Gå til innhold

Klatremøbel/klorebrett til katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal få oss katt og tenkte da å kjøpe et klorestativ/klatrebrett (hva heter det?). Lurer på hva dere har og erfaringer dere har med et slikt møbel. Bruker katten det framfor sofaen? Slapper katten av på "avsatsene". Lurer også på hvor mange avsatser man bør ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen av mine bruker det, dessverre. To foretrekker en dom henger på veggen, den siste en spisestuestol. :0( Men vet om mange flinke puser, så om dere har det fra dag en, og oppmuntrer pus til å bruke den, så er det håp. Jeg visste rett og slett for lite om katter da jeg fikk min første, så det er min egen skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte "lære" kattene å ikke klore på sofaen (og alle andre steder det ikke var greit å klore). Tok et par uker fra vi fikk de, og så var det kun klorestativet de brukte. Om vi ikke hadde lært de at det ikke var lov å klore andre steder, så hadde de gjort det.

Vi har en klorepinne beregnet til Maine Coon på våre ganske normale puser. Den er ca. en meter høy, kun en tjukk stolpe, ikke noen avsatser. Den blir brukt til kloring, klatring og lek. Når vi hadde et lite klorestativ med avsatser lå våre aldri og sov der, de foretrekker å sove i sofaen, senga vår eller kurven deres.

Dere trenger nok ikke noe større enn dette her: http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123457055&prodid=2001 Boksen under gjør at katten selv som boksen kan streeeeeeekke seg ordentlig når den klorer, og den er akkurat passe størrelse til å være klatretre og morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min klarte å slite ut sitt første klorestativ som kattunge. Det andre stativet jeg kjøpte sluttet hun å bruke gradvis, så det endte med at jeg ga det bort til naboen da han fikk katt. Nå bruker katten min som regel teppet på stua og et klorebrett som henger på veggen. Sofaen kan hun finne på å bruke en sjelden gang hvis hun er oppmerksomhetssyk, men hun vet godt at det egentlig ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har også ødelagt et stativ tidligere, helt vanlig når man kjøper billige stativ, tauet er ikke festet godt nok eller av god nok kvalitet, og da går det i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine to har dette gulv til tak møbelet, et av dette hjørne-klorebrettet og det største av disse.

når jeg kun hadde et klorebrett, som hang på feil plass(uten at jeg viste hvor som var rett/gal plass) måtte jeg kjøpe ny sofa annen hvert år(takk og lov for loppemarkeder)! det var kjempeslitsomt.

men så gav jeg meg til å lese masse og hvor klorebrett/stativ skulle være i boligen og hvordan man lærte de opp til å bruke de. 2 uker etter nye innkjøp hadde de sluttet å bruke sofaen som klorebrett helt og jeg kunne for første gang kjøpe meg en perfekt sofa etter mine ønsker i stedet for å bare ta den billigste på loppemarked. jeg er strålende fornøyd, og etter 4 år er det fortsatt ikke en eneste ripe i noen av sofane som kosta meg 26000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bygde et selv som går til taket og tar generelt stor plass. De sover, leker og kjeder seg på det men sover også på mange andre steder i huset. Jeg har alltid hatt slike kloremøbler av et slag og har aldri hatt problemer med katter som bruker sofaen til kvessing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine to har dette gulv til tak møbelet, et av dette hjørne-klorebrettet og det største av disse.

når jeg kun hadde et klorebrett, som hang på feil plass(uten at jeg viste hvor som var rett/gal plass) måtte jeg kjøpe ny sofa annen hvert år(takk og lov for loppemarkeder)! det var kjempeslitsomt.

men så gav jeg meg til å lese masse og hvor klorebrett/stativ skulle være i boligen og hvordan man lærte de opp til å bruke de. 2 uker etter nye innkjøp hadde de sluttet å bruke sofaen som klorebrett helt og jeg kunne for første gang kjøpe meg en perfekt sofa etter mine ønsker i stedet for å bare ta den billigste på loppemarked. jeg er strålende fornøyd, og etter 4 år er det fortsatt ikke en eneste ripe i noen av sofane som kosta meg 26000.

meg igjenn..

begge kattene mine forguder gulv til tak stativet, de klorer, leiker, hviler, sover, spiser og klatrer masse i det! :rodmer:

det er det merket med best kvalitet som jeg vet om i hvet fall, kloredelene ser ut som de har blitt brukt i et lite halvår, ikke 4,5år for å si det på den måten. det er fantastisk og vinner jeg i lotto skal jeg absolutt kjøpe et til!!! :rodmer::rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

mine to har dette gulv til tak møbelet, et av dette hjørne-klorebrettet og det største av disse.

når jeg kun hadde et klorebrett, som hang på feil plass(uten at jeg viste hvor som var rett/gal plass) måtte jeg kjøpe ny sofa annen hvert år(takk og lov for loppemarkeder)! det var kjempeslitsomt.

men så gav jeg meg til å lese masse og hvor klorebrett/stativ skulle være i boligen og hvordan man lærte de opp til å bruke de. 2 uker etter nye innkjøp hadde de sluttet å bruke sofaen som klorebrett helt og jeg kunne for første gang kjøpe meg en perfekt sofa etter mine ønsker i stedet for å bare ta den billigste på loppemarked. jeg er strålende fornøyd, og etter 4 år er det fortsatt ikke en eneste ripe i noen av sofane som kosta meg 26000.

Hvor fant du info om dette? Vår pus har et stort stativ, men bruker nesten konsekvent sofaen, selv om stativet står 20 cm (!) unna der han prøver å kvesse. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du info om dette? Vår pus har et stort stativ, men bruker nesten konsekvent sofaen, selv om stativet står 20 cm (!) unna der han prøver å kvesse. :nei:

Det er vel slik at kloremøbelet ikke skal stå for nært vanlige møbler, men ha sin egen krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du info om dette? Vår pus har et stort stativ, men bruker nesten konsekvent sofaen, selv om stativet står 20 cm (!) unna der han prøver å kvesse. :nei:

jeg husker ærlig talt ikke hvor jeg fant det, men jeg husker det viktigste.

- ha helst flere kloreplasser

- det må stå et hvor det blir gått forbi ofte naturlig, altså i sentrum av boligen

- bør også være i nærheten av der katten liker seg best(men litt unna andre fristene ting, sofa osv)

- hvis det er utekatt bør den ha et nær der den slippes inn og ut.

når man lærer de å bruke det er catnip VELDIG til hjelp! lek gjerne "på" klorebrettet og ros masse og gi et høyt elsket godteri som belønning hver gang den setter potene på klorebrett(selv om den ikke klorer også). jeg sa i tillegg bestemt nei når de klorte sofaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Basert på svarene deres har vi kjøpt et klorebret vi er sikker på at blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du info om dette? Vår pus har et stort stativ, men bruker nesten konsekvent sofaen, selv om stativet står 20 cm (!) unna der han prøver å kvesse. :nei:

For å venne katten av med dette:

-Sett stativet rett foran der hvor katten vil kvesse, i en ukes tid. Ros når han bruker stativet

-Flytt derettet stativet ca 10-15 cm hver dag

-Til slutt bør stativet stå minst en meter unna møbler du ikke vil at katten skal klore på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre to puser har dette, og de elsker det! Pusejenta vår, som er "sjefen", stod omtrent og trippet da vi hadde det med hjem og drev å monterte det. Da var hun ett år. Hun er spesielt glad i hengekøyene på toppen, lillebror får allernådigst ligge i tønna...

Vi har ikke spesielt stort hus eller stue, så stativet står sånn ca midt i stua - dog inntil veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våre to katter har et klorebrett på veggen, det ser slik ut

De foretrekker å ligge i den ene godstolen uansett, dermed er det ikke behov for et stort klorestativ med avsatser som tar mye plass i en liten leilighet.

Etter at de ble introdusert til dette brettet har de ikke prøvd seg på sofaen eller noen andre møbler. :)

Endret av -Mala-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har vi to gulv-til takstativer. Ett i hvert hjørne på samme kortvegg i stua. I mellom dem er det et vindu, og kattene syntes det var kjempekjekt å bruke gardinstanga som bru. Ikke like kjekt for meg som ikke vil ha katter hengende i gardinene hver gang de sklir ned... Så da kjøpte jeg en litt bred hylle og satte i mellom dem, og da blei det knallbra. De leker der, sover i hengekøyer, på hyller og i huler, og ikke minst, de klorer på dem:) Har i tillegg et halvhøyt stativ i et tredje hjørne, det bruker de mest til å kvesse klør. Jeg har fem innekatter, så det er litt viktig at de har noe å leke med/i i tillegg til bare for klørnes del, skal jo litt til å aktivisere fem unge spreke katter:)

Her klorer de aldri på møbler, men de glemmer seg bort innimellom og klorer litt på et gulvteppe som er litt grovt i strukturen, det kjennes kanskje litt likt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hei,

Det er kjekt med klorebrett/tre rundt omrking i huset av flere grunner.

1. Katten vil mest sannsynlig ikke ødlegge møblene dine

2. Den får kvesset klørene sine (instinkt) som gjør den fornøyd. Samme prinsipp som den holder pelsen sin ren og fin.

3. Du får en fornøyd katt :)

Det er mange flere gode grunner og andbefalinger rundt omkring. 

Snublet over denne artikkelen om klorebrett som kan være nyttig! Legger ved lenke her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HanneMarie skrev:

Hei,

Det er kjekt med klorebrett/tre rundt omrking i huset av flere grunner.

1. Katten vil mest sannsynlig ikke ødlegge møblene dine

2. Den får kvesset klørene sine (instinkt) som gjør den fornøyd. Samme prinsipp som den holder pelsen sin ren og fin.

3. Du får en fornøyd katt :)

Det er mange flere gode grunner og andbefalinger rundt omkring. 

Snublet over denne artikkelen om klorebrett som kan være nyttig! Legger ved lenke her

Tråden er fra 2011, så vil tro ts har funnet seg et kloremøbel....

Anonymkode: 40daa...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråden er fra 2011, så vil tro ts har funnet seg et kloremøbel....

Anonymkode: 40daa...0be

Kan fortsatt være aktuell for andre enn trådstarter :) Ha en fin helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...