Gå til innhold

Edgar Allan Poe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen være så greie og opplyse meg om hva som er så spesielt med Poe? Skjønner meg ikke helt på diktene han har skrevet. Spesielt The Raven. Det er jo bare dystert, langdratt og kjedelig? Er han amerikanerenes Shakespeare?



Anonymous poster hash: e9671...a05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Poe skiller seg veldig fra Shakespeare. Mens sistnevnte skrev dramatisk og romantisk var poe's stil makaber og skummel. Dessuten levde Shakespeare på 1500-tallet og Poe på 1800-tallet.

..Så å si at Poe er amerikas Shakespeare synes jeg er å ta i litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SunflowerPenguin

Jeg har spillt noen casual hidden objects adventure games som er tatt i fra noen av historiene til Edgar Allan Poe. De er nok en del dystre ja, men ble overrassket over at noen av historiene hadde en "Happy Ending". ;) Fár meg til á fóle meg en del interessert i máten han skriver pá, men sá hvis du har lest litt om hvordan livet hans var sá er det ogsá lettere á ha en slags forstáelse for hvorfor han skreiv sá dystert og mórkt.

Endret av SunflowerPenguin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt Poe omtalt som noen "amerikansk Shakespeare." I følge Harold Bloom tilfaller den æren Walt Whitman.



Anonymous poster hash: c28e6...426
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo de første krimforfatteren! :jepp: Edgar Allan Poe skriver dystert og vakkert, og det er avansert lesing, men akk så fantastisk! Han er en forfatter som etter min mening har fått alt for lite oppmerksomhet . Det meste han skrev var vel høyprosa om jeg ikke husker feil, og da blird et langt. Jeg elsker Poe! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle sammen! Vet ikke helt hvor jeg har fått det fra at han er amerikanerens Shakespeare, kan ha forvekslet han med Whitman som noen andre her sier. :sjenert:

Jeg liker Annabel Lee, men det er vel det eneste jeg virkelig liker av det han har diktet. Synes bare hele mannen virker så dyster, spesielt utseendet.



Anonymous poster hash: e9671...a05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han var jo dyster! Led av depresjoner og døde sittende ute på gata etter overdose av smertestillende og alkohol. Fattiglus hele livet han levde :) Mine yndlingsfortellinger er Berenice og The Tell Tale Heart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...