Gå til innhold

Hvorfor er norske filmer så dårlig?


Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Hvorfor suger norsk film noe så inn i gamperæva? Norsk film er bare så sjanseløs. Dårlig historie, dårlig manus, dårlige skuespillere, alt er dårlig. Det eneste som er bra er gamle norske komedier, Olsenbanden og Fleksnes.

Norsk film suger fordi de kvasiintelektuelle cafésliterne som sitter på toppen nekter og innse at intetsigende blodharry voldsfilmer er bra..

Isteden så sponser de bare norsk/polske samproduksjoner som handler om kreftsyke nazimødre som sliter med nerveproblemer fordi de ble utsatt for en streng barndom bunnet fast til en ku med tre bein.

Det er på tide at norsk film blir utsatt for litt markedskrefter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm....kinkig sak.

Jeg tror det kommer generelt av at norsk film er et såpass lite miljø gjerne?...

Hvilke muligheter har filmmiljøet i Norge til å lage store produksjoner som Titanic eller Star Wars?Vi ville brukt 10 år på å få ferdigstilt EN eneste sånn film!Det kreves ufattelige ressurser av alt mulig,u name it:Kulisser,statister,dataprogrammerere,effekter og ikke minst kule steder til location.

Jeg er ikke enig i at vi har dårlige skuespillere i Norge.Vi har laget mange gode filmer,jeg nevner i fleng:Elling,Flåklypa,Norske Byggeklosser,Stompa drar til sjøs og Halvveis til Haugesund.

Hvor mange eksplosjoner er det i danske,svenske og finske spillefilmer?Vi har ikke tradisjoner for å lage action-filmer,og det må Hollywood bare ta til etterretning.Det handler mer om samkvem mellom mennesker for oss i Skandinavia.Forøvrig er en av danskenes største suksesser en film av Lars von Trier som handler om en bunsj med retarder...

:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forsøk på å gjøre noe eget, noe de forsåvidt har klart. Men det er ikke nødvendigvis bra for det. Å gjøre noe som Olsenbanden eller Fleksnes igjen nå ville vært å bruke gamle ting om og om igjen, noe som heller ikke er bra. Også er det endel filmatisering av mye traust gammal litteratur som Norge fint hadde vært det samme uten.

Det kommer kanskje til å bedre seg en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteden så sponser de bare norsk/polske samproduksjoner som handler om kreftsyke nazimødre som sliter med nerveproblemer fordi de ble utsatt for en streng barndom bunnet fast til en ku med tre bein.

Det er på tide at norsk film blir utsatt for litt markedskrefter!!

Hvor passer "Buddy", "Lille Frk. Norge" og "Kvinnen i mitt liv" inn i den beskrivelsen? Synes Norge har produsert mye bra film de to siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må vi se på kulturforskjellene, noen har hodet sitt på andre siden av Atlanterhavet (eller andre steder) og da kan norsk film virke ganske kjedelig.

Kvinnen i mitt liv er vel en romantisk komedie som er en genre vi mer kjenner fra USA og det at filmen er norsk gjør at vi får en blanding av de to og folk kan relatere mer til den fordi de er kjent med romantisk komedie mønsteret fra amerikanske filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk film er bra. Stig ned fra din høye hest. Å drepe 50 mennesker og knuse 100 bilder,samt en usannsynlig forutsigbar slutt (som er typisk for amerikanske filmer)- er det mal på en god film? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsk filmproduksjon er så utrolig mye mindre enn f. eks. amerikansk og derfor legger vi merke til de dårlige filmene mye bedre. USA spyr ut enorme mengder utrolig mye dårligere filmer enn Norge, men det blir overskygget av de store suksessene.

Syns forresten ikke Norge er så fryktelig dårlig med film, mange bra eksempler fra både nyere og eldre tid. Olsenbanden syns jeg personlig stinker, men elsker 60-talls komediene fra Lambertseter.

Andre bra norske filmer inkluderer:

Johnny Vang

Buddy

Lille Frk. Norge

Elling

Detektor

Insomnia

Hodet over vannet

Salmer fra Kjøkkenet

Veiviseren

... bare for å nevne noen.

Er heller ikke enig i at "intetsigende blodharry voldsfilmer er bra.." den setningen er jo i og for seg ganske selvmotsigende.

Kvalitets-action derimot, men Norge er ikke akkurat det mest actionfyllte landet, så om vi skulle laget slike filmer så blir det litt som norske rappere som prøver å fremstå som værste gettho-gangsterne, sorry, det blir patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk film er bra. Stig ned fra din høye hest. Å drepe 50 mennesker og knuse 100 bilder,samt en usannsynlig forutsigbar slutt (som er typisk for  amerikanske filmer)- er det mal på en god film? :wink:

ja

Villmark er forresten og en bra norsk film..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Donnie Darko er jo ikke akkurat verdens beste film det heller.....

Spøk til side, de siste arene har det kommet veldig mye bra film.(syns nå jeg)

Jeg har aldri vært noe fan av forutsigbare hollywoodproduksjoner.

Noe som en del aktionfilmer har en tendens til (uten at jeg har skjekket signifikansen)

En del av de norske filmene som er lagd de siste årene er ikke akkurat støpt i den forma, heldigvis.

Jeg syns at folk skal få ha akkurat den film sjngeren de vil som favoritt og det er en kjent sak at noen aktion filmer er pengemaskiner, håpet mitt er at en del av disse pengen skal gå til ålage litt mer eksperimentell film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at du har Donnie Darko som nick når du syns at de beste filmene i verden er forutsigbar action :wink:

Den faller jo ikke akkurat i den kategorien.

Men siden du har oppskriften på de beste filmene i hele verden, så er det jo bare å sette i gang da, å bli noe med film. Gleder meg til å se resultatet! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

hodet over vannet er også en bra film som et også har blitt laget en amerikanske versjon av i likhet med insomnia..

ellers vil jeg si at veviseren også er en bra norsk film.. selvom den er noget spesiell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lurven
Hva med den om en postmann i Oslo?! Husker ikke hva den heter' date=' men den var jo kjempebra![/quote']budbringærn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk filmproduksjon er så utrolig mye mindre enn f. eks. amerikansk og derfor legger vi merke til de dårlige filmene mye bedre. USA spyr ut enorme mengder utrolig mye dårligere filmer enn Norge, men det blir overskygget av de store suksessene.  

Syns forresten ikke Norge er så fryktelig dårlig med film, mange bra eksempler fra både nyere og eldre tid. Olsenbanden syns jeg personlig stinker, men elsker 60-talls komediene fra Lambertseter.  

Andre bra norske filmer inkluderer:

Johnny Vang

Buddy

Lille Frk. Norge

Elling

Detektor

Insomnia

Hodet over vannet

Salmer fra Kjøkkenet

Veiviseren

... bare for å nevne noen.  

Er heller ikke enig i at "intetsigende blodharry voldsfilmer er bra.." den setningen er jo i og for seg ganske selvmotsigende.  

Kvalitets-action derimot, men Norge er ikke akkurat det mest actionfyllte landet, så om vi skulle laget slike filmer så blir det litt som norske rappere som prøver å fremstå som værste gettho-gangsterne, sorry, det blir patetisk.

Enig. Hva med jakten på nyrestenen? JA, det er en barnefilm, men bra laget, ikke minst fantasimessig.

Og ikke glem HIMMELFALL! Den filmen er jo bare utrolig.

Og den der Det største i verden, er heller ikke ille.

Det er kanskje den norske filmstilen du ikke liker? Bedre med typiske amerikanske dumheter og materialisme? (nei da, det finnes utrolig mye bra amerikansk film, men noe blir litt vel for amerikansk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det eneste som er bra er gamle norske komedier' date=' Olsenbanden og Fleksnes.[/quote']

Hvis det er det beste du har sett av norsk film - så er det enten lenge siden du så en norsk film, eller så har du UTROLIG dårlig smak!

Det sier seg sjøl at Norge ikke kan konkurrere med Hollywood, når det gjelder budsjetter. Så må Norge heller satse på annen type film.

Anbefaler deg "Jonny Vang". Den var utrolig bra syntes jeg. Den var ikke slik jeg forbinder med norsk film - den var utrolig morsom, og jeg tro jammen det var litt sex og vold også :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For 5 år siden hadde jeg vært veldig enig i det du sier. I dag er jeg totalt uenig da de seneste norske filmene har vært utrolig gode og underholdende. Alt fra Dina-filmen til Villmark.

Fleksnes og olsenbanden stinker det forresten av. De var bra for mange år siden, men nå ser ikke jeg kvaliteten i de lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange bra norske filme. Jeg må bare le litt av måten de fremviser norske sex scener. På amerikanske filmer ser man ikke en pupp,der filmer de heller under sengen eller bare hører lydene. Mens på norsk film,skal man hoppe og skrike så mye at senga knekker(Kvinnen i mitt liv) Jeg lo så jeg grein. :hoho::hoho: Det var bare så teit. Men filmen var bra den!!

Lilletrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker masse norske filmer, spesielt de gamle klassikerne som "Fjolls til fjells" og "Lån meg din kone". Ikke glem "De dødes tjern". I nyere tider må "Tyven Tyven" nevnes. Tenk så masse dårlige amerikanske filmer som finnes der ute, der kan det nevnes mange der ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
budbringærn

Jaa! Det var vel det den het :D :kysse:

(den var jo så bra, hvorfor er det ingen andre som nevner den :cry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...