Gå til innhold

Katt ute om natta i kulden


Nabodama

Anbefalte innlegg

Nå er vel vi kanskje pysete med vår katt, som har vært utekatt hele tiden. Han elsker å være ute om natta i sommerhalvåret, men om vinteren er han mer glad i å være inne.

I natt var det 25 minusgrader ute, men ser at andre likevel har kattene ute i så kaldt vær.

Selv om de har pels, synes jeg nok at det er i kaldeste laget for en katt som er inne halve døgnet. De må da fryse, som oss andre, når det er så kaldt, eller er det bare vi som er pysete på vegne av katten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gamle katten min var ute om natta, den elsket det.. Sov ute gjorde den og, var faktisk kun inne når den spiste, og evt fikk litt kos..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vil tro at mange katter fryser i 25 minusgrader, men jeg har inntrykk av at det er fryktelig mange katteeiere som kaster ut kattene sine på kvelden fordi de ikke vil ha dyrene inne på natta og unskylder seg med at "katter er nattdyr". (Katter er skumringsdyr.)

Kattene jeg har hatt har i hvert fall snudd i døra om det har vært altfor kaldt og heller lagt seg i en kurv rett ved siden av en varmekilde innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene klarer seg nok. De finner steder å ligge - uten at det er pute og teppe der :fnise:

Synes det er så mye rart nå jeg.............. la nå dyr få være dyr på dyrenes premisser. Katter er i utgangspunktet utedyr.

Noe jeg reagerer på er hunder som har klær på :klø: Kan det bety at vi har tatt inn (avlet opp/importert) hunderaser som ikke passer vårt klima?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Katten vår er vanligvis ute om natten, men hvis det regner eller snør mye eller er kaldere enn 10 kuldegrader er han inne. Han hater snø. I natt og i dag har det kommet nesten en halv meter snø her. Han har bare vært ute 10 minutter siste døgnet. I sommerhalvåret er han ute nesten hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår er vanligvis ute om natten, men hvis det regner eller snør mye eller er kaldere enn 10 kuldegrader er han inne. Han hater snø. I natt og i dag har det kommet nesten en halv meter snø her. Han har bare vært ute 10 minutter siste døgnet. I sommerhalvåret er han ute nesten hele tiden

Samme her også, han liker ikke vinter og snø noe særlig. Da holder han seg rundt husveggene og det virker som han kjeder seg litt. Han vil ihvertfall ikke være lenge ute.

Men om sommeren elsker han utetilværelsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er lettere for katter som kan komme inn om morgenen enn villkatter som aldri får gå inn. Det blir en annen type frysing, for å si det litt flåsete. Jeg merker at vår katt er inne mye mer på vinterhalvåret enn om sommerhalvåret, så det er ve kanskje forskjellig fra katt til katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår får gjøre som den vil og den vil tydeligvis være ute selv om det er mange minusgrader og blåser "hatter og høy". Jeg ville ha frosset meg fordervet, men det gjør åpenbart ikke den. F.eks. ser jeg at den ligger sammenkrøpet på toppen av vedstabelen, som ligger i le og under tak, i lange tider. Den ligger vel der og passer på i tilfelle det skulle gå en mus forbi :ler: . Det ser fryktelig kaldt ut, men den vil ikke inn, så da antar i hvert fall jeg at den ikke fryser.

Nå tror jeg heller ikke at friske katter som får den maten de trenger og har mulighet for å gå inn når de føler for det, tar noen skade av å være ute i kulden. Å tvinge katten til å være ute, blir noe helt annet i mine øyne, men jeg ser altså ikke på det som helt utenkelig at min katt kan observeres ute nattetid selv om det var 25 minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattefrøkna mi er ute hver kveld uansett hvor kaldt det er, men hun liker ikke at det blåser eller regner. Da sitter hun ved døra og mjauer, og ser på meg med dødsfornærma blikk. Som om det er jeg som styrer været :ler:

Monsen min liker ikke vinter og snø, og er ute korte stunder om dagen. Når det er mildvær er han ute over lengre tid. De er inne om natta begge to, mest fordi jeg ikke gidder å stå opp og slippe de ut og inn når de maser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kattene klarer seg nok. De finner steder å ligge - uten at det er pute og teppe der :fnise:

Synes det er så mye rart nå jeg.............. la nå dyr få være dyr på dyrenes premisser. Katter er i utgangspunktet utedyr.

Noe jeg reagerer på er hunder som har klær på :klø: Kan det bety at vi har tatt inn (avlet opp/importert) hunderaser som ikke passer vårt klima?

Kunnskapsløsheten lenge leve! Katter har ikke sin opprinnelse i vår del av verden, med kaldt klima.

Sakset fra dyreebeskyttelse sine sider:

"Forlanger at eier husker på at katten er et ørkendyr. Det er en norsk misforståelse at katten kan være ute hvis det er kaldere enn 5 kuldegrader. Katten kan få frostskader på føtter, ører og hale. Katter fryser i hjel ved 10 kuldegrader om den ikke finner noe sted å varme seg. Så husk å sjekke graderstokken før du slipper ut katten. Lar du den allikevel gå ut, pass på at den ikke blir ute lenge."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ørkendyr, og kan fryse ihjel ved -6 grader. Så om katten er ute når det er så kaldt, synes jeg det er eiers ansvar å sørge for at katten finner ly, enten i form av hundehus, eller ved å installere en kattedør slik at den har et valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp pga at katter ikke er laget for dette klimaet at jeg alltid lar mine katter være inne så mye de vil når det er frost ute. Når det er sagt, så har vi hatt katter som har vært ute midtvinters (enten fordi mine foreldre kastet den ut om natten eller fordi den ville ut selv) og jeg har aldri erfart eller hørt om frostskader eller katter som fryser i hjel når de har et hjem å komme til om morgenen.

Det betyr ikke at det ikke forekommer eller at det ikke er viktig å tenke på, men det betyr at jeg ikke tror det er et utbredt problem hos katter som har et hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bygdedyret_*

Det har kommet snø her igjen og det blåser nordavind. Katten min bare ser rart på meg når jeg åpner døren og lurer på om den vil ut, den rister på seg og snur og går tilbake i varmen. Den tror visst jeg ikke er helt god, den skal i hvert fall ikke ut i kulden og få kald vind i stussen. :ler: Hun er også inne hver natt, noe hun har blitt vant til fra hun var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg er sikkert uvitende om mye jeg - også katter. Men, jeg har nå vokst opp på bondelandet med katter rundt meg på alle kanter. Og det va'kke alle de kattene som lå i senga si om natta altså. Og ikke har jeg heller hørt om katter med frostskader og som er frosset ihjel. Og hvem har sagt at kattene er ute - selv om de ikke er inne ................. Kattene finner alltid ly for vær og vind når de må.

Og jeg påstår fortsatt at katter ikke er skapt for å være innendørs 24/7. Uansett om de i opprinnelsen er ørkendyr.

Men - meg om det. Jeg har ikke katt nå, men det skulle ikke vært meg imot å ha en altså. Og den skulle fått lov å være ute og inne - alt ettersom den sjøl ville. Det eneste jeg hadde satt forbud mot - var at den skulle ta meg seg døde mus (for ikke å si levende...... vræææl) og fugler innendørs. Der setter jeg strek altså :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min har dør og kommer og går som den vil. Når det regner, snør eller er veldig kaldt er turene ut ganske så korte, men gjerne hyppige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest som skrev innlegg #6

Det avhenger vel også av hva slag katt det er? Skogkatt og vanlige huskatter tåler mer enn katteraser som kommer fra varmere strøk.

Min katt er en vanlig huskatt. Korthåret med makrellstriper og hvit på brystet. Selv om han er korthåret er pelsen tykk og tett. Og det virker som pelsen sjelden blir våt. Vannet preller liksom av pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det at katter opprinnelig er ørkendyr kan så være. Uansett har de eksistert i vår del av verden i veldig mange år, og har tilpasset seg vårt klima. Ellers hadde det vel knapt eksistert huskatter lenger, og villkattproblemene hadde vært løst for lenge siden.

Selv har jeg ei pysete gammal katte som liker seg best ved peisen på denne årstida. I yngre år, derimot, kunne hun være ute dag og natt, uansett vær. Vel og merke etter eget ønske!

Med fare for å erte på meg en haug med folk; jeg syns det blir vel hysterisk å hevde at katter ikke skal være ute når det er kaldere enn 5 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hegepege

Har selv to katter, og den ene er skikkelig lat og vil hels bare være inne og helst ligge rundt på teppene, eller på baderomsgulvet, så henne pleier ikke være ute hvis hun absolutt ikke er nødt:) Men den andre vi har elsker å være ute, og etter snøfallet i går hopper hun rundt i snøen, og elsker det, det samme gjør hun om natten! Dersom hun vil inn står hun utenfor vinduet våres og mjauer eller klorer på døren! Dersom hun vil ut på natten klorer hun på soveromsdøren vår til vi slipper henne ut.

Tror nok at dersom de ikke sier ifra så gjør det ingenting for de å være ute, men nå skal det sies at det ajeldent eller aldri er så mange minus her nede på sørlandet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Katten vår kan godt finne på å være ute om natta når det er kaldt, men ved 15-30 minus pleier turene ut å bli korte. Han kan søke ly i en låve i nærheten, hvor det blant annet er høy han kan sove i, så jeg er ikke redd han skal fryse i hjel, men vi pleier alltid å lokke på ham før vi legger oss i tilfelle han vil inn. Det gjør vi forsåvidt om sommeren også, selv om det hender han ikke er inne i det hele tatt da.

Jeg synes det viktigste er at man ikke TVINGER katten til å være ute over lengre tid om den ikke går ut frivillig. De fleste katter bor vel sånn til at de finner steder å søke ly - om vi hadde bodd på en naken knaus uten andre bygninger eller le innen rekkevidde antar jeg katten hadde villet inn oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det at katter opprinnelig er ørkendyr kan så være. Uansett har de eksistert i vår del av verden i veldig mange år, og har tilpasset seg vårt klima. Ellers hadde det vel knapt eksistert huskatter lenger, og villkattproblemene hadde vært løst for lenge siden.

Kan så være? :ler: Du har åpenbart ingen interesse av å ta kattens forutsetninger med i betraktning. Et godt utgangspunkt for å være dyreeier, du..

Katter har ikke tilpasset seg vårt klima. Det er fortsatt ikke slik at en katt har utviklet tykk nok pels til å la være å fryse ved -10 grader. En POLARREV kan man si at har tilpasset seg kaldt klima, men ikke kattene. Det skal nok maaaaange generasjoner til med katter før kattene får såpass tykk underpels at de kan takle norsk vinter dithen at det er snakk om tilpasning. Vilkattene finner ly. Går de gått ute kontinuerlig i -10 til -25 kuldegrader fryser de ihjel.

At katter tilpasser seg vårt klima, etter din definisjon, betyr altså det samme som å finne ly :le:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...