Gå til innhold

Sort hylleblomst og Pors plante


Hylleblomst

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Jeg skal lage to typer øl nå de kommende månedene, men jeg trenger hjelp til å finne de ingrediensene jeg mangler. Så lurte på om dere kunne hjelpe meg? Jeg holder til i vestfold, Larvik.

1. Hvor jeg kan finne sort hylleblomst

2. hvor jeg finner Porsgrunn blomsten (Pors)

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Pors

håper noen vet:)

post-92494-54779_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får gå å titte i folks haver eller kjøpe tørket.

Anonymous poster hash: a58f8...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gå å titte i folks haver eller kjøpe tørket. Anonymous poster hash: a58f8...136

Og selvfølgelig spørre om lov først!

Anonymous poster hash: a58f8...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det er blomster fra svarthyll du tenker på, for begge hylletypene har hvite blomster. Først må du lære hvordan du skiller svarthyll fra rødhyll. Så må du finne et tre og vente til det blomstrer om noen måneder. Så kan du plukke blomster hvis eieren aksepterer det. Hyll er et gammelt hageslag, så gamle hager eller parker kan være fine steder å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge deler er sesongvare. Pors blomster nå, vokser vilt i myrområder i marka. Er det med blomst (altså rakler) eller blader du trenger? Bladene kommer ikke før den er avblomstret. Begge deler er veldig aromatiske.

Svarthyllen blomsterer ikke før tidligst ved midtsommer, ellers utover i juli. I gamle dager var det vanlig å ha en svarthyll på tunet på de fleste gårder, så om du har gårder i nærheten går det an å sjekke der.

Endret av ashera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:)

Jeg skal lage to typer øl nå de kommende månedene, men jeg trenger hjelp til å finne de ingrediensene jeg mangler. Så lurte på om dere kunne hjelpe meg? Jeg holder til i vestfold, Larvik.

1. Hvor jeg kan finne sort hylleblomst

2. hvor jeg finner Porsgrunn blomsten (Pors)

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Pors

håper noen vet:)

Se bakom rema 1000 på skreppestad om ikke det vokser en svær en der, eller i den der bakken opp mot Hovland, fra brannstasjonen liksom, mener å ha sett de der.

Blomsten på bildet ditt er muligens rogn og ikke hyll. En av de kinesiske variantene kanskje.?

Pors finner du ved Vittersetjønna i Tjølling, der vokser det rikelig. Ellers så er den nok også å

finne i området rundt Farrris naturskole eller så, inne i de små buktene.

Endret av Petter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...