for NAV om å starte på Velbutrin dersom hun skulle fortsette å motta støtte. Hun "måtte prøve disse ut" for angsten. Hun tar en type medisin for depresjon og arbeider deltid.

Denne medisinen gir endel bivirkninger og er slett ikke helt trygg for kroppen i lengden.

Jeg er helt sjokkert, dette må være helt spesielt!!?? Regner med at denne psykiateren ikke representerer normen og regelverket. Jeg ringte NAV og spurte om dette var representativt for deres regelverk, men de sa nei.

Dette blir jo tvang. Er det andre som har opplevd lignende i disse dager?

En av ulempene med et system som tvungen offentlig velferd er at frihet er fraværende. Hadde en selv betalt for slike tjenester samt beholdt egen verdiskapning ville velge selv hvor en gikk for hjelp og hvilke løsninger en så på som best og betalte for disse selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Dette høres helt forbanne idiotisk ut.

Dersom han argumenterte for at medisinen skulle være mot depresjon i det minste. Men at hun skal bruke et antidepressiva for angst, som i tillegg har angst som en av de vanlige bivirkningene.

Det er riktignok slik at man må følge opp behandlingen, men jeg trodde ikke man skulle kunne bli tvunget til å ta medisiner.

Men som andre debattanter understreker her, jeg er jo ingen lege eller psykiater. Men som mann i gata så høres det litt merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...