Gå til innhold

Hvordan få tabletter i katta?


Trampe

Anbefalte innlegg

Overskrifta sier sitt. Jeg har en mons som skal ha tabletter i ei uke, og han nekter plent å svelge. Han spiser bare tørrfor, så det går ikke an å putte i maten. Det går ikke å dytte det i leverpostei heller, han bare slikker posteien bortover gulvet helt til bare tabletten ligger igjen.

Tips? Han skal ha en i dag, men jeg får ikke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Da jeg var liten hadde vi en katt som ikke lot seg lure av piller gjemt i mat, og mamma hadde en håndfast fremgangsmåte: Hun la katten på rygg på fanget sitt, stakk en finger inn i munnviken til pus, og slapp pillen så langt bak i svelget som den gikk. Så holdt hun hodet fast så katten ikke fikk spyttet ut pillen, mens hun strøk over halsen så pus måtte svelge. Muligens litt brutalt, men det funket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å sette han på et bord, åpne munnen hans, plassere tabletten bak på tunga og stryke halsen slik at han svelger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Knus den i leverposteien, eller bruk den brutale metoden ved å tvinge munnen opp og putte tabletten langt inn i munnen - gi masse kos og noe godt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tnita

De gangene min ikke har spist p-pilla si, har jeg tatt henne på fanget og

latt henne ligge på ryggen. Deretter ta og klemme på hver side av kinnet slik at hun åpner munnen, og legge tabletten i. Siden hun da ligger på ryggen, blir det lettere å bare svelge tabletten enn å spytte den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med katten til dyrlegen, få to dråper i nakken- vips!!

Ellers pleier jeg å dytte tabletten rett ned i svelget- ferdig!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel kanskje få ham på rygg da... Mannen har kjøpt noe våtfor og knust dagens tablett i det, men han spiser ikke alt før det tørker inn og da liker han det ikke. Så jeg tror ikke vi får alt i ham nå.

To dråper i nakken?? Jeg har fått disse tablettene av veterinæren, som sa at det ikke finnes noe tilsvarende i dråpeform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Høres ut som du har et tilsvarende problem med katten som jeg har når det gjelder å få børstet bikkja. Jeg flyr etter ham gjennom huset med kam eller børste, og han vrir seg unna, legger halen mellom beina, stiller seg inni et hjørne, osv... Det verste er at han har langt ragg på bakbeina og halen, slik at jeg MÅ slippe til innimellom. Han har vært slik fra han var liten, men det har faktisk blitt verre.

Klippe klør, derimot, dét får jeg lov til. Merkelig.

Unnskyld for at jeg kuppet tråden din med frustrasjonen min. Da jeg hadde katt, la jeg henne på rygg for å få i henne tabletter, alt annet kom ut igjen uansett innpakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrasjon må ut, ellers blir man sprø ;)

Katta har fått i seg litt våtfor, men ikke nok. Han må nok til pers senere i kveld. Kan ikke si jeg gleder meg :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det hjulpet å "pakke inn" tabletten i litt brunost. Det sluker de stort sett uten å skille ut tabletten og spytte den ut igjen. Lykke til uansett metode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når katta vår skal ha tabletter pleier vi å knuse dem å blande dem i noe feks leverpostei, rømme, prim eller noe. Så smører vi d på poten hennes. Da sleiker hun i seg alt. De liker visst ikke å ha noe på potene sine.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jeg fikk til! Pus måtte til pers på rygg, og jeg holdt ham fast til han var nødt til å svelge.

Victory! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått det til, men gir deg mitt råd likevel ;)

Jeg lager en "kattepølse" med mine katter når jeg skal gi dem tabletter. Dvs ruller dem fast, men forsiktig inn i et teppe eller lignende slik at bare hodet stikker ut, for så å putte tabletten inn i munnen. Ser at veterinæren bruker samme metode med katter (og hunder) ved medisinering. Funker krute godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirnor

hihi... Jeg gjør også det samme, katta må rygg eller holdes fast, så slipper jeg tabletten bakerst i munnen hans, så får han bare svelge. Av og til får han til å spytte den ut, men da er det bare å pakke den tilbake! :fnise:

Min liker heller ikke når den blir gjemt i våtfor og slikt... Da fnyser han bare til det! (ja det virker faktisk så han fnyser til det) :fnise:

De er utspekulerte disse kattene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi knuser tablettene og blander i litt våtfôr. Vi passer på å velge et de liker godt, og bruker så lite vi kan slik at de ikke blir mette før hele tabletten er spist. På apoteket kan man forøvrig få en slik sprøytelignende sak nettopp ment for å gi tabletter til katter. Den putter man tabletten i og fører i munnen på katten slik at tabletten havner så langt bak i halsen at den må svelge den ned. Litt lettere enn å bruke fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tnita
Ser du har fått det til, men gir deg mitt råd likevel ;)

Jeg lager en "kattepølse" med mine katter når jeg skal gi dem tabletter. Dvs ruller dem fast, men forsiktig inn i et teppe eller lignende slik at bare hodet stikker ut, for så å putte tabletten inn i munnen. Ser at veterinæren bruker samme metode med katter (og hunder) ved medisinering. Funker krute godt :)

Hvorfor ruller de dem inn i ett teppe? Føler de seg tryggere av det, eller er det for å unngå å bli klort? Ble litt nysgjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ruller de dem inn i ett teppe?

Har du katt? :ler:

Mine spreller i allefall vilt når vi holder dem for å gi medisin. Er ikke redd for å bli klort, men det er ikke bare bare å holde fast en katt samtidig som man skal holde hodet rolig når katten gjør sitt beste for å vri seg unna. Så vi bruker teppe vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge veterinæren er det pga at de roer seg lettere og skader ikke seg selv eller den som eventuelt skal gi dem medisin. La merke til at Trude Mostue i siste episode av tv-serien sin, gjorde det samme. :)

Er ikke bare bare å få medisin i katta når den oppfører seg som om den ikke har ledd i kroppen ;)

Endret av Lille Ballerina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...