Gå til innhold

Prøving, feiling og livet ellers


Nepenthe

Anbefalte innlegg

Hei, og velkommen til Nepenthes dagbok.

Som overskriften sier: Her blir det prøving, feiling og livet ellers :)

PP1: IKM 08.10 - TR 11.10

PP2: IKM 06.11 - TR 06.11

PP3: IKM 02.12 - TR 01.12

PP4: IKM 27.12 - TR 28.12

PP5: IKM 23.01 - TR 24.01

PP6: IKM 19.02 - TR 19.02

PP7: IKM 17.03 - TR 23.03

PP8: IKM 18.04 - TR 17.04

PP9: IKM 13.05

Endret av Nepenthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min kjære samboer og jeg er nylig blitt enige om at nå er tiden inne for barn. Vi har vært uten prevensjon i et år allerede, fordi vi tenker at skjer det så skjer det, og det er noe som ønskes velkommen hos oss uansett.
Ønsket om barn har alltid vært der hos oss begge, og nå er vi i slutten av tjueårene, så da er det på tide å få litt hjelp på veien mot en liten familie :)
Jeg har sjelden eggløsning, og er under utredning for PCOS nå.
Min samboer skal ta en spermtest også, slik at vi får utelukket at det er hos han problemet ligger :)
Jeg har ikke så altfor lyst å gå inn på fortiden, men kan si såpass at jeg og min eks prøvde å få barn (det er en del år siden), og jeg var da gjennom en del undersøkelser samt pergotimekurer.
Min gynekolog har nå satt meg på Metformin, dette er fordi den kan ha god virkning på eggløsning, samt at jeg sliter med å gå ned i vekt (etter en vektoppgang for noen år siden har vekta stått stille uansett hva jeg gjør).
Vi vet at dette kan komme til å ta en stund, derfor vil vi prøve å ikke fokusere for mye på selve prøvingen. Jeg ønsker at vi skal ta det litt som det kommer, samtidig som det er viktig at vi får funnet ut hva som gjør at jeg ikke blir gravid. Gynekologen sa ganske rett ut at dersom ikke metformin + en evt kraftkur med pergotime fører til noe, så blir det IVF. Noe jeg på en måte har forsonet meg med allerede, siden jeg har visst om problemet mitt i noen år.
Jeg tenkte at denne dagboken ikke skal handle kun om prøving, men også om livet generelt. Det er jo et par steg jeg må ta for å øke fruktbarheten, og det er blant annet å gå ned i vekt. Har jeg PCOS så skjønner jeg hvorfor jeg ikke har klart det til nå (har alltid vært 2-3 kg ned, og så går jeg sakte opp igjen, ligger vel omtrent 14 kg under det jeg var på mitt tyngste nå).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater Metformin allerede. Får virkelig håpe det fører til noe bra, for de bivirkningene jeg har hatt nå første dagen er ikke å anbefale. Jeg tar dem med mat også, så jeg gjør alt riktig. Holder meg unna raske karbohydrater også (har hørt det skal være bra å unngå?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :)

Ja, det er spennende tider dette her.. Har du holdt på lenge? Får titte innom deg når jeg er hjemme fra jobb.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk missdior :)

Det kribler litt inni meg hver gang jeg er innom her og på prøverforumet.

Jeg er superspent, samtidig så får jeg nesten panikk ved tanken på å bli gravid, gå gravid, føde, og ha et helt lite barn, et annet menneske, å ta vare på! Noen som er fullstendig avhengig av meg og min samboer. Likevel vet vi at dette er det riktige for oss, og vi ønsker det så høyt!

Mitt håp nå er at Metformin virkelig hjelper meg til å få eggløsninger, slik at sjansen for å bli gravid faktisk er til stede... Har gått på det i fem dager nå, og sliter veldig med bivirkninger. I dag har jeg ikke tatt tabletter, og jeg aner at det er ganske dumt av meg.. Tenker å ta 500mg i morgen (skulle begynne på 2x500 egentlig, men når man blir SÅ utrolig dårlig at man ikke orker gå på jobb, da er det for mye), og så doble dosen når jeg tåler det bedre. Har lest litt rundt om Metformin, men finner ikke særlig mye fra de siste tre årene.

Så om noen her inne har erfaringer med Metformin som hjelp med fruktbarheten, kom med det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :)

Ja, det er spennende tider dette her.. Har du holdt på lenge? Får titte innom deg når jeg er hjemme fra jobb.. :)

Vi har holdt på sånn delvis siden februar. Men nå er vi begynt å gå litt mer aktivt inn for det :)

Tror jeg har kort lutealfase, og at det er kanskje derfor det tar litt lenger tid med oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt likt ut som hos oss :)

Vi har vært uten prevensjon i ett år, hvor ingenting har skjedd, men vi har heller ikke gått inn for det, siden jeg omtrent aldri har eggløsning likevel. Og når jeg har eggløsing, så er lutealfasen på 10 dager, noe som nok er for kort til at et egg kan feste seg..

jeg lurer på om Metformin kan hjelp med lutealfasen også, forresten? Gjør du noe for å øke den? Har lest om at noen tar diverse kosttilskudd som skal øke den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt likt ut som hos oss :)

Vi har vært uten prevensjon i ett år, hvor ingenting har skjedd, men vi har heller ikke gått inn for det, siden jeg omtrent aldri har eggløsning likevel. Og når jeg har eggløsing, så er lutealfasen på 10 dager, noe som nok er for kort til at et egg kan feste seg..

jeg lurer på om Metformin kan hjelp med lutealfasen også, forresten? Gjør du noe for å øke den? Har lest om at noen tar diverse kosttilskudd som skal øke den..

Har ikke gjort noe med det enda, for hos meg tror jeg p-piller har skylden og jeg venter litt forå se om kroppen retter seg selv evt. Men har hørt flere prøver bidronninggelé og Wild Yam. Noen får også hjelp av lege til å få resept på et eller annet jeg ikke husker hva heter :fnise: Tror min er på 10-11 dager også, men jeg har IKM til uken, så blir spennende å se når TR dukker opp. Krysser fingrene for 3 dager senere:P

Jeg tar kosttilskudd som er satt sammen for de som prøver. Omega 3, alle viktige vitaminer, DHA,folat osv. Samt mannen tar omega 3 og mineraler/vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt meg innom apoteket i dag for å høre hva de anbefaler, tenker at jeg i hvert fall må ha omega 3 og folat. Det er noe jeg ikke har tenkt på så mye ennå, fordi jeg er forberedt på at jeg kommer til å være prøver lenge... Men det skader vel ikke å ta uansett? :)

Har også hørt om Wild Yam, men jeg tror jeg heller venter til jeg har vært hos gynekolog igjen og får høre hva hun tenker om lutealfasen min :) Jeg skal jo til legen og ta blodprøver om en ukes tid, for å se om jeg har hatt eggløsning. Spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har tenkt meg innom apoteket i dag for å høre hva de anbefaler, tenker at jeg i hvert fall må ha omega 3 og folat. Det er noe jeg ikke har tenkt på så mye ennå, fordi jeg er forberedt på at jeg kommer til å være prøver lenge... Men det skader vel ikke å ta uansett? :)

Har også hørt om Wild Yam, men jeg tror jeg heller venter til jeg har vært hos gynekolog igjen og får høre hva hun tenker om lutealfasen min :) Jeg skal jo til legen og ta blodprøver om en ukes tid, for å se om jeg har hatt eggløsning. Spent!

Sikkert greit å ta turen til gynekolog først ja. Gjorde det helt i begynnelsen, og fikk høre at alt så tipptopp ut. Begynte ikke på vitaminer osv før nylig jeg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede vært hos gynekolog grunnet livmorhalsen min, og fikk beskjed om at alt er fint nå. Har gått på medisin mot overfølsom livmorhals, og jeg håper jo at det også kan bedre sjansene for å bli gravid, hehe :P

Det er ca to uker siden jeg var der, og da sa jeg at vi ønsker barn, har vært prevensjonsfri i et år, og at jeg vet jeg har sjelden eggløsning. Derfor fikk jeg Metformin, og jeg glemte helt å spørre ang lutealfase, men det kan jo hende Metformin gjør noe med den også, siden den skal hjelpe til med å stabilisere hele syklusen. Så jeg får bare se det an enn så lenge.

Jeg var forresten og fikk kjøpt meg både Idoform (greit å bruke mot de ekle bivirkningene på Metformin) og kosttilskudd i dag, sikkert samme greien som du Arrow har.

Det heter "Gravid kosttilskudd" med folat, blåbær, omega-3 og andre mineraler og vitaminer.

Nå er det lørdagskveld, og vi skal kose oss med film og cola zero :P Skal også prøve å spise et par ruter mørk sjokolade, kjøpte en sånn 70% med mint i dag, og det er så godt! Det blir første gang jeg spiser sjokolade etter jeg begynte på Metformin, jeg håper det går fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er samme kosttilskudd som meg:)

Håper du koste deg på lørdagskvelden! Jeg derimot kom hjem fra jobb nå, som startet kl 18.. phuu :)

Det ordner seg for snille piker vetdu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var skikkelig kos, det ble litt mørk sjokolade, cola zero og en god film. Og selvsagt en armkrok <3

Uff, det hørtes slitsomt ut med kvelds/nattevakt! Men så har jeg aldri jobbet noe annet enn dagtid, så jeg vet vel egentlig ikke hvordan det er.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok å gjøre på jobb den kvelden, er ikke det jeg foretrekker altså :) Dagtid er definitivt bedre jobbtidspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tviler på jeg har hatt eggløsning denne syklusen. Nå er det 3 dager til menstruasjon, og jeg har ikke hatt noe ømhet eller stikninger. Det eneste jeg har merket er at jeg har vært uvanlig sippete den siste uken, men det tror jeg heller er et snart-mensen-tegn, da det skjer ofte :fnise:

Ellers er det lørdag igjen, og i kveld er jeg alene. Så da blir det nok litt egenpleie, ansiktsmasker og hårkur og sånt :P Og en god jentefilm og bittelitt sjokolade.

God lørdagskveld folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er 99% sikker på at jeg ikke er blitt gravid denne gangen (heller), så kan jeg ikke unngå å kjenne etter (igjen) om noe er annerledes. Går liksom rundt og føler symptomer både her og der, hehe!

IKM er i morgen, og jeg har enda ikke hatt spotting. Noe som i og for seg er helt normalt etter jeg fikk behandling mot overfølsom livmorhals. Etter det har ting roet seg ned en del, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dag det har vært i dag. Møter, møter og møter på jobben, og ting går i ett.

Da var det herlig å komme hjem, spise middag og så få en deilig fotmassasje av min kjære samboer.

Regner med de neste ukene kommer til å bli like crazy på jobb! Godt jeg har noen ubrukte feriedager som jeg snart skal ta ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...