Gå til innhold

Praksisplass gjennom NAV, jobbe helligdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har en praksisplass gjennom NAV innen helse og omsorgsyrket.

Er det meningen at jeg som bare har praksisplass der skal jobbe helligdager som skjærtorsdag, langfredag osv? Jeg får jo ingen verdens tillegg.

Noen som har greie på dette?



Anonymous poster hash: 95c13...a1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

men det er dessverre mange arbeidsgivere som utnytter dette dessverre



Anonymous poster hash: 93af4...652
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er dessverre mange arbeidsgivere som utnytter dette dessverre

Anonymous poster hash: 93af4...652

Men veilederen min i NAV som har hjulpet med med å få denne praksisplassen er vel klar over at jeg ikke burde jobbe denne dagen? Når jeg var på jobb i dag var det flere kolleger som sa at jeg ikke skulle jobbe denne dagen også. Får ta en prat med veilederen min å høre. Måtte bare høre her først, og få bekreftet at jeg ikke var helt på bærtur :)

Anonymous poster hash: 95c13...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ska du ikke det? Du har en praksisplass. Du jobber når det passer arbeidsgiver. Innenfor et gitt antall timer for f.eks. 14 dager.

Selvfølgelig skal du ikke ha noe tillegg. Du er fullt ut lønnet av nav og ikke av arbeidsplassen.
Se det på som en mulighet til å lære samt å bevise overfor arbeidsgiver.

Hilsen hun som hadde praksisplass i ett år og nå har fått fast jobb på samme sted.



Anonymous poster hash: 4564e...34a
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ska du ikke det? Du har en praksisplass. Du jobber når det passer arbeidsgiver. Innenfor et gitt antall timer for f.eks. 14 dager.

Selvfølgelig skal du ikke ha noe tillegg. Du er fullt ut lønnet av nav og ikke av arbeidsplassen.

Se det på som en mulighet til å lære samt å bevise overfor arbeidsgiver.

Hilsen hun som hadde praksisplass i ett år og nå har fått fast jobb på samme sted.

Anonymous poster hash: 4564e...34a

Det er hun nå i hvertfall ikke!

Og hun behøver ikke jobbe helligdager og høytider med mindre dette er avtalt på forhånd. Det betaler ikke NAV for heller, noe du burdte huske hvis du fylte ut meldekort.

Dessuten er det ganske få som får fast jobb på praksisstedet, det er derimot et problem at arbeidsgivere utnytter dette til gratis arbeidskraft. Det har vært snakket om i media, og problemet er så stort at det er tatt til orde for å innføre restriksjoner for bruk av denne ordningen fra politisk hold.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ska du ikke det? Du har en praksisplass. Du jobber når det passer arbeidsgiver. Innenfor et gitt antall timer for f.eks. 14 dager.

Selvfølgelig skal du ikke ha noe tillegg. Du er fullt ut lønnet av nav og ikke av arbeidsplassen.

Se det på som en mulighet til å lære samt å bevise overfor arbeidsgiver.

Hilsen hun som hadde praksisplass i ett år og nå har fått fast jobb på samme sted.

Anonymous poster hash: 4564e...34a

Jeg kan jo forstå TS. Det er jo ikke noe gøy å jobbe en helligdag med stor H for slikk og ingen ting. Synes at det høres merkelig ut. Men jeg vet ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med å vise vilje til å stå i arbeidssituasjonen. Du har fått en praksisplass. Uansett om den leder til fat jobb eller en referanse så er det gull verdt.

Gi nå f*** i at du vil ha påsken fri og ikke får ekstra betalt. Se det heller som en gylden sjanse på å bevise at du kan.

Jeg jublet ikke det året jeg var i praksisplass, men jeg sto på og så det først og fremst på en mulighet for meg selv å bevise at jeg kan og jeg er stabil samt at videre ord fra praksisplass ville være gull verdt.



Anonymous poster hash: 4564e...34a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ska du ikke det? Du har en praksisplass. Du jobber når det passer arbeidsgiver. Innenfor et gitt antall timer for f.eks. 14 dager.

Selvfølgelig skal du ikke ha noe tillegg. Du er fullt ut lønnet av nav og ikke av arbeidsplassen.

Se det på som en mulighet til å lære samt å bevise overfor arbeidsgiver.

Hilsen hun som hadde praksisplass i ett år og nå har fått fast jobb på samme sted.

Anonymous poster hash: 4564e...34a

Du er en av de få jeg har hørt om som faktisk har fått jobb der de har hatt praksis, de fleste bedriftene utnytter praksissystemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kun har praksisplass har ikke lov til å jobbe helg og helligdager, pga at dersom det skjer noe skal det være en ansvarlig person tilstede når du er der på praksis. De fleste ansvarlige for praksisplasser har fri i helger og helligdager.

Hilsen en som har vært i praksisplass med lovlydige sjefer.



Anonymous poster hash: be6ed...182
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men veilederen min i NAV som har hjulpet med med å få denne praksisplassen er vel klar over at jeg ikke burde jobbe denne dagen? Når jeg var på jobb i dag var det flere kolleger som sa at jeg ikke skulle jobbe denne dagen også. Får ta en prat med veilederen min å høre. Måtte bare høre her først, og få bekreftet at jeg ikke var helt på bærtur :)

Anonymous poster hash: 95c13...a1f

Det er ikke helligdag i dag. (Eller i går som det strengt tatt blir siden du skrev innlegget mandag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en praksisplass i fjor, og da sa min veileder at ingen helligdager, og tilogmed ikke lørdager eller søndager skulle jobbes. Hvis jeg ville kunne jeg si ja til lørdager og søndager for å være snill/vise initiativ, men jeg hadde fullt og helt lov til å si nei, fordi jeg faktisk ikke kom til å få noe lønn for disse dagene. Spør veilederen din du:) Kan hende det med lørdager og søndager har blitt endret, en vennninne av meg fikk hvertfall lønn for disse dagene, uten tillegg vel og merke, men likevel lønn. Det gjorde ikke jeg.

Og til AB oppi der, du er en av de få heldige. Har selv opplevd å bli utnyttet som gratis arbeidskraft, noe de fleste andre jeg kjenner også har blitt.
En venn av meg gjorde det dødsbra, og sjefen og alle kollegaene skrøt fælt av han, men fikk aldri fast jobb. Etterhvert gikk kontrakten ut, og da tok de i mot en ny praksiskandidat, det samme skjedde med henne. Han fikk i det minste fantastiske referanser, men det beviser jo også hvor mye praksiskandidater kan bli utnyttet.



Anonymous poster hash: 5259e...547
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke helligdag i dag. (Eller i går som det strengt tatt blir siden du skrev innlegget mandag.)

Jeg snakket ikke om dagen jeg skrev dette, jeg snakket om de røde dagene. Og i dag ble det avklart. Det var faktisk arbeidsgiveren min selv som sa at jeg ikke skulle jobbe disse dagene når jeg hadde praksisplass gjennom NAV.

Kjekt å få det oppklart :)

Anonymous poster hash: 95c13...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med å vise vilje til å stå i arbeidssituasjonen. Du har fått en praksisplass. Uansett om den leder til fat jobb eller en referanse så er det gull verdt.

Gi nå f*** i at du vil ha påsken fri og ikke får ekstra betalt. Se det heller som en gylden sjanse på å bevise at du kan.

Jeg jublet ikke det året jeg var i praksisplass, men jeg sto på og så det først og fremst på en mulighet for meg selv å bevise at jeg kan og jeg er stabil samt at videre ord fra praksisplass ville være gull verdt.

Anonymous poster hash: 4564e...34a

Et år i praksisplass???

Det jeg har lært er at praksisplasser er i utgangspunktet for 3 måneder, men med mulighet for å søke om ytterligere 3 til, for praktikanten, ikke arbeidsgiver.

Hvis det i det hele tatt er mulig å ha praksisplass å lenge, tror jeg det kan være like lurt å fordele alle gode referanser på 2 steder, og få det bekreftet at en har møtt opp presis, vært plikoppfyllende og serviceinnstilt fra 2 uavhengige arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden arbeidsgiver ikke har utgifter på den som er i praksis, skal heller ikke den som er i praksis jobbe helligdager i stedet for de fast ansatte, men i tillegg til, alltid i tillegg til de fast ansatte



Anonymous poster hash: 93af4...652
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

siden arbeidsgiver ikke har utgifter på den som er i praksis, skal heller ikke den som er i praksis jobbe helligdager i stedet for de fast ansatte, men i tillegg til, alltid i tillegg til de fast ansatte

Anonymous poster hash: 93af4...652

Men det er vel bare fancy ord? Da jeg jobbet i butikk, ble hun som hadde praksisplass brukt ISTEDENFOR andre ansatte. Så sjefen slapp å lønne en person den dagen for hun med praksisplass var på jobb.

Anonymous poster hash: 2d0b4...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel bare fancy ord? Da jeg jobbet i butikk, ble hun som hadde praksisplass brukt ISTEDENFOR andre ansatte. Så sjefen slapp å lønne en person den dagen for hun med praksisplass var på jobb.

Anonymous poster hash: 2d0b4...c55

Det må praktikanten si fra om til veilederen sin på NAV..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en av de få jeg har hørt om som faktisk har fått jobb der de har hatt praksis, de fleste bedriftene utnytter praksissystemet.

Enig. Dette har ikke jeg heller hørt om så anonym må ha vært grise heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksisplasser er ikke ment for at man skal få jobb etter endt praksis, dette er evt en bonus dersom det skulle skje.

Praksisplassen er ment å gi relevant arbeidserfaring, og en eventuell referanse. Da jeg var på intervju for praksisplass var de tydelige på at de ikke hadde behov for flere i butikken, og at jeg ville være der som en person i tillegg til normal bemanning, og dette var noe de gjorde for å støtte opp Nav/lokalmiljøet pga høy arbeidsledighet.

Misbruk av ordningen er det først dersom bedriften bruker praksiskandidater når de har ledige stillinger, i stedet for å ansette folk.



Anonymous poster hash: 21f3d...8be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...