Gå til innhold

Hvor mye må jeg jobbe for å ha råd til å bo alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er vanskelig å gi et nøyaktig estimat, men trenger litt hjelp til å finne ut om planene mine er realistiske eller ikke.

Kan man klare å ha boutgifter (husleie, strøm og internett) på 7500 kr, andre faste utgifter på 2000 kr, og så mat utenom, som student? Er det noen som har det sånn?

Tenker å fordele studielånet jevnt utover månedene (storstipendet fra aug/jan), jobbe fulltid om sommeren og noe ved siden av studiet. Men er redd jeg skal bli utbrent, og det er derfor jeg som overskriften sier, lurer på hvor mye jeg egentlig må jobbe for at planen min skal gå i boks. (jeg vet det kommer an på lønnen, men la oss si at jeg kommer til å tjene 150-200 kr i timen).



Anonymous poster hash: 242eb...4d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke klart det som student, selv med 2 ekstrajobber som gav meg noen tusen i måneden. Slik jeg ser det må du ha minst 4000 (faste utgifter på 2000+2000 til mat) i tillegg til studielån hver måned. Så det kommer jo helt an på hvor mye du får utbetalt av jobb i sommerferie + ekstrajobb som student, og om du kan leve med å "aldri" kunne gå på kino/fest osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde sette inn en annonse på finn og sette en makspris på 4-5000 fordi du er student, og se hvilke tilbud du får. Det er mange som er villige til å leie ut litt billigere for enslige studenter.



Anonymous poster hash: b3080...4af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hvor mye du kan få jobbe (altså om sommern), det virker som om du har god timelønn, men hvis du bare kan jobbe to dager i uka og annenhver lørdag blir det jo ikke allverdens av det.

Vil tippe at om du tjener mellom 70-100k ved siden av så skulle det gå greit. Det spørs jo hvordan forbruk du har utenom faste utgifter, er du en person som er glad i å dra på byen/reise går det jo fort en del.

Med tanke på utbrenthet ville jeg ikke vært såå bekymret.. Men igjen det spørs litt hvordan jobb du har, om den er relevant for studie etc. En idé ville kanskje vært å jobbe mest mulig på sommern, for så å jobbe minst mulig ved siden av studiene (da har du forhåpentligvis tid og penger til å slappe av, ferie etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, betaler 6000 i fellesutgifter og lån i måneden, pluss strøm. Jeg jobber så jeg har alt mellom 2000 og 15 000 i inntekt ved siden av, jobber når jeg kan, og er flink til å ikke bruke opp pengene bare fordi jeg har de på konto



Anonymous poster hash: 316cc...a8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kanskje det er litt mye. Det går hvis du vil. Jeg har det omtrent sånn. Jobber 50% ved siden av, men det er fryktelig slitsomt til tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...