Gå til innhold

Etisk kattedilemma


Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite etisk dilemma når det gjelder pus, og lurer på hva dere her på KG mener. Jeg har en sterilisert hunnkatt som blir 11 år nå i mai. Som mange andre steriliserte katter, så er hun ganske rund, og jeg vet at sannsynligheten for at livet hennes blir kortere øker når er hun rund enn når hun er i form.

Så jeg har forsøkt de siste årene med slankefôr til henne, nå i mars var tredje gangen jeg prøvde. Problemet mitt er at hun spiser det ikke. Hun er ikke kresen på tørrfôr og har spist alle typer og alle smaker i alle år - men akkurat slankefôr, uansett hvilken type jeg har prøvd, har hun store problemer med å få ned. Hun mjauer etter meg, virker rastløs og vil helt tydelig ha noe annet. Helt ordinært fôr får henne til å male fornøyd i forhold.

Så da har jeg, som jeg ser det, to valg.

1. Tvinge gjennom slankefôret, noe som kan øke sjansen for at hun lever lengre men som vil gjøre måltidene de siste årene av hennes liv vanskelige og slitsomme.

2. Fortsette med seniormat, noe som kan øke sjansen for at hun lever kortere, men som vil gjøre måltidene de siste årene hyggeigere og bedre.

Jeg heller mer til alternativ to for min del, men jeg lurer på hva andre her mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg synes katten din er såpass ung at jeg foreløpig ville prøvd å slanke henne i noen år til. Har du virkelig prøvd "alt"?

Hva med å gi henne maten hun liker, men prøve å aktivisere henne litt mer? Blir hun med på tur for eksempel?

Selv valgte vi å gi katten vår mye av maten hun elsket over alt på jord (kokt fisk og diverse annet), de siste årene hun levde, men pusen vår ble ca 19-20 år gammel (og når det er sagt var hun rund og god da hun var på alder med din katt nå, uten at vi gjorde altfor mye for å slanke henne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det å gi henne usaltet, ren fisk kan være magrere enn senior kattemat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids fore en kombinasjon av rå diett og tørrfor. Litt mindre arbeid enn ren rå diett for du trenger ikke tenke på ekstra vitaminer/mineraler hvis du forer ca 70% tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags råfôr er det snakk om? Det er vel en del å sette seg inn i slik at jeg ikke gir henne noe som blir ubalansert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du forer med så mye som 70% tørrfor trenger du ikke bekymre deg for tilskudd etc. Da kan du bare fore vanlig rått kjøtt/fisk, litt innmat etc. Jeg tror rå diett metter lengre (mer protein) + at katten blir mer aktivisert med selve spisingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte å kanskje trekke noe usaltet sild til henne, men så har jeg lest et sted at katter ikke skal ha for mye fisk. Hva slags rått kjøtt er bra for katt? Det er jo små mengder de spiser om gangen, så det må kjøpes inn smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en laaang artikkel om katteernæring for en stund siden, så skal se om jeg finner den igjen. Men mye fet fisk er ikke så bra for katter, ellers kan du fore med hvilket som hest kjøtt egentlig. Mine foretrekker rødt kjøtt og innmat, hverken kylling eller svin er populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å kanskje trekke noe usaltet sild til henne, men så har jeg lest et sted at katter ikke skal ha for mye fisk. Hva slags rått kjøtt er bra for katt? Det er jo små mengder de spiser om gangen, så det må kjøpes inn smått.

Katter skal vel ikke ha for mye feit fisk, som sild, på grunn av stor mengde tungmetaller i sånn fisk. Jeg gir helst kjøtt siden katter nyttiggjør seg det i større grad - rå kyllingfilét, biffkjøtt og svinekjøtt er det jeg varierer med. Kan tenke med at trukket torsk er fin mat for feite katter. Farmor har ei syltynn katt som nekter å spise annet enn det! :jepp:

Når det gjelder tørrfór ville jeg blandet et fór hun spiser med diettfóret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel være magert kjøtt - og er det egentlig magrere enn seniorfôr?

Ja, pr. i dag så blander vi slankefôret med seniorfôr (vi har jo kjøpt en 3 kilos sekk og vil jo gjerne få brukt den opp ;)), men da spiser hun for det meste rundt til det bare er småsmuler og slankefôr igjen og mjauer etter ny mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok valgt alternativ to, og heller foret litt mindre mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville valgt alternativ 2 og latt henne få så mye mat hun har lyst på.

Hun er en gammel dame. La henne nyte alderdommen, selv om livet hennes kan bli forkortet med noen måneder eller ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt alternativ 2 og latt henne få så mye mat hun har lyst på.

Hun er en gammel dame. La henne nyte alderdommen, selv om livet hennes kan bli forkortet med noen måneder eller ett år.

Jeg heller litt mot denne selv. Dvs, hvis rått kjøtt/fisk kan erstatte noe av slankefôret - og at det faktisk i realiteten er magrere - så er jo det et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da fant jeg artikkelen. Ok, så lenge rått for ikke overskrider 25% (de resterende 75% er da tørrfor eller våtfor) så trenger du ikke tenke på om du må tilsette noe ekstra. Fet fisk bør unngås pga risiko for a-vit forgiftning + at rå sild vistnok inneholder et stoff som gir b1 mangel, det samme med store mengder lever (max 25 gram 1 gang i uka). Ellers kan du fore med hva du nå har tilgjengelig.

Ellers kan det jo være greit å vite at tørrfor, uansett merke, inneholder alt for mye karbohydrater i forhold til det katter trenger, som er 5%max. Karbohydrater er "tomme" kcal for kattene fordi de ikke nyttegjør seg disse. Karbohydratene i tørrfor er jo fyllmassen og gjør at tørrforet har den konsistensen og holdbarheten (og pris) det har, noe som igjen gjør det lettvint og praktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Like greit for jeg fant enda et alternativ til deg, nemlig å bruke en slik ball med huller i til å fore med! Da må katten jobbe litt for maten + at den spiser saktere og dermed ikke sluker maten (=fort å spise for mye). Kjenner faktisk til noen som har prøvd det og det gikk faktisk overraskende bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke for mye jobb med en slik ball, da? Hun er veldig skeptisk av natur, så jeg ser for meg hun hadde vært mer redd ballen enn noe annet. :fnise: Takk for alle tips, uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke for mye jobb med en slik ball, da? Hun er veldig skeptisk av natur, så jeg ser for meg hun hadde vært mer redd ballen enn noe annet. :fnise: Takk for alle tips, uansett. :)

Gjem maten der hun lett kommer over den, men må jobbe litt for den? Litt vanskeligere hvis du har hund. Men tørrfór er jo ganske rent da. Vinduskarmen, i bokhylla og andre høye gjenstander som bare hun kommer til... Har du ikke hund kan du jo legge litt i krokene her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, litt av poenget med en slik ball er jo at katten må jobbe litt, men velg en ball med store nok hull! Det skal jo ikke være umulig heller. ;) Noen katter vil nok like utfordringen og "jakten" på maten, andre er kanskje mer skeptisk? Eldre katter brukte gjerne litt tid på å lære seg triksene og var mer tilbakeholdene, men de klarer seg fint etter en stund de også. En slik ball brukes ofte i tillegg til måltider morgen og kveld istedet for å ha mat fremme i skål hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...