Gå til innhold

hundevalp alene hjemme om dagen?


Gjest miamor

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Som erfaren rottweilereier kan jeg love dere problemer, STORE problemer om dere fortsetter å nakkeriste valpen deres.

Å ta en valp i nakkeskinnet betyr for den at NÅ SKAL DEN DØ. Helt fakta.

Hver gang samboeren din tar valpen i nakkeskinnet så den piper, tror valpen at dette er dens siste sekund på jord.

Fortsetter dere slik, vil dere om noen veldig få måneder få en rottweiler som HATER hender, og som blir redd dere. En redd hund er farligere enn en sint hund.

En rottweiler tåler SÅ mye, men ikke mer. Den dagen ville ikke jeg vært i hus..

Rottweileren har nemlig betraktelig sterkere kjevetrykk enn mange andre raser, og kan gjøre stor skade på et menneske.

Selv har jeg en rottweiler som jeg aldri har tatt i nakkeskinnet, eller som vet hva nei betyr, eller fy, eller noe sånt. Han har lært at når han hopper opp i sofaen, så forsvinner jeg ut av rommet.

Han har lært at når han spiser på ledninger, smaker de forferdelig ekkelt (tabasco). Han har lært at når han biter meg i hendene ( da han var valp) hyler jeg, og leken slutter.

Han har også lært at jeg ALDRI kommer til å gjøre ham vondt. Han kan stole på meg, og gjør det.

Slik vil jeg aldri være i tvil om at hunden min er trygg og ikke ønsker å skade meg, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som erfaren rottweilereier kan jeg love dere problemer, STORE problemer om dere fortsetter å nakkeriste valpen deres.

Å ta en valp i nakkeskinnet betyr for den at NÅ SKAL DEN DØ. Helt fakta.

Hver gang samboeren din tar valpen i nakkeskinnet så den piper, tror valpen at dette er dens siste sekund på jord.

Fortsetter dere slik, vil dere om noen veldig få måneder få en rottweiler som HATER hender, og som blir redd dere. En redd hund er farligere enn en sint hund.

En rottweiler tåler SÅ mye, men ikke mer. Den dagen ville ikke jeg vært i hus..

Rottweileren har nemlig betraktelig sterkere kjevetrykk enn mange andre raser, og kan gjøre stor skade på et menneske.

Selv har jeg en rottweiler som jeg aldri har tatt i nakkeskinnet, eller som vet hva nei betyr, eller fy, eller noe sånt. Han har lært at når han hopper opp i sofaen, så forsvinner jeg ut av rommet.

Han har lært at når han spiser på ledninger, smaker de forferdelig ekkelt (tabasco). Han har lært at når han biter meg i hendene ( da han var valp) hyler jeg, og leken slutter.

Han har også lært at jeg ALDRI kommer til å gjøre ham vondt. Han kan stole på meg, og gjør det.

Slik vil jeg aldri være i tvil om at hunden min er trygg og ikke ønsker å skade meg, heller.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miamor

ok men det er greit, jeg har jo sagt vi skal slutte med den nakke greia;) trenger ikke få det inn med teskje altså hehe.. vi skal jo prøve det dere sier. samt tabasco var en god ide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har lyst til å lære mer om hvordan dere kan lese hundens kroppspråk vil jeg anbefale Turid Rugaas sin bok om dempende signaler. Den er utrolig god, og jeg har lest den mange ganger. Lærer noe nytt hver gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Du får også lånt den på biblioteket. Hvis ditt lokale bibliotek ikke har den inne, kan de låne den inn til deg fra andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kan også anbefale "Veien til en bra kar" av Merete Andersen.

Koster 260 kroner tilsendt, og fås kjøpt her:

www.hundenett.no/brakar

Angrer som en heltinne at jeg ikke kjøpte denne da snuppa var liten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zenta

Alle våre hunder har tidlig lært seg å være alene hjemme.. gradvis noen timer om ganger og øk etter hvert.. Har akkurat fått en ny valp nå, og den har allerede vært litt alene hjemme og det går helt fint.. Den har sitt eget bur som den er i når hun er alene og også som hun sover i om natta.. Hun trasser det hun klarer når hun skal sove om natta men ved å konsekvent lære henne NEI og ikke gi seg så merker jeg at hun nå begynner å roe seg mye fortere om kvelden.. Jeg må nok si jeg nesten hadde glemt hvor krevende det er å ha en valp i huset igjen og hun her er sta som bare det.. vil bite på alt og alle.. men sånn er valper og hun får ikke lov til det.. her brukes ordet NEI med mørk streng stemme og hun tas vekk fra det hun forsøker å bite på. Når hun da har blitt tatt vekk fra det hun biter på er det viktig at det følges opp meg umiddelbar ros med lys og glad stemme. Valper lærer fort, og det er viktig å huske på at det er i denne perioden som hundene lærer seg alle uvanene sine også, så vær KONSEKVENT. Det valpen får lov til som valp må den også få lov til som voksen. Hvis du for eks lar valpen ligge i sofaen så kan du heller ikke nekte den det når den blir voksen, for da har den jo allerede lært at det er lov.

Å ta valpen i nakkeskinnet er nok vanlig men ikke så positvt syns jeg. Mange oppdrettere gir heller råd om at man heller bør klype valpen i øret mens man sier NEI. En valp skjønner fort hva som er lov og ikke lov men det er MASSE jobb mens det står på.

Lek masse med valpen og la den så tidlig som mulig få være masse sammen men andre hunder og mennesker.. dette er en viktig periode for sosialisering for valpen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å klype i øret er heller ikke greit, bare så det er sagt.

Valpemor går vekk når valpen blir for intens, hun rister den IKKE i nakkeskinnet, eller klyper den i øret, eller dasker den på snuten, eller noe sånt. Hun går rett og slett vekk.

Valpen det er snakk om her er ti uker. Ti uker!! Blant hunder finnes det noe vi kaller valpelisens. Frem til de er fire-fem mnd får de omtrent gjøre som de vil med voksne normale hunder. Etter det forventes det at valpen skal oppføre seg bedre og bedre ettersom den blir eldre.

Jeg skjønner ikke helt at folk syns det er så veldig greit å påføre smerte på hunden sin, mens det aldri ville falt dem inn å gjøre det samme med barnet sitt!???

Hvorfor er det greit å klype en ti uker gammel valp i øret, men ikke et to år gammelt barn?

Og hvorfor ikke bare gjøre det på det språket valpen kan best, nemlig å ignorere den oppførselen man vil ha bort.

Hunder gjør KUN det som lønner seg, og om valpen ønsker oppmerksomhet og prøver å få det ved å f.eks gnage på ledninger, eller sko, så er det å få skjenn LIKE MYE oppmerksomhet som noe annet.

Gå ut av rommet. Valpen vil tenke at "Nei, mor, jeg skal ikke gjøre det mer.. ikke gå... " og så løper den etter for å se hvor mor er. Eller far, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Når du starter med å trene valpen til å være alene, så holder det at du går ut av døra og blir borte noen sekunder. Gjenta det ofte og øk tiden gradvis.

Når den klarer å være alene i tyve minutter, så er den tilvent, men jeg ville fått en til å lufte hunden midt på dagen når du kommer i jobb/skole igjen. Finnes skoleelever som gjerne tar jobben, men da må hunden være godt oppdratt og ikke en tikkende bombe...

En hund kan fortelle deg mye via signaler. Slikker den seg rundt munnen, er den usikker og viser deg at den vil roe ned situasjonen. Du bør absolutt lese mer om hundens signaler, slik at du får en bra hund. Dere har kanskje skaffet hund uten å vite så mye, men du kan tilegne deg mye kunnskap ved å lese bøker.

Vil egentlig råde deg til å ta hunden med på et valpekurs og aktivt søke profesjonell hjelp.

Det er veldig viktig at hunden sosialiseres med andre hunder, hvis du ikke vil ha en hund som ikke forstår "hundespråket" og blir utrygg og kanskje aggresiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miamor

jah vi er litt uerfarne for vi fikk hunden litt rett i hendene.. de fikk ikke solgt den siste, og var et vennepar av oss som hadde de, så derfor fikk vi den siste litt sånn på sparket. men skal kjøpe noen bøker nå å lese, og prøve det med å gå ut litt å litt bare.. så den vender seg til å være alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
jah vi er litt uerfarne for vi fikk hunden litt rett i hendene.. de fikk ikke solgt den siste, og var et vennepar av oss som hadde de, så derfor fikk vi den siste litt sånn på sparket. men skal kjøpe noen bøker nå å lese, og prøve det med å gå ut litt å litt bare.. så den vender seg til å være alene..

hvis dere er uerfarne og fikk en rottveiler i hendene, var dette iallefall ikke av venner. for venner vil ikke venner så vondt. dette høres ut som oppskriften på problemer, spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Litt usaklig innlegg her synes jeg.... De har nå engang fått valpen, og det er ingen grunn til å spre panikk og usikkerhet. Til deg som har fått rottweilervalp; du har gjort mye bare ved å innse at du er uerfaren og ved å søke hjelp. Hundehold dreier seg etter min mening i stor grad av å være interessert i å bygge opp en god relasjon til hunden din. Trenger du litt hjelp på veien, er dette ikke noe å skammes over - og det finnes mange forum og atferdsterapeuter å ty til. Det skal relativt mye til før en hund blir "ødelagt", selv om problemer selvsagt ideelt sett forebygges.

Prøv å lese deg frem til kunnskap, snakk med erfarne hundeeiere - at et vennepar er oppdretter er jo et godt utgangspunkt. Den lokale hundeklubben kan i tillegg være uvurderlig.

Jeg tror du har gode muligheter for å få en fin rottis-kompis! Lykke til! :)

Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kenneth Rottweilereier

Joda...er helt enig i det du sier. Men for enkelte individer, kanskje spesielt sammen med mennesker som ikker er like konsekvent i å forsterke posivitiv atferd som en selv, er det etter min mening helt greit å avstraffe hunden. Jeg er likevel hengiven motstander av å "ta hunden i nakkskinnet". Det jeg gjorde da hun lekebet meg som valp var å presse ned gommene hennes slik at hun bet seg selv når hun prøvde å bite. Dette er effektivt; -jeg har ingen problemer med glefsing. Poenget med avstraffelsen er at hunden straffer seg selv. Den skjønner at det ikke alltid er like greit å bite slik den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å melde der epå et valpe kurs?

Les bøker om hunder og oppdragelse, meld dere inn i den lokale hundeklubben... Så lærer dere masse og hunden blir sosialisert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...