Gå til innhold

Espedal og Knausgård


Wawawa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått et skikkelig sug etter å lese Tomas Espedal sin 'Bergeners', men det er komplikasjoner.

For etter hva jeg forstår, er det ganske essensielt å ha lest Knausgårds 'Min Kamp', hovedsaklig bind 5.

Jeg har uansett tenkt å lese Knausgård, men nå vil jeg virklig lese Espedal. Så mitt første spørsmål går til Knausgård kjennerene, hvor viktig er det å ha lest bind 1-4 for å lese 5? Er det slik at jeg må lese alle i kronologisk rekkefølge, eller kan jeg lese bind 5 nå, så Espedal, for så å strte fra bind en av 'Min Kamp'.

Jeg vil også gjerne ha kommentarer på 'Gå' av Tomas Espedal, hvordan er den? Er det med den, som det er med 'Bergeners', at en trenger noe forkunnskaper?

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest alle bøkene til Knausgård og du trenger ikke å ha lest de fire første før du går i gang med femmeren for han tar for seg ulike "epoker" i livet i de forskjellige bøkene så de blir forholdsvis frittstående. Jeg anbefaler forøvrig at du går tilbake senere og leser de fire første også (samt den sjette selvfølgelig) for de er så godt skrevet og absolutt noe av det beste jeg har lest noensinne.

Jeg har lest Gå av Espedal også forresten, og syns den tidvis var ganske tung fordi det er mye filosofi og refleksjon og det derfor blir en tidvis "dyp" roman, men du trenger ingen forkunnskaper for å lese den sånn jeg ser det.

Endret av Hecubaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest 1-4 av Knausgård fordi jeg prøver å 'spare' resten. Det er noe av det aller beste jeg har lest! Jeg synes ikke at firern kan leses uten å ha lest treern, blant annet er det noen referanser som ikke ville gitt mening, så kanskje er det sånn med femmern også?

Anonymous poster hash: 4f761...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Nå ble jeg plutselig mest gira på å lese Knausgård, så jeg tar de først uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knausgård går i hvert fall fort å lese. Jeg ble selv såpass hekta at jeg syntes det var vanskelig å legge bøkene fra meg og å lese litt annet innimellom. Det kribler etter å begynne på femmer'n.

Jeg tror ikke det kreves noen forkunnskaper for å lese "Gå". Den står også på listen min. Jeg leste Imot Kunsten som min første Espedal-bok, og fikk en del ut av den uten å vite så mye om ham på forhånd. Det blir veldig annerledes enn Knausgård i hvert fall. Du kan sikkert lese "Gå" som avveksling.



Anonymous poster hash: 4f761...e0f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...