Gå til innhold

Marsvin


Gjest Tnonje:D

Anbefalte innlegg

Gjest Tnonje:D

Heihei:) Hadde håpet noen kunne hjelpe meg med dette:)

Jeg har en marsvinjente på ca 4 mnd... Fordi det er lillesøster som skal ta seg av henne, satte mine foreldre ned foten ved ett marsvin... Det jeg lurer på er om hun har det helt fint... Hun sitter ganske mye i huset sitt når hun er i buret, og når vi har henne ute er hun ikke interessert i å gå rundt på gulvet. Jeg har også sjekket litt på nettet for å forstå "hennes språk" og jeg blir litt usikker, for hun brummer ofte og ganske lenge av gangen, men viser ingen andre tegn på sinne eller at hun er ukomfortabel.. dette skjer gjerne mens vi klapper henne, og vi har trodd at det er en koselyd, men den ligner ikke på koselyder fra nettsidene, men mer som en litt avvisende tone. En annen lyd hun også har er den sultenlyden, mne den kommer når vi går opp trappen med henne..

En annen ting jeg har lurt på er om det går an å sette inn et marsvin av samme kjønn når hun er såpass gammel?

Det siste jeg tenkte å spørre om var om noen andres marsvin løper løpsk rundt i buret rett før leggetid? vet noen hvorfor?

ellers er hun kjempesøt, om ikke helt tam enda:) håper på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig at marsvin søker ly. Derfor sitter de ofte i huset dersom de har hus i buret, og de gjemmer seg under bord og stoler når de er på gulvet.

Hvis hun brummer mens du klapper henne kan det bety "ikke gjør sånn, jeg liker det ikke." Kanskje er hun kilen på magen? Eller liker ikke å bli klappet på hodet?

Jeg vet ikke hva du mener med sultenlyden. Tenker du på et høyt, skarpt pip? Det er lyden marsvin bruker når de roper på mamma, og de knytter seg ofte til ett av menneskene sine som der reserverer denne lyden for. Den er oftest et tegn på at marsvinet vil ha oppmerksomhet, at det vil ha mat/godis eller at det er skremt og vil til "mamma".

Marsvin er nattdyr, så det er også vanlig at de løper om kvelden og natta.

Mine sover om natta og løper om dagen, men de er rare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Jeg kan ikke så mye om marsvin, men hadde da et for en del år siden. Jeg trodde også at den brummelyden var koselyd, den kunne komme når som helst, når hun satt alene i buret, når hun fikk mat, når hun fikk kos etc, syntes det ikke det virket som hun var sint eller ukomfortabel når den lyden kom.

Tror kanskje 4 måneder er litt ungt for å sette inn en hann, marsvin kan jo bli 10 år så jeg tror ikke hun er voksen ennå. (?)

Min satt også mye stille, både i buret og når hun var ute. Tror faktisk hun fikk det mye bedre da vi ga henne bort (pga allergi) til noen som hadde et marsvin til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hann- og hunnmarsvin bør ikke bo i samme bur over tid. Det kan det bli veldig mange unger av.

TS spurte vel om det er OK å sette inn ei jente til, og det er det nok.

La dem bare få tid til å bli kjent med hverandre først.

De kommer garantert til å knurre og klapre tenner til hverandre til å begynne med. Dette gjør de for å måle styrke og bestemme hvem som skal være sjefen.

Jeg har to gutter, og de går ei slik runde med hverandre hver eneste dag. Det er nesten som et lite morgenrituale. De sloss aldri, for den som klarer å løfte hodet høyest er sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Hann- og hunnmarsvin bør ikke bo i samme bur over tid. Det kan det bli veldig mange unger av.

TS spurte vel om det er OK å sette inn ei jente til, og det er det nok.

La dem bare få tid til å bli kjent med hverandre først.

De kommer garantert til å knurre og klapre tenner til hverandre til å begynne med. Dette gjør de for å måle styrke og bestemme hvem som skal være sjefen.

Jeg trodde av en eller annen grunn at hun mente sette inn en hann for å parre, ikke for å at de skulle bo sammen.

Hvis det er snakk om at et hunnmarsvin skal bo i samme bur er det selvfølgelig bare fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin er nattdyr, så det er også vanlig at de løper om kvelden og natta.

Marsvin er egentlig ingen av døgna dyr hehe.. De sover når det måtte passe dem, gjerne kun 5-10 minuter om gangen. De få gangen man greier å snike seg inn på et marsvin uten at det piler avgårde er nok de gangene de sover. Er derfor marsvin og ikke hamster blir anbefalt til barn, fordi hamstre er reine nattdyr, mens marsvin sover når det er stille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg hadde selv 8 marsvin inntil nylig og jeg kan med en gang si at det er helt essensielt at marsvinet har selskap av et annet marsvin, de er flokkdyr og mistrives alene. Brummingen du beskriver kan tyde på at marsvinet føler seg ukomfortabel av flere grunner, mange liker ikke å bli tatt på hodet, da dytter de gjerne opp med hodet også, for å få vekk hånda di.

Det at hun ikke beveger seg på gulvet skyldes at hun ikke føler seg trygg på gulvet, marsvin beveger seg ikke noe særlig før de eventuelt føler seg på trygg grunn, prøv gjerne på et lite område av gulvet først.

Det går helt fint at du skaffer et hunnmarsvin som kompis men du må regne med at de kommer til å "krangle" om rangordningen, som sagt i en annen tråd klappring med tenner og brumming mens de vrikker på rumpa :) Det kan se litt brutalt ut, men så lenge de ikke fyker i tottene på hverandre, så går det seg til etter noen timer. Det kan være greit å holde et øye med dem i denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tnonje:D

Hei alle sammen!:)

Tusen takk for svar:)

Det jeg mente med "sultenlyd" er den høye hvine-lyden mange marsvin (untatt mitt, viser det seg) kommer med når det skjønner det skal få mat...

Hun lager heller nesten aldri den pludre-kurre-lyden som marsvin liksom skal lage når de koser seg, er det noen som vet hvorfor? Vi prøver å kose henne på mange ulike måter og gi henne varierte grønnsaker mens hun er ute... Men det virker ikke:(

Forresten så lurte jeg på om at det at hun vasker seg mens hun er ute er et tegn på at hun føler seg trygg??

Er det vanlig at marsvinjenter ikke liker å bli tatt på magen? vi har hatt henne såpass lenge at jeg tross alt vet at hun ikke er gravid... Selv om blærekontrollen likner en gravid kvinnes;)

Til slutt lurte jeg på hva jeg skal gjøre hvis hun nyser litt? Det er ingenting annet som virker galt en at hun noen ganger fnyser... Det har bare vært sånn i dag, men... man lurer jo;)

takk takk igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Marie_*

Marsvin er fulfoksene når de er 4månder. Og de pleri er og site ini huset om dagen og komme ut om kvelden og ta noen løpe runder, hehe :P. Og når de koser seg lager de en sån grrr lyd og da koser de seg veldig. nynyny lyd er prate lyd. og niyniyniy veldig kjeranes når de lager den lyden har de vont

og det er vanlig at de byner og lage den niyniy lyden vis det kommer noen for og si i fra at hun er der!!;D

jente marsviner kan gå sammen hele livet, men guter og jenter kan bare gå samen hvis du vi ha onger med mindre gutten er kastret eller jenta sterlisert. men guter oguter går ikke bra sammen

og det at hun ikke lager kose lyden kan vere at hun ikkr liker og bli klød akurat der,det en marsvinet mit liker bare og bli klød under haka:O

og marsvin pleier og nysse lit, men vis det fortseter burde du gå ti en vetriner, men husk at marsvi ikke skal ha atipiotika

at hun vasker seg ute kommer av at hun er tryg tenker jeg

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Malin_*

Hei :)

Marsvinet mitt Charlie lagde heller ikke koselyder i begynnelsen. Men etter som han ble tammere kom det i det lange og det breie. Han var ganske redd i begynnelsen. Men det kom seg etter hvert. Nå er han kjempe tam.

Han likte heller seg ikke så godt under kjøkken bordet, og spesielt ikke der det ikke var teppe. Han nærmet seg ikke teppe kanten en gang. Men nå har han blitt sikkelig husvarm. Nå flyr han rundt og snuser på tær og helst skal han sitte oppe på beina våres. Tar jeg ned hånda og legger den med håndflaten opp prøver han å få plass oppe i den, og sitter jeg ved siden av han på gulvet og han skvetter er jeg den første han flyr til, han hopper opp på meg! Så kryper han inn i armkroken og ligger og brummer til han skjønner at det ikke er noe mere å være redd av.

Jeg har brukte 1 år på å temme han, vær eneste dag har jeg vært sammen med han, kost med han og føler virkelig at han stoler på meg. Vi har litt av et bånd, nå føles det ut som at jeg snakker om en hund. Men vi har virkelig et bånd.

Vet at det sikkert ikke hjelper noen med det jeg skriver, men hadde så lyst til å få ut hvor glad jeg er i marsvinet mitt og hvor mye jeg setter pris på at han er akkurat den han er! :)

Bruk tid på marsvinene deres! Ta dere tid til dem, og ikke la dem sitte og sture!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hvis du noen gang lurer på hva marsvin kan eller ikke kan spise vil jeg anbefale deg å sjekke ut denne nettsiden: http://marsvinmat.com/

Anonym poster: da45489114e4ee2442825c35f105e461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...