Gå til innhold

Ulemper ved å ha fertil katt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå kjøpe meg hannkatt, men er usikker på om jeg skal kastrere den.

Har ei venninne som driver med oppdrett av rasekatt og hun har to fertile hannkatter.

Den ene markerer veldig mye inne, mens den andre ikke gjør det i det hele tatt.

Hvor stor er sjansen for at den vil markere inne?

Må innrømme at det ikke er så koselig å være hos venninnen min, når katten holder på slik.

Han setter baken til og spruter ned sofaen og det som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig stor forskjell på hvorvidt hannkatter markerer, og det er nesten umulig å forutsi hvilke som kommer til å gjøre det. Men det er jo egentlig ingen gode grunner til å la være å kastrere katten, så lenge man er sikker på at den ikke skal brukes i avl. Den største ulempen med ukastrerte hannkatter er at de ofte stikker av og blir borte, fordi de alltid er på jakt etter hunnkatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du skal ha katten inne? Utekatter bør etter mitt syn alltid kastreres - har man etiske skrupler med inngrepet bør man heller droppe å ha katt.

Ulemper ved å ha fertil innekatt er i tillegg til evt markering at urinen lukter mer enn hos en kastrat. Atferden kan også være mer masete, men det virker som det er individavhengig og dessuten kan dempes med sånn feromon-dings man putter i stikkontakten. Katten vår ble ganske gnålete i perioden før vi kastrerte ham, men ettersom han bare var en ungkatt er det vanskelig å si om dette ville vært permanent atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du på å stille katten og bruke han i avl? Hvis ikke ser jeg ikke poenget.

Veldig mange hannkatter begynner å markere inne, selv om noen venter lenger enn andre før det tar til. Brukes han i avl og får lov til å omgås hunner er det nesten garantert at han begynner å markere. Men du får faktisk kjøpt bleier til katt i utlandet. Vet også at noen av oppdretterne jeg kjenner bruker pampers up-and-go med tena lady inni. :fnise:

Så har vi gaule-problematikken da. Du må rekne med at hannkatten din rooooper etter jenter når han er inne.

Du kan heller ikke slippe katten ut dersom du ikke kastrerer han. Han vil i såfall reprodusere seg, streife langt av gårde, og havne i slåsskamper oftere enn kastrerte katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kastrert katten. Ikke bare slipper man sannsynligvis markering inne (og ute), men urinen lukter ikke så skarpt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan heller ikke slippe katten ut dersom du ikke kastrerer han. Han vil i såfall reprodusere seg, streife langt av gårde, og havne i slåsskamper oftere enn kastrerte katter.

Du kan selvsagt slippe ut en ukastrert hannkatt, det er ikke ulovlig. Men det som du nevnte - reproduksjon, streifing og slåsskamper - blir da konsekvenser av å gjøre nettopp det.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan selvsagt slippe ut en ukastrert hannkatt, det er ikke ulovlig. Men det som du nevnte - reproduksjon, streifing og slåsskamper - blir da konsekvenser av å gjøre nettopp det.

Har jeg insinuert at det er ulovlig på noen måte? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du skal ha katten inne? Utekatter bør etter mitt syn alltid kastreres - har man etiske skrupler med inngrepet bør man heller droppe å ha katt.

Ved å ha den inne er man nærmest garantert at den vil markere inne. En hannkatt markerer uansett, eneste måten å unngå at den gjør det inne på er å også la den være ute. Og da oppstår det andre problemer, som slåssing, at den stikker av osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg insinuert at det er ulovlig på noen måte? :klø:

Nei, du sa bare at du "ikke kan", noe jeg påpekte at du faktisk kunne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest felis catus

Hvorfor kastrere katten:

-mindre sjanse for tissing inne

-tisset lukter ikke så stramt

-drar ikke ut på vandringer flere dager i strekk

-er ikke årsak til uønskede kattunger, det er altfor mange hjemløse katter i Norge

-mindre sjanse for at den sloss og blir skadet

-mindre sjanse for å bli smittet av FIV (katte HIV). finnes ingen kur mot FIV/katte-aids

-mindre utsatt for smitte av andre sykdommer, siden ikke så mye i kontakt med andre katter gjennom slossing/parring osv

-hvis du vil ha flere katter er det mye større sjanse for at de går godt overens hvis de er kastrert

-ukastrerte katter har fortsatt produksjon av testosteron. Testosteron kan føre til økt aggresjon.

-hormoner som strømmer i kroppen kan også føre til stress, særlig hvis katten bare blir holdt inne. Også avslkatter blir kastrert når de har bidratt med sitt.

-bedre forhold til naboer. Jeg elsker katter, men jeg hater å bli vekket midt på natta av hannkatter som sloss eller at det lukter kattepiss på trappa mi. Dette kan man som oftest unngå ved kastrering.

-bedre økonomi på sikt ved at du slipper å ta med katten til veterinær etter at den har vært i slosskamp i tide og utide

-Selv synes jeg kastrerte katter er mye mer omgjengelige og harmoniske

-alle omplasseringsorganisasjonene anbefaler kastrering av katt.

Hvorfor ikke kastrere katten:

-klarer vel egentlig ikke å komme på et eneste godt argument for ikke å kastrere katten..

Du får lese rundt og ta avgjørelsen selv. Husk imidlertid å ID-merke katten samtidig som du kastrerer! Katter kan kastreres fra de er 5-6 mnd gamle. :katt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kastrere katten:

-klarer vel egentlig ikke å komme på et eneste godt argument for ikke å kastrere katten..

- Fordi det er et kirurgisk inngrep som påvirker deres natur for alltid.

At de blir mer kosete og omgjengelige synes jeg er en veldig egoistisk grunn, men ellers er jeg enig i flere av grunnene du ga for kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Katten skal være innekatt.

Hvis katten kun skal være inne må den iallefall kastreres. Å la en katt være kun inne mens den konstant er sprengkåt uten å kunne gjøre noe med det er ikke forsvarlig i lengden.

(forøvrig bør du få to stk katter når du skal ha innekatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Fordi det er et kirurgisk inngrep som påvirker deres natur for alltid.

At de blir mer kosete og omgjengelige synes jeg er en veldig egoistisk grunn, men ellers er jeg enig i flere av grunnene du ga for kastrering.

Syns du har to kjempeargumenter. Jeg har selv en gammel katt som ble kastrert da han var 4 mnd fordi han begynte å stikke av, og var i stadige slåsskamper. Jeg ser imidlertid i etterkant at dette ikke er greit for hverken meg eller katten. Jeg har redusert hans opprinnelige instinkt, noe jeg gjorde for at han skulle "passe bedre inn".

Jeg blir i grunnen kvalm bare jeg tenker på det. Hver eneste dag i mange år har han fått fisk fordi jeg har dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har to kjempeargumenter. Jeg har selv en gammel katt som ble kastrert da han var 4 mnd fordi han begynte å stikke av, og var i stadige slåsskamper. Jeg ser imidlertid i etterkant at dette ikke er greit for hverken meg eller katten. Jeg har redusert hans opprinnelige instinkt, noe jeg gjorde for at han skulle "passe bedre inn".

Jeg blir i grunnen kvalm bare jeg tenker på det. Hver eneste dag i mange år har han fått fisk fordi jeg har dårlig samvittighet.

Vi hadde en fertil hannkatt som vi ikke fikk kastrert siden mannen min nektet å få han kastrert. Han mente det var grusomt å ta "juvelene" hans...

Hver eneste dag i mange år nå har jeg angret siden vi ikke fikk han kastrert. Han måtte avilves pga katteaids.... Dyrlegen mener sjansen for å få katteaids er minimal for kastrerte katter i forhold til de kastrerte, så jeg klarer ikke å tenke på at han kunne vært i live hvis vi hadde fått ham kastrert. Særlig i byene er det ofte rene epidemier av katteaids. Så alternativet til ikke å kastrere er helt uaktuelt for meg neste gang jeg får meg katt.

Og hvordan mener du egentlig at man skal begrense kattebestanden hvis ikke eierne av hannkattene også skal kastrere kattene sine? Også hannkattene er årsak til kattunger. Og siden det er nok av ukastrerte hunnkatter overalt vil enhver tid (både hjemløse og de med hjem) vil ukastrert hannkatter være årsak til ytterligere uønskede kattunger.

Med tanke på at katter kan får opptil 2-3 kull i året, blir kjønnsmodne når de er under ett år gamle og kan få unger til de er 20 år er eneste måten å begrense bestanden å få kastrert.

Katten har ikke noe savn etter å ha sex eller å sloss. de savner ikke å få barn. Det er rent hormonelt. Hormoner er voldsomt sterke saker som styrer adferden vår. Når man fjerner hormonet forsvinner lysten til å streife/sloss osv.

Hvis du er så imot å gripe inn i naturen bør du ikke ha katt i det hele tatt. Huskatten hører ikke hjemme i norsk natur i det hele tatt. Å innføre katten til Norge i middelalderen uten å kontrollere bestanden var i seg selv et inngrep som vi må klare å begrense. Og å ha dyr som husdyr er vel et inngrep for deg uansett da?

Og hvis du er imot inngrep i naturen tar du vel ikke katten med til veterinær for vaksine eller operasjon hvis den blir syk?

Jeg mener at det er helt greit at man er idealist og ikke vil gripe inn i naturen. Men da synes jeg ikke man skal få seg husdyr heller. Det er viktig at man holder husdyr på en ansvarlig og kontrollert måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du sa bare at du "ikke kan", noe jeg påpekte at du faktisk kunne. ;)

Øh, tror kanske du undervurderer ts litt. Hun skjønner sikkert at det ikke er ulovlig eller fysisk umulig å åpne døra for en fertil katt liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du er så imot å gripe inn i naturen bør du ikke ha katt i det hele tatt. Huskatten hører ikke hjemme i norsk natur i det hele tatt. Å innføre katten til Norge i middelalderen uten å kontrollere bestanden var i seg selv et inngrep som vi må klare å begrense. Og å ha dyr som husdyr er vel et inngrep for deg uansett da?

Og hvis du er imot inngrep i naturen tar du vel ikke katten med til veterinær for vaksine eller operasjon hvis den blir syk?

Jeg mener at det er helt greit at man er idealist og ikke vil gripe inn i naturen. Men da synes jeg ikke man skal få seg husdyr heller. Det er viktig at man holder husdyr på en ansvarlig og kontrollert måte.

Det må ikke være enten-eller. Det er ikke slik at man enten ikke skal gripe inn i naturen overhodet, eller at man kan gjøre hva som helst med katter bare de får tak over hodet og mat.

Jeg har heller ikke sagt at jeg er i mot kirurgiske inngrep generelt. Jeg sa at det faktum at kastrasjon er et kirurgisk inngrep som påvirker kattens natur for alltid er en ting som taler mot kastrasjon. Jeg sa samtidig at jeg var enig i flere av argumentene for kastrasjon (om ikke alle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ikke være enten-eller. Det er ikke slik at man enten ikke skal gripe inn i naturen overhodet, eller at man kan gjøre hva som helst med katter bare de får tak over hodet og mat.

Jeg har heller ikke sagt at jeg er i mot kirurgiske inngrep generelt. Jeg sa at det faktum at kastrasjon er et kirurgisk inngrep som påvirker kattens natur for alltid er en ting som taler mot kastrasjon. Jeg sa samtidig at jeg var enig i flere av argumentene for kastrasjon (om ikke alle).

Nei, selvsagt mener jeg ikke verden er svart-hvitt, den har alltid flere nyanser. Man skal alltid kunne stille spørsmålstegn med utsagn, og man må som regel veie fordeler opp mot ulemper. Men siden en bruker her har dårlig samvittiget kun pga "hun har grepet inn i naturen" virker det som vedkommende kun har klart å ha en tanke i hodet av gangen. Og hvis man er så bastant på ikke å gripe inn i naturen mener jeg altså at man ikke skal ha katt i Norge i det hele tatt.

Og når man ser på argumentasjonen for og imot kastrering kan jeg ikke se gode nok og mange nok argumenter for ikke å kastrere. Argumentene for kastrering er så mange, så tungveiene og ikke minst så grunnleggende at hvis man skal bruke argumentet om ikke å gripe inn i naturen vil man samtidig som å argumentere mot kastrering også argumentere for kastrering.

Men jeg tror altså ikke du er så korttenkt at du ikke skjønner at kastrering er det beste for alle parter her i landet :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en fertil hannkatt som vi ikke fikk kastrert siden mannen min nektet å få han kastrert. Han mente det var grusomt å ta "juvelene" hans...

Hver eneste dag i mange år nå har jeg angret siden vi ikke fikk han kastrert. Han måtte avilves pga katteaids.... Dyrlegen mener sjansen for å få katteaids er minimal for kastrerte katter i forhold til de kastrerte, så jeg klarer ikke å tenke på at han kunne vært i live hvis vi hadde fått ham kastrert. Særlig i byene er det ofte rene epidemier av katteaids. Så alternativet til ikke å kastrere er helt uaktuelt for meg neste gang jeg får meg katt.

Og hvordan mener du egentlig at man skal begrense kattebestanden hvis ikke eierne av hannkattene også skal kastrere kattene sine? Også hannkattene er årsak til kattunger. Og siden det er nok av ukastrerte hunnkatter overalt vil enhver tid (både hjemløse og de med hjem) vil ukastrert hannkatter være årsak til ytterligere uønskede kattunger.

Med tanke på at katter kan får opptil 2-3 kull i året, blir kjønnsmodne når de er under ett år gamle og kan få unger til de er 20 år er eneste måten å begrense bestanden å få kastrert.

Katten har ikke noe savn etter å ha sex eller å sloss. de savner ikke å få barn. Det er rent hormonelt. Hormoner er voldsomt sterke saker som styrer adferden vår. Når man fjerner hormonet forsvinner lysten til å streife/sloss osv.

Hvis du er så imot å gripe inn i naturen bør du ikke ha katt i det hele tatt. Huskatten hører ikke hjemme i norsk natur i det hele tatt. Å innføre katten til Norge i middelalderen uten å kontrollere bestanden var i seg selv et inngrep som vi må klare å begrense. Og å ha dyr som husdyr er vel et inngrep for deg uansett da?

Og hvis du er imot inngrep i naturen tar du vel ikke katten med til veterinær for vaksine eller operasjon hvis den blir syk?

Jeg mener at det er helt greit at man er idealist og ikke vil gripe inn i naturen. Men da synes jeg ikke man skal få seg husdyr heller. Det er viktig at man holder husdyr på en ansvarlig og kontrollert måte.

Jeg er veldig glad i katten min, og den er hos dyrlege en gang i året, samt når den har behov for det ellers :)

Isolert bort fra dette, kommer jeg nok aldri igjen til å ha husdyr fordi jeg har erkjent at jeg er motstander av å tilpasse noens instinkt for eget behov for å bestemme noens skjebne.

At katten har kommet til Norge for å bli er vel ingen diskusjon, så den må ligge. Når det nå en gang er slik at man ønsker å ha katt, mener jeg helt klart at den bør kastreres/steriliseres. Om det er riktig for katten er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man ser på argumentasjonen for og imot kastrering kan jeg ikke se gode nok og mange nok argumenter for ikke å kastrere. Argumentene for kastrering er så mange, så tungveiene og ikke minst så grunnleggende at hvis man skal bruke argumentet om ikke å gripe inn i naturen vil man samtidig som å argumentere mot kastrering også argumentere for kastrering.

Det er ikke nødvendigvis slik at den siden som har flest argumenter har riktig - det er mange av argumenetene for kastrering som ble listet opp som jeg enten er uenig i eller hvor argumentet for veier tyngre for min del.

Men jeg tror altså ikke du er så korttenkt at du ikke skjønner at kastrering er det beste for alle parter her i landet :);)

Hehe - så hvis man ikke ikke er enig, så er man korttenkt? Er det også et argument for? ;)

Jeg ser på kastrering av katt som et nødvendig onde mange steder, men jeg liker det overhodet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...