Gå til innhold

Hjemløs hund...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fant en hjemløs hund i dag. Kontaktet politiet. Viking kommer og henter han senere i dag hvis eieren ikke etterlyser han. Han er en nydelig hund som allerede har blitt god venn med mine to hunder. Utrolig at tre store hannhunder går så bra sammen. De går rundt i stua og "smiler" og logrer. :) Har blitt litt glad i han allerede. Han er så snill og tillitsfull.

Nå bekymrer jeg meg for hva som skjer hvis eieren ikke dukker opp. Ser ut som han har streifet rundt en stund. Håper ikke han blir avlivet. :tristbla: Han fortjener å komme til et godt hjem. Har nesten lyst til å tilby han å bo her hvis alternativet er avlivning. Noen som har erfaring med hvordan det er å ha 3 store hannhunder?

Han har noen sår som jeg har stelt og betennelse i tannkjøttet. Mulig han trenger veterinærtilsyn og behandling. Hvis jeg evt. tilbyr at han kan bo her til han får et annet godt hjem, må jeg dekke veterinærutgiftene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte pleier de å ha ham i tre dager i påvente av eier skal melde seg. Etter det blir den sendt til nærmeste omplasseringssentral (politiet pleier å ha avtale med slike, vil jeg tro).

Omplasseringssentralen pleier å ha hunden til de enten får omplassert den eller den blir avlivet. Hvor lang tid de har den før de avliver den er vanskelig å si, det kommer vel an på hvor stor kapasitet de har.

Når du først har to store hunder, så vil jeg ikke tro at en tredje vil være så mye mer arbeid. De to andre må jo ha stell og daglig tur uansett. (Eneste er at du har kun to armer, så da blir det litt mer stress med bånd, kanskje ;)).

Du kan sikker tilby deg som avlastningshjem, ja, det vil nok hjelpe omplasseringssentralen mye. Hvordan det da blir med veterinærutgifter vet jeg ikke, det må du nesten høre med dem om. Kanskje de har noen avtaler?

Kjempeflott at du vil gjøre noe for denne hunden. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Viking fant ut hvem som eide hunden og har levert han til eieren. De hadde tidligere erfaringer med hund og eier. De hadde ikke tillit til at eieren ville skaffe hunden veterinærhjelp. Forsto det som de ikke hadde lyst til å gi han tilbake til eier, men de måtte gjøre det. De fortalte om en tragisk hverdag med hunder som ikke blir tatt vare på. Noen hunder nekter å gå inn i huset til eieren når de blir levert. Synes det er så trist at ingen har myndighet til å gripe inn når hunden ikke har et godt liv hos sin eier. Synes så synd på hunden som var her i dag. Nå skulle jeg ønske at de ikke hadde funnet eieren.

Han slo seg til ro her og gikk så fint sammen med både hundene mine og katten min. En skjønn hund som fortjener å bo hos noen som kan gi han trygghet og kjærlighet. Men skal innrømme at 3 store hunder kunne blitt en utfordring på tur...særlig på skitur og sykkeltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ringe Dyrebeskyttelsen eller Dyrevernsnemda? Hvis hundene lider slik at det bryter norsk lov, så har Dyrevernsnemda myndighet til å ta hundene fra ham (hvis ting ikke har endret seg de siste ti-femten år, da ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ingenting mer jeg kan gjøre. Viking har ikke lov til å oppgi eierens navn og adresse. Slik er reglene. Og slik jeg forsto det så kan ikke Viking nekte å levere hunden tilbake til eier. De er nøye på taushetsplikten. Hundens eier får heller ikke vite hvem som tok seg av hunden og meldte fra til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet er det som tar seg av dyrevelferd nå, ikke dyrevernsnemda.

Men Viking kan vel kontakte Mattilsynet? Synd at du ikke kan gjøre noe mer, men flott tanke fra deg, i hvert fall. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...