Gå til innhold

Kjøkkenmaskin: Kenwood Major eller Ankarsrum Assistent?


Minerali

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg kjøkkenmaskin, men klarer ikke bestemme meg for hvilken. I hovedsak skal den brukes til baking - hovedsaklig grovbrød, men også pizzadeig og kaker. Har forhørt meg litt rundt og har forstått at til grovbrøddeig er det viktig med en maskin med mye futt i. De to det står mellom nå er Kenwood Major 1500 watt eller Ankarsrum Assistent. Assistenten har lavere effekt enn Kenwooden, men har lest litt på nett og mange sier den er overlegen på brøddeig.

Noen som vil dele sine erfaringer og evt. anbefalinger? :)

Endret av Minerali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både jeg og moderen har kenwood, og er meget misfornøyd med hvordan den elter deiger. Min mor ga opp etter et halvt år, og kjøpte seg en electrolux i stedet, som var det hun hadde før og var kjempefornøyd med. Den nye electoluxen hun kjøpte var også ifølge henne lysår bedre enn kenwooden.

Problemet er hovedsaklig at kroken graver seg ned i deigen, eller at om det er en liten deig (f.eks. en pizzadeig) bare klistrer alt seg fast i kroken og snurrer rundt og rundt i stedet for å bli eltet. På den gamle maskinen var det en dupeditt som aktivt skjøv deigen fra to kanter, så ingenting hang seg fast. Nå må jeg hele tiden stoppe maskinen og dytte deigen ned fra kroken/omfordele deigen rundt i bollen. Irriterende, kan jo ikke bare la maskinen jobbe for seg selv mens jeg gjør andre ting.



Anonymous poster hash: 0aebd...7ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kenwood, og er veldig fornøyd med det. Bruker den mye til gjærbakst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og moderen har kenwood, og er meget misfornøyd med hvordan den elter deiger. Min mor ga opp etter et halvt år, og kjøpte seg en electrolux i stedet, som var det hun hadde før og var kjempefornøyd med. Den nye electoluxen hun kjøpte var også ifølge henne lysår bedre enn kenwooden.

Problemet er hovedsaklig at kroken graver seg ned i deigen, eller at om det er en liten deig (f.eks. en pizzadeig) bare klistrer alt seg fast i kroken og snurrer rundt og rundt i stedet for å bli eltet. På den gamle maskinen var det en dupeditt som aktivt skjøv deigen fra to kanter, så ingenting hang seg fast. Nå må jeg hele tiden stoppe maskinen og dytte deigen ned fra kroken/omfordele deigen rundt i bollen. Irriterende, kan jo ikke bare la maskinen jobbe for seg selv mens jeg gjør andre ting.

Anonymous poster hash: 0aebd...7ea

Takk for svar!

Med Electrolux så mener du Assistent, ikke sant? Og det jeg har uthevet - det gjelder Kenwooden? :) Assistenten har vel en sånn deigskrape som du setter på siden som dytter deigen ned hele tiden mener jeg å ha sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kenwood, og er veldig fornøyd med det. Bruker den mye til gjærbakst.

Tar den også tunge, grove deiger? Hvordan er lydnivået og må du stå og "passe på" den så den ikke hopper av gårde? (Har ei venninne som sa hun ikke kunne la Kenwooden stå alene, da smalt den i gulvet etter hvert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Med Electrolux så mener du Assistent, ikke sant? Og det jeg har uthevet - det gjelder Kenwooden? :) Assistenten har vel en sånn deigskrape som du setter på siden som dytter deigen ned hele tiden mener jeg å ha sett?

Ja, det er kenwooden vi er misfornøyd med, som beskrevet. Vet ikke hvilken electroluxmodell min mor har, men den ahr sånn deigskrape som man setter på. Det er utrolig greit.

Anonymous poster hash: 0aebd...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og moderen har kenwood, og er meget misfornøyd med hvordan den elter deiger. Min mor ga opp etter et halvt år, og kjøpte seg en electrolux i stedet, som var det hun hadde før og var kjempefornøyd med. Den nye electoluxen hun kjøpte var også ifølge henne lysår bedre enn kenwooden.

Problemet er hovedsaklig at kroken graver seg ned i deigen, eller at om det er en liten deig (f.eks. en pizzadeig) bare klistrer alt seg fast i kroken og snurrer rundt og rundt i stedet for å bli eltet. På den gamle maskinen var det en dupeditt som aktivt skjøv deigen fra to kanter, så ingenting hang seg fast. Nå må jeg hele tiden stoppe maskinen og dytte deigen ned fra kroken/omfordele deigen rundt i bollen. Irriterende, kan jo ikke bare la maskinen jobbe for seg selv mens jeg gjør andre ting.

Anonymous poster hash: 0aebd...7ea

Du vet at du kan justere festet til deigkroken, sånn at den kommer ned i deigen, ja?

Min mor hadde Kenwooden sin i rundt 30 år og var superfornøyd. Da den døde ville hun prøve noe annet og kjøpte en Bosch - nå angrer hun hver gang hun bruker den at hun ikke kjøpte en ny Kenwood. :fnise:

Jeg har også Kenwood, og er veldig fornøyd.

Anonymous poster hash: a5f2c...3ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at du kan justere festet til deigkroken, sånn at den kommer ned i deigen, ja?

Min mor hadde Kenwooden sin i rundt 30 år og var superfornøyd. Da den døde ville hun prøve noe annet og kjøpte en Bosch - nå angrer hun hver gang hun bruker den at hun ikke kjøpte en ny Kenwood. :fnise:

Jeg har også Kenwood, og er veldig fornøyd.

Anonymous poster hash: a5f2c...3ba

Jeg vet det, ja ;) Den er godt nedi deigen, akkurat slik den skal være.. Min mor fikk til og med sin justert i butikken. Det løser ikke problemene i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 0aebd...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte først en Assistent, men fant fort ut at den ikke er noe særlig for kakebaking. Så da kjøpte jeg en Kenwood Major også. Nå bruker jeg Assistenten til gjærbakst og Kenwooden til kakebaking.

Skulle jeg bare valgt en maskin, så ville det vært Kenwooden. Synes den gjør begge deler bra. Hvis du baker mest brød, så ville jeg gått for Assistenten. Den lager greie kaker, det er bare jeg som er ganske kresen på utstyret for kakebaking.

Baker du mest kaker ville jeg gått for Kenwooden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har assistent og elsker maskinen til gjærbakst.

Til kakebaking ikke helt topp, men ok. Jeg må innrømme når jeg skal lageeggedosis ol til kaker leter jeg opp min gamle mixmaster fra boden, mest fordi den er greiere å rengjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min andre kenwood, vil ikke ha noe annet.

Bruker den hovedsaklig til brøddeig, (glutenfri), og får gode brød ut av den. Brødbakemaskinen har jeg solgt, den laget ikke gode brød.

Hun som ikke er fornøyd med KW i tråden over her, må enten ha en oppskrift som ikke er optimal (for lite væske?) Eller som den andre skriver ikke riktig justert krok. :klo:

KW vinner jo test etter test, den siste jeg så var en profesjonell baker eller konditor som testet og fant KW best egnet. Noe jeg er helt enig i. Har både står og plastbolle, og har prøvd litt med begge. Stålbollen er den jeg foretrekker.

Anonymous poster hash: 933e9...6c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har assistent og er veldig fornøyd. Baker mest gjærdeig, men synes også vispebollen og visper funker helt fint. :) (itillegg til at den er mye finere enn kenwood!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er superfornøyd med Kenwood major!

Den kan finne på å slenge deigen rundt istedenfor å elte skikkelig som AB forklarer, men det skjer kun om deigen er knøttliten - f.eks deig til 3 hamburgerbrød, eller elter mun helt perfekt! Den tar store og tunge deiger på strak arm også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg har Kenwood, og er stort sett fornøyd. Men også opplevd maskinen hoppe bortover benken ved elting. Som for eks ved "åpent bakeri" sin kanelsnurrer, der skal deigen eltes i en evighet. Men stort sett veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har assistent og er veldig fornøyd. Baker mest gjærdeig, men synes også vispebollen og visper funker helt fint. :) (itillegg til at den er mye finere enn kenwood!)

Siden maskina må stå framme på benken, så spiller ikke utseende en uvesentlig rolle, nei ;) men var faktisk og så på Kenwooden i dag - den var ikke så stor som jeg så for meg.

Har du kvern til maskina di? Leste en plass at det ikke er plass til en standard bakebolle under kverna - stemmer det? Og hvordan er lydnivået? :)

Ååh, sliter sånn med å bestemme meg! Men begge er vel gode maskiner forstår jeg, begge vinner jo hver sine tester. Får nesten bare velge en snart.. Heller mest mot Ankarsrum tror jeg.

Endret av Minerali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...