Gå til innhold

En nordlending i Japan


Fandenivoldsk

Anbefalte innlegg

Greit, da prøver jeg meg på dagbok.

 

 

HEI! Jeg kommer altså fra et lite sted i Nordland men bor for tiden i Japan, et lite stykke utenfor Tokyo. Her skal jeg være i minst tre og et halvt år til for å få bachelorgraden min, og om jeg trives like godt her da som jeg gjør nå så får jeg jeg vel kaste meg ut i jobbsøkingen. Den tid den sorg.

 

Jeg har bodd her i nesten to år nå, og "turistbobla" man gjerne befinner seg i de første månedene i et nytt land har for lengst sprukket. Ting jeg ikke brydde meg om i det hele tatt da jeg kom hit irriterer nå vettet av meg (hvorfor går alle her så SINNSYKT sakte?!), jeg går ikke lengre rundt med gapende munn og tar bilder av alt jeg ser, og hverdagen består stort sett bare av skole, togturer, handling og chilling hjemme. Samtidig har jeg fått meg en haug venner og bekjente, jeg har lært meg språket (har enda mye igjen å lære, men jeg klarer meg fint i hverdagen), og jeg har rett og slett livet mitt her nå. Kunne ikke tenkt meg å være et annet sted.

 

Her skal jeg skrive om både frustrasjoner og gleder, kjempedigre kakerlakker og KitKat med chilismak. Livet som universitetsstudent og hvordan det generelt er å bo i et land på den andre siden av kloden.

 

ようこそ日本へ! Velkommen til Japan!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei, nå har jeg ventet i spenning i nesten en måned på resultatene fra vårsemesteret, og i går fikk jeg endelig en e-mail der det sto at resultatene ville være ute på T-next, siden vi bruker (blir på en måte som Its learning.. nesten). Har logget meg inn 2534513414 ganger, men jeg finner ikke de jævla karakterene. Gått igjennom hele siden flere ganger, de ER IKKE DER. Åååååååh. Har sendt mail nå og spurt hva som foregår, begynner nesten å bli redd for at jeg har gjort noe feil som gjør at jeg ikke får creditsa mine (selv om jeg vet at jeg ikke har gjort det). Stress.

 

Klokka er ni på kvelden nå og jeg sitter å venter på at håret skal tørke så jeg kan ordne meg klar og dra ut. Å gå ut her i Japan er veldig annerledes enn i Norge, vors eksisterer ikke og det nærmeste man kommer er som regel å dra ut med noen venner og spise og smådrikke litt før man drar videre til barene. Som regel drar jeg bare rett ut. Hjemme er jeg ikke før i sjutida om morgenen, noen ganger senere om jeg sovner på toget haha. Tidligste jeg drar hjem er i femtida, mest fordi togene ikke begynner å gå før da og jeg bor for langt unna til å ta taxi. Skulle ønske togene også var 24/7 som så mye annet her i Japan er.

Det lengste jeg har vært ute er til halv tolv om morgenen, og jada, jeg satt på bar helt til da. Til halv tolv.

Nettopp kommet tilbake til Japan etter over tre uker hjemme i Norge på ferie, så regner med det blir sent i dag og. Må jo stikke innom alle stamplassene mine! (Jeg har fem-seks steder jeg regner som "mine" barer.)

 

Forresten, til den fem-seks centimeter lange flyvende kakerlakk-tingen som jeg så utenfor inngangsdøra mi i sted: om du kommer inn hit, dreper jeg deg. HOLD DEG UTE.

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vekket litt tidligere enn jeg hadde lyst til i dag av ungene til naboen. De har tre, tror jeg, men det høres ut som de har 30! Da jeg nettopp hadde flytta hit trodde jeg de drev hjemmebarnehage eller noe..

 

Fikk dratt meg opp og gått ut for å handle, da. Herregud jeg hater supermarkeder i helgene. Stappfullt av folk, og en haug ansatte som ROPER ut tilbud hele jævla tiden. Butikker i Japan er generelt jævlig bråkete. Aldri dra på et kjøpesenter når de har salg, for å si det sånn, du kommer ikke til å ha hørsel igjen da ansatte faenmeg står med ROPERTER de brøler inn i. Sinnsykt irriterende. Aner ikke hvem som har slike briljante ideer, at det er god salgsteknikk og service å la butikkansatte rope seg hese, men for min del fører det bare til at jeg forlater butikken uten å kjøpe noe som helst bortsett fra når jeg handle.

 

Føler jeg klager veldig her allerede :fnise: For å være litt positiv, jeg har ferie i over to uker til, den verste sommervarmen er over, og jeg har fersken-chūhai! (Alkoholholdig drikke, kan vel best sammenlignes med cider, men mye bedre og finnes i 234253 forskjellige smaker). Diggedigg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg gjerne følge med, om jeg får lov! :sjenert::smilyblomst:

 

Har vært fascinert av Japan i flere år, og har fryktelig lyst til å dra dit en gang! Tok et språkkurs i japansk for et par år siden, men det ble dessverre med det :sjenert: Har nå i hvert fall et grunnkurs, om jeg plutselig skulle få råd til å reise dit, så får jeg heller dra det frem igjen da :nigo:

 

Hajimemashite!

(Var det ikke noe sånt? :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det!

 

Hehe, et grunnkurs er nok bra å ha om man skal reise hit! Måtte lære foreldrene mine ordene for "høyre", "venstre" og "rett frem" da de besøkte meg her, siden taxisjåførene ikke prater ett kvekk engelsk :fnise:

 

Hajimemashite, ja! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader som det regner ute da. Syns generelt det har regnet jævlig mye i år, 梅雨 (regntiden) varte til laangt uti Juli, så drar jeg en tur til Norge for å slippe unna altfor varme August, og nå når jeg kommer tilbake skal det liksom bare regne igjen? Urettferdig! Fin temperatur da, 25 grader. Satser på t-skjorte vær til slutten av Oktober.

 

Ellers har jeg hatt min første natt på internettcafe! Rakk ikke siste toget hjem i går og orka ikke gå på bar (veldig ulikt meg), så da fant jeg meg et døgnåpent sted (ikke særlig vanskelig i Tokyo) og betalte omtrent 60 kr for å leie en bås i fem timer. Man kan velge mellom slike båser eller, om man vil være kjempeprivat, leie seg sitt eget lille rom.

 

Internettcafeene her er noe helt annet enn trange lokaler med kjipe stoler og en sliten brusautomat. Her snakker vi store, gode kontorstoler og fotskamler, tøfler til hver gjest, stort headset, mulighet til å lade telefonen i hver bås, snacks- og brusautomater (drikke var gratis!), fine og alltid rene toaletter, et stort utvalg bøker og magasiner og til og med muligheter for å ta en dusj. Dette er altså en standard internettcafe, jeg har hørt om enkelte andre som har ting som biljardbord og sauna å tilby gjestene sine. Jeg, som vanligvis sliter med å sove noe som helst annet sted enn oppå en madrass, la meg bare tilbake i stolen og sov som en stein. Det der skal jeg gjøre flere ganger, altså!

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg lyst til å følge med. Spennende å lese om noen som lever i en helt annen kultur :)

Velkommen skal du være :mrgreen:

 

Oi, så sykt kult! Hørtes absolutt ut som et godt alternativ til å gå på bar for å slå ihjel tid :jepp:

 

Ja, det var helt herlig! Skjønner ikke at jeg ikke har gjort det før, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant chuhai med 1% alkohol i dag. Da skjønner jeg egentlig ikke vitsen, haha.. 1 prosent liksom? Når man nå uansett skal drikke noe med alkohol i.. :fnise: ser dessuten ut som de har slutta å selge den med mangosmak, bummer. Får gå tilbake til ferskensmak så lenge.

 

Elsker forresten at reglene rundt alkohol er så avslappa her. Supermarkeder og konbini`er selger alkohol døgnet rundt, ikke bare øl og rusbrus, men whisky, vin og hurramegrundt. Også på helligdager. Å drikke utendørs er også lov, og en del av kulturen (om våren, for eksempel, da alle sitter og drikker i parkene når kirsebærtrærne blomstrer). Går helt fint an å være synlig beruset i offentligheten også, ingen som bryr seg så lenge man ikke er til bry for andre. Og ja, bartendere på jobb kan drikke. Om man kjøper en runde shots eller noe kjøper man alltid til bartenderne også :P

 

Og til tross for at det er så fritt, så har jeg aldri vært vitne til noe trøbbel i gatene eller i barer. EN gang har jeg sett to fulle karer som yppet litt, men da var politiet der og fikk stanset det. Jeg sier ikke at det ikke skjer at folk fyker på hverandre, men i forhold til Nordmenn er folk her veldig ordentlige, haha. Jeg er fra et lite sted i Norge og jeg syns jeg så folk bli innblandet i slåssing eller drama omtrent hver gang jeg dro ut. Helgefylla, as. Savner ikke norsk uteliv.

 

OG NETFLIX BLE LANSERT I JAPAN I DAG!!! Endelig. Ser ut til å være et godt utvalg, mye på Japansk også, noe som er bra. Også kan man se utenlandske serier og filmer med Japansk tekst, så klart, noe som er god lesetrening og ganske morsomt. "Let`s get the fuck outta here" blir til "行こう" ("La oss stikke"). Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG har jeg fått karakterene fra vårsemesteret! Tok pokker meg sin tid altså, haha. Endte opp med en B, og resten A og A+ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: så må si meg fornøyd med det, selv om jeg nesten føler at den B`en ødelegger litt :fnise: Ikke for det, trodde jeg maks skulle få C i det faget. Jeg fikk A+ i psykologi!!

 

Nå må jeg jo nesten dra inn til Tokyo og feire. Under to uker til høstsemesteret starter og det er på`an igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er jo knallbra! Hvordan er nivået sammenlignet med Norge vanskelighetsmessig, vil du si?

En C er vel en "asian F", er det ikke så? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig annerledes når det kommer til hva som legger grunnlaget for karakter, mest fordi "eksamenstiden" ikke eksisterer. Eller jo, litt, men ikke på samme måte som i Norge :P Jeg har hatt masse oppgaver i alle fagene gjennom semesteret, og de tar til og med fravær her, så om man er borte over tre forelesninger i et fag stryker man i hele faget. Nesten videregående-stemning. Så man kan ikke legge seg ned og chille med Netflix i en uke, det er alltids et essay man burde skrive, men samtidig fjerner det jo eksamenspresset da eksamen aldri teller 100%. Passer meg fint i alle fall, jeg trenger å ha jevne deadlines å forholde meg til :fnise:

 

Vanskelighetsgraden er det litt vanskelig for meg å si noe om, siden jeg bare har gått ett semester ennå, men det fins både utfordrende fag og "sullefag" her også. For eksempel, Psykologi krevde mye, mens Creative Writing-klassen syns jeg nesten jeg seilte igjennom (men så liker jeg å skrive, vet om folk som forbannet faget hver dag :fnise: )

 

Førsteåret er det ganske stor valgfrihet når det kommer til hvilke fag man vil ta, man velger ikke spesialisering før andreåret. Er litt usikker på hva jeg skal velge ennå, får ta meg en tur til studieveileder!

 

Og ja, alt under A er vel egentlig F her, haha!! Men jeg ekke asiatisk, så :mrgreen:

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

 Våknet opp av et svært jordskjelv i morges! Faktisk så ille at jeg søkte ly under et bord, haha. Det skjer ikke ofte.

 

Nå har jeg vært ute og sagt "morna" til en kompis av meg som flytter tilbake til Australia på Mandag. Akkurat det der suger litt med å få andre utenlandske venner her borte, de fleste drar herfra på et eller annet tidspunkt, og det kan være vanskelig å finne andre som har tenkt å være her "long term" som meg. Sånn sett er jeg veldig veldig glad jeg har fått lokale venner også!

 

Fire dager til jeg begynner på skolen igjen.. to uker siden jeg kom hjem fra Norge, men føles ut som en dag. Skal tilbake til Norge igjen til jul og regner med at det blir å føles som jeg har vært her i to uker når Desember kommer, haha.

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så skummelt! Hvordan føles det egentlig?

 

Så kjedelig! Det er jo kjempebra at du får deg noen lokale venner også! Hvordan er japanerne å bli kjent med, etter ditt inntrykk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt, noen ganger svaier alt, andre ganger er det mer ristende :P dette var et som gjorde at alt ristet, det er de som er mest ubehagelige! Leste på nettet at 13 mennesker ble skadet, aldri noe gøy når sånt skjer.. men jeg er glad dette ikke var i Ibaraki, der har de jaggu nok med flommen allerede.

 

Jeg leste masse før jeg kom hit om at Japanere var sååå vanskelige å komme i kontakt med, så jeg vet ikke om jeg bare har vært heldig, men jeg syns jeg kommer i kontakt med folk hele tiden :P Tar sin tid før man kan kalle noe et vennskap, da, og tok sin tid før jeg følte jeg kunne si jeg hadde fått meg venner, men nå er jeg inne i et veldig koselig miljø. Hjelper nok definitivt på å ha Japansk-kunnskaper, da blir man ikke så utilnærmelig, hehe. Føler jeg har møtt flere mennesker etter to år her enn jeg gjorde i løpet av et helt liv i Norge :fnise:

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AaaaAAAAAH for et pengestyr jeg har hatt de siste dagene!

 

Ok, først, så klarte jeg å glemme det ene bankkortet mitt et sted etter en fuktig Søndagsnatt.. dette oppdager jeg ikke før Mandag ettermiddag, og da hadde jeg omtrent 400 yen i kontanter (det holder ikke lenge, for å si det sånn:P). Greit det, tenkte jeg, for jeg har nemlig et annet bankkort også, til min Japanske bankkonto, og der skulle jeg ha stående inne minst 135000 yen (stipend som jeg har fått fra universitetet). Disse pengene skulle ha blitt satt inn i slutten av Juli, rett før jeg dro til Norge.

 

Så det passet jo bra, tenkte jeg, men så kom jeg på at faen.. det Japanske bankkortet mitt har jo streiket. Så da går jeg til banken min og forklarer situasjonen, de hjelper meg med å bestille nytt kort, og samtidig kan jeg ta ut litt penger som jeg har stående inne. Supert!
...Bortsett fra at jeg hadde ikke 135000 yen, jeg hadde 1000. TUSEN. Hva faen.

 

Så ser jeg at de som jeg leier fra, har trukket meg for to husleier, August og September. Greia er at vi egentlig har en avtale der de bare trekker meg automatisk hver måned, noe som egentlig er veldig greit, MEN her er greia at jeg gikk for å betale husleia for August og September I PERSON, med kontanter, rett før jeg dro til Norge nettopp fordi mitt Japanske bankkort streiket.

TLDR; De har trukket meg dobbelt for både August og September, så jeg hadde ingen penger stående inne på konto.

 

HELDIGVIS hadde jeg 900 NOK med meg fra Norge som jeg fikk vekslet inn til yen, om ikke det hadde gått så hadde jeg sittet fint i det.. 400 yen holder ikke engang til togbilletten inn til Shinjuku så jeg kunne fått tak i det bankkortet jeg glemte (en kompis fant det og tok vare på det.) Okei, jeg hadde penger, men så måtte jeg selvfølgelig få tak i leilighetsbyrået og forklarte greia.

 

Og haha, svaret jeg fikk: "Hvis det du sier har skjedd, så.."
Hvis?
HVIS????
Neida, jeg tuller bare såklart, jeg vil bare snylte dere for masse yen. HERREFRED.

 

Det ordner seg, altså, de har bekreftet at de har trukket meg to ganger og det skal gå an og ordne. Men det irriterer meg litt at det skjedde til å begynne med, altså, etter at jeg har vært der og betalt to leier I PERSON, så bør de jo sørge for å IKKE trekke penger fra kontoen min etterpå? Og jeg har ikke fått noe som helst varsel om det selv, så om jeg ikke selv hadde gått for å sjekke kontoen min så hadde jeg jo ikke visst noe om det.

 

JÆVLA STYR.

 

Jaja, nå får jeg i alle fall pengene mine tilbake snart, og bankkortet mitt får jeg hentet i kveld, så its all good in the hood også videre. Men dæven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herre, for en greie! :ler: Godt du fikk ordnet opp i det! Hvordan er yen/NKR forresten, og med prisnivå? Hva betaler du i yen for en togtur f.eks, og hva blir det i norske kroner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herre, for en greie! :ler: Godt du fikk ordnet opp i det! Hvordan er yen/NKR forresten, og med prisnivå? Hva betaler du i yen for en togtur f.eks, og hva blir det i norske kroner? 

 

Ja, litt mer stress enn jeg følte jeg trengte :fnise:

Akkurat nå suger det litt å være Norsk, for 100 yen = nesten 7 kr :( når jeg kom hit var den 5.8 eller noe, så alt er dyrere nå! Håper det snur snart, haha.

 

Tog generelt er greie priser, for en togtur inn til Shinjuku i Tokyo (der jeg henger mest), koster det meg 420 yen, så 28 kr ca. Togturen dit tar i underkant av 40 minutter. For å komme meg fra min stasjon til stasjonen nærmest universitetet betaler jeg vel 8 kr per vei eller noe.

 

Prisnivået generelt i Japan er jo ikke akkurat billig, men når man er nordmann, så.. :fnise: for å ta noen få eksempler:

En øl ute: ca 500 yen (33 kr)

En flaske Pepsi Max: 140 yen (9.50 kr)

Karaoke i to timer med all you can drink: 2000 yen (135 kr)

 

Klær og sånt er litt forskjellig, kanskje bittelitt under prisnivået i Norge? Men merker og slikt er dyrt her også. Jeg handler mest brukt, da, siden bruktbutikkene her selger fantastiske klær :D

 

Spennende dagbok! Kan jeg få følge med?

 

Selvfølgelig! Bare hyggelig at folk faktisk leser her :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...