Gå til innhold

Kortisonsprøyte


Gjest Linda

Anbefalte innlegg

Gjest Linda

Hei!

Jeg vurderer å få satt en kortisonsprøyte inn i kneet, men har hørt at det er sinnsykt vondt. Derfor et spørsmål, er det så ille som de sier?

Takker for svar;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vurderer du kortisonsprøyte? Jeg antar at det ikke er for moro skyld, har du noen form for betennelse der?

Jeg fikk satt kortisonsprøyte i armen en gang etter at jeg hadde blitt hektet på å spille Space Impact på min Nokia 3310, det hjalp ikke det spor. Det gjorde ikke spesielt vondt da, mulig det blir annerledes i kneet.

Det som hjalp var fysioterapi med triggerpunktbehandling. Det er ikke alle fysioterapeuter som bruker den metoden, selv om det ikke er noen spesielt ny metode.

Jeg er kun en legmann når det gjelder fysikalske spørsmål, men jeg har konstatert at en del leger er veldig raske på avtrekkeren med å ville sette kortisonsprøyte. Har du prøvd det som er av fysioterapi først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda

Hvorfor vurderer du kortisonsprøyte? Jeg antar at det ikke er for moro skyld, har du noen form for betennelse der?

Jeg fikk satt kortisonsprøyte i armen en gang etter at jeg hadde blitt hektet på å spille Space Impact på min Nokia 3310, det hjalp ikke det spor. Det gjorde ikke spesielt vondt da, mulig det blir annerledes i kneet.

Det som hjalp var fysioterapi med triggerpunktbehandling. Det er ikke alle fysioterapeuter som bruker den metoden, selv om det ikke er noen spesielt ny metode.

Jeg er kun en legmann når det gjelder fysikalske spørsmål, men jeg har konstatert at en del leger er veldig raske på avtrekkeren med å ville sette kortisonsprøyte. Har du prøvd det som er av fysioterapi først?

Ja, jeg har leddgikt, og har nå en betennelse i kneet som jeg har hatt en stund.

Legene vil sette sprøyte, men jeg har vegret meg pga sprøyteskrekk. Har forsøkt piller, men det hjelper ikke, så da ser det ut til at jeg må krype til korset...

Derfor lurer jeg på om sprøyta er veldig vond...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

En sprøyte er aldri behagelig, og den kortison sprøyta vil sikkert gjøre litt vondt som alt som inkluderer nåler. Men hvis alternativet er en kortvarig smerte som kan hjelpe på kneet fremfor en langvarig smerte som ikke vil dempes med piller, så må du nesten veie dette opp mot hverandre.

Jeg har fått satt ei hestesprøyte med bedøvelse inn i to bittesmå nerver i hånda. DET var vondt det, men alternativet var å få dratt på plass en knekt finger uten bedøvelse. Jeg liker ikke sprøyter jeg heller, og når jeg så størrelsen på sprøyta, så lokket jeg bare øynene og stålsatte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda

En sprøyte er aldri behagelig, og den kortison sprøyta vil sikkert gjøre litt vondt som alt som inkluderer nåler. Men hvis alternativet er en kortvarig smerte som kan hjelpe på kneet fremfor en langvarig smerte som ikke vil dempes med piller, så må du nesten veie dette opp mot hverandre.

Jeg har fått satt ei hestesprøyte med bedøvelse inn i to bittesmå nerver i hånda. DET var vondt det, men alternativet var å få dratt på plass en knekt finger uten bedøvelse. Jeg liker ikke sprøyter jeg heller, og når jeg så størrelsen på sprøyta, så lokket jeg bare øynene og stålsatte meg.

Uff det hørtes ikke godt ut! Jeg har faktisk knukket opp et brudd etter ti dager uten bedøvelse fordi jeg ikke turte å ta sprøyte...pingle ja...;-)

Men, men det er noe annet når man nesten ikke kan gå...jeg får nok stålsette meg ja;-)

Takk for svar;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Uff det hørtes ikke godt ut! Jeg har faktisk knukket opp et brudd etter ti dager uten bedøvelse fordi jeg ikke turte å ta sprøyte...pingle ja...;-)

Men, men det er noe annet når man nesten ikke kan gå...jeg får nok stålsette meg ja;-)

Takk for svar;-)

Tro meg: Å brekke det opp uten bedøvelse var nok værre enn å få satt selve bedøvelsen. Jeg knakk fingeren rett av (den sto i vinkel), og jeg hadde ikke knekt den tilbake igjen uten bedøvelse. Bedøvelsen gjør helsikkes vondt der og da, men gjør sinnsykt godt etterpå. :)

Uansett, ta med den noen du kan knuse hånda på (men sørg for at det er noen som tåler å se ei sprøyte), så går det nok bra. Samboeren svimte nemlig av når bedøvelsen i handa mi ble satt (og han var i saniteten og satte kanyler i både armer og bein på folk uten at det var noe problem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GJEST

jeg fikk satt kortisonsprøyte i "skinka" i fjor. sikkert litt mindre trykk en kneet, men kjente det godt. et godt tips er å spise en god frokost før du drar så blodsukkeret er i orden og ta den liggende. det ble en lang morgen på legekontoret for min del, hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har leddgikt, og har nå en betennelse i kneet som jeg har hatt en stund.

Legene vil sette sprøyte, men jeg har vegret meg pga sprøyteskrekk. Har forsøkt piller, men det hjelper ikke, så da ser det ut til at jeg må krype til korset...

Derfor lurer jeg på om sprøyta er veldig vond...

Hei. Jeg har det samme som deg, barneleddgikt i kneet...har satt 3 stk siden august, sprøyter altså. De settes ganske langt inn i selve kneleddet, så det er jo litt ubehagelig og man må prøve å slappe heeeelt av i kneet. Men det er absolutt overkommelig....Det er ikke behagelig, men ikke forferdelig heller, om du skjønner hva jeg mener. Det hjelper mye på betennelsen, men jeg vil prøve å begrense kortison fordi det rett og slett ikke er bra. Jeg merker også noen bivirkninger noen uker etter innsprøytningen... Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har det samme som deg, barneleddgikt i kneet...har satt 3 stk siden august, sprøyter altså. De settes ganske langt inn i selve kneleddet, så det er jo litt ubehagelig og man må prøve å slappe heeeelt av i kneet. Men det er absolutt overkommelig....Det er ikke behagelig, men ikke forferdelig heller, om du skjønner hva jeg mener. Det hjelper mye på betennelsen, men jeg vil prøve å begrense kortison fordi det rett og slett ikke er bra. Jeg merker også noen bivirkninger noen uker etter innsprøytningen... Lykke til ;)

Tusen takk skal du, skal nok komme meg igjennom det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kortisonsprøyte i kneet pga noe betennelsesgreier da jeg var 14-15 år, og det var da slett ikke noe vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har psoriasisleddgikt og har slitt med mange betennelser i knærne i mange år. Revmatologen har som regel først tappet ut betent leddvæske fra leddet, deretter satt kortison. Det gjorde ikke vondt - egentlig peanuts sammenliknet med smertene fra den betente leddhinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

TS her. Da er det gjort, det var ikke ille i det hele tatt, hadde med meg en som støtte, lå med jakke over hodet hele tiden for og slippe å se sprøyta;-)

Så da skal benet ikke belastes på to dager så får jeg satse på at det blir bra;-)

Tusen takk for svar alle sammen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Betty boop

Dette var utrolig godt å lese for jeg fikk beskjed i dag om at jeg må tappe kneet og albuen for væske og sette kortison i begge etterpå. Jeg ble så kvalm av nyheten at jeg nesten måtte spy. Skal til behandling om en mnd. PS! Var nåla tykk?

Hei!

TS her. Da er det gjort, det var ikke ille i det hele tatt, hadde med meg en som støtte, lå med jakke over hodet hele tiden for og slippe å se sprøyta;-)

Så da skal benet ikke belastes på to dager så får jeg satse på at det blir bra;-)

Tusen takk for svar alle sammen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest Linda (TS)

Dette var utrolig godt å lese for jeg fikk beskjed i dag om at jeg må tappe kneet og albuen for væske og sette kortison i begge etterpå. Jeg ble så kvalm av nyheten at jeg nesten måtte spy. Skal til behandling om en mnd. PS! Var nåla tykk?

Hei!

Etter at jeg la inn siste innlegg så har jeg vært og tappet kneet og satt en sprøyte til, den første hadde ikke noe særlig effekt. Dette tror jeg skyldes at de ikke fikk tappet noe særlig første gangen.

Men, nå er kneet veldig bra. Jeg våknet dagen etter jeg hadde gjort det, og kunne rette ut benet og hevelsen hadde gått nesten helt ned, veldig deilig;-)

Jeg tror ikke nåla var tykk, jeg så ikke på, hadde genseren min foran ansiktet;-)

Det jeg kjente var litt sviing i det hun satt inn nålen, det var ikke ille. De stikker bare en gang da de bruker den samme nålen til å tappe først, og deretter sprøyter inn kortisonet med samme nål. Stikkhullet så ikke stort ut så jeg tror ikke den er så tykk;-)

Lykke til, og gi beskjed om hva du syntes;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Ja, jeg har leddgikt, og har nå en betennelse i kneet som jeg har hatt en stund.

Legene vil sette sprøyte, men jeg har vegret meg pga sprøyteskrekk. Har forsøkt piller, men det hjelper ikke, så da ser det ut til at jeg må krype til korset...

Derfor lurer jeg på om sprøyta er veldig vond...

Den er ikke så vond som alle skal ha det til.. Det eneste som er vondt er når sprøyta stikkes inn. Deretter kjenner du bare press inne i kneet.. Værre er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...