Gå til innhold

Har storpudler typisk jakthundgemytt?


Gjest snart valpekjøper

Anbefalte innlegg

Gjest snart valpekjøper

De er vel opprinnlig jakthunder? Vi er i den kjempespennende prosessen å finne rett rase, og storpuddel står på lista. Den virker veldig allsidig, og det passer bra. Men jeg er redd den er smånervøs og stressa, slik som jakthunder ofte kan være? Vet storpuddelen holdes for å være en "selskapshund" nå, men det er jo ikke det den har blitt brukt som før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Puddelen er jo opprinnelig en apporterende vannhund men det er tvilsomt at du vil oppleve noe spesielt jaktinstinkt hos den dersom du ikke mot formodning skulle finne en oppdretter som avler bevisst på jaktegenskapene hos rasen - noe jeg stiller meg tvilende til at finnes, i alle fall i Norge.

Men det er en aktiv rase som trives med å bli brukt til noe. Slik jeg har forstått rasen (uten å være noen puddelkjenner i det hele tatt) så er den glad, aktiv og lærevillig hund som gjerne er litt vimsete.

Det du bør huske er dog at rasen krever mye pelsstell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen er jo opprinnelig en apporterende vannhund men det er tvilsomt at du vil oppleve noe spesielt jaktinstinkt hos den dersom du ikke mot formodning skulle finne en oppdretter som avler bevisst på jaktegenskapene hos rasen - noe jeg stiller meg tvilende til at finnes, i alle fall i Norge.

Men det er en aktiv rase som trives med å bli brukt til noe. Slik jeg har forstått rasen (uten å være noen puddelkjenner i det hele tatt) så er den glad, aktiv og lærevillig hund som gjerne er litt vimsete.

Det du bør huske er dog at rasen krever mye pelsstell!

Takk for oppklaring!

Så da har den egentlig mer til felles med retrieverne, eller er jeg helt på jordet?

Når det gjelder pelsstellet så syns jeg det er mer ok å bade og klippe enn å få hundehår over hele huset. Tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboers foreldre har hver sin stor puddel-tispe, og de er helt fantastiske hunder :)

Jeg var veldig negativ til stor puddel før jeg ble kjent med de, og de har gjort alle mine fordommer til skamme.

Begge to er veldig aktive hunder, som krever mye av eier mtp turer og aktivisering, men når vi kommer inn etterpå er de noen store kosegriser, som elsker selskap. De er svært intelligente og derfor kan de jeg kjenner iallefall være litt "pøbler" om de er hjemme alene for lenge (har spist truser, bitt istykker sko og hansker, fått i seg et helt påske-egg og en julekalender...). Den ene har faktisk lært seg å åpne kjøleskapet, og sniker til seg mat over alt :)

Begge to bjeffer veldig sjelden, noe jeg setter stor pris på, sammen med at de ikke røyter! Nydelig!

Når det gjelder det du egentlig spørr om: jaktinstinkt. Jeg syns ikke de har noe utpreget jaktinstinkt, de to jeg kjenner oppfører seg veldig annerledes fra feks fuglehunder jeg kjenner.

Lykke til med valg av rase :)

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring!

Så da har den egentlig mer til felles med retrieverne, eller er jeg helt på jordet?

Når det gjelder pelsstellet så syns jeg det er mer ok å bade og klippe enn å få hundehår over hele huset. Tror jeg. :)

Man kan vel sånn sett si de ligner på retrieverne når det gjelder jakt ja.

Ang pelsstell så har jeg hørt mange si de har borrelåspels som alt setter seg fast på. Man må derfor påregne mye børsting. Ser ut til at mye pelsarbeid er kjennetegn for ikke-røytende raser (har en selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til noen som har tatt jaktprøven og jaktet med storpuddel! Veldig dyktig jakthund ifølge eieren, men hvorvidt det er et vanlig trekk ved rasen eller bare en individuell ting aner jeg ikke. Uansett er de visst både smarte og aktive, så det er ihvertfall ikke lurt å undervurdere dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storpuddelen er en helt nydelig hund, synes jeg. De jeg har kjent har ikke hatt utpregede jaktinstinkter i det hele tatt, de er nok mer sammenlignbare med retriverrasene (og da mener jeg ikke retriverene fra jaktlinjene, de er nok litt mer turbo enn de vanlige utstillingsvariantene som stort sett finnes i Norge).

Storpuddelen er smarte hunder som liker å bruke hodet i tillegg til vanlig trim, og litt vimsekopper er de nok. Men kan ikke helt se for meg at de er helt i nærheten av det surrehuet av en settervims som jeg har.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere, føler jeg er litt klokere nå.

Før vi satte igang jakten på den Riktige rasen hadde jeg ingen tanker om storpuddel, men etter å ha lest om dem og hilst på et par har de gjort veldig inntrykk. Jeg har absolutt følelsen av at folk flest har feil inntrykk av hva en storpuddel handler om.

Jeg sammenliknet med jakhunder fordi jeg lurte på om de har den samme måten å være på, ikke selve jaktinstinktet i seg selv. Men har de ikke vært brukt til jakt direkte, så er det vel ingen sammenheng der.

Pelsen er noe man må tenke på, absolutt. Kan jo ikke all verdens om det heller, hvor fort den vokser osv. Vet det koster ca 6-700 kr. for full makeover av storpuddel, og det er greit å ha i bakhodet. Kommer garantert til å benytte hundefrisør innimellom hvis det blir puddel, og heller vellikeholde selv.

Blir spennende dette, takk for hjelpen ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...