Gå til innhold

Burdyr?


Frey

Anbefalte innlegg

Det var da voldsomt. Hun tisser ikke i buret fordi når hun må på do sier hun fra, og da får hun gå ut med en gang. Om hun er i vindfanget eller på badet ville ikke vi hørt at hun sa ifra, og måtte antagelig holdt seg lenger enn hun må i buret. Hun sover i buret fordi hun vil det selv, om kvelden går hun inn i det og legger seg selv om senga står rett ved siden av.

Jeg ser ikke noe problem med å ha hunden i bur om natta.

Hvis hun vil ligge der så trenger du vel ikke å stenge døren da vel?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Hvis hun vil ligge der så trenger du vel ikke å stenge døren da vel?..

Det er tydelig at dere har bestemt dere for at mitt hundehold er dyremishandling, og ikke vil lese hva jeg skriver.

Buret står i stua. Hunden går selv inn i buret for natten, og jeg lukker døra fordi jeg ikke vil ha henne løs i stua med masse greier i, for hennes sikkerhet. Kanskje er jeg overbeskyttende, men ser for meg at hun kan finne noe og sette i halsen e.l. Om morgenen våkner hun, gjesper, strekker seg og rister seg, og dette våkner jeg som regel av. Da står jeg opp, vi går ut og hun på do. Om jeg ikke hører det, skraper hun litt på døra, så vet hun at jeg kommer.

Hun kan få være løs, men da i vindfanget eller på badet. Jeg hører henne ikke derfra, og da må hun holde seg lenger mens hun venter på at jeg skal våkne og stå opp. Derfor venter jeg med det, til jeg vet at hun får en bedre rytme i dogåinga si enn hun har nå (hender fortsatt innimellom at hun våkner om natta).

Nå gidder jeg ikke forsvare dette mer, det blir for dumt.

Det er mye annet man kan bruke energi på enn å irritere seg over vettig, begrenset burbruk.

Forøvrig synes jeg det er rart at moderatorer ikke reagerer på uttalelsen om dyremishandling. Dette er en grov, kraftig uttalelse for meg som elsker dyret mitt, fra en som ikke aner noe om mitt hundehold utover det jeg forteller her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man kan kalle det, men burbruk som renslighetstrening er ikke vettig i alle fall. Hvis det eneste problemet ditt med å ha henne i vindfanget eller på badet er at hun kan risikere å gjøre fra seg inne så er det vel ren og skjær latskap fra din side at du heller bruker bur.

En hund som ligger i bur "bare" på natta tilbringer da faktisk flere timer der inne enn en vanlig person tilbringer på jobb i løpet av året. Kanskje noe å tenke på?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er jeg overbeskyttende, men ser for meg at hun kan finne noe og sette i halsen e.l.

Og dét er det jeg kaller latskap. Skal vi putte ungene våre i bur når de begynner å kravle rundt og piller på alt som er potensielt farlig for dem? Eller er det riktigere å barnesikre rommet/ rommene barnet oppholder seg i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

hundene mine slår seg fint til ro i bur. det er utrolig praktisk, og jeg kan bruke det når vaskehjelpen er her, når de er i bil eller hvis jeg av andre årsaker synes det er greit at hundene ikke vaser rundt. men dette skjer veldig veldig sjelden... Burene er tilgjengelig hele tiden med døra oppe, og de oppsøker veldig ofte burene selv for å slappe av og være i fred. men de kan gå ut når de vil.

Når vi hadde sterilisert den ene tispa var det utrolig greit å ha de i hvert sitt bur når de var alene for da skulle de jo ikke leke, og det forsto ikke valpen.

Så sånn sett synes jeg det er utrolig praktisk å ha muligheten, men det er jammen ikke ofte jeg benytter med av det. Hundene mine er knyttet til flokken og liker å være her hvor vi er. nå har jeg akkurat vent de av med å sove sammen med oss oppe i senga, og de er i 1. etasje om natta. dette fordi vi venter barn, og tror det er lurt at hundene kan sove nede da. men ville ikke puttet de i bur om natten.

Synes mange misbruker buret. bur når de er alene, bur om natta... og dersom hunden ikke roer seg ellers, så er det jo fordi den ikke er vant til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg vet at mange har hunden i bur når de ikke er hjemme så hunden ikke ødelegger noe eller tygger på noe som er farlig for hunden, ihvertfall intill hunden lærer å ikke ødelegge hjemme. Noen bruker også bur i bil så hunden ikke skader seg under kjøring og ikke hopper ut av bilen før eieren har fullstendig kontroll over den.

Noen hunder føler seg tryggere i bur, jeg hadde et bur uten dør, så hunden kunne gå ut og inn som den ville, og den valgte å ligge i buret, eller nederste hylle i skapet, fordi det var som en slags hule:) Hvorfor noen hunder søker til hulelignende steder og andre ikke vet jeg ikke.

Jeg har alikevel aldri hørt om noen som setter en hund i bur hvor hunden er motvillig til dette, så lenge hunden føler seg hjemme i buret ser jeg ikke noe problem med at hunden ligger der når det er nødvendig.

Jeg tror også at de som eier hund selv og har god erfaring med dette vet best selv. Det er de som kjenner hunden sin best og vet hvordan hunden reagerer og trives best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet at mange har hunden i bur når de ikke er hjemme så hunden ikke ødelegger noe eller tygger på noe som er farlig for hunden, ihvertfall intill hunden lærer å ikke ødelegge hjemme. Noen bruker også bur i bil så hunden ikke skader seg under kjøring og ikke hopper ut av bilen før eieren har fullstendig kontroll over den.

Hva med å bruke litt tid til å rydde unna det man er redd for isteden? Sette opp kompostgrinder (som også er mye rimeligere enn bur) slik at hunden får mer plass, eller gjerde inn ting man er redd for?

Noen hunder føler seg tryggere i bur, jeg hadde et bur uten dør, så hunden kunne gå ut og inn som den ville, og den valgte å ligge i buret, eller nederste hylle i skapet, fordi det var som en slags hule:) Hvorfor noen hunder søker til hulelignende steder og andre ikke vet jeg ikke.

Et bur uten dør er jo å regne som en seng - den er ikke innesperret og har muligheten til å gå ut og inn som den vil selv. Sånn sett er ikke det å regne som burbruk.

Jeg har alikevel aldri hørt om noen som setter en hund i bur hvor hunden er motvillig til dette, så lenge hunden føler seg hjemme i buret ser jeg ikke noe problem med at hunden ligger der når det er nødvendig.

Nei, klart den ikke protesterer når den har lært at slik skal det være. Det betyr ikke automatisk at det er slik det skal være. For å sette det på spissen: man kan banke en hund (eller unge) til å bli lydig - men det gjør det ikke rett selv om man oppnår det man er ute etter.

Jeg tror også at de som eier hund selv og har god erfaring med dette vet best selv. Det er de som kjenner hunden sin best og vet hvordan hunden reagerer og trives best.

Når noen har hunden i bur både om natten og om dagen fordi de synes det er kjekkest så vil jeg våge påstanden om at nei, de vet ikke best selv. Kanskje man da skal spørre seg hvorfor andre er i stand til å ha både en og flere hunder løse uten at huset raseres? Hvordan har det seg at andre som ikke bruker bur både får valpen ren og at den overlever valpeperioden uten å skade seg i hytt og vær? Hva gjorde hundefolk før bur ble standardutstyr i heimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synes man skal se ann hunden først, og se hvor den trives mest, men å sette hunden i bur både dag og natt, bare fordi den ikke skal tygge i stykker ting synes jeg blir feil. Da er det jo mest sannsynelig (skal ikke si alltid, siden jeg ikke kjenner hver og en av deres hunder) at hunden ikke er godt nok stimulert, og gjør dette pga. kjedsomhet. Kjenner flere som har hatt hund som har tygget i stykker "tusenvis" av sko og andre ting i huset, men etter at de har begynt å stimulere hunden med enkle oppgaver hver dag, så har den sluttet med dette. Enten det er å la hunden få gå spor eller få den til å bruke hodet ved å bruke shaping/klikkertrening, så har det hjulpet. Ikke alltid det er nok for hunder å bare gå tur.

Vår hund ligger i bur om natten fordi vi har en katt som er aktiv om natten, og jeg vil ikke la de to gå løs sammen. Prøvde å få henne til å ligge i et eget rom, men det likte hun ikke, for hun hadde da ikke hadde kontroll. Når hun er i bur har hun mer kontroll over om det kommer noen inn døren, og oversikt over våre rom, slik at hun vet hvor vi er, og det er slik hun trives. Men hun er der aldri andre ganger enn om natten, og er ellers glad, fornøyd og en rolig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med denne "trenden" om at dyr skal settes i bur?! Smågnagere, fugler, innekatter, hunder om natten, hunder når man er på jobb, hunder når man vil den skal være rolig...

Jeg sier ikke at all bruk av bur er negativt, og jeg snakker ikke om bur hvor dyret selv går inn og døren er åpen slik at han/hun har valgmuligheten. Men dette å sperre dyr for kortere eller lengre (noen ganger livsvarig) tid i områder som er mye, mye mindre enn deres naturlige leveområder... det er ikke grenser for hvor mye vi vil frata dyret for vår egen skyld.

Jeg signrer denne fordi jeg er enig i holdningene som ytres her.

Jeg har holdt burdyr (marsvin) som oppholdt seg i store bur inne om natten, og i større bur ute om sommerdagene. Ellers tilbrakte de mye tid på gulvet i huset etter at huset ble "marsvin sikret". Jeg kommer til å følge rutinene mine for å "dyre sikre" leiligheten neste gang jeg anskaffer husdyr, hund, og da bruke åpent bur som hundens rom og kanskje bruke lukket bur i bilen. Men hunden skal aktiviseres slik at den ikke kjeder seg når den er alene hjemme og ha tilgang til alle rommene, bortsett fra soverommet mitt når jeg er på skole/jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe for burbrukere å merke seg: svensk dyrevernlovgivning har regler mot bruk av bur over flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bikkja i bur med lukket dør om natta. Hvis han er løs, blir han bare gående å stresse, vokte, knurre og bjeffe hele natta. Når han ligger i buret er det et par boff og knurr på lyder, så snorker han hele natta. Han er ikke voktende på dagtid, kun på nattestid.

Om dagen ligger han stort sett i buret sitt, men da med døren åpen. Dette er frivillig fra hans side, selv om han har hele leiligheten til disposisjon. Han kan til tider være destruktiv, så han er i gangen når han er alene. Vi har stor gang, med buret hans, vannskåla, leker og bein

Og så har vi selvfølgelig bur i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brannmurmamut75

Jeg styntes ikke hunder er skapt til å oppholde seg i bur store deler av livet sitt .

Begge våre hunder har riktignok hatt hvert sitt bur , men de har vært innesperret der minimalt .

Begge hundene liker imidlertid burene sine godt og går av og til inn og legger seg der innimellom . Den største hunden vår virket direkte desorientert da vi ryddet bort buret hans etter kanskje en måneds bruk , og han gikk flere ganger bort der buret hadde stått og snuste .

Den minste hunden vår går også av og til inn i buret for å sove . Hun pleier å ha med seg buret på kennel (det står inne i innhengningen hennes m/åpen dør) , så det er jo mulig at hun forbinder det med trygghet , og det samme tror jeg var tilfelle med den andre hunden .

Det blir, tror jeg , deres trygge egne plass .

Utlogget pga brannmur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder er tilpasningsdyktige, og det er derfor mye vi kan vende dem til som ikke er optimalt, ofte fordi det er lettere for oss når de roer seg i et bur enn å ta jobben med å vende dem til å fungere i et hjem nattestid eller når man er borte på jobb. Det gjør det ikke mer riktig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brannmurmamut75

Jo , men den lille hunden har ikke vært innesperret i mer enn kanskje i 2 uker totalt på natta , men hun driver fortsatt og sover i buret sitt innimellom .

Vi har ikke tilpasset henne til å like dette buret siden hun tross alt har levd resten av livet sitt i resten av huset , men det virker som om hun har en preferanse for buret .

Det er mulig at det kan minne henne om en hule feks .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er tilpasningsdyktige, og det er derfor mye vi kan vende dem til som ikke er optimalt, ofte fordi det er lettere for oss når de roer seg i et bur enn å ta jobben med å vende dem til å fungere i et hjem nattestid eller når man er borte på jobb. Det gjør det ikke mer riktig av den grunn.

Og mange forveksler lett det at de passifiseres med at de roer seg. De skjønner jo fort at det er ikke noe vits i å mase om å få komme ut når de ikke får komme ut likevel. Hvis man observerer en hund på natten så ser man jo at de jo sover stort sett hele tiden. Men innimellom så flytter de på seg, de rører litt på seg, skifter underlag å ligge på, strekker seg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Og dét er det jeg kaller latskap. Skal vi putte ungene våre i bur når de begynner å kravle rundt og piller på alt som er potensielt farlig for dem? Eller er det riktigere å barnesikre rommet/ rommene barnet oppholder seg i?

Mange barn blir satt i lekegrind av o g til i løpet av dagen.

Barn i småstadiet sover i seng om natta med sprinkler forran!

Noen hunder har bur de liker å være i og et trygt sted å være om natten!

Hva er galt egentlig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har bur de liker å være i og et trygt sted å være om natten!

Har de noe valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er tilpasningsdyktige, men at de infinner seg med situasjonen er ikke det samme som at det er en optimal løsning. Hvis hunden er såpass glad i buret, hvorfor da bare ikke ha burdøren åpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men Tabris da! Du må da skjønne at de da kan skade seg! Eller skade alle de dyrebare tingene eierne ikke gidder å rydde bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...