Gå til innhold

hund i borettslag


punkish

Anbefalte innlegg

hei alle hundemennesker!

jeg og min kjære ektemann, har flyttet inn i en nydelig leilighet i ett boretslag her i kristiansand. det dumme er at to av de personene som også bor i blokka ikke liker hunder spesielt godt. uten å ha noen medisinsk grunn til det. derfor er vi nå inne i rettsystemet med dette. og det vil snart bli en rettsak.

er det noen andre her på dette forumet som er i samme båt?

hadde vert kjempe greit å snakke med noen som har samme gørra å stri med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjipe naboer. Noen skal bare kverulere uten grunn. :tristbla:

Hadde dem hatt kraftig allergi kunne jeg på en måte forstått det men her var det jo ingen medisins grunn som du skrev.

Står noe her om dette. En litt gammel link men utdrag fra husleieloven vedr. dyrehold i boretslag

http://www.nbbl.no/include/default_templat...e&Key=12470

Håper det går deres vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre hunden er til sjenanse så kan de nok ikke nekte dere å ha hund der. Syntes det nesten er tåpelig at de har kommet så langt at det skal bli rettsak av dette. Men uansett så vil nok denne rettsaken komme dere tilgode. Med mindre det er snakk om en 80 kilos bjeffende hund dere har. For bjeffing er faktisk sjenanse, samme er om hunden skal ut og inn faktisk, men alikevel. De skal være super allergiske (i en slik tilstand at de ikke kan komme 100 meter i nærheten av en hund ute engang) for at de skal få noe gjennomslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Camilla_*

Hvis hunden bjeffer taper dere sannsynligvis selv om ingen i oppgangen har allergi. De fleste borettslag har restriksjoner om dyrehold, så dere burde forsikret dere om at det var greit med hunden før dere flyttet inn.

Nabohunden min bjeffer og jeg gleder meg til den blir overkjørt eller dauer på annet vis, men jeg gidder ikke ta det opp med naboene, de burde forstått selv at dette var er problem for andre! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nabohunden min bjeffer og jeg gleder meg til den blir overkjørt eller dauer på annet vis, men jeg gidder ikke ta det opp med naboene, de burde forstått selv at dette var er problem for andre! :kjefte:

Om hunden bjeffer mens den er alene, er det ikke sikkert eierne vet om det.

Jeg ville vært veldig glad om mine naboer hadde sagt ifra til meg om hunden min bjeffet mens den var alene. Både fordi jeg ikke vil at hunden min skal sjenere andre, og fordi at hunden må lære å slappe av alene om den skal ha det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beboerne i samme oppgang trenger ikke å ha en medisinsk grunn til å si nei til hundehold, så lenge hunden må inn og ut gjennom oppgangen. Så lenge deres hundehold ikke er medisinsk begrunnet, vil dere antagelig tape, da alle som bruker oppgangen må være enige at det er greit at dyr også bruker den.

Her kan du lese om hun som vant mot borettslaget - der hadde ikke naboene noe imot dyreholdet, hunden er i dagkennel, hun har egen inngang til leiligheten, altså ingen felles gang, og hun har medisinsk begrunnet husdyrhold. http://www.sandefjords-blad.no/article/200.../106170171/1052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! kjedelig situasjon dette, men etter at borettslagsloven ble endret er det faktisk ikke lov til å nekte dere å hund, dersom den ikke er til sjenanse. Det har vært flere rettsaker rundt dette, med hundeeiere som har flyttet til borettslag der det ikke er lov med husdyrhold og rettspraksis viser faktisk at hundeeiieren gjerne kommer seirende ut i slike saker. Du finner en del info om dette nettet. Den første saken gjaldt en katt, "emmeline-saken" hvis ikke jeg husker helt feil, og senere har flere borettslag måttet innse at praksis md å forby husdyr er ulovlig i henhold til borettslagsloven og at domstolene etterfølger dette. Kjedelig at dere har så kjipe naboer, men dersom hunden ikke er til sjenanse går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, tusen takk for alle svar :)

jeg er veldig sikker på at vi kommer til å vinne altså. jeg har hode grunner for å holde hund, og naboen har ingen medisinske grunner for å nekte oss. dvs, han hevder å ha allergi, men lege attesten sier noe annet :)

til gjest cammilla:

det er sikkert irriterende å høre på at hunden bjeffer hele tide. hva med å si fra til naboene? det er ikke sikkert de er klar over at hunden bjeffer. selv har jeg utstyrt hunden med srpayhalsbånd, så hun er ferdig med bjeffingen, og bruker heller lekene sine flittig ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden bjeffer taper dere sannsynligvis selv om ingen i oppgangen har allergi. De fleste borettslag har restriksjoner om dyrehold, så dere burde forsikret dere om at det var greit med hunden før dere flyttet inn.

Nabohunden min bjeffer og jeg gleder meg til den blir overkjørt eller dauer på annet vis, men jeg gidder ikke ta det opp med naboene, de burde forstått selv at dette var er problem for andre! :kjefte:

forresten litt dumt av deg å klage sånn, i og med at du ikke gider å si fra da ;) og det er jo ikke hundens feil at den bjeffer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Camilla_*
til gjest cammilla:

det er sikkert irriterende å høre på at hunden bjeffer hele tide. hva med å si fra til naboene? det er ikke sikkert de er klar over at hunden bjeffer. selv har jeg utstyrt hunden med srpayhalsbånd, så hun er ferdig med bjeffingen, og bruker heller lekene sine flittig ^^

Selvfølgelig er de klar over at den bjeffer, den gjør det like mye når de er hjemme! Dessuten er det normal allmennkunnskap at man lærer hunden å være alene hjemme før man begynner å etterlate den uten tilsyn en hel arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...