Gå til innhold

Glemt frostvæske


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I sommer opplevde jeg at temperaturen på bilen ble veldig varm, og at jeg hadde lavt nivå med vann i den tanken hvor det skal være. Fylte da opp med vann helt til streken, og fikk beskjed av en eller annen om at det også måtte fylles på frostvæske her. Nå er det 10 kuldegrader, og jeg er et stykke unna bilen, får ikke evt fiksa det før over helgen. Er det helt krise?

Har dårlig peiling på bil, men om det eventuelt skulle fryse til og noe bli ødelagt, er det veldig dyrt å fixe...? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS igjen her... Bare kom på en ting, at når jeg fylte på vann i sommer, så fylte jeg ikke på hele tanken tror jeg, bare fylte opp i underkant av en liter kanskje...? Så er vel fortsatt litt frostvæske igjen i den gamle blandinga? Får helt angst her jeg nå, leste om at hele motorbloken kunne sprekke og at den kunne bli titusenvis av kroner... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du bare fylte på en liter tenker jeg det har gått bra så sant det ikke blir 30 minus

Vil anbefale deg å få målt frysepunktet på frostveska når du kommer tilbake.

Som regel er det frostplugger på motoren som fryser ut selv om det har hent at motorbloker har sprengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!!

Hva skjer hvis frostpluggene fryser ut? Vil det være mulig å kjøre bilen? Hvordan merker jeg det isåfall? Og er det dyrt å fikse?

Hvor kan jeg sjekke frysepunktet på væska?

Sorry for mange spørsmål, men jeg har virkelig ikke peiling på bil... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis frostpluggene fryser ut? Vil det være mulig å kjøre bilen? Hvordan merker jeg det isåfall? Og er det dyrt å fikse?

Hvor kan jeg sjekke frysepunktet på væska?

Du mister kjølevannet, og den resten som ikke forsvant med motoren avslått vil forsvinne så snart du starter bilen. Antar du vil få grei diskotekeffekt i varsellampene i instrumentpanelet noen sekunder etter at det skjer. Hvis du har en blank isplate under bilens front når bakken ellers bare har rim kan det være en indikasjon på at pluggene har gått mens du sto parkert der, da er isplaten det som nylig var kjølevannet ditt.

Vil ikke tro det er dyrt å fikse så lenge du slår av motoren umiddelbart når du ser diskoteket setter i gang, men har faktisk aldri opplevd at pluggene går. Umiddelbart betyr forøvrig umiddelbart, ikke "men er jo bare 5 minutter til jeg er fremme hos en som har peiling på bil, holder sikkert såpass".

Frysepunkt kan trolig sjekkes på ethvert verksted som driver med EU-kontroll eller vanlig service på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig. De vanlige ferdigblandede forstvæskene bruker som regel å tåle rundt 36 minus. Om forstvæsken din tålte dette og du fylte på en liter, vil jeg tippe den nå tåler 20 minus, muligens litt mindre. Det er uansett bare å få seg tak i et måleapparat og sjekke. De bør egentlig ha slikt på bensinstasjonene. Jeg har iallefall sjekket dette flere ganger på den bensinstasjonen jeg jobbet. Et tips er å fylle på konsentrat om du trenger å fylle på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar begge to! :rødme:

Ok, så da har jeg forstått det slik at når jeg kommer hjem over helga:

-Er det rar is under min bil som ikke er å resten av bakken, ikke bra

-Begynner lampene å lyse når jeg starter bilen, ikke kjør noe sted. Om det er rar is, men ingen lamper, kjør rett til nærmeste sted som kan sjekke det...?

-Hvis varsllampene lyser, da må jeg få en bilmekaniker til å komme dit hvor bilen står. Eller må den taues til verksted? Kan f.eks. viking fikse sånne ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viking skal vel kunne fikse slikt ja. Er det is under bilen, men ingen varsellapmer ville jeg heller ikke kjørt noe sted. Da kan det bety at det er noe galt med varsellampene dine. Er det frosset vann fra kjølevæska under bilen, så skal varsellampen lyse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da sjekker jeg når jeg kommer hjem søndag etter rar is, og er det det så ringer jeg rett til viking. Npen anelse om noenlunde hvilken størrelsesorden det kan bli på en slik jobb? Er det snakk om hundrelapper eller tusenlapp, eller mange tusenlapper liksom?

Og bare av nysgjerrighet, hva kan egentlig skje om det ikke er noe vann på bilen og jeg kjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det bare er en frostplugg som har gått ut så er det ikke mye det er snakk om, sikkert ikke stort mer enn en tusing. Har du frostsprengt noe kan det fort bli mye dyrere, men det er helt umulig å si. Er det bare en gummislange, så er det snakk om en femtilapp om du kan løsne et par slangeklemmer selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir motoren først meget varm før stemplene vil utvide seg å sette seg fast i sylindrene. Toppen vil også med stor sansynlighet slå seg. Du kan også få senskader i motoren vis den har koket.

Som toppakning og sprø ventiltetninger med ånding som resultat.

Er i alle fall mye billigere å ha riktig frostveske på motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trådstarter kun har toppet ekspansjonstanken med vann, så er det ingen grunn til bekymring. Kjølesystemet rommer 6-8 liter kjølevæske på vanlige personbiler. Hvis hun har erstattet en halv liter kjølevæske (50% frostvæske / 50% vann) med en halv liter 100% vann, så har kjølevæskens frysepunkt endret seg minimalt. Kanskje fra -40 grader til -35 grader. Ingen grunn til bekymring hvis hun ikke bor på Røros.

Det billigste (ca 30 kr) er å kjøpe en kjølevæsketester på Biltema for nøyaktig å bestemme frystepunktet. Er den for lav for trådstarters klima, så må det blandes i mer frostvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke værre enn at TS åpner påfyllingslokket å ser om det er is oppi der?

Deretter måle frostvæska. Tåler den -30*c er det greit, men noe særlig under kan være skummelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...