Gå til innhold

Virus på balansenerven


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har eller har hatt virus på balansenerven/vestibularisnevritt? Hvordan var det? Hvordan var svimmelheten, kvalmen ol? Hvor lenge var du dårlig? Fikk du noen tilbakefall med svimmelhet?

Takk for svar :)

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hatt, men lest at enkelte kan ha hjelp fra noen hodevridningsøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tilbakefall. Og jeg måtte levere fra meg sertifikatet. Var visst fast prosedyre sa de.

Anonym poster: a2367ef7621e7bb03e38225dcf7f764d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt, men lest at enkelte kan ha hjelp fra noen hodevridningsøvelser.

Tror du tenker på BPPV (benign paroxysmal posisjonell vertigo) eller krystallsyken som det kalles på folkemunne. Disse kan ofte bli kvitt symptomene ved å gjøre øvelser for å få krystallene på riktig sted i øret igjen.

BPPV og virus på balansenerven ligner veldig symptomatisk, og kan være vanskelig å skille.

Jeg vet om flere som har hatt/har virus på balansenerven, noen er kraftigere rammet enn andre (klarer nesten ikke gå/må bruke stokk, kaster opp av den minste ting, etc.) og noen er mer langvarige syke enn andre. Siden det ikke finnes noen kurativ behandling, kan man forsøke symptomlindring og hjelpemidler, f.eks. kvalmestillende medisin når det står på for verst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde krystallsyken en gang, det var i i 2002, aldri hatt det senere. Fikk det akutt, og ble kjempedårlig. Lå til sengs over en uke, greide ikke holde balansen på beina, kastet opp og bare ventet... Etter to uker var det mer eller mindre borte og etter tre uker var jeg frisk, selv om det tok en stund før jeg kunne sykle. På den tiden var ikke disse øvelsene så godt kjente, så selv om jeg var innom lege for sykemelding så måtte det bare gå over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tilbakefall. Og jeg måtte levere fra meg sertifikatet. Var visst fast prosedyre sa de.

Anonym poster: a2367ef7621e7bb03e38225dcf7f764d

Har lest om det og det er ikke fast prosedyre, legen vurderer hvert tilfelle. Jeg er ganske svimmel nå og har ikke fått denne diagnosen, og legen har ikke en gang spurt om jeg kjører bil. Men jeg tør ikke kjøre bil nå, samboer kjørte meg til legen og ellers ligger jeg bare her..

Tror du tenker på BPPV (benign paroxysmal posisjonell vertigo) eller krystallsyken som det kalles på folkemunne. Disse kan ofte bli kvitt symptomene ved å gjøre øvelser for å få krystallene på riktig sted i øret igjen.

BPPV og virus på balansenerven ligner veldig symptomatisk, og kan være vanskelig å skille.

Jeg vet om flere som har hatt/har virus på balansenerven, noen er kraftigere rammet enn andre (klarer nesten ikke gå/må bruke stokk, kaster opp av den minste ting, etc.) og noen er mer langvarige syke enn andre. Siden det ikke finnes noen kurativ behandling, kan man forsøke symptomlindring og hjelpemidler, f.eks. kvalmestillende medisin når det står på for verst.

Jepp, BPPV og virus er to forskjellige ting!

Jeg har kun fått diagnosen svimmelhet IKA, altså med ukjent årsak. Selv kjenner jeg meg VELDIG igjen i virus på balansenerven men en ØHN-spesialist som jeg var hos i fjor sa at dette hverken var virus, BPPV eller menieres. I fjor lå jeg på sofaen i en mnd, ble verre av bevegelser men det var faktisk verst når jeg la/satt meg ned, som om kroppen ikke taklet at jeg roet meg eller ble dårligere av det jeg nettopp hadde gjort. Men når jeg lå/satt en stund så roet det seg. Kjenner meg full hver gang jeg legger/setter meg, og ellers gynger det MYE i kroppen. På det verste i fjor så gynget det hele tiden. I tillegg var jeg en del kvalm, mest når jeg var "full". Heldigvis ikke spydd! Har kvalmestillende medisin.

Men nå er det tilbake og det er helt likt, og jeg er ganske dårlig i dag. Det begynte på tirsdag. Er drittlei allerede... Var hos legen torsdag og skal se om dette går over, hvis ikke skal de teste meg mer.. Tok masse prøver i fjor og de fant ingenting.

Hvordan ble dere som fikk diagnosen virus på b. utredet?

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket nakke og ryggmuskelaturen?

Har tenkt på det og, vet at man kan bli svimmel hvis man er mye anspent og stresset

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få en time hos noen som kan muskler (fysio, manuell terapaut el lign). Jeg er på AAP pga slike muskler og selv når jeg tror jeg er avslappet så er jeg ikke det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av de med svimmelhet uten diagnose. Heldigvis får jeg bare anfall i blant, noen ganger går det måneder mellom hvert anfall, andre ganger uker. Var til og med innlagt på sykehus uten at de fant ut noe om hvorfor ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg fikk den diagnosen i høst og var sykemeldt i noen måneder. Med kraftig hvile gikk det over, men jeg kjenner at det kommer tilbake i perioder med mye stress blant annet.

Skal sjekke med kiropraktoren min neste gang jeg er der i forhold til dette spesielle nakkegrepet/hodevridningen jeg har lest at noen har god erfaring med, men tror, som andre over meg, at det hjelper kun på andre diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk "virus på balansenerven" etter at jeg bodde i et hus med mye fukt og mugg i over en periode. Jeg ble periodevis grisesyk, og hadde anfall av at alt "snurret" øynene mine bevegde seg i sikk sakk, spydde når jeg reiste meg opp, hadde noe blod i øret også.

Jeg fikk antibiotika kurer og fikk fra det problemer med magen..Ble jevnlig syk om vinteren, og også om våren når pollen kom som verst. Jeg ble frisk av å flytte til en bolig uten mugg. Nå 6 år etter har jeg ikke sterke plager, men om våren og vinteren har jeg perioder med noe svimmelhet, svie i bihuler og svie over øynene, toler ikke lys så godt, og må bruke lue om det er under ti pluss grader fordi jeg får utrolig vondt i ørene om det er litt kjølig.

Jeg har vært til behandling hos klinikk for alle majorstuen, og fikk veldig bra oppfølgelse der, samt også en del øvelser som jeg skulle gjennomføre.

(som å stå på en fot ved en vegg og bevege armer ut fra kroppen og rundt kroppen, samt gå mye tur og øve meg på å feste øynene på ting rundt meg.) Blir veldig lett trøtt og sliten, spesielt på ferie og når jeg gjør øvelsene..redd jeg har pådratt meg et slags trøtthetssyndrom da kroppen sliter med at jeg har bare 50% balansesans på det skadede øret.

Har også en del "dott" i ørene og mye rare surklelyder og sånt!

Er redd jeg kansje gjorde skaden verre ved å feks sove med vått hår..viktig å passe på vann og fukt i øret folkens!

Jeg ble forresten mye mer våken og opplagt av å kutte ut gjør og sukker fra kosten. Virker litt som antibiotikaen jeg fikk som behandlig for virus på balansenerven har ødelagt litt for magen.

Anonym poster: 1cc0ab441771d3d9ff3db35bf940b79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjær*

Anonym poster: 1cc0ab441771d3d9ff3db35bf940b79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få en time hos noen som kan muskler (fysio, manuell terapaut el lign). Jeg er på AAP pga slike muskler og selv når jeg tror jeg er avslappet så er jeg ikke det...

Når du er svimmel, er du mye kvalm?

Jeg er også en av de med svimmelhet uten diagnose. Heldigvis får jeg bare anfall i blant, noen ganger går det måneder mellom hvert anfall, andre ganger uker. Var til og med innlagt på sykehus uten at de fant ut noe om hvorfor ...

Huff :( Håper vi begge blir helt bra! (og alle andre og seff, hehe)

Jeg fikk den diagnosen i høst og var sykemeldt i noen måneder. Med kraftig hvile gikk det over, men jeg kjenner at det kommer tilbake i perioder med mye stress blant annet.

Skal sjekke med kiropraktoren min neste gang jeg er der i forhold til dette spesielle nakkegrepet/hodevridningen jeg har lest at noen har god erfaring med, men tror, som andre over meg, at det hjelper kun på andre diagnoser.

Jeg trengte mye hvile i fjor, og tydeligvis nå og. Ble kjempe dårlig av matlaging i går, kun av det :(

Jeg fikk "virus på balansenerven" etter at jeg bodde i et hus med mye fukt og mugg i over en periode. Jeg ble periodevis grisesyk, og hadde anfall av at alt "snurret" øynene mine bevegde seg i sikk sakk, spydde når jeg reiste meg opp, hadde noe blod i øret også.

Jeg fikk antibiotika kurer og fikk fra det problemer med magen..Ble jevnlig syk om vinteren, og også om våren når pollen kom som verst. Jeg ble frisk av å flytte til en bolig uten mugg. Nå 6 år etter har jeg ikke sterke plager, men om våren og vinteren har jeg perioder med noe svimmelhet, svie i bihuler og svie over øynene, toler ikke lys så godt, og må bruke lue om det er under ti pluss grader fordi jeg får utrolig vondt i ørene om det er litt kjølig.

Jeg har vært til behandling hos klinikk for alle majorstuen, og fikk veldig bra oppfølgelse der, samt også en del øvelser som jeg skulle gjennomføre.

(som å stå på en fot ved en vegg og bevege armer ut fra kroppen og rundt kroppen, samt gå mye tur og øve meg på å feste øynene på ting rundt meg.) Blir veldig lett trøtt og sliten, spesielt på ferie og når jeg gjør øvelsene..redd jeg har pådratt meg et slags trøtthetssyndrom da kroppen sliter med at jeg har bare 50% balansesans på det skadede øret.

Har også en del "dott" i ørene og mye rare surklelyder og sånt!

Er redd jeg kansje gjorde skaden verre ved å feks sove med vått hår..viktig å passe på vann og fukt i øret folkens!

Jeg ble forresten mye mer våken og opplagt av å kutte ut gjør og sukker fra kosten. Virker litt som antibiotikaen jeg fikk som behandlig for virus på balansenerven har ødelagt litt for magen.

Anonym poster: 1cc0ab441771d3d9ff3db35bf940b79e

Kjenner meg veldig igjen i deg. Har en dott i ene øret som ikke vil bort, legene vet ikke hvorfor. Daglig øresus. Får lett vondt i ørene, og spesielt i det med dotten, bruker også lue en del. Er både lys og lydsensitiv, litt til og fra men ekstra akkurat nå som svimmel. Vann i øret er veldig ubehagelig, og er veldig nøye med å ikke sove med vått hår. Har div svimmelanfall ca ukentlig siden i fjor, men de ligner på menieresanfall bare at de ikke er det pga de varer bare i noen sekunder.

Ang bolig så flyttet jeg for noen mnd siden så bor ikke der jeg bodde sist jeg var svimmel, og trur ikke at boligen har noe å si i mitt tilfelle.

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet forresten opp som dårlig i dag. De andre dagene har jeg våknet opp som helt fin også har svimmelheten startet etter et par min med bevegelse. Er sinnsykt kvalm, er en person som ikke spyr lett heldigvis men blir det verre så spyr jeg sikkert. Tok en Stemetil når jeg stod opp siden den pleier å hjelpe på kvalmen og bittelitt på svimmelheten, men det hjalp ikke. Trenger en dusj men det frister ikke... :spy:

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt det selv, men min far hadde det da han var 60. Da ble han skikkelig dårlig, spydde og klarte bokstavelig talt ikke stå på bena. De mistenkte ham først for å ha fått et drypp, men fant etterhvert ut at det var virus på balansenerven.

Etter en ukes tid (hvorav et par dager på sykehus for undersøkelse) ble han noenlunde bra igjen. I begynnelsen måtte han ha en stokk å støtte seg til når han gikk for svimmelheten kunne komme som kastet på ham, selv om den var mindre kraftig enn i det første anfallet.

Etterhvert som tiden gikk så kunne han parkere stokken også, men selv 10 år etter så kunne han fremdeles få kortvarige anfall av svimmelhet og kvalme som gjorde at han bare måtte sette seg rett ned. Som sagt gikk disse anfallene rimelig fort over og kunne vare fra noen få minutter til maks et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du er svimmel, er du mye kvalm?

Hvis svimmelheten kom samtidig med hodepine, ja. Nesten daglig før men nå er det sjeldent at jeg blir kvalm men er svimmel sånn fra og til.

Kjenner meg veldig igjen i deg. Har en dott i ene øret som ikke vil bort, legene vet ikke hvorfor. Daglig øresus. Får lett vondt i ørene, og spesielt i det med dotten, bruker også lue en del. Er både lys og lydsensitiv, litt til og fra men ekstra akkurat nå som svimmel. Vann i øret er veldig ubehagelig, og er veldig nøye med å ikke sove med vått hår. Har div svimmelanfall ca ukentlig siden i fjor, men de ligner på menieresanfall bare at de ikke er det pga de varer bare i noen sekunder.

Ang bolig så flyttet jeg for noen mnd siden så bor ikke der jeg bodde sist jeg var svimmel, og trur ikke at boligen har noe å si i mitt tilfelle.

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Har vert hos mange ulike spesialister, rygg, nakke, hode og øre...alle konkluderer med at plagene kommer av stress og muskelspenninger. Jeg har også øresus 24/7. Utrolig plagsomt og nesten ikke til å få sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt det selv, men min far hadde det da han var 60. Da ble han skikkelig dårlig, spydde og klarte bokstavelig talt ikke stå på bena. De mistenkte ham først for å ha fått et drypp, men fant etterhvert ut at det var virus på balansenerven.

Etter en ukes tid (hvorav et par dager på sykehus for undersøkelse) ble han noenlunde bra igjen. I begynnelsen måtte han ha en stokk å støtte seg til når han gikk for svimmelheten kunne komme som kastet på ham, selv om den var mindre kraftig enn i det første anfallet.

Etterhvert som tiden gikk så kunne han parkere stokken også, men selv 10 år etter så kunne han fremdeles få kortvarige anfall av svimmelhet og kvalme som gjorde at han bare måtte sette seg rett ned. Som sagt gikk disse anfallene rimelig fort over og kunne vare fra noen få minutter til maks et par timer.

Huff han ble hardt rammet :( Min egen far ble og plutselig veldig dårlig for ca 10 år siden, han klarte ikke gå pga svimmel og spydde. Han lå på sykehuset i en uke, han fikk ingen diagnose. De mente først at det kunne være menieres siden han har tinnitus, dott i ørene og dårlig hørsel. Men de gikk bort fra det, han trudde selv at det var virus men det ble avvist, husker ikke hvorfor. Han har hatt perioder med svimmelhet i ettertid, men ikke så ille.

Har vert hos mange ulike spesialister, rygg, nakke, hode og øre...alle konkluderer med at plagene kommer av stress og muskelspenninger. Jeg har også øresus 24/7. Utrolig plagsomt og nesten ikke til å få sove.

:( Det kan godt hende at det er det jeg har, har kun vært hos fastlegen, ØNH og i MR. Du har tydeligvis tinnitus da, siden det er øresus hele tiden, jeg har det ikke hele tiden men det kommer hver dag. Verst når jeg er sliten.

Som nevnt over så sliten faren min og med dette. Han har gått til kiropraktor og manuellterapeut pga en stiv nakke, nakken er bedre men han blir ennå svimmel. Jeg skal snakke mer med han :)

Kom til å tenke på i går kveld at jeg ble utsatt for vold på jobb for ca 4 år siden, fikk en liten nakkesleng. Kan det ha med dette å gjøre? Ble ikke svimmel den gangen. Har vært stresset i det siste (og litt i fjor) så kanskje det kan ha utløst svimmelheten..Hmm...hvem vet? :sjenert:

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske sikker på at det var tinnitus men ønh legen sa at siden det skyldtes stress og muskler, samt i lys av alt annet jeg har hatt, så var det øresus og ikke tinnitus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinnitus er et ord som brukes forskjellig. I mange andre land er ordet tinnitus ordet for øresus, de har ingen andre ord for det. Men i Norge bruker vi det for øresus 24/7. Og tinnitus kan komme av mange årsaker, ofte pga lydtraumer men også stress (altså muskelpalger ol), noe nyere forskning har vist.

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...