Gå til innhold

Vegetarhund!?!


Duracella

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er hardbarka vegeterianer. Hun er fast bestemt på at når hun får seg hund så skal den også være veggis.

Jeg er veldig skeptisk! Hun selv har til tider store problemer med kroppen fordi hun får for lite av diverse vitaminer, etc...

Hva tror dere om vegetarhund? Har dere hørt noe positivt eller negativt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest veganer

Har hun ikke kunnskap nok til å har et ok vegetarsk kosthold selv bør hun ikke engang vurdere med en hund. Men nå behøver det ikke være kostholdet som er grunnen til at hun får for lite vitaminer. Spesielt b12 mangel er et vanlig problem som i all hovedsak skyldes en feil i tarmopptaket, og ikke nødvendigvis er knyttet til kostholdet.

Når det gjelder vegetarhunder generelt er mitt inntrykk er at det er en enorm individuell variasjon på hvordan hunder tåler ulike kosthold, i mye større grad enn mennesker. Jeg kjenner noen som har ovo-vegetariske hunder, og det går helt greit. Hundene er friske, raske, gode til bens, eksemfrie og ingen problemer utover at de går på gulrotslang i eierens hage ;). Andre igjen har fått problemer med det. Jeg klarer ikke se noe system i hvilke hunder som tåler det eller ikke, med unntak av en av nakenhundrasene (tror det er den meksikanske) som visstnok skal være mer eller mindre vegetarisk i utgangspunktet. Den igjen er såpass spesiell i personligheten at det er ikke en hund som går an å skaffe seg kun for å ha en vegetarhund.

Jeg tror personlig ikke jeg hadde begynt et slikt prosjekt. Jeg har slakt som slakter hjemme i perioder, og jeg vet det er mye slakteavfall der som bare blir kastet. Så om jeg ender opp med huns så kommer jeg sannsynligvis til å prøve å få en avtale med de og så prøve meg litt frem i ulike utgaver av BARF (en form for råkostforing av hund). Men til nå har jeg ikke muligheten til å ha hund uten å måtte bruke industrifor, så da har jeg valgt bort hund inntil videre. (Og med mitt tempo så blir vel NASA ferdig med de eksperimentene med å “dyrke” kjøtt og problemet løser seg slik :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å påtvinge et slikt kosthold på et rovdyr som en hund er. Hunder overlever på vegetarmat, men det er som oftest ikke optimalt.

Jeg kan forstå at man ikke ønsker å kjøpe kjøtt til hunden, men da bør man la være å skaffe seg en hund.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må i så fall sørge for at hun kjøper vegetar-for beregnet for hunder, og ikke prøver å lage et vegetarkosthold til hunden selv. Det finnes et par svenske produsenter av vegeatrisk hundemat.

Jeg noen hunder går på vegetarfor fordi de er allergisk mot en del kjøttprodukter, og i Storbritannia og USA er det mer vanlig med vegetarfor for hunder ettersom det er vanligere å være vegetarianer der.

Her er en link om vegetarfor for hunder:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1993-3a.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å lese denne linken:

Canis.no - Ekspertpanel

Her er en veterinærs uttalelse om vegetarmat til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Jeg har hørt om flere tilfeller av vegetarianer som har/ønsker å ha vegetarkjæledyr.

Jeg mener det er uforsvarlig, og lurer virkelig på hvorfor de i det hele tatt ønsker å ha kjæledyr i det hele tatt. Det er mange vegetarianere som mener dyrehold uansett er dyreplageri, og kanskje de menneskene som vil fore rovdyr med annen føde har noe å lære av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en hund er en hund. og kan dessverre ikke velge selv. derfor gir jeg min hund kjøtt, selv om jeg ikke spiser det.

hadde jeg vert i mot at rovdyr skulle få kjøtt så hadde jeg heller skaffet meg en gnager :sukk:

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund er en hund. og kan dessverre ikke velge selv. derfor gir jeg min hund kjøtt, selv om jeg ikke spiser det.

hadde jeg vert i mot at rovdyr skulle få kjøtt så hadde jeg heller skaffet meg en gnager :sukk:

Fornuftig du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veggis i over 20 år. Jeg mener at man i teorien kan oppdra en hund på vegatarisk kosthold (men ikke katt, f.eks) men ikke i alle tilfeller. Om venninna di ikke kan holde seg selv frisk iht. egen ernæring, er hun heller ikke i stand til å ta ansvar for en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund er en hund. og kan dessverre ikke velge selv. derfor gir jeg min hund kjøtt, selv om jeg ikke spiser det.

Man bestemmer jo over hunden uansett, om det nå blir på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt merkelig når mennesker som ikke spiser kjøtt bl.a. fordi de er imot dyrehold som ikke er tilpasset dyrenes naturlige levesett skal påtvinge sitt eget dyr et kosthold som overhodet ikke er naturlig for dyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et paradoks som mange veggiser sliter med, og da må man velge det man synes er det minste av to onder.

Forøvrig synes jeg ikke boksemat eller tørrfor er så veldig naturlig for dyret, heller.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
Det blir jo litt merkelig når mennesker som ikke spiser kjøtt bl.a. fordi de er imot dyrehold som ikke er tilpasset dyrenes naturlige levesett skal påtvinge sitt eget dyr et kosthold som overhodet ikke er naturlig for dyret...

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et paradoks som mange veggiser sliter med, og da må man velge det man synes er det minste av to onder.

Forøvrig synes jeg ikke boksemat eller tørrfor er så veldig naturlig for dyret, heller.

Så dyreplageri er forkastelig når det foregår hos andre, men helt i orden hjemme hos en selv hvis man da altså bestemmer seg for å ha hund? Dobbeltmoral heter det i min ordbok...

Tørrfor er like naturlig for hunder som kjøttkaker er for mennesker (Altså egentlig ikke i det hele tatt), men det inneholder i hvert fall bl.a. animalske proteiner som hunder er helt avhengig av. De fleste jeg vet om gir også hundene sine en god del rått kjøtt og slakteavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på utgangspunktet da, ulven som mennesker har avlet fram til å bli f.eks nakenhund. Da synes jeg det er morsomt med mennesker som uffer seg over dyrets instinkter og hva som er naturlig eller ikke naturlig.

Når hunden i tillegg lever på gourmetmat på boks i hundeutgave og blir luftet i en time hver dag, resten av tiden er hunden inne. Ja, det er jo sunt og naturlig. Hvor var det dobbeltmoralen var igjen?

Noen hunder liker vegetarmat, og foretrekker det, etter hva jeg har lest. Jeg er for valgfrihet, også for dyr. Jeg ville derfor latt hunden velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Tenk på utgangspunktet da, ulven som mennesker har avlet fram til å bli f.eks nakenhund. Da synes jeg det er morsomt med mennesker som uffer seg over dyrets instinkter og hva som er naturlig eller ikke naturlig.

Når hunden i tillegg lever på gourmetmat på boks i hundeutgave og blir luftet i en time hver dag, resten av tiden er hunden inne. Ja, det er jo sunt og naturlig. Hvor var det dobbeltmoralen var igjen?

Noen hunder liker vegetarmat, og foretrekker det, etter hva jeg har lest. Jeg er for valgfrihet, også for dyr. Jeg ville derfor latt hunden velge selv.

Nå er ikke alle nakenhunder avlet frem av mennesker da... Xoloitzcuintle, eller Meksikansk Nakenhund har eksistert i så og si samme form som nå siden hvertfall 3000 f.kr., og ja, de var nakne da og :)

Men sånn ellers er jeg helt enig :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men sånn ellers er jeg helt enig :tommel:

Ok, jeg synes nakenhunden er det noe "verste" man kan komme fram til av hunderaser, derfor jeg brukte den som eksempel. (men jeg synes de er søte, da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Ok, jeg synes nakenhunden er det noe "verste" man kan komme fram til av hunderaser, derfor jeg brukte den som eksempel. (men jeg synes de er søte, da!)

Hehe, jaja, hver sin smak :) Jeg elsker lille jenta mi jeg. Men jeg skal innrømme at de er for spesiellt interesserte :sjenert: Hvertfall de mexikanske... De er veldig... hmm... spesielle hunder :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke fordi det er unaturlig jeg mener at det grenser til dyremishandling å gi en hund kun vegetarisk føde, men fordi hunder, i motsetning til mennesker, ikke har et fordøyelsesystem som gjør at de kan nyttiggjøre seg næringsstoffene i planter. De risikerer m.a.o. å bli syke og dø p.g.a. underernæring.

Å la en hund velge selv hva den vil spise blir omtrent som å la et tre år gammelt barn gjøre det samme. Min hund vet desverre lite om ernæring, så jeg tror han ville ha foretrukket sjokolade og kjøttkaker i brun saus. Han kunne sikkert ha overlevd på det en stund, men jeg tviler på at han hadde blitt særlig gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er hardbarka vegeterianer. Hun er fast bestemt på at når hun får seg hund så skal den også være veggis.

Jeg er veldig skeptisk! Hun selv har til tider store problemer med kroppen fordi hun får for lite av diverse vitaminer, etc...

Hva tror dere om vegetarhund? Har dere hørt noe positivt eller negativt om det?

si hun kan få seg en kanin hvis kjæledyret må være vegeterianer, for tusenvis av år med evolusjon tuller ikke: hunden er hovedsakelig en kjøtteter. vis henne en hund en gang, og be henne åpne kjeften og se på tennene. spør henne videre hvilken type fordøyelsessystem hun tror hunden har. lengde på tarmer og slike ting, hvilke muligheter hunden vil ha til å fordøye grønnsaker, osv.

vegetarhund=kortlivet og ofte syk hund, med mage og tarm-smerter, tørre sprukne poter, utviklingsproblemer både mentalt og fysisk, + + +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...