Gå til innhold

Eksamensmat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ha eksamen om en drøy uke og jeg sitter og funderer over hva jeg skal ha med meg til mat. Eksamen varer i 6 timer.

Det jeg har satt opp foreløpig er banan, nøtter, evt. yoghurt og barer med nøtter og sjokolade, men jeg vil ha noe ordentlig mat også. Jeg er ikke en brødskiveperson med mindre det er varmebehandlet, så dette kommer ikke til å bli spist. Diverse salater tror jeg ikke at jeg klarer å ta meg tid til å spise. Jeg liker heller ikke kald varmmat. Jeg liker knekkebrød, men dette kan jeg jo dessverre ikke utsette mine medstudenter for.

Jeg ser at jeg er litt vanskelig her, og det er jeg generelt også når det gjelder spising av lunsj på skole. Håper noen kan komme med noen forslag. Jeg har tenkt litt på baguett, men jeg får se litt om dette lar seg gjøre.



Anonymous poster hash: 4d2d6...1f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal ha med deg mer enn det du har ramset opp har du jo ikke tid til selve eksamen...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå ting med sukker og raske karbohydrater. Det er ikke bra å få sukkerkræsj to timer inn i sekstimers eksamen... Gå for langsomme karber. Om du absolutt ikke vil ha brødmat, hva med fullkornswrapser eller lumper med pålegg? Evt en boks med fullkornspasta med litt grønt oppi?

Unngå knasende grønnsaker, ref dine medstudenter... Og ting med knitrepapir.



Anonymous poster hash: dd628...c71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også ha yoghurt, musli og havregryn i en boks. Yoghurt holder seg fint i romtemperatur i de timene du har eksamen.



Anonymous poster hash: dd628...c71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter bråker mye, sånt er alltid irriterende å måtte sitte å høre på under en eksamen.

Hva med:

  • Tortilla/lompe-wrap med godt kjøttpålegg, salat og ost?
  • Potetvafler med godt pålegg
  • Yoghurt med mysli
  • Druer
  • Tyggis
  • Doc
  • Vann
  • Kaffe/te på termos

Selv har jeg pleid å ha med:

  • Smoothie laget av bær, juice og melk eller wraps av lomper med godt pålegg
  • Druer
  • Sjokolade
  • Kaffe
  • Snus
  • Tyggis
  • Doc
  • Cola
  • Vann
  • Yoghurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møter som regel opp med en baguett kjøpt i kantina, ei flaske vann, en eller to flasker med cola/iste og en ny boks med snus.

Endret av Example
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Wraps var en god idé. Varmer dere opp disse lompene på forhånd eller bare har dere de ubehandlet? Fullkornspasta var også en god idé.

Ja, jeg tenkte også på at nøtter kan være litt bråkete, men dersom jeg har det i yoghurt med frukt vil det kanskje ikke bråke så mye?

Hvis du skal ha med deg mer enn det du har ramset opp har du jo ikke tid til selve eksamen...

Nja, det er ikke så optimalt å leve på kun dette i 6 timer. Jeg merker en klar forskjell på yteevnen min på eksamen når jeg har spist godt fremfor når jeg ikke har gjort det. Jeg skal uansett spise mens jeg gjør oppgaver, så det er ikke slik at dette er store pauser under eksamen. Jeg trenger kun én ledig hånd til å skrive, og jeg trenger ikke å se på maten når jeg spiser. Dersom jeg har dårlig tid vil jeg uansett ikke prioritere å spise.



Anonymous poster hash: 4d2d6...1f8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Matmuffins

Pizzasnurr

Horn

Pitabrød

Fykt wrap eller lompe

Omelett

Smoothie

Vaffel

Pannekake

Yoghurt/kesam med eks musli

Pastasalat

Lykke til :blomst:

Endret av Ennasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matmuffins

Pizzasnurr

Horn

Pitabrød

Fykt wrap eller lompe

Omelett

Smoothie

Vaffel

Pannekake

Yoghurt/kesam med eks musli

Pastasalat

Lykke til :blomst:

Kjempegode forslag. Tusen takk! Det er gjerne bakst jeg vil ta med, men jeg vet ikke helt om jeg rekker å lage det. Jeg er ikke på studiestedet for øyeblikket og drar ikke dit før dagen før eksamen. Jeg bor i et stort kollektiv, så det er veldig begrenset hva jeg kan lage på kjøkkenet. Muligens jeg kan lage her jeg er nå og ta det med i koffert/håndbaggasje?

Anonymous poster hash: 4d2d6...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare til å ta med vanlig lunsj som du ellers har med på jobb/skole? :P



Anonymous poster hash: b8ca0...9b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare til å ta med vanlig lunsj som du ellers har med på jobb/skole? :P

Anonymous poster hash: b8ca0...9b6

Jeg pleier sjeldent å ha meg meg lunsj på skole da jeg foretrekker å lese hjemme. Dersom jeg gjør det har meg med som oftest knekkebrød, men det kan jeg jo ikke spise på eksamen. :)

Kjøleskapsgrøt?

Hva er dette?

Anonymous poster hash: 4d2d6...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier sjeldent å ha meg meg lunsj på skole da jeg foretrekker å lese hjemme. Dersom jeg gjør det har meg med som oftest knekkebrød, men det kan jeg jo ikke spise på eksamen. :)

Hva er dette?

Anonymous poster hash: 4d2d6...1f8

Så spis brødskiver da eller noe?

Eksamen varer jo bare i noen timer. Trenger vel ikke ha med deg et helt lass

Anonymous poster hash: b8ca0...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spis brødskiver da eller noe?

Eksamen varer jo bare i noen timer. Trenger vel ikke ha med deg et helt lass

Anonymous poster hash: b8ca0...9b6

Slik som jeg skriver i hovedinnlegget er jeg ikke glad i brødskiver med mindre det er varmebehandlet. Da blir det nok ikke spist.

Jeg synes det er viktig å spise under eksamen, særlig når jeg merker hvor mye det påvirker ytelsesevnen min. Jeg synes 6 timer er lenge uten ordentlig mat, og jeg vil heller ha med meg for mye mat enn for lite. Nå har jeg imidlertid fått gode forslag fra flere her i tråden som jeg antakeligvis kommer til å bruke.

Anonymous poster hash: 4d2d6...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha med deg mer enn det du har ramset opp har du jo ikke tid til selve eksamen...

Folk er forskjellige, jeg skrev 19 sider for hånd på 6 timer + 4 sider kladd og rakk samtidig å spise en stor baguett, en jogurt, 1/4 melon, en sjokolade, litt nøtter og drikke en sjokomelk og en iste ;)

TS: Hva med å smøre en baguett, ciabatta eller noe med godt pålegg? Det er tross alt bedre enn tørre brødskiver, og bråker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk er forskjellige, jeg skrev 19 sider for hånd på 6 timer + 4 sider kladd og rakk samtidig å spise en stor baguett, en jogurt, 1/4 melon, en sjokolade, litt nøtter og drikke en sjokomelk og en iste ;)

TS: Hva med å smøre en baguett, ciabatta eller noe med godt pålegg? Det er tross alt bedre enn tørre brødskiver, og bråker ikke.

Jeg er enig. Min er eksamen er også bygd opp av kortsvarsoppgaver samt noen flervalgsoppgaver (ca 10%). Det er en typisk eksamen der man skal gjengi pensum. Det er ikke slik at man har dårlig tid på denne eksamenen dersom man kan fagstoffet, noe jeg forhåpentligvis kan til da.

Ja, jeg tenker at baguett er noe av det enkleste jeg kan gjøre. Ciabatta er jo veldig godt, så kanskje jeg kan ta det. Takk for forslag!

Anonymous poster hash: 4d2d6...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat med masse proteiner som kylling og egg. Unngå sukker som får blodsukkeret til å hoppe opp og ned. Eller middagsrester som også er god kald, får vell ikke noen mikro under eksamen.. Hehe.

Yoghurt og frukt, blad gjerne. Smoothie i tillegg til noe annet du tar med. Tiden går fort da, så får ikke mye tid til å spise. Spise kan man jo gjøre massevis av etterpå også, så lenger du husker drikke

Anonymous poster hash: a971c...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha med deg mer enn det du har ramset opp har du jo ikke tid til selve eksamen...

Har hatt 6-timers eksamen før. Rakk likevel å spise/drikke følgende:

  • 4 brødskiver
  • 1 banan
  • 50 g sjokolade
  • 1 liten yoghurt
  • 1 flaske vann
  • 1 flaske cola
  • 1/2 pose doc
  • 1/2 pakke tyggis
  • 1/2 boks snus
  • 1 termos med kaffe

I tillegg til å skrive 5 sider med notater og 21 sider besvarelse ;) Folk gjør ting forskjellig.

Endret av Jolene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snus er det viktigste for min del.

Kanskje jeg ordner meg litt salat i en krukke, og noe å tygge eller suge på. (halspastiller, tyggis eller noe lignende)

Og to flasker vann m/sitron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...