Gå til innhold

Hvor lenge er dere borte fra hunden deres hver dag?(når dere jobber)


Gjest lolle

Anbefalte innlegg

Annenhver uke er jeg hjemme med hunden, og annenhver uke er hun enten hos meg eller samboeren min. Hos meg er hun alene 8,5 time, hos han varierer det fra 5 til 12 timer.

Mitt inntrykk er at hun synes det første kvarteret er verst, så roer hun seg. Så hun er faktisk roligere når vi kommer hjem, år vi har vært vekk en hel arbeidsdag, enn når vi bare har vært en kjapp tur på butikken. Tror ikke hun lider av det, hun ligger jo mye og sover når vi er der også, så forskjellen er ikke så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva så om hundene ligger å sover?

Hunder sover når de kjeder ræven av seg. Hva skulle de ellers gjort på en hel dag alene? Sittet å puslet puslespill med seg selv?

Selvom de ligger å sover hele dagen, så betyr jo ikke dette at det nødvendigvis er bra for hunden.

Det er jo det vi sier, det er ingen "drømmesituasjon"!

Men...

Jeg føler at det hadde vært (enda) verre om den hadde vært engstelig, rasert hele leiligheten, stått og bjeffet hele dagen.. ..enn at den ligger og sover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det vi sier, det er ingen "drømmesituasjon"!

Men...

Jeg føler at det hadde vært (enda) verre om den hadde vært engstelig, rasert hele leiligheten, stått og bjeffet hele dagen.. ..enn at den ligger og sover...

Gjør de ikke ifra seg inne om de er hjemme alene i 8-12 timer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de ikke ifra seg inne om de er hjemme alene i 8-12 timer??

Det kommer vel an på størrelsen til hunden. Små hunder kan nok slite med å holde seg så lenge, men med en mellomstor hun skal ikke 8 timer være noe problem. Hunden min er mellomstor, og har vel holdt seg i opptil ett døgn når vi har vært sammen med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de ikke ifra seg inne om de er hjemme alene i 8-12 timer??

I.o.m. du siterer meg, bør jeg kanskje svare.

Som jeg skrev tidligere i tråden, er min ute i luftegård mens jeg er på jobb (har stor "utehund").

Men ellers er den inne, og om natten kan det gå opp til 12-14 timer før den behøver å ut (og den får mat det siste om kvelden). Så jeg regner med at det hadde gått bra, om den måtte være inne mens jeg var på jobb også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de ikke ifra seg inne om de er hjemme alene i 8-12 timer??

Er helt utrolig hvor lenge hunder kan holde seg, i alle fall store. Samojeden min nekter plent å gå ut i noe som helst ærend i regnvær, har tatt tiden opptil 34 timer før den måtte ut om det regnet eller ikke. Det var bare et forsøk for å se hvor lenge den kunne holde seg, pleier å lokke den med meg ut før det har gått så lang tid..

Så 8-9 timer er ikke noe problem her...

Men ble nysgjerrig på hva dere jobber med, dere som kan ha med hunden på jobb? Det er i så fall min drømmejobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får valp i januar, og når den er eldre, vil den komme til å være alene i 6 timer på natten, 2 ganger i uka :-) Men den har selskap av 3 katter og vi vil lære den til å bli vant til å sove på natten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hund av liten rase (fransk bulldog) men hun har ikke noe problemer med å holde seg 8-9t. Hun er hjemme alene i 7-8t men har selskap av den snorkende samboeren min i 3t før han tusler på jobb i 10 tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gjest_petronella_*

Jeg vurderer å skaffe meg en chihuauha, da jeg bor i en leilighet. Rundt omkring er det masse grøntarealer så jeg kommer til å bruke masse tid på den ute. Jeg jobber også 8 timer om dagen, og har også vært i tvil når det gjelder å la hunden være alene så lenge. Men,som dere sier her inne, så må jeg jo jobbe.... Har noen andre erfaringer med denne rasen når det gjelder å være alene, eller er det det samme hvilken rase man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Mine er også hjemme 8 timer hver dag. det går helt fint! Jeg har 2 stk så de har jo hverandre, i tillegg disponerer de hele 1. etasje, har tilgang på vann, hundeseng, bur og leker. når jeg kommer hjem er det tur og mat og kos, og noen ganger trening. de er sammen med oss resten av dagen og i helgene.

Min erfaring er at de dagene jeg er hjemme fra jobb, så ligger hundene stort sett og sover til langt på ettermiddagen for da er de vant til at det ikke skjer stort på dette tidspunktet. og så er de aktive på ettermiddagen og kvelden.

Man må jo kunne ha hund fordi om man jobber... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lurer paa en ting, naar hunden deres sover hjemme i 8 til 10 timer, hvordan har den det egentlig?

Et doegn har 24 timer, dere skal vel selv sove ogsaa. Antar dere sover 8 timer i doegnet. Da gjenstaar det 6 timer, hvorav dere skal se paa tv, spise middag er opptatt med andre ting , saa hunden fortsetter og sove, eller er passiv.

Muligens gaar det bort ca 3 timer med diverse aktiviter som dere holder paa med.

Hunden er altsaa teoretisk ute paa tur 2 timer, en time om morgenen, og en om kvelden. Det er den aktiviteten hunden faar. Resten av tiden er den igjen passiv. Ligger paa sofaen, ligger under bordet etc

Og hvor sundt er dettte, og hva slags hundeliv er det? Jeg bare undres......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr
Og hvor sundt er dettte, og hva slags hundeliv er det? Jeg bare undres......

Det er naturlig for hunder å sove flere timer i døgnet enn det mennesker gjør. Dette gjelder for de fleste rovdyr.

Jeg tror det verste for hunden, som er et utpreget flokkdyr, er å være borte fra flokken sin, ikke at de må sove hele dagen. Hvis noe altså skulle betenges som ille ved å forlate de. Jeg tror for eksempel ikke de hundene som er med på arbeid gjør noe annet enn å sove. (Med mindre det dreier seg om en helt spesiell jobb, hvor hunden er en del av jobben.) Våre hunder er alene tre dager i uka, når vi jobber begge to. De dagene jeg er hjemme, registrerer jeg at de også ligger i sengene sine.

Hunder er ikke mennesker, og døgnrytmen deres kan nok ikke sammenlignes med vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Lurer paa en ting, naar hunden deres sover hjemme i 8 til 10 timer, hvordan har den det egentlig?

Et doegn har 24 timer, dere skal vel selv sove ogsaa. Antar dere sover 8 timer i doegnet. Da gjenstaar det 6 timer, hvorav dere skal se paa tv, spise middag er opptatt med andre ting , saa hunden fortsetter og sove, eller er passiv.

Muligens gaar det bort ca 3 timer med diverse aktiviter som dere holder paa med.

Hunden er altsaa teoretisk ute paa tur 2 timer, en time om morgenen, og en om kvelden. Det er den aktiviteten hunden faar. Resten av tiden er den igjen passiv. Ligger paa sofaen, ligger under bordet etc

Og hvor sundt er dettte, og hva slags hundeliv er det? Jeg bare undres......

en voksen hund sover mange timer, og det gjør den uansett om du er hjemme eller ikke. men mine leker litt med hverandre på dagtid da. hender jeg kommer hjem og skjønner at de har hatt det moro...

Hundene min er ikke passiv 22 timer i døgnet da. de er jo med over alt, vi er mye ute i sommerhalvåret og tilbringer gjerne tid med andre som har hund.

I den forrige jobben min kunne jeg ha med hund på jobb, og det synes jeg var skikkelig stas. savner det!! de ble jo så glade når de fikk være med, fikk så mye oppmerksomhet av alle kollegaene mine og... sukk, skulle nesten blitt værende der kun pga det :)

dessuten tilbringer jeg alltid helgene sammen med hundene. var invitert på noe greier i oslo med venner, men sa at jeg ikke kunne pga hundene. fikk reaksjonen: men de kan vel være alene hjemme noen timer?? svarte: nei, ikke i helgene. de er nok hjemme alene som det er i hverdagen... helgene er hundetid!! da er vi på tur, ute, besøker andre med hunder, drar på utstilling, lydighetsstevne, treff med hundegjengen e.l. andre ting.

jeg tror ikke mine hunder har det vondt :)

Snart skal jeg ut i permisjon og jeg gleder meg så utrolig til å være hjemme med 2 hunder og 1 baby!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får valp i januar, og når den er eldre, vil den komme til å være alene i 6 timer på natten, 2 ganger i uka :-) Men den har selskap av 3 katter og vi vil lære den til å bli vant til å sove på natten :-)

Er det uansett ikke normalt for hunden å sove om natta?

Min voffs er hjemme alene i 8-9 timer hver dag.

En av oss prøver å være sammen med hunden om kvelden hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hundene våre er hjemme alene 5-8 timer på hverdagene mens vi er på jobb. I helgene prøver vi å ta de med oss hvis vi skal noe.

Jeg vet jo at de ikke tar skade av å være alene hjemme, men jeg må innrømme at jeg kjenner et stikk av dårlig samvittighet fordi jeg forlater dem... Egentlig er det jo bare dumt, for de er jo helt avslappet. Ja, på morgenene er de så trøtte at enkelte ganger må jeg ta tak i hundesenga og "vippe" dem ut for å få dem til å stå opp slik at vi kan gå ut og tisse! :hoho:

Og slik sover de nok til en av oss kommer hjem i 14-tiden. (Vi jobber skift nemlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår er 16 uker gammel, og den sover hele natten, og vi jobber natten, så vi er heldige! Den er løs i hele leiligheten sammen med våre 3 katter som den er bestevenn med :) Vi legger ut en kladd på gulvet i tilfelle han må tisse, og han gjør kun fra seg på den :) Han sover før vi går, og sover når vi kommer hjem :)

I uken er han alene 5-6 timer på natten og ca en dag i mnd er han alene 8 timer, men han sover stort sett 7-9 timer, så han er ikke alene i våken tilstand :)

Han får løpe løs i parken i en time hver dag, sammen med sin beste venn av samme rase :)

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Min hund er alene i 8-11 timer, 1 til 2 ganger i måneden. Ellers er den alltid sammen med oss, bortsett fra en time eller to når vi er ute og handler.

Hunden sover et par timer etter frokost. Deretter er den sammen med meg/leter etter godbiter/leker med lekene sine når jeg tar lunsj, før vi tar en rask tissetur og henter posten. Når jeg jobber, sitter den og titter ut av vinduet, tygger på beinet, kjefter på uventede lyder utenfor, dytter meg i siden for oppmerksomhet, eller dormer en times tid. Når arbeidsdagen er slutt, går vi tur, og når far kommer hjem fra jobb, leker han og hunden sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
min er alene 8 timer hver dag, 5 ganger i uken. (I praksis blir det vel heller nærmere 9, når man tenker på å komme seg frem og tilbake fra jobb).Greia er at jeg får så dårlig samvittighet av at jeg må jobbe så mye, men føler liksom at jeg ikke har særlig valg heller, jeg MÅ jo jobbe. Er 8-9 timer for lenge for en hund å være alene?Hva mener dere? Hver dag når jeg kommer hjem går vi kjempelang tur i skogen, og hun er heller ikke noe engstelig av seg for å være alene.

Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg mener å ha hørt et sted at hunder ikke kan beregne tid,.. Hunden min kan nemlig ikke være alene, hun blir veldig engstelig og gråter så det er heldigvis noe hun skjelden trenger å være..

Men når jeg har reist bort til en vennine i 20 min eller om jeg hentet posten og var borte i 5 minutter blir hunden like glad og logrer og slikker på meg, så jeg tror ikke hun vet hvor lenge jeg har vært borte?!!

Så sålenge hunden din trives alene og er en glad hun, tror jeg kke de 8-9 timer er så farlig hvis du kan se at det er en lykkelig hund, kanskje den ikke har lagt merke til at det er forskjell på 2 eller 9 timer?

Bare pass på at det ikke går så lenge at den ikke får gå å tisse da.. Det er jo litt synd hvis de blir desperate og går inne liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...