Gå til innhold

Min hund er usikker på andre hunder


Gjest lolle

Anbefalte innlegg

Ja jeg har en dachsetispe som alltid har vært veldig usikker mot andre hunder, og reagerer med å glefse og knurre mot de. Dette er svært ofte, og spesielt er hun sånn i møte med andre tisper.

Lurer på hva jeg kan gjøre for å trene bort denne atferden?

Hun har alltid vært sånn, jeg har hatt henne siden hun var valp og hun har heller ikke opplevd noe traumatisk i forhold til andre hunder, hvis noen lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville trent på kontakt med deg. At når dere møter hunder så kommander hunden i sitt og tren på fokus på deg istedenfor den møtende hunden. Begynn med å trene på avstand. Dra gjerne til et sted med det målet for øyet. Belønn med det som er optimalt for henne enten det nå er godbit eller leke.

Et grunnferdighetskurs kan også være på sin plass. Da får du kyndig veiledning i hvordan opptre når du møter andre hunder og konkrete tips i forhold til din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun reagerer på at du blir usikker, anspent og strammer båndet når dere treffer andre hunder? Kanskje hun kunne vært løs sammen med andre trygge hunder for å få gode erfaringer og oppleve trygghet? Prat gjerne med lys blid stemme hvis hun skal bli kjent med andre hunder. Si noe sånt som: Å så fin hund det var...dette går bra...kom da jenta mi...og vær rolig og trygg selv ellers gjennomskuer hunden deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke henlede oppmerksomheten på det som gjør hunden usikker. Man viser da hunden at den har helt rett i at dette er noe særskilt/spesielt/farlig osv. Man bør enten henlede oppmerksomheten på noe annet eller overse fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Enig med Frey her. Dette var også noe vi lærte på kurs med vår lapphund som er usikker på andre hunder og bjeffer veldig hver gang han møter en annen hund. Prøv å få kontakt med hunden før dere kommer bort til den andre hunden (gjerne med godbit) og hold kontakten til dere er forbi. tilslutt kunne vi gå helt inntil andre hunder, uten at hunden reagerte, men vi opplevde fortsatt at han heller ville ha fokus på oss (siden det var tryggere, og vi tydeligvis ikke brydde oss om den andre hunden).

Hunden vår bjeffer dessuten like mye og er nesten like usikker (på de fleste) andre hunder når han er løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik som gjest her sa har jeg forsøkt mange ganger uten hell. Poenget er at det også hender at det er hunder hun møter som hun kommer veldig godt overens med, så det er ikke alltid at hun viser denne dårlige atferden. hun kjenner også andre hunder som hun lekr masse med og da er det heller ikke sånn. De gangene dette skjer er det ute på tur med nye ukjente hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Vel, hun kan jo umulig vite om ukjente hunder er skumle eller ikke. Jeg tror rett og slett noen hunder, av natur er mer skeptiske til andre hunder de ikke kjenner, enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du trenger å gi henne større plass når hun møter hunder?

Jeg har selv ei dachsetispe som er en smule sær når hun møter hunder. Jeg har funnet ut at om hun får litt plass, slik at hun kan stikke vekk etter å ha snust på bikkja, så går det veldig fint. Hun har det med å hilse kjapt på bikkja, for så å enten løpe fort av gårde (nesten for å erte), eller så vil hun leke og løper som en tulling frem og tilbake i ekstase..Andre ganger bare lukter de på hverandre, også går hun. Greia er at hun må ha fri passasje til å kunne gå videre. Står jeg eller hunden i veien, blir hun sur. De gangene hun føler seg litt fastlåst og "tvunget" til å hilse lenger enn hun gidder, så blir hun sur og i noen tilfeller har hun da begynt å knurre. Jeg kan heller ikke sitte på f.eks en benk sammen med henne når det kommer hunder.

Uansett så virker det som gode tips du får her inne, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..Det er ike helt sånn heller, Eføy, fordi at hun har fri passasje,ikke noe som trenger å stå i veien for hun. Hun kan f.eks finne på å løpe helt uprovosert bort til en hund,for så å glefse etter den. Det er ikke så ofte at akkurat det skjer da,men. Som oftest er det at hun og en annen møtes på veien,også begynner min å glefse mot den andre etter noen sekunder bare.Da må jeg dra min bort fra den andre.

-Ellers er hun veldig menneskekjær og tillittsfull, og alltid snill mot mennesker. Skjønner ikke det her helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg vil gjette på (uten å ha sett hunden) at hun er usikker og tenker at angrep er det beste forsvar! Jeg vil derimot ikke tro at hun er direkte aggresiv mot hundene, fordi du sier hun leker med andre hunder.

Jeg ville ha prøvd kontakttrening og flyttet fokus fra den andre hunden til deg. Jeg ville sannsynligvis også gått et kurs med hunden, fordi det er mye lettere å komme med tips når man ser hunden i faktiske situasjoner. Jeg tenker en god instruktør vil hjelpe deg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...