Gå til innhold

Hva er du flau over å ikke forstå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke at fly kan fly :sjenert: Folk har forsøkt å tegne og forklare men jeg skjønner det ikke……..

Hvordan kan det bare flyte i lufta liksom



Anonymous poster hash: 4991e...ab8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke skismøring. Når folk prater om rød, lilla og blå bare nikker og smiler jeg. Jeg vet ikke engang om det er ment for å gi glid eller motstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Matte (brøk, ligninger o.l.) Jeg var dårlig i matte på skolen

* Politikk

* Økonomi (renter, inflasjon, avdrag osv) Dette skulle vi lært om på skolen, ønsker jeg

* Historie (hva som skjedde når. Husker kun ting fra nyere tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan vite alt, men jeg er ganske sikker på at jeg kan forstå eller lære meg hva som helst, om jeg bare går inn for det. Jeg sier ikke at jeg ikke forstår politikk bare fordi jeg ikke gidder å sette meg inn i det, for eksempel.



Anonymous poster hash: 31473...40f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at fly kan fly :sjenert: Folk har forsøkt å tegne og forklare men jeg skjønner det ikke……..

Hvordan kan det bare flyte i lufta liksom

Anonymous poster hash: 4991e...ab8

Det flyter ikke i lufta, det blir trukket oppover av trykket som oppstår når lufta passerer vingene. Vingene er laget sånn at lufta må gå fortere på oversiden enn på undersiden, slik at det oppstår et slags undertrykk og flyet får et løft og holder seg oppe. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flyter ikke i lufta, det blir trukket oppover av trykket som oppstår når lufta passerer vingene. Vingene er laget sånn at lufta må gå fortere på oversiden enn på undersiden, slik at det oppstår et slags undertrykk og flyet får et løft og holder seg oppe. :)

Du har rett i det første, men det med undertrykket på oversiden av vingene er en utbredt misforståelse som til og med står i mange skolebøker.

(Hvis det var sant, ville det være umulig for et fly å fly opp-ned...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynlighetsregning!!! Jeg hadde uendelig mange ekstratimer på vgs alene med lærer men fatter det fortsatt ikke.. :murvegg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubbs

Jeg kan ikke gangetabellen.

Jeg er over gjennomsnitlig flink innen økonomi og matematikk, men gangetabellen er jævli. Jeg har pugga følgende: 1*1, 2*2, 3*3 , 4*4 , 5*5 , 6*6 , 7*7 , 8*8, 9*9 og 10*10. Så hvis det kommer frem i hverdagen at vi skulle finne ut hvor mye 7*6 er, så må jeg ta utgangpunkt i 6*6, og deretter telle meg frem på fungrene. Dritflaut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva aksjer er og hvordan det fungerer.

Fy faen. Jeg vet det har med penger å gjøre, men jeg skjønner ikke noe mer.. :lete:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet folk når bruker begrepet 1/4, 1/5 , 1/8.

Senest i dag sa min mor, det er jo bare en femtedel.

Kan noen forklare meg på en enkel måte hvor og hvordan jeg skal vite når jeg skal bruke de ulike tallene?

Anonymous poster hash: 1de0b...114

Det er rett og slett deling. F.eks er 40 1/5 av 200, fordi 40/200 = 1/5. Du kan fint velge å gjøre det omvendt om du vil, altså dele 200 på 40, men da må du snu brøken etterpå også.

Skulle gjerne gitt et "mattekurs for dummies" der jeg kunne forklart alt med teskje til de som sliter med slikt, men jeg orker ikke å ta det her :)

Jeg er rimelig stødig i matematikk opp til fouriertransformasjoner, doble integraler og differensialligninger. Med andre ord, alt som er pensum til og med videregående.

Jeg vet ikke om det er noe å være særlig flau over, men jeg forstår ikke 100% fourier- og laplacetransformasjoner :)

Anonymous poster hash: 0e09e...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva aksjer er og hvordan det fungerer.

Fy faen. Jeg vet det har med penger å gjøre, men jeg skjønner ikke noe mer.. :lete:

Viss du kjøper aksjer i et selskap er du medeier i dette selskapet :) Du kan dra på generalforsamling osv. La oss si at du har kjøpt aksjer i Salmar for 50 000 kroner til en kurs på 3 kroner per aksje. Da får du 50000/3=16666 aksjer. Etter et halvt år er kanskje aksjekursen gått opp. La oss si til 5,2 kroner. Nå er aksjene dine verd 86663 kroner.Jippi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønte aldri som barn hvordan man på knokene finner ut hvilke måneder som har så og så mange dager :S Tør jeg prøve i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte aldri som barn hvordan man på knokene finner ut hvilke måneder som har så og så mange dager :S Tør jeg prøve i dag?

Et raskt google-søk og jeg er klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Farger og lys. Jeg husker vi lærte en gang at grunnen til at forskjellig ting framstår med forskjellige farger har med hvordan lyset reflekteres, og joda, jeg ser det jo hver dag. At de samme ting ser ulike ut i forskjellige lys, men jeg forstår ikke likevel. Hvilken farge har de egentlig? For eksempel en rød rose, er det den som vi ser når sola skinner på den, eller kveldslyset, elle nattemørket? Rosa skifter jo ikke farge, lyset gjør, så hvordan vet vi hvilken farge den egentlig har?

Og jeg forstår heller ikke universet. Når jeg prøver å se for meg størrelsen og avstander og slikt blir jeg nesten svimmel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange ja. La oss si du kjøper en leilighet til 1,4 millioner kroner, med 900000 i fellesgjeld. Du har egenkapital på 400000 kroner, altså du må låne 1 million kroner. Du får dette lånet med 3,8 % rente. Lånet med 3,8 % rente koster deg 1,4 millioner. (20 år) Altså renten utgjør 400000 kroner på lånet. I tillegg kommer renter på fellesgjeld,driftsutgifter, og div. La oss si 7000 kroner. Viss du betaler ditt private lån ned på 20 år må du betale 6000 i måneden. 6000+7000= 13000. Av disse 13000 nedbetaler du i realiteten bare ned litt over halvparten av 6000 (pga rentene) og litt avdrag på fellesgjeld. Resten forsvinner akkurat som når du leier.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=47639391&searchclickthrough=true

La oss si at du leier, har en inntekt på 24000 utbetalt. Leiekostnader er 8000. Du sparer 10000 i måneden i 15 år til 3 % rente. Etter 15 år har du 2,27 millioner kroner og du kan kjøpe en leilighet kontant :)

Anonymous poster hash: f436f...d86

Eh.... du skjønner det at selv om regnestykket ditt var ok, så har du misset hele poenget med å kjøpe. VERDISTIGNINGEN. Markedet stiger.

I løpet av de fire siste årene har prisstigningen vært på 34 prosent for Norge som gjennomsnitt, men for oss som tjener gode penger at folk leier, er det jo topp at noen tror det lønner seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan radiobølger går igjennom luften... ???? hæ..<br />hvordan funker mobilen? at noen kan høre min stemme i Australia? sykt...?<br />noen som kan forklare..? :-)

Anonymous poster hash: 9f751...7ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...