Gå til innhold

Kastrering eller ikke


Gjest bustyvel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvem har kastrert hannhunden sin kjemisk her? Argumenter for og mot?

Hvorfor ønsker du å kastrere?

Anonymous poster hash: 66ce4...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som gjorde det, pga aggressivitet mot andre hunder og overdreven hormonell adferd ift tisper og løpetid. Det fungerte bra.

Anonymous poster hash: 79205...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Agressivitet overfor andre hannhunder... Veldig eplekjekk og skal "ta" andre hanner. Prøvd forskjellige tiltak, men har ikke fungert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har chip-kastrert vår hannhund. Hvis du vurderer kastrering, så vil jeg sterkt anbefale chip først. Den går ut etter seks måneder (mulig det er ulike typer med ulik varighet), så du får testet hvilken effekt kastrering vil ha på din hund.

Aggresjon mot andre hunder kommer som regel av usikkerhet, og det er sjelden at problemet i seg selv vil bli borte ved kastrering. Det er ingen snarvei. Men kastrering kan redusere stresset slik at det er mulig og nå inn til hunden og jobbe med problemet. Vi chippet samtidig som vi gikk et passeringskurs og har jobbet med hunden på hver passering på hver tur i fem måneder, og ser nå gode resultater. Chippen går ut nå i disse dager, så jeg er spent på hvordan han blir da, og om all treningen vi har lagt ned (samt det faktum at han nå er ordentlig voksen) vil være nok.

Av negative sider så har vi merket at han legger lettere på seg fordi han trenger mindre mat når han er kastrert. Vi har redusert formengden, men det er vanskelig å holde vekten hans uansett, spesielt siden vi trener mye og han dermed får en del godbiter. Pelsen har også blitt mer "borrelås" og floker seg lettere, men det kan jeg leve med. Jeg ser også at nå som motet er borte, så kommer usikkerheten enda bedre frem og han har lavere terskel for å bjeffe på alt han synes er skummelt, inklusive mennesker på tur.

Så kastrering har også sine negative sider, men forsøk med chip først, kombinert med masse trening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Takk for innspill. Han er steintøff, og kroppsspråket lyser at han ikke er redd. han tar øyekontakt, går "rett på" og har halen rett i været. Chip høres fornuftig ut, så kan vi prøve det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill. Han er steintøff, og kroppsspråket lyser at han ikke er redd. han tar øyekontakt, går "rett på" og har halen rett i været. Chip høres fornuftig ut, så kan vi prøve det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Ja, jeg fikk også forklart det med "sterke" hannhunder, men folk om påberoper seg å ha peiling mener min er en litt fiffig type, da han gjerne vil slåss og vise seg frem for større hunder. Mindre hunder bryr han seg katta om. Helt sikkert noe stress og usikkerhet oppi det, men slik det høres ut på svarene deres kan ikke chip skade.

Han er ung enda (litt over 1 år), så flere sier også at chip kan være fint til han får roet ned hormonsirkuset i kroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...