Gå til innhold

Kastrering - hvor gammel må en hankatt være


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Ja, overskriften sier vel sitt. Dette gjelder den av kattungene som jeg har beholdt, en gutt på nesten 4 måneder. Han er den siste katten i husstanden med kjønnsorganene inntakt for å si det sånn, så jeg lurer på hvor gammel han må bli før han skal kastreres? Og når blir guttepuser kjønnsmodne? Er det lenge til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fra 5-6 mnd. Det finnes noen veterinærer som tar dem så tidlig som 5 mnd, mens andre vil vente til de er 6 mnd.

Hannkatter kan bli kjønnmodne så tidlig som 5 mnd, avhengig av været, arv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, overskriften sier vel sitt. Dette gjelder den av kattungene som jeg har beholdt, en gutt på nesten 4 måneder. Han er den siste katten i husstanden med kjønnsorganene inntakt for å si det sånn, så jeg lurer på hvor gammel han må bli før han skal kastreres? Og når blir guttepuser kjønnsmodne? Er det lenge til?

jeg fikk beskjed, når jeg kastererte min, at enhannkatt bør være minst 6 mnd. vil ikke anbefale å gjøre det før dette. da er du hvertfall sikker på at han er kjønnsmoden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed, når jeg kastererte min, at enhannkatt bør være minst 6 mnd. vil ikke anbefale å gjøre det før dette. da er du hvertfall sikker på at han er kjønnsmoden.  :)

Det er fortsatt litt uenighet ang dette blant veterinærer i Norge. Det er ingen argumenter for å vente med kastrering. Dvs hvis steinene ikke har falt ned blir inngrepet litt vanskeligere for veterinæren, men ikke mer risikofullt eller smertefullt for katten.

Norge henger veldig langt etter når det gjelder forskning rundt dyremedisin. Bla var det fram til for ikke lenge siden forbudt med kastrering av katt i Norge. I de mange andre land som feks USA og Danmark kastrerer de katter fra 3-4 mnds alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde med min katt til dyrlegen pga at han hadde blitt påkjørt, ble det snakk om å kastrere han i samme slengen i og med at han skulle ha narkose alikevel.

Han var da nesten 5 mnd, men så fortalte dyrlegen at testiklene (steinene) ikke hadde kommet ned enda så da kunne hun ikke gjøre det.

Fikk beskjed om å vente til han var 6 mnd, da gikk det greit.

Kan vel hende det er litt individuelt når testiklene kommer ned???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vel hende det er litt individuelt når testiklene kommer ned???

Ja, det er individiuelt når steinene faller ned. På noen faller en eller begge steinene aldri ned (kryptokisme), men katten må likevel kastreres pga mulig hormonproduksjon. Veterinæren må altså klare å kastrere i et slikt tilfelle også, men dette kommer jo an på hvor dyktig vedkommende er. En dyktig veterinær klarer helt fint å kastrere en katt med kryptokisme også, dette er noe som burde være elementært for alle veterinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er individiuelt når steinene faller ned. På noen faller en eller begge steinene aldri ned (kryptokisme), men katten må likevel kastreres pga mulig hormonproduksjon. Veterinæren må altså klare å kastrere i et slikt tilfelle også, men dette kommer jo an på hvor dyktig vedkommende er. En dyktig veterinær klarer helt fint å kastrere en katt med kryptokisme også, dette er noe som burde være elementært for alle veterinærer.

Enig. I tilfellet hvor katten skulle i narkose fordi den var påkjørt ville sikkert dyrlegen vente med kastrering ettersom operasjonen og dermed påkjenningen ville blitt ganske mye lengre og større enn ved bare en kastrering ved skjult testikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår var sju måneder. Da var han ennå ikke kjønnsmoden.

Har ikke lest nøye gjennom innleggene i tråden, men: Noen mener katten bør være kjønnsmoden først. Andre mener katten ikke bør være kjønnsmoden fordi det ikke er alltid katter som markerer slutter med det når de blir kastrert (dersom de har fått vanen). Slik sett er det jo en større sjangs for å få en helt renslig katt om den kastreres før kjønnsmoden alder (selv om det som oftest går fint uansett). Men dette strides dyrlegene om. Vår dyrlege mente 6-7 måneder var en ypperlig alder, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar de så tidlig som mulig for å unngå aggresjonstendenser og markering, våre har blitt "klippet" rundt 5 måneders alder uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) . Da skal det iallefall ikke gjøres helt enda. Katten skal til dyrlegen i neste uke for vaksinasjon, så jeg kan høre med han da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Internasjonal forskning viser ikke negative virkninger av tidlig kastrering, dvs fra 15-16 ukers alder, men mange norske veterinærer henger litt igjen, og sier 5-6 mnd eller evt en vektgrense pga narkosen er vanskeligere å dosere om katten veier svært lite (under 1,5 kg f.eks)

Jeg hadde kastrert katten før den begynte noe som helst uteliv.

De fleste katter har begge steinene nede når de er 3 mnd gamle, og det kan du egentlig lett se på katten selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lille Shango ble kastrert da han var 3 mnd gammel! Gikk så fint så! Best å gjøre det før de er kjønnsmodne mener nå jeg. Da slipper katten å gå igjennom hormonforandringer, du slipper å oppleve markering og katten vil ikke "savne" noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slutter de ikke å vokse når de er kastrert, og av den grunn bør bli kjønnsmodne først?

Nå er det jo faktisk det stikk motsatte som skjer da... Kjønnshormoner stopper veksten, så tidligkastrerte katter kan faktisk vokse litt mer enn de som først blir kastrert etter kjønnsmodning. Men her er det bare bevist at det er snakk om en cm eller to, så det er ikke noe man legger merke til. Myte om såkalte "kjempekatter" pga tidligkastrering er bare en myte! Og det er utrolig hvor mange myter rundt dette med tidligkastrering, og det er utrolig hvordan folk som ikke har greie på dette uttaler seg, slik som det innlegget jeg har sitert er et bevis på :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min lille Shango ble kastrert da han var 3 mnd gammel! Gikk så fint så! Best å gjøre det før de er kjønnsmodne mener nå jeg. Da slipper katten å gå igjennom hormonforandringer, du slipper å oppleve markering og katten vil ikke "savne" noe ;)

Kan jeg spørre om hvor du kastrerte katten så tidlig? Var det her i Norge? Har nemlig ikke hørt om at noen her i Oslo-området kastrerer så tidlig, men det er jo bare positivit hvis noen veterinærer begynner å skifte mening. Hvis kattene kunne kastrereres så tidlig kunne de jo bli operert før de får seg nytt hjem, og dermed helt unngå videre formering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er utrolig hvor mange myter rundt dette med tidligkastrering, og det er utrolig hvordan folk som ikke har greie på dette uttaler seg, slik som det innlegget jeg har sitert er et bevis på :klø:

:tunge1: Jeg har ikke uttalt meg om noe som helst - jeg har stilt et spørsmål, som man gjerne gjør når man ikke vet! ;)

Grunnen til at jeg spurte er at når det gjelder kaniner så skal man ikke kastrere/ sterilisere før de er utvokst, fordi skjelett og indre organer da slutter å vokse. Tenkte kanskje det samme gjelder for katter, men så feil kan man ta. Feil, feil, feil!!!

*tusler bort i skammekroken og ber om unnskyldning for hårreisende tåpelig spørsmål* :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tunge1: Jeg har ikke uttalt meg om noe som helst - jeg har stilt et spørsmål, som man gjerne gjør når man ikke vet! ;)

Grunnen til at jeg spurte er at når det gjelder kaniner så skal man ikke kastrere/ sterilisere før de er utvokst, fordi skjelett og indre organer da slutter å vokse. Tenkte kanskje det samme gjelder for katter, men så feil kan man ta. Feil, feil, feil!!!

*tusler bort i skammekroken og ber om unnskyldning for hårreisende tåpelig spørsmål* :ironi:

Nei, men det er så mange myter om kastrering av katt og kattehold generelt, så derfor jeg begynner å bli litt lei av at slike myter blomstrer fritt på et slikt disk.forum. Men nå har du altså fått oppklaring i dette. :)

Jeg har ikke greie på kaniner, men merkelig at kjønnshormonene virker annerledes på dem enn på både katter, mennesker og andre pattedyr. Er du sikker på at du har denne info om kaniner fra en sikker kilde? (det er tom også veterinærer i bransjen som ikke helt har skjønt dette faktisk). Også hos oss mennesker er kjønnshormonene med på å stoppe lengdeveksten, når vi kommer i puberteten begynner kroppen å forberede seg på å bli fruktbar, og energien brukes til dette. For mennesker bremses veksten i høyden, mens vi heller legger oss ut i bredden (menn får muskler, kvinner får former). Dette burde være forklaring god nok på at det ikke stemmer at veksten stopper opp hvis katter blir kastrert før kjønnsmodning. Det som imidlertid er tilfellet er at hannkatter ikke er like muskuløse, siden testosteron bygger og opprettholder muskler. Men slike sekundære kjønnstrekk vil en katt miste uavhengig av om han har vært kjønnsmoden eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke greie på kaniner, men merkelig at kjønnshormonene virker annerledes på dem enn på både katter, mennesker og andre pattedyr.

Jeg har heller ikke spesielt peiling på kaniner, men synes ikke det høres rart ut at det kan være nokså stor forskjell på hormon-påvirkningen fra art til art, spesielt hos såpass forskjellige dyr som katt og kanin. Og eksempelet ditt med katter og mennesker er nokså dårlig, siden de også er svært forskjellige når det kommer til løpetid-eggløsning-befruktning, og dette kommer jo bla av hormonelle forskjeller.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...