Gå til innhold

Jeg er så sensitiv!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om noen har råd om hvordan jeg kan bli mindre sensitiv. Det skal veldig lite til før jeg føler meg avvist, og det går seriøst ut over psyken min til tider. Eksempler: det forrige «forholdet» mitt tok slutt etter et par måneder da han fortalte at han dessverre ikke hadde de rette følelsene for meg og syntes vi skulle avslutte det. Egentlig en voksen direkte måte å gjøre ting på, men for meg var grusomt. Jeg følte som om jeg mistet fullstendig bakkekontakt, og de ordene hans hjemsøkte meg i månedsvis etterpå. Det var ikke et seriøst forhold, og jeg var selv litt usikker på om han var den rette, men det var å bli avvist (første gang jeg har blitt dumpet) som var det forferdelige.

Jeg har det sånn med venninner også – om de venter for lenge med å svare på meldinger, om de avlyser avtaler (selv med «gyldig grunn»), om de ikke inviterer meg med på ting. Feks nå nylig så fikk jeg høre at en nær venninne hadde vært på middagsfest med en gjeng andre (som jeg kjenner perifert), og min første reaksjon er en total følelse av avvisning. Og når jeg er i den «tilstanden» så blir jeg kvalm, mister matlyst, blir helt fra meg. Jeg konfronterer ALDRI folk om dette, i stedet blir jeg kald og distansert, og unnlater selv å ta kontakt for en periode. Til jeg har fått det hele litt på avstand, analysert situasjonen og skjønt at det ikke er verdens undergang lell. Eller i ekstreme tilfeller så kutter jeg all kontakt med vedkommende. Dermed blir det stor distanse mellom hvor sårbar og hudløs jeg føler meg og hvor kald og uanfektet jeg framstår.

Har noen tips om hvordan jeg skal takle disse situasjonene bedre? Jeg vet jo at alle menneskelige relasjoner innebærer en fare for avvisning, og føler at det er en viktig del av det sosiale spillet jeg ikke helt har tak på. Jeg ser at venninnene mine er mye flinkere å takle avvisning, de børster det av og dveler ikke på det.



Anonymous poster hash: 30454...cfa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omtrent hver femte person er som deg, det er ikke uvanlig. Høysensitivitet er et personlighetstrekk som finnes hos omtrent hver femte person i befolkningen. Folk er høysensitive på mange forskjellige måter. Du finner masse informasjon om dette på internett, og det er flust av bøker om temaet. Det er ikke uvanlig å være sånn som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det litt som deg TS.

Er oppatt av å ikke komme i konflikt med folk. Gjøre ting riktig slik at jeg ikke får et dårlig rykte osv.

Klarer ikke å gi f.. når jeg veit jeg burde. Når jeg leser om folk som har blitt dømt for overgrep, vold, bedrageri you name it skjønner jeg ikke at folk ikke tar livet av seg. Jeg tror ikke jeg hadde orket å leve med skammen.

Alle damene jeg har hatt er det de som har lagt ann på meg. Orker ikke tanken på å bli kaldt avvist å bli alles morsomme historie. "Veit dere hva han prøvde eller....."



Anonymous poster hash: e2d5d...4cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elaine Aron - Særlig sensitiv

Susanne Møberg - Er du også høysensitiv?

Ihrén Abrahamsson/Lian Kirksæther - Sensitiv og sterk

Trond Edvard Haukedal - Boken om høysensitivitet

Det er noen bøker som kanskje kan være aktuelle å lese.

Denne artikkelen er også fantastisk god, - handler riktignok om barn, men er du høysensitiv kjenner du deg garantert igjen.

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Barna-som-ikke-bare-kan-ta-seg-sammen-7618464.html

Du kan også ta testen, selv om den er beregna på barn.

Hvis du går inn på http://www.hsperson.no/så er det hjemmesiden til foreningen for høysensitive. Der er det også flere tester å ta. Du kan ta dem flere ganger, og sammenligne fra gang til gang.

Ti tegn på at du er høysensitiv:

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article846257.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat som deg. Jeg har helt i kjellern av avvisninger. Gråter hvis venninner avlyser noe jeg har invitert til osv

Det er utrolig slitsomt.

Anonymous poster hash: f1a2e...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig sensitiv når det gjelder avvisning. Dog synes jeg det er mye verre å bli avvist av en mann enn å bli nedprioritert av en venninne. Det siste trenger ikke å bety så mye, og alle venninner står meg ikke så nær. Men å bli avvist av en mann, som kvinne, derimot, er mye verre. Da er jeg ikke attraktiv nok, ikke interessant nok, rett og slett en han ikke vil ha i nærheten, selv om han vet jeg vil ha ham. Det er hardt å ta innover seg. Jeg skjønner ikke at en del folk tar så lett på det.



Anonymous poster hash: 53841...529
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...