Gå til innhold

Ett år gammel hund. Fortsatt ikke renslig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli skikkelig fortvilet.

Jeg har skrevet om problemet her tidligere..

Problemet har blitt noe bedre, men hunden er fortsatt svært upålitelig.

Så vidt jeg vet har jeg fulgt alle gode råd.

Jeg har også vært hos veterinær og bruker nå feromoner for å stimulere. ( væskefylt beholder som settes i stikkontakt). Hun har ikke UVI eller annen medisinsk forklaring.

Det er selskapshund og jeg vet at de ofte er vanskeligere enn andre når det gjelder renslighet.

Jeg går hyppige turer og roser masse og gjentar "BRA! TISSE BRA!!" hver gang. Hun har riktignok begrenset områdene hun tisser i, så lenge alle mulige dører er lukket så tisser hun ikke.

Dvs hun tisser ikke på "sine" rom - bortsett fra på stuegulvet..

Ikke kjøkken, spisestue, soverom - men på alle andres rom!

Selv om verandadøren nå har stått åpen i 4 måneder så tisser hun inne.

Hjelp... Jeg er ordentlig fortvilet nå.

Håper på nye, gode råd - eller i hvert fall litt oppmuntring :grine:

(Hun er veldig flink til andre ting! Som innkalling, sitte, vente...

Kanskje mer trening på andre ting vil gjøre henne mer skjerpet?)



Anonymous poster hash: b0373...7c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ingenting om hvilken rutiner du har hatt mens hun har vokst opp...

Har du bla

- gått ut med henne HVER gang hun har sovet?

- gått ut med henne HVER gang hun har spist

- gått ut med henne HVER gang hun har lekt?

Osv.



Anonymous poster hash: 7d6c2...8ff
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hvilken rutiner du har hatt mens hun har vokst opp...

Har du bla

- gått ut med henne HVER gang hun har sovet?

- gått ut med henne HVER gang hun har spist

- gått ut med henne HVER gang hun har lekt?

Osv.

Anonymous poster hash: 7d6c2...8ff

Jeg synes jeg dekker det ganske bra med for eksempel:

"Så vidt jeg vet har jeg fulgt alle gode råd."

"Jeg går hyppige turer og roser masse..."

Jeg er forresten godt voksen og regner med at folk flest leser mellom linjene at jeg har skjønt at man skal ta hunden ut etter lek etc.

Anonymous poster hash: b0373...7c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hunden er utrygg. Derfor tisser den inne, det er trygt, hennes plass. Ha en fast plass ute der hun kan få tisse, ta henne dit hver gang, gradvis utvid området. Tren gjerne forskjellige former for hundetrening, det kan øke selvbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i selskapshund og hvorfor skal de evt være vanskeligere å få renslige?

En hund er vel en hund når det gjelder renslighet?

Anonymous poster hash: 31afc...a36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er utrygg. Derfor tisser den inne, det er trygt, hennes plass. Ha en fast plass ute der hun kan få tisse, ta henne dit hver gang, gradvis utvid området. Tren gjerne forskjellige former for hundetrening, det kan øke selvbildet.

Takk, badebuksa.

Jeg tror du har rett i at hun er utrygg på dette område. Jeg må erkjenne at jeg ikke har trent henne nok på andre ting.

Mental stimuli og økt "nytteverdi" vil nok styrke selvbilde, ja.

I morges var vi i hagen i nesten 20 minutter for å få henne til å tisse, men det fungerte ikke. Så da gikk vi tur - da kom det. Planen var tisse først, tur etterpå. Det er veldig praktisk hvis hun kan tisse i hagen!

Så en liten del av det er nok at hun ikke har lett får å tisse "hjemme", men at vi faktisk må utenfor gjerde..

Jeg får legge en treningsplan som inkluderer flere øvelser for på den måten å bygge henne opp. :)

Anonymous poster hash: b0373...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen spesielle tider hunden tisser inne på? Er den alene, med folk, stresset, ivrig/glad?



Anonymous poster hash: 6f318...ac2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morges var vi i hagen i nesten 20 minutter for å få henne til å tisse, men det fungerte ikke. Så da gikk vi tur - da kom det. Planen var tisse først, tur etterpå. Det er veldig praktisk hvis hun kan tisse i hagen!

Anonymous poster hash: b0373...7c4

Hvorfor er det praktisk om hun kan tisse i hagen? For å slippe å gå tur?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesielle tider hunden tisser inne på? Er den alene, med folk, stresset, ivrig/glad?

Anonymous poster hash: 6f318...ac2

Den tisser inne når den er alene, eller når den ikke når frem til oss. Altså; mye barn, hektisk stemning etc.. Sånne stunder hadde det vært fint om hun gikk ut isteden såklart..

Hvorfor er det praktisk om hun kan tisse i hagen? For å slippe å gå tur?

Må nesten besvare med et spørsmål tilbake:

Hvem ønsker IKKE for familiehundens del at den kan være løs, ute og tisse når den selv vil?

Anonymous poster hash: b0373...7c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tisser inne når den er alene, eller når den ikke når frem til oss. Altså; mye barn, hektisk stemning etc.. Sånne stunder hadde det vært fint om hun gikk ut isteden såklart..

Må nesten besvare med et spørsmål tilbake:

Hvem ønsker IKKE for familiehundens del at den kan være løs, ute og tisse når den selv vil?

Anonymous poster hash: b0373...7c4

Men nå bør vel fokus være på å få henne til å slutte å tisse inne, ikke til å få henne til å tisse på spesifikke steder. Dersom hun for tiden ikke tisser i hagen anser hun vel det også for å være "inne", og tyder jo på at hun har skjønt noe om at det er steder man tisser og steder man ikke tisser.

Slik du beskriver det høres det ut som hun tisser inn når hun oppfatter at hun ikke har noe valg, nemlig når dere ikke er der.

Jeg hadde fokusert på å ta henne ut på tur ofte. Tissing i hagen kan komme når hun er helt renslig inne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå bør vel fokus være på å få henne til å slutte å tisse inne, ikke til å få henne til å tisse på spesifikke steder. Dersom hun for tiden ikke tisser i hagen anser hun vel det også for å være "inne", og tyder jo på at hun har skjønt noe om at det er steder man tisser og steder man ikke tisser.

Slik du beskriver det høres det ut som hun tisser inn når hun oppfatter at hun ikke har noe valg, nemlig når dere ikke er der.

Jeg hadde fokusert på å ta henne ut på tur ofte. Tissing i hagen kan komme når hun er helt renslig inne.

Det var en annen tone enn "fordi du ikke gidder å gå tur"!

Men, ja, jeg ser også at hagen er "inne", eller "hjemme", som jeg kalte det.

Hovedproblemet ligger jo heller ikke der.

Når barna kommer hjem fra skolen så våkner hunden og må tisse. Jeg kommer en halvtime senere. Mange av uhellene skjer på den halvtimen.

Barna lukker opp verandadøren, men de går ikke tur. (Ja, jeg har presisert alvoret til de, men det nytter ikke)

Dette er hovedårsaken til at jeg ønsker å trene på tissing i hagen FØR tur..

Det blir litt hulter til bulter her, men jeg kartlegger situasjonen mens jeg skriver, merker jeg.... Kommer stadig på flere faktorer. Det hjelper på veien mot løsningen.

Anonymous poster hash: b0373...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en annen tone enn "fordi du ikke gidder å gå tur"!

Men, ja, jeg ser også at hagen er "inne", eller "hjemme", som jeg kalte det.

Hovedproblemet ligger jo heller ikke der.

Når barna kommer hjem fra skolen så våkner hunden og må tisse. Jeg kommer en halvtime senere. Mange av uhellene skjer på den halvtimen.

Barna lukker opp verandadøren, men de går ikke tur. (Ja, jeg har presisert alvoret til de, men det nytter ikke)

Dette er hovedårsaken til at jeg ønsker å trene på tissing i hagen FØR tur..

Det blir litt hulter til bulter her, men jeg kartlegger situasjonen mens jeg skriver, merker jeg.... Kommer stadig på flere faktorer. Det hjelper på veien mot løsningen.

Anonymous poster hash: b0373...7c4

men er problemet egentlig at hunden ikke vil gå ut verandadøra alene og tisse ute i hagen alene? Så den egentlig er stueren ellers? Altså når dere er hjemme og hører at hun sier i fra at hun må ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er problemet egentlig at hunden ikke vil gå ut verandadøra alene og tisse ute i hagen alene? Så den egentlig er stueren ellers? Altså når dere er hjemme og hører at hun sier i fra at hun må ut?

Nei, det er ikke så enkelt.

Men en av faktorene er at hun våkner, når de andre kommer hjem, og ikke får tur med en gang. ( på ettermiddagen altså. Om morgenen går det jo fint. Jeg har henne ved meg til jeg er klar til å gå ut.)

Det er jo andre ganger hun tisser inne også. Men jeg tror hun foretrekker å tisse ute.

Badebuksa har nok rett i at hun er utrygg på rutiner, og hva som er forventet av henne.

Jeg går tisserunder flere ganger hver ettermiddag og skal bruke denne tiden bedre enn før. Vi kan trene på andre ting og håpe at det vil styrke hundens forståelse av meg på flerre plan.

Hun gir ingen tydelige signaler om at hun må tisse.

Hun går ikke til døren, piper ikke etc.. Jeg må vokte henne med argusøyne hvis jeg er i tvil.

Anonymous poster hash: b0373...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke så enkelt.

Men en av faktorene er at hun våkner, når de andre kommer hjem, og ikke får tur med en gang. ( på ettermiddagen altså. Om morgenen går det jo fint. Jeg har henne ved meg til jeg er klar til å gå ut.)

Det er jo andre ganger hun tisser inne også. Men jeg tror hun foretrekker å tisse ute.

Badebuksa har nok rett i at hun er utrygg på rutiner, og hva som er forventet av henne.

Jeg går tisserunder flere ganger hver ettermiddag og skal bruke denne tiden bedre enn før. Vi kan trene på andre ting og håpe at det vil styrke hundens forståelse av meg på flerre plan.

Hun gir ingen tydelige signaler om at hun må tisse.

Hun går ikke til døren, piper ikke etc.. Jeg må vokte henne med argusøyne hvis jeg er i tvil.

Anonymous poster hash: b0373...7c4

Men hadde det gått an at unga tar henne med ut med en gang når de kommer hjem fra skolen? Da slipper hun å holde seg til du kommer hjem, og hun lærer at det er greit at det er andre som tar henne med ut også?

Hvordan du skal få henne til å si har jeg ikke erfaring med, men jeg er sikkert på at det er noen som har hatt problemet før deg:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=680803 EDIT: Denne var ikke noe god.

http://hundesonen.no/forum/topic/55742-hvordan-sier-hunden-din-i-fra-om-at-den-maa-paa-toalettet/

Mye mulig du har lest dette før, men kanskje du kan få noen tips der i fra?

Edit 2: Vet ikke om den siste linken var noe heller altså.. Men ellers må dere vel bare trene masse, masse, masse på å gå ut av verandadøra alene og at det er trygt og godt å tisse i hagen - alene?

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde det gått an at unga tar henne med ut med en gang når de kommer hjem fra skolen? Da slipper hun å holde seg til du kommer hjem, og hun lærer at det er greit at det er andre som tar henne med ut også?

Hvordan du skal få henne til å si har jeg ikke erfaring med, men jeg er sikkert på at det er noen som har hatt problemet før deg:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=680803 EDIT: Denne var ikke noe god.

http://hundesonen.no/forum/topic/55742-hvordan-sier-hunden-din-i-fra-om-at-den-maa-paa-toalettet/

Mye mulig du har lest dette før, men kanskje du kan få noen tips der i fra?

Edit 2: Vet ikke om den siste linken var noe heller altså.. Men ellers må dere vel bare trene masse, masse, masse på å gå ut av verandadøra alene og at det er trygt og godt å tisse i hagen - alene?

Takk for hjelpen :)

Hun går ut og inn av seg selv. Men tisser altså ikke.

Disse barna er upålitelige her. De er for unge til å forstå alvoret, eller for pubertale til å bry seg... (håpløst)

Men svaret er nok trening, trening og atter trening ja :)

På mye forskjellig, tenker jeg nå. Ikke bare tisse-trening.

Anonymous poster hash: b0373...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen :) Hun går ut og inn av seg selv. Men tisser altså ikke.Disse barna er upålitelige her. De er for unge til å forstå alvoret, eller for pubertale til å bry seg... (håpløst) Men svaret er nok trening, trening og atter trening ja :)På mye forskjellig, tenker jeg nå. Ikke bare tisse-trening. Anonymous poster hash: b0373...7c4

Hvis ungene er pubertale så er de ikke for unge til å forstå alvoret.

Og hvis de lar hunden tisse inne og lar det ligge der uten å bry seg så tror jo hunden at dette er helt ok.

Er nok ikke bare hunden som trenger å jobbes med! Jobb litt med ungene også du tror jeg!

Anonymous poster hash: 31afc...a36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis ungene er pubertale så er de ikke for unge til å forstå alvoret.

Og hvis de lar hunden tisse inne og lar det ligge der uten å bry seg så tror jo hunden at dette er helt ok.

Er nok ikke bare hunden som trenger å jobbes med! Jobb litt med ungene også du tror jeg!

Anonymous poster hash: 31afc...a36

Dette var ikke en tråd om ungdommene mine.

Har du ungdommer selv???

Anonymous poster hash: b0373...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke en tråd om ungdommene mine. Har du ungdommer selv??? Anonymous poster hash: b0373...7c4

Ja to tenåringer og to hunder!

Anonymous poster hash: 31afc...a36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja to tenåringer og to hunder!

Anonymous poster hash: 31afc...a36

Da vet du sikkert hvor vanskelig en del ungdommer kan være og har forståelse for det.

Anonymous poster hash: b0373...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du sikkert hvor vanskelig en del ungdommer kan være og har forståelse for det. Anonymous poster hash: b0373...7c4

Ja jeg vet hvor vanskelige ungdommer kan være, men jeg hadde blitt utrolig skuffet over mine hvis de ikke kunne ta seg to minutter for å lufte hundene når de kom hjem fra skolen. Og spesielt når man sliter med det dere gjør.

Alternativet er å ha hunden i et bur slik at den ikke reiser seg og tisser før du kommer hjem eller at ungene er ute med venner etter skole og frem til du kommer deg innenfor døra.

Når hunden har ligget og holdt seg hele dagen så er det helt naturlig at den må tisse når noen kommer hjem og når den ikke får anledning til det så er jo alternativet å tisse på golvet. For tisse - det må den tydligvis!

Og når den bare er et år gammel så kan du nesten ikke forvente at den holder seg særlig lenger.

Så jeg mener fortsatt at du bør ta en prat med ungene dine og forklare, med store bokstaver, hvor viktig det er at de lufter den!

Anonymous poster hash: 31afc...a36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...