Gå til innhold

Momseguri vol.3


Momseguri

Anbefalte innlegg

Da er det på`an igjen! Dette er altså den tredje treningsdagboken jeg har startet her inne :takke:

Litt om meg og vekten min
Jeg har egentlig alltid vært tynn, men jeg har slitt med selvbildet siden ca. 9 årsalderen. Jeg har alltid følt at jeg er for tjukk, men jeg ser jo nå at jeg var tynn.

Så flyttet jeg ut da jeg ble 18, begynte på universitet, jeg kjente ingen, klarte ikke studentlivet og gikk etter hvert inn i en depresjon. Stod ikke opp før 2, satt i sofaen hele dagen, gikk ikke på skolen, spiste chips til frokost og la på meg 20 kg. på 18 mnd :snurt: Heldigvis klarte jeg etter hvert (med god hjelp fra kjæresten) å komme ut av depresjonen. Men nå er jeg snart 25, og jeg veier fremdeles 20 kg for mye!

Hovedproblemet de andre gangene jeg har forsøkt å gå ned i vekt har vært at jeg når et platå, og ikke klarer å komme meg videre. Jeg kom ikke under 82 kg, og jeg klarte ikke å løpe i mer enn 15 minutter :sur: Dette er jeg redd for at skal skje igjen, det er så utrolig lite motiverende å ikke merke noen fremgang selv om man står på! I fjor prøvde jeg i 2 mnd. (3 ganger i uken) å klare å løpe i mer enn 15 minutter, men endte til slutt opp med en tid som var 4 min. dårligere enn i starten! Da gav jeg opp, og har ikke løpt siden det. Nå er jeg i gang igjen, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle det, men jeg må vel bare prøve

Den forrige dagboken min stoppet da jeg flyttet til London for å studere, men nå er jeg tilbake i hjemlige trakter og klar for å prøve på nytt!

Jeg har tenkt å nå målet mitt om å løpe 30 min. uavbrutt, og bruker løpeprogrammet C25K. Jeg syns dessverre at det er dødskleint å løpe ute blant folk, da jeg ser ut som solbrent panda på flukt, men det får bare gå. Så da løper jeg 3 ganger i uken, og skal også finne på noe de andre dagene.

Hovedmotivasjonen min nå er at jeg skal gifte meg neste sommer, og jeg har ikke tenkt å kjøpe en brudekjole i str. 44! Så ja, da setter jeg i gang, nok en gang :sjenert:

Startvekt: 86,5 kg (02.05 2014)

Mål: 65 kg (01.05 2015)

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg gjennomført første løperunde!

Jeg har bestemt meg for å teste tiden min på en fast runde en gang i uken (ca. 3,5 km), og dette ble utgangspunktet mitt:

Tid: 27,06 min.

Gjennomsnittsfart: 7,1 km

Jeg har også overtalt samboeren min til å være på denne runden hver uke, og håper det hjelper litt på motivasjonen og gjennomføringevnen også.

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og spiser middagsrester til frokost og prøver å tenke ut en treningsplan. Jeg har tenkt å løpe 4 ganger i uken da jeg følger ett Couch to 5Km program, i tillegg til den ekstra test-runden jeg skal ta med samboeren min.

Men jeg føler jeg trenger litt styrke også. Vil helst ha tynnere armer enn min mann når jeg skal gifte meg :overrasket: I tillegg vil man jo helst ha sprettrumpe og flat mage til bryllupsreisen...jeg kan unngå bikini i år, men spørs om jeg ikke må ha det til den der reisen altså :briller2: / :sjokkert:

Av utstyr har jeg en kettlebell på 4 kg og en yogamatte. Jeg liker veldig godt yoga, så jeg skal prøve å få inn en rutine der jeg gjør dette ofte. I tillegg tenker jeg at jeg kan ta armhevinger, løfte litt på den kettlebell`en og ta litt knebøy?

Jeg tenkte jeg skal prøve å lage en slags treningskalender slik at jeg får en fast rutine + noe å krysse av etter fullført økt...vet bare ikke helt hvordan den bør se ut. Kan jeg f.eks løpe to dager på rad, eller bør jeg ha en hviledag mellom alle løp? Og teller det som hviledag hvis jeg har trent yoga eller gjort styrkeøvelser? Mye man må finne ut av :huh:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget meg en treningskalender til å ha på kjøleskapet :hoppe:

Så langt har jeg bare skrevet inn løpingen da, men det blir uansett sånn:

Mandag, torsdag og lørdag/søndag følger jeg C25K programmet, mens på fredager løper jeg den faste runden min på tid for å måle fremgangen der.

Planen er for 7 uker, altså frem til 22.6.

Jeg har som nevnt tenkt å legge inn styrke og yoga de dagene jeg ikke løper, jeg vet bare ikke helt akkurat hva jeg skal skrive i kalenderen enda.

Jeg håper jeg ikke har gått for hardt ut nå, jeg legger jo tross alt opp til å trene hver dag :haar: Men det er jo ikke snakk om mange timer, løpeturene tar bare 30 minutter mens yoga og styrke tenker jeg kommer til å ta 15-20 minutter. Akkurat nå er jeg ihvertfall veldig motivert :trene:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at jeg glemte å skrive inn løpingen min på mandag! Jeg var ute og løp i REGN :hakeslepp: Det var et stort steg for meg for jeg pleier alltid å trene bare "når det passer seg", altså om det ikke regner, ikke er kaldt, ikke blåser for mye, jeg ikke er for trøtt osv osv. Det var dritkjipt, men nå har jeg denne planen, og den skal følges!

Samboeren påpekte dessuten at hvis jeg bare skal trene de dagene det ikke regner i Bergen så blir det nok ikke mye fremgang på meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt overfalt av luft-i-magen sykdommen :sur:

Jeg er reagerer litt på laktose, og blir veldig oppblåst og plaget av luft hvis jeg spiser for mye. Og nå har det selvfølgelig skjedd...jeg trodde ikke det var så mye laktose i kesam jeg? Spiste litt av det til lunsj og nå sitter jeg her og raper så det gir ekko i veggene :rodme: Det er skikkelig ubehagelig, jeg er oppblåst og småkvalm og kan jo ihvertfall ikke gå ut blant folk når jeg må lette på trykket annhvert sekund.

Jeg skal egentlig løpe i dag, men jeg tror ikke det går nå...skulle løpt før lunsj som egentlig var planen :dry:

Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal vente og se om det går over til i kveld, eller om jeg skal bytte løping i dag mot morgendagens styrketrening. Det er kanskje like greit, men det er jo rimelig irriterende å måtte utsette allerede på dag 2 i planen. Nei, æsj altså! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jogget rett etter frokost i dag morges! Det var egentlig greit å bytte dag, for i dag kom solen frem også :danse: I morgen skal jeg teste tiden min igjen, og satser på litt fremgang. Jeg har jo faktisk jogget to ganger allerede :fnise:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn en liten hilsen! Høres ut som du er bra motivert denne gangen! Tøft at du løper så mye, den Couch to 5K er nok veldig bra å bruke!

Det er visst helt vilt mye laktose i Kesam! Kjæresten min tåler ikke det, men tar noen piller så hun kan spise det likevel, men Kesam og Cremé Freche er ille.

Syns det er vanskelig å finne noen gode styrkeprogrammer jeg blir motivert til alene, derfor trener jeg mest video der jeg blir fortalt hva jeg skal gjøre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye laktose i kesam, men det er 4,8 gram per 100 gram. Cottage cheese har 1,5 gram per 100 gram, så kanskje du skal prøve det i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med nye besøkende! :hallo:

Vi måtte utsette test-runden til lørdag, da mannen var på jobb til 9 på fredag.

Greit nok, men vi hadde en skikkelig kjip løpetur.

Vi kranglet ganske mye langs veien, mest fordi jeg følte meg kjempeteit som ikke klarer å løpe særlig langt, mens han syns jeg er teit som ikke vil pøve å løpe hele runden i ett sett (det er jo ikke noe vits i å prøve noe jeg vet helt sikkert at ikke går??). Han mener det bør motivere meg at jeg ikke får det til, mens jeg bare blir skuffet over meg selv og har mest lyst til å aldri løpe igjen :cry: MEN selv om det var dårlig stemning løp vi ett halvt minutt raskere enn forrige uke! Også satser jeg på at vi er ferdig-kranglet, og at neste uke blir bedre.

Jeg tok en runde alene på søndag også, og det gikk helt greit. I dag skal jeg begynne på uke 2 i C25K programmet, og gruegleder meg til å få løpe litt lengre.

Rainbow81: Treningsvideoer er gull :jepp: Jeg er veldig glad i yoga, spesielt Erin Motz og hennes 30 day challenge (yoga for runners anbefales!) og "Yoga with Adriene" på youtube. Kom gjerne med videotips!

.......................................

Jeg skjønner ikke hvorfor dette laktsoegreiene plutselig har blusset opp igjen :snurt: Men jeg sjekket Tine sine sider da, og jeg tror at så lenge laktoseinnholdet er under 3 så tåler jeg produktet..Cottage Cheese har jeg f.eks ingen problemer med. Men noen av produktene er litt rare da..for mens vanlig kesam er på 4.8, er vaniljekesam under 3. Jeg lurer veldig på den nye lime-kesamen, for jeg har en boks i kjøleskapet og den er såååå god! Men den står ikke på listen enda :sad: Er det en måte man kan regne det ut selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvordan man regner det ut selv, jeg. Holder meg uansett unna de med smak siden de har sukker i seg. Benytter meg av den nye laktosefrie kesamen heller, så tilsetter jeg smaken jeg vil ha selv. :Nikke:

Du kan jo sikkert sende en mail til Tine og høre om laktoseinnholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaDust: Laktosefri kesam har jeg ikke sett i butikken, men det skal jeg jammen spørre etter!

Dagens løpetur er unnagjort, og jeg kjenner at 3 dager på rad kanskje er litt hardt. Gleder meg til yoga i morgen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga er unnagjort, og jammen var det deilig :biggrin: Jeg liker spesielt godt denne videoen, får tøyd bena skikkelig!

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker at jeg har veldig lite lyst å skrive her inne når ting ikke går etter planen :flau: Men joda, i 17 mai helgen skled det meste ut. Jeg hoppet over to løpedager, spiste kake og is og pølser og alt. Tok meg inn igjen på mandag da og fortsatte programmet mitt. Har hatt mensen og vært skikkelig fysen og sulten (blir så sulten!?) så mat-delen har det gått litt verre med.

Men men, denne gangen er jo målet mitt å IKKE GI MEG, så jeg er ganske fornøyd med at jeg har klart å "begynne igjen" etter at jeg hoppet over 2 dager :hoppe: Det høres kanskje teit ut, men det er typisk sånne ting som har gjort at jeg har gitt opp tidligere. I dag skal jeg ut å løpe igjen, venter bare på at mobilen skal lade ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ingenting om man sklir ut en gang i blant, så lenge man kommer seg opp igjen etterpå! Jeg også blir ekstra sulten når jeg har mensen, er bare å dytte i seg litt ekstra frukt og grønt det. :fnise:

Deilig med løpetur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heei. Jeg er litt bedre, men jøss så syk jeg var :sjokkert: Fikk ørebetennelse helt ut av det blå, hadde feber og var kjempeforkjølet. Tror jeg har sovet minst 35 av de siste 48 timene. Er lenge siden jeg har vært så utslått, så jeg er fremdeles litt i sjokk over at det i det hele tatt skjedde :daane: I dag har jeg ihvertfall ikke feber, og jeg har klart å holde meg våken hele dagen så jeg er forhåpentligvis på bedringens vei. Jeg tror jeg må ta det rolig med trening ett par-tre dager til, men kanskje jeg skal prøve meg på litt rolig yoga i morgen. Matmessig har jeg vært helt ute, og enten ikke spist eller bare spist godteri og ferdigmat. Men jeg har rett og slett ikke vært i nærheten av å orke noe annet (og ok, jeg syns man fortjener smågodt når man er syk :plystre: ).

Men i dag er jeg som sagt i litt bedre form, så jeg skal prøve å lage meg noe middag med grønnsaker og greier.

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, det hørtes virkelig ikke godt ut! Bra du er bedre nå da!

Pass på med yogaen også, ville satset på å bare ta pusteøvelsene kanskje, siden både strekking og mesteparten av yoga er hardt for kjernemuskulaturen din. Med andre ord kan du fort bli syk igjen. :P

Jaaada, er man syk må man spise det man orker å spise mener nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallooo, her vil jeg følge med!

Hvordan har siste uken gått? Hvordan er formen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...