Gå til innhold

Flere her med kåte katter?


Sphynx

Anbefalte innlegg

Vel, katten min er nylig blitt kjønnsmoden og han er litt av en hingst.... :rolleyes: Skal jukke og 'parrebite' og det som værre er. Nå skal det sies at dette ikke plager meg så utrolig mye, jeg bare synes synd på min frustrerte pus... og jeg har vurdert å kjøpe han en 'knulledukke'. For han er nemlig veldig glad i å jukke på meg og spessiellt armen min. Han elsker å suge/sutte på armen og dette 'gets him going'. Joda, det er jo bare å ta han bort, men han prøver seg jo minst en gang om dagen. Og jeg kan ikke gå i noe som er kortermet, for da kommer 'sexe-pusen' til utsettning! Om jeg kjøper en bamse til han og får han til å skjønne at dette er 'vennen' hans, satser jeg på at han lar meg være i fred. *sukk*

Noen som har erfaring med slike 'frekke puser'? Er det noe som eventuellt gir seg med tiden, blir det værre? Skjønner jo at det ikke er noen fasit, men hadde vært kjekt å høre andres erfaring :P Og siden det er huden min som er fetishen hans, tenkte jeg kanskje å finne noe stoff som kan minne om myk hud eller noe? Haha. Noen som har noe peiling på tekstiler som kunne funket? :lol:

Han er forresten ikke kastrert og vi skal ikke kastrere han før om noen år, tror vi. Så vi ser for oss at oppførselen kommer til å bli der uansett om han kastreres eller ikke. Har også feliway i hus. Også som spray, så det hjelper ikke på det pungtet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vente flere år med kastrering?

Anonymous poster hash: a0d50...fa1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere vente med å kastrere? Rasekatt som skal avle? Hvis det ikke er rasekatt med god stamtavle så kastrer nå!



Anonymous poster hash: 7840d...6c3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du oppfordrer denne oppførselen (med å ikke avbryte/korrigere/gi han bamse osv.) vil det bare eskalere. Høy kjønnsdrift vil også føre til høyere aggressivitet, markering innendørs og stress som kan gi helsemessige problemer og plager hos katten. Altså ikke gener det vil være ønsket å føre videre.

Om du venter lenge med å kastrere vil paringsatferden og aggressiviteten fortsette som et rutinepreget mønster selv om formeringsevnen ikke lenger er tilstede.

Endret av Lindiana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kastrerer ham nå vil han nesten garantert endre adferd og bli en roligere og mindre aggressiv pus som ikke jukker på folk og ting. Dersom du venter med å kastrere vil han mest sannsynlig bli verre i adferden og begynne å markere innendørs. Slipper han ut vil ha slåss mye og komme hjem med sår og skader. Dette er adferd som kanskje aldri går bort om du kastrerer ham senere. Sent kastrerte katter vil ofte fortsette å oppføre seg ukastrert selv om de er kastrerte og ikke kan formere seg.

Og da har jeg ikke en gang gått inn på dette med å sette masse nye kattunger til verden i en tid der vi har et stort problem med for mange katter.

Dersom du ikke skal drive rasekattavl skjønner jeg ikke hvorfor du skal vente med å kastrere. Det er jo ved å kastrere nå at du har et håp om å stoppe adferden. Senere kan det være for sent. Dersom dette er en rasekatt som skal brukes i avl kan du jo også sette inn hormonchip i perioder der han ikke skal parres.



Anonymous poster hash: 3e5b2...e95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Katten skal brukes til avl! Det burde jeg kanskje skrevet i innlegget, hehe. Det er en rasekatt og han går ikke ute uten sele! Han viser ingen tegn til aggresivitet eller markering og vi satser på at han ikke kommer til å gjøre dette. Er dette noe som kommer til å skje, skal han selvfølgelig kastreres. Han bor forresten ikke med noen andre dyr.

Hormonchip, hva er det? Noen med erfaring?

Lindiana, du sier at vi ikke bør oppfordre han ved å gi han en bamse? Er det ikke bedre at han får være i fred med den og 'nyte' den :P ? Har du hatt erfaring med dette før? :) Jeg har lest endel på forum til hans rase og mange sier de har en bamse til katta. Fordi parrings instingtet forsvinner jo ikke om du bare jager han vekk når han blir slik? Han kan jo ikke noe for det. Ser for meg at det er bedre at han får drive med sitt isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar! Katten skal brukes til avl! Det burde jeg kanskje skrevet i innlegget, hehe. Det er en rasekatt og han går ikke ute uten sele! Han viser ingen tegn til aggresivitet eller markering og vi satser på at han ikke kommer til å gjøre dette. Er dette noe som kommer til å skje, skal han selvfølgelig kastreres. Han bor forresten ikke med noen andre dyr.

Hormonchip, hva er det? Noen med erfaring?

Lindiana, du sier at vi ikke bør oppfordre han ved å gi han en bamse? Er det ikke bedre at han får være i fred med den og 'nyte' den :P ? Har du hatt erfaring med dette før? :) Jeg har lest endel på forum til hans rase og mange sier de har en bamse til katta. Fordi parrings instingtet forsvinner jo ikke om du bare jager han vekk når han blir slik? Han kan jo ikke noe for det. Ser for meg at det er bedre at han får drive med sitt isåfall?

Hormonchip er nok å anbefale for å gjøre det best mulig for pus. Ta kontakt med veterinær og hør om muligheten og søk det opp på google for mer informasjon. Det er en fin måte å hindre pus i å bli ødelagt psykisk og også bevare evnen til reprodusere når dere ønsker det :)

Anonymous poster hash: 7840d...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonchip er nok å anbefale for å gjøre det best mulig for pus. Ta kontakt med veterinær og hør om muligheten og søk det opp på google for mer informasjon. Det er en fin måte å hindre pus i å bli ødelagt psykisk og også bevare evnen til reprodusere når dere ønsker det :)

Anonymous poster hash: 7840d...6c3

Skjønner ikke helt hvordan han skal kunne bli ødelakt psykisk? Noen som kan forklare det litt nærmere? :) ellerså skal jeg sjekke ut hormonchip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...