Gå til innhold

Impregnere klær?


Aviale

Anbefalte innlegg

Hei,

har kjøpt meg en fin jakke som jeg liker veldig godt, og stoffet er vannavvisende. Det er dessverre en ulempe at stoffet ikke er vanntett når jeg bor på Vestlandet :gjeiper: Derfor lurte jeg på om noen har erfaring med å impregnere klær?

Jakka jeg vil impregnere er denne, den er billig, men kvaliteten virker veldig bra til prisen å være. Har lest om impregnering i vaskemaskin, men tror ikke det er noen god idé når jakka er foret med polyester.

Noen som har noen tips? Hvilke andre typer impregnering finnes det og hvor bra virker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andre typer enn hva?

Det finnes en silikonbasert type på sprayboks, og Prelle som tas i maskin. Prelle er voksbasert, og det krevs varmt vann for å løse opp voksen, slik at den trekker inn og tetter porene. Tøyet kan bli matt av den.

Hvis jakka i utgangspunktet er vannavvisende, ville jeg forsterket dette med spray.

Du vil aldri få regnjakke av ei vanlig jakke, så det enkleste hadde nok vært å være fornøyd med jakkens vannavvisende egenskaper når du bare skel en kort tur i regnet, eller det bare kommer en dråpe nå og da, og så heller investere det sprayboksen koster i ei lett regnponcho/jakke til å ha i lomma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre typer enn hva?

Det finnes en silikonbasert type på sprayboks, og Prelle som tas i maskin. Prelle er voksbasert, og det krevs varmt vann for å løse opp voksen, slik at den trekker inn og tetter porene. Tøyet kan bli matt av den.

Hvis jakka i utgangspunktet er vannavvisende, ville jeg forsterket dette med spray.

Du vil aldri få regnjakke av ei vanlig jakke, så det enkleste hadde nok vært å være fornøyd med jakkens vannavvisende egenskaper når du bare skel en kort tur i regnet, eller det bare kommer en dråpe nå og da, og så heller investere det sprayboksen koster i ei lett regnponcho/jakke til å ha i lomma?

Var visst et par ting jeg ikke var helt klar på i innlegget mitt. Med andre typer mente jeg noe annet enn den typen man har i vaskemaskin, den Prelle du forteller om. Jeg tror nok du har rett i at spray er det beste i mitt tilfelle.

Jeg skjønner selvfølgelig at en vanlig jakke aldri blir en regnjakke, så jeg ordla meg visst litt feil der også. Jeg ville bare høre om det går an å impregnere en jakke sånn at den holder litt bedre mot regnet. :regn:

Den sprayen du nevner høres interessant ut, er det en spesiell type eller finnes det mange merker? Og hvor får man tak i en sånn spray?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbare steder som Clas Ohlsson, Biltema og Sparkjøp, fargehandel og noen jernvare, selvsagt. Ellers bør du finne begge typer impregnering i sportsbutikker og forretninger som selger arbeidstøy.

Min erfaring er at spray er best der det er mindre problemområder, for eksempel om det bare lekker på knærne.

Maskinimpregnering er soleklart best, men Prelle matter som sagt. Jeg har ikke prøvd mer "moderne" typer voksimpregnering for maskin. Bare sørg for å vaske plagget først i såpebasert vaskemiddel, ikke vanlig pulver. Billigste ullvaskemiddel er sikkert greit, og sørg for å skylle grundig. Kjør gjerne et ekstra skylleprogram. Etter varm impregnering skal plagget ikke skylles, men drypptørkes. Deretter kan det med fordel få en omgang i tørketrommel eller strykes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbare steder som Clas Ohlsson, Biltema og Sparkjøp, fargehandel og noen jernvare, selvsagt. Ellers bør du finne begge typer impregnering i sportsbutikker og forretninger som selger arbeidstøy.

Min erfaring er at spray er best der det er mindre problemområder, for eksempel om det bare lekker på knærne.

Takk, da skal jeg nok stikke på Clas ohlson og kjøpe meg en sprayboks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 9 måneder senere...

Annonse

Jeg prøvde sprayen fra hydrophobia.no på en kjole. Den er vannbasert og virker veldig bra. Vann preller rett av.

Hvor er denne impregneringen å få kjøpt?

Er det flere som har gode erfaringer med den?

Anonymous poster hash: 171f1...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...