Gå til innhold

Kredittkort, for? mot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tingelinling

Jeg har buffer, men bruker likevel kredittkort dersom det for eksempel dukker opp en bilverkstedregning et par dager før lønnen kommer inn. På en eller annen merkelig måte synes jeg det er mer forpliktende å måtte betale inn hele summen på kredittkortet enn å sette den inn tilbake på bufferkontoen.

Jeg liker å se at bufferkontoen vokser fra måned til måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hatt kredittkort. Har heller ikke tenkt så mye på det, at det var aktuelt.

Men har stadig hatt bekjente/venninner som har sagt; "jeg tar det på mastercardet", og oppdager at veldig mange rundt meg har et kredittkort.

Er det noen fordelere ved å ha et slikt kort? Hva bruker dere kredittkort på (hva slags utgifter/situasjoner)

Jeg havner noen ganger i situasjoner hvor jeg ikke har lønn akkurat der og da, og lurer på å skaffe meg et kredittkort, men vil kun bruke det så det er praktisk og ikke totalt uøkonomisk. er det mulig?

Anonymous poster hash: da4ea...153

bare ulemper, hvis jeg ikke har penger i det øyeblikket jeg skal ha noe, har jeg det ikke senere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kredittkort er for de som har kontroll over sin økonomi. Når folk er negativ til kredittkort og sier at det er å bruke penger man ikke har, så tenker jeg at de ikke har forstått fordelene med kredittkort. Evt at de har lite peiling på økonomi.

Jeg bruker mitt kredittkort aktivt og jeg bruker aldri penger jeg ikke har. Det betyr at jeg i nesten alle tilfeller betaler inn alt på kortet hver måned. Unntak kan være om jeg har kjøpt noe større som jeg deler opp på noen måneder, men det er sjeldent.

Jeg bruker kredittkortet for å få fordeler og tjene opp bonus. Det er en del tusenlapper å tjene på det. Dersom jeg var en uøkonomisk person ville jeg aldri ha hatt kredittkort.

Endret av Sign
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kredittkortet for å få fordeler og tjene opp bonus. Det er en del tusenlapper å tjene på det.

Kan du greie ut om hvordan du har tjent en del tusenlapper på dette? Innen et rimelig tidsperspektiv.

Anonymous poster hash: 1964e...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ulemper så lenge man betaler før forfall. Jeg bruker kredittkort til alt og får igjen cashback på alle kjøp. TrumfVisa gir meg f.eks 1% på alle kjøp jeg gjør uansett butikk (unntaksvis konkurrerende matbutikker) og 2-3% på kjøp i egne butikker (3% ved Trippel Trumf) osv.

Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke kredittkort så lenge man har en ryddig økonomi. Men man bør aldri bruke mer enn man faktisk har råd til. Derfor har jeg også lave kredittgrenser (unntaket er på et par av kortene som jeg bruker til bestillinger av reiser, og da trenger høyere kredittgrenser).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt kredittkort. Har heller ikke tenkt så mye på det, at det var aktuelt.

Men har stadig hatt bekjente/venninner som har sagt; "jeg tar det på mastercardet", og oppdager at veldig mange rundt meg har et kredittkort.

Er det noen fordelere ved å ha et slikt kort? Hva bruker dere kredittkort på (hva slags utgifter/situasjoner)

Jeg havner noen ganger i situasjoner hvor jeg ikke har lønn akkurat der og da, og lurer på å skaffe meg et kredittkort, men vil kun bruke det så det er praktisk og ikke totalt uøkonomisk. er det mulig?

Anonymous poster hash: da4ea...153

I ditt ( og sikkert dine venners) tilfelle ville jeg ikke anbefalt kredittkort. Et kredittkort er et flott verktøy for folk med god økonomisk peiling og kontroll, fordi de alltid har god cashflow.

Jeg feks bruker kredittkort til å handle inn alt til husholdningen. Fra melk og brød via filmer til flybilletter. Dette gir mening for meg fordi jeg har såpass med penger lett tilgjengelig at jeg alltid med letthet kan betale ved forfall. Jeg er en av dem som aldri har tom konto. Den bikker aldri under 50.000, faktisk.

Men det som vil skje med den gjennomsnittlige nordmann er at h*n tenker "jeg får lønn om x dager, så da kjøper jeg ting y nå og betaler på neste lønn" Og så tenker han det igjen og igjen. Og før eller siden er ikke lønna nok til å dekke overforbruket.

Kjapp regel:

Om din lønn er mye høyere enn ditt forbruk: kredittkort er din venn.

Om din lønn er tilnærmet lik eller lavere enn ditt forbruk: kredittkort kommer til å ta rotta på deg.

Anonymous poster hash: 1c6b8...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri mer enn 1000 kr på brukskonto/visakort. Skulle jeg bli svindlet er det grensen for hvor mye de kan tappe kontoen. Bruker alltid Mastercard dersom jeg kjøper noe som koster mer enn 500-600 kr. Betaler alltid regningen på forfallsdato.

Anonymous poster hash: f2c50...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du greie ut om hvordan du har tjent en del tusenlapper på dette? Innen et rimelig tidsperspektiv.

Anonymous poster hash: 1964e...0c9

Min bank tilbyr et kredittkort hvor man får bonus på innkjøp på ulike varer. Man kan endre kategori etter hvor man handler. Dette utgjør 2.500,- pr år. I tillegg har jeg tilbud via kredittkortet, noen ganger benytter jeg meg av det, andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet kun fordeler med kredittkort. Ulempene lager du selv.

-Ekstra likviditet
-Diverse forsikringer
-Større sikkerhet i nettbutikker og i utlandet
-Rabattordninger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kredittkort til denne type i bruk i årevis og har kun sett fordeler ved reise og netthandel, eller større regninger/uforutsatte ting rett før lønning. Som noen sa over, jeg synes det er mer forpliktende å betale ned på kredittfortet enn å sette tilbake penger på bufferkontoen, og vil helst ikke ta penger derfra jevnlig. Ogås som ekstra sikkerhet ute på tur om det vanlige debit-kortet ikke fungerer - og det har skjedd meg flere ganger.

Om du har kontoll over økonomien din og alltid betaler før neste forfallsdato ser jeg på kredittkort som et nyttig verktøy, som kan gi fordeler som forsikring eller cashback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkort skal brukes for å sikre seg mot svindel på nettet og i utlandet. I alle andre situasjoner, og spesielt ved en dyr, uventet regning, er kredittkort roten til mange problemer. Har man god kontroll på økonomien, begynner man den kjipe jobben med å bygge opp buffer.

Skal brukes? Glad det ikke er du som setter standarden for dette. Og det er da ingen motsetning mellom å bruke kredittkort og å ha buffer.

bare ulemper, hvis jeg ikke har penger i det øyeblikket jeg skal ha noe, har jeg det ikke senere heller.

Man trenger ikke være blakk for å bruke kredittkort. Ser folk gjentar til stadighet dette mantraet om "penger man ikke har". Man kan utmerket godt ha penger på konto, men bruke kredittkort for å få rentefritt lån + bonuser.

Anonymous poster hash: e1932...357

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler alt på nett og i utlandet med kredittkortet for da er jeg bedre sikret mot svindel. I tillegg bruker jeg det til større utlegg enn jeg har på forbrukskontoen (møbelhandel f.eks). Regningen betales alltid før forfall.

Dessuten liker jeg å ha det som en sikkerhet om jeg av en eller annen grunn ikke skulle ha nok penger til noe uforutsett. Det har jo hent at bufferkontoen har vært nødt til å brukes, og da føler jeg meg trygg i tilfelle det kommer flere uforutsette utgifter mens vi sparer opp bufferen igjen.

Jeg bruker også kredittkort som skissert over. Har en kollega som betaler alt med kredittkort for så å betale hele kredittkortregningen ved forfall, men så stålkontroll har ikke jeg når det gjelder økonomien min.

Det høres ut som om du har en ganske stram økonomi, TS, men vil som andre her anbefale deg å spare opp en buffer til uforutsette utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også kredittkort som nevnt over: ved handel på nett og på reiser, rett og slett fordi jeg da er bedre sikret mot svindel og jeg får en buffer mot å legge ut debetkortet som er knyttet direkte mot kontoen min. Pluss at jeg har et kort som gir veldig god drivstoffrabatt når jeg handler drivstoff til bilen.

Betaler alltid ned ved forfall, slik at rentene ikke begynner å løpe. (Har faktisk ved et par anledninger betalt for mye ned på et kort som har en veldig uoversiktlig faktura.... :klaske: )

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også kredittkort som skissert over. Har en kollega som betaler alt med kredittkort for så å betale hele kredittkortregningen ved forfall, men så stålkontroll har ikke jeg når det gjelder økonomien min.

Mener du virkelig man må ha stålkontroll for å klare å betale kredittkortregningen sin i tide?

Anonymous poster hash: e1932...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal brukes? Glad det ikke er du som setter standarden for dette. Og det er da ingen motsetning mellom å bruke kredittkort og å ha buffer.

Det er sikkert kortselskapene også glad for at jeg ikke gjør, for da hadde de ikke tjent så mye penger ;)

Selvfølgelig er det ingen motsetning mot å bruke kredittkort og ha buffer, men situasjonene TS skriver h*n har følt for kredittkort er klassiske situasjoner hvor det er en buffer som er løsningen, ikke kredittkort.

Når man bruker kredittkort fordi man ikke har andre midler, er det risikabelt, og det er en grunn til at selskaper har råd til å la folk låne penger 45 dager rentefritt. Noen kunder ender opp med å betale dyrt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet kun fordeler med kredittkort. Ulempene lager du selv.

-Ekstra likviditet

-Diverse forsikringer

-Større sikkerhet i nettbutikker og i utlandet

-Rabattordninger

Godt oppsummert.

Klarer man ikke se forskjellen mellom egne penger og lånte penger og bruker utover evne så vil det selvsagt bli et problem. Men, har man kontroll over eget forbruk og bruker kredittkortet forstandig er det i utgangspunktet kun fordeler som du sier.

Anonymous poster hash: 40693...257

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...