Gå til innhold

Vegetarhund!?!


Duracella

Anbefalte innlegg

Jeg har vært veggis i over 20 år. Jeg mener at man i teorien kan oppdra en hund på vegatarisk kosthold (men ikke katt, f.eks) men ikke i alle tilfeller. Om venninna di ikke kan holde seg selv frisk iht. egen ernæring, er hun heller ikke i stand til å ta ansvar for en hund.

jeg håper virkelig du mente dette kun for teoretiske tankeeksperiment, for hadde du satt deg litt mer inn i hunders utvikling og ernæringsbehov hadde du skjønt hvor lite gunstig det er.

Greit, den hadde nok ikke dødd med en gang, men hvorfor i pokker legge opp til et dyrehold hvor man tenker "ja ja den dør nok ikke hvis jeg bare passer SKIKKELIG godt på!".

Tullete å gjøre hund til vegeterianer fordi man er det selv. Jeg blir helt matt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun må i så fall sørge for at hun kjøper vegetar-for beregnet for hunder, og ikke prøver å lage et vegetarkosthold til hunden selv. Det finnes et par svenske produsenter av vegeatrisk hundemat.

Jeg noen hunder går på vegetarfor fordi de er allergisk mot en del kjøttprodukter, og i Storbritannia og USA er det mer vanlig med vegetarfor for hunder ettersom det er vanligere å være vegetarianer der.

Her er en link om vegetarfor for hunder:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1993-3a.shtml

produsering av vegetarmat for hunder er en PR-jippo, et produkt laget for å dekke behovene for vegetariske hundeholdere. vegetarmat for hund er IKKE gunstig for hundens vel og ve!

ps: faktisk er det som oftest kornet i föret hunder reagerer på når de får allergiske utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er hardbarka vegeterianer. Hun er fast bestemt på at når hun får seg hund så skal den også være veggis.

Jeg er veldig skeptisk! Hun selv har til tider store problemer med kroppen fordi hun får for lite av diverse vitaminer, etc...

Hva tror dere om vegetarhund? Har dere hørt noe positivt eller negativt om det?

Har aldri hørt om dette, og håper jeg slipper å høre mer om det også. Et menneske som tenker slik, tenker bare på seg og sitt og bryr seg fint lite om det dyret h*n skaffer seg.

Hunder er rovdyr, og man blander seg rett og slett for mye inn i naturens gang, når man gjør noe slikt. Da er det bedre at hun ikek skaffer seg en hund, for jeg vil kalle det dyreplageri.

Hva du velger for deg selv er en ting, men hva du velger for dyrene dine blir noe annet. Man ahr et ansvar å sørge for at dyret man skaffer får alt den behøver, og det inkluderer riktig kosthold. Og jeg syns dette går over stokk og stein, og er på grensen til sykelig i mine øyne. Hunder skal ha kjøtt, og klarer man ikke gi dyret sitt kjøtt, vel da får man la vær å skaffe seg en hund.

Endret av Piper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om dette, og håper jeg slipper å høre mer om det også. Et menneske som tenker slik, tenker bare på seg og sitt og bryr seg fint lite om det dyret h*n skaffer seg.

Hunder er rovdyr, og man blander seg rett og slett for mye inn i naturens gang, når man gjør noe slikt. Da er det bedre at hun ikek skaffer seg en hund, for jeg vil kalle det dyreplageri.

Hva du velger for deg selv er en ting, men hva du velger for dyrene dine blir noe annet. Man ahr et ansvar å sørge for at dyret man skaffer får alt den behøver, og det inkluderer riktig kosthold. Og jeg syns dette går over stokk og stein, og er på grensen til sykelig i mine øyne. Hunder skal ha kjøtt, og klarer man ikke gi dyret sitt kjøtt, vel da får man la vær å skaffe seg en hund.

Jeg er så enig så enig. Som jeg skulle sagt det selv :/ Jeg vet ikke om jeg tørr si det rett ut, men vil nok si det til henne neste gang samtaleevnet kommer opp med henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vegetarhund=kortlivet og ofte syk hund, med mage og tarm-smerter, tørre sprukne poter, utviklingsproblemer både mentalt og fysisk, + + +.

Er dette noe du er sikker på er tilfelle? :-|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faen meg helt kvalm. Å tvinge en hund til å spise vegetarmat er dyremishandling. Som nevnt er hunder rovdyr og kjøttetere. Kjenner jeg blir forbanna nå. Det er nifst hvor mange mennesker som ikke har peiling på dyr og ikke gidder å sette seg inn i hva DYR er og hva DYREHOLD går ut på. Skulle ønske vi i Norge innfører lov om at folk må søke om å få dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir jo litt merkelig når mennesker som ikke spiser kjøtt bl.a. fordi de er imot dyrehold som ikke er tilpasset dyrenes naturlige levesett skal påtvinge sitt eget dyr et kosthold som overhodet ikke er naturlig for dyret...

skriver under på den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

normalfôret består i vekt av 3/4 vegetabilsk og 1/4 animalsk føde.

En hund er ikke en ren kjøtteter men et altetende rovdyr slik som mennesket er. Tror ikke en hund vil ha godt av å gå på bare grønnsaker, men trenger en balansert kost.

Men det er ikke noe snillere å bare gi hunden kjøtt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund er ikke en ren kjøtteter men et altetende rovdyr slik som mennesket er. Tror ikke en hund vil ha godt av å gå på bare grønnsaker, men trenger en balansert kost.

Men det er ikke noe snillere å bare gi hunden kjøtt heller.

Siden du kanskje ikke har lest alle innleggene så klipper jeg ut svar fra veterinær fra canis som henvist i tidligere innlegg hos Tabris:

Hunder er som sagt rovdyr, de har en mye kortere tarm enn oss, og har derfor ikke samme mulighet til å nyttiggjøre seg planteføde. Fra naturens side er den planteføden de får i seg vom/mageinnhold fra byttedyr som allerede er tygge/revet i stykker og halvfordøyd. Vi mennesker kan leve godt på vegetarmat så lenge vi vet hva vi gjør og velger et godt sammensatt kosthold. Hunder kan sikkert også overleve på vegetarisk mat, men det er langt fra optimalt, og veldig unaturlig. Proteinet i det fôret du viser til kommer fra soya - det er en grei proteinkilde for mennesker, men ikke for hunder fordi aminosyresammensetningen i proteinene ikke er så god for rovdyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest og kommet frem til at så lenge du passer på å få i dyret ditt nok proteiner, samt to stoffer jeg ikke husker navnet på, og ellers den trenger av vitaminer/mineraler, dette gjelder ved blandingskost også, så skader det ikke hunden i det hele tatt. Den vil kanskje tilogmed få færre helseplager og leve lenger :hund:

Du må uansett passe på for ikke alle hunder tar soyaproteinet like bra, og det blir vanskeligere å få i hunden alt den trenger, må mere omtanke til i foringen.

Jeg glemte å si det, bikkja her får frukt også og han liker det :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Nå må dere slutte å krangle. Alle bikkjer har behov for kjøtt, sier dere, men saken er at de har mest behov for lever, og innmat, dvs. slakte-avfall, og ulver spiser innvollene (hjertet, leveren, magesekken FØR de spiser kjøtt.

Byttedyret til ulv, er f.eks. rådyr, og i magesekken er det mest grønt...

Så jeg trur ikke bikkjer er så alvorlig avhengige av rent kjøtt, det er i så fall å fòre de feil. Innmat, men det er som regel bare lever man får tak i, så det blir feil...

En sunn hund, vil elske å spise f.eks. rå eller kokte gulrøtter, blåbær osv. men den bør få tilgang på et tørrfor den liker?

Dvs i tillegg.

Om bikkja aktivisereres, vil den selv velge, men hovedtyngden

bør være tørrfor, selv om jeg vil påstå det motsatte, mht til hundens naturlige måte å spise på, dvs. ulvens...

som forhindrer tannstein, og betennelser i tannkjøttet.

Dette fordi ulver sluker maten, de tygger den ikke.

Så lurer jeg litt på hvor tørrfor kommer inn, sånn egentlig.

Endret av vimselot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...