Gå til innhold

Hvorfor er norske filmer så dårlig?


Donnie Darko

Anbefalte innlegg

IKKE ENIG :riste:

Synes det er mange gode norske filmer jeg! Og senest i går begynte det en lovende norsk serie på NRK også!

Jeg koser meg med norsk jeg!

-Charmina :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amerikans action kan være både bra og underholdende det, men det ville være utrolig kjedelig om verden bare skulle bestå av den typen filmer! Synes vi har fått mye bra av norske filmer de siste par årene, og de som sier noe annet har sansynligvis fulgt dårlig med på norsk film.

Gleder meg forresten til Filmfestivalen som starter her i Tromsø neste tirsdag, da blir det lite hollywood og mye annet gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Ikkje enig eg heller. Det er faktisk maaangen amerikanske filmar som sug. Ta foreks: Star Wars, Boat trip, Dude - where's my car, One night at McCools (Selv om det var ein norsk regissør, så blei den laga på amerikansk vis) Dei øsar ut med mangen filmar som ikkje held mål, men her i Norge blir kvar film litt spessiell. Det har sjølvsagt noko med at det er så nytt. (For 8-10 år sidan var det ikkje så mangen bra, enig der).

Eg GLEDAR meg kvar gong ein ny norsk film kjem på kino!

No er det blitt nemnt mangen gode filmar, men eg føyar til ein eg ;)

- Døden på Oslo S - Gammal klassikar frå 1990 (trur eg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Dina var en råtten film med elendig skuespill! at folk trekker frem den som et eksempel på en bra film gjør meg mer sikker i mitt standpunkt. Det er greit at det finnes unntak og jeg ser dere trekker frem noen (få som jeg er enige i men dog). Det går faktisk ann å lage gode filmer uten penger og! Peter jackson brukte bare 10 000 pund på å lage "Bad taste" som forøvrig er en genial film. Det er slike filmer jeg savner. Det er greit at de lager et par pompøse sytete dramafilmer og feel-good komedier i ny og ne for å tilfredstille de sarte sjelene i markedet men ikke alle norske filmer bør være slik.. Heldigvis har jeg observert at denne trenden er i ferd med å snu og det gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes norske filmer var veldig dårlige før, men den siste tiden har det kommet mange bra norske filmer. Detektor, Villmark, Salmer fra Kjøkkenet, Elling, Det største i verden, osv, alle bra norske filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Hvorfor suger norsk film noe så inn i gamperæva? Norsk film er bare så sjanseløs. Dårlig historie, dårlig manus, dårlige skuespillere, alt er dårlig.

Er ikke helt enig!

Synes det er mange gode norske filmer jeg! Hva med Detektor? Elling? Salmer fra kjøkkenet? Har du sett de?

Har en kresen sambo som ikke liker norsk film, så vi ser sjelden det, men jeg har maaange på lyst-å-se-listen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Så sant,så sant.

Jeg tyder det mer der hen,at man savner mer "underground"-filmer....og dem fins det masse av!Altså lavbudsjett filmer,med ukjente skuespillere og mer rett fra gata-opplegg...disse er ofte kule.De blir ofte kult-klassikere og populære 20 år etter at de ble spilt inn.

Nei,Fleksnes,Olsenbanden og Star Wars suger ikke!!

Plenty norske klassikere,som "Ni Liv",Shetlandsgjengen og den derre med Helge jordal oppe fra Svalbard....

Forøvrig lager britene de beste filmene,med sin svarte humor og sine ganske originale manus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Detektor" og "Kvinnen i mitt liv" er jo kjempebra!

Sikkert mange flere og....

Men jeg skal innrømme at en del norske filmer er kjedelige og litt krampaktige wannabee-kunstneriske....

"De dødes tjern" er småskummel og sjarmerende :) Tror den ble laget i 1958. "Gamle filmer ruster aldri" :wink:

Diva, Andrè Bjerke-fan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å se (les høre) norske skuespillere er som å høre på radioteater. De forestiller seg så til de grader at det gjør vondt. Har aldri hørt noen prate slik i virkeligheten :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Hvor passer "Buddy", "Lille Frk. Norge" og "Kvinnen i mitt liv" inn i den beskrivelsen? Synes Norge har produsert mye bra film de to siste årene.

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært begeistret for norsk film. Liker ikke olsenbanden engang..........

Helt til i går. Da fikk jeg sett Buddy. Kjempebra film. Skuespillerne var også flinke uten dette merkelige teatralske som norske skuespillere pleier å ha.(Er det på teaterskolen de lærer den idiotiske snakke og være måte?) En veldig positiv opplevelse og jeg bare undret meg over at den virkelig var norsk :) Snart skal jeg se United også. Håper den er bra den og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Dina var en råtten film med elendig skuespill!

Totalt uenig!!! Synes det var en kjempe bra film jeg, - om enn veldig tragisk. MEN: så var regisøren heller ikke norsk, det var flere av skuespillerene heller ikke (som f.eks. Mads Mikkelsen :hjerte: )

Forøvrig er jeg enig i at norsk film generelt er ganske smakløs.

De får komme til Danmark å lære både hvordan film og serier lages; "Nikolaj og Julie" og "Strisseren fra Samsø" f.eks... :blunke:

Det har undret meg mange ganger forfor danskene klarer det når nordmenn ikke kan :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Totalt uenig!!! Synes det var en kjempe bra film jeg, - om enn veldig tragisk. MEN: så var regisøren heller ikke norsk, det var flere av skuespillerene heller ikke (som f.eks. Mads Mikkelsen :hjerte: )

Forøvrig er jeg enig i at norsk film generelt er ganske smakløs.

De får komme til Danmark å lære både hvordan film og serier lages; "Nikolaj og Julie" og "Strisseren fra Samsø" f.eks... :blunke:

Det har undret meg mange ganger forfor danskene klarer det når nordmenn ikke kan :o

Svenskene er også mye bedre enn Norge på film og serier da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svenskene er også mye bedre enn Norge på film og serier da.

Ja, i alle fall på serier... Jeg har ikke sett så mange svenske film, tror jeg...

Forresten, "Rejseholdet" viste de også i Norge...??

Og regisøren av "Jeg er Dina" var dansk; Ole Bornedal. Han er fabelaktig... Har også vært på "hans" teater... Det var så sterkt...! *Mimre-smily*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...