Gå til innhold

Hvorfor liker vi sterk mat?


Gjest Eiss

Anbefalte innlegg

Gjest Eiss

Det brenner på tunga, leppene og i halsen..det gjør jo vondt, så hvorfor liker vi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker det ikke! Litt chilli som smakstilsetning er greit, men klarer ikke å spise noe som brenner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det smaker godt :P

Anonymous poster hash: 08bdb...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke sterk mat. Da smaker det bare sterkt og ikke mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke så sterk mat. Nesa renner og jeg svetter på overleppa hvis maten er for sterk ^^

Litt svakere stryke er bedre, man skal jo smake maten og!

Edit; leif

Endret av peppermyntete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sterk mat! Heldigvis har jeg fått omvendt samboeren min også, så nå lages ingenting uten Habaneros hjemme hos oss :) Vi lager til og med sjokoladekake med chilli (og Tequila :P ) http://www.lifestylefood.com.au/recipes/23275/really-easy-chocolate-cake-with-chilli-salt-and-tequila

Vet ikke hvorfor det er så godt, men jeg virkelig elsker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Habanero er godt, men jeg liker noe best Jalapenos :)

Ja det er kjempegodt! Pleier å kjøpe det på 'innvandrerforetninger' ( kan man si det forresten?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eiss

Ja det er kjempegodt! Pleier å kjøpe det på 'innvandrerforetninger' ( kan man si det forresten?)

Jeg synes ikke det gjør noe at du sier det :P ! Jeg kjøpte babymais en gang fra en slik butikk, de var ekstra gode. Mon tro om de har mer peiling på sånt enn andre nordmenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor liker vi å kjøre fort, spille på hester, flørte, jakte, slåss? Spenningen, stimulering av sanser og hjerne, tiltrekker oss, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor liker vi å kjøre fort, spille på hester, flørte, jakte, slåss? Spenningen, stimulering av sanser og hjerne, tiltrekker oss, antar jeg.

Det er ikke akkurat spennende i den forstand å spise chili?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat spennende i den forstand å spise chili?

Synes du ikke? Jeg mener det er en viss likhet mellom eksemplene, men samtidig har de også stor variasjon (veldig forskjellig risiko/spenning forbundet med å levere en tippelapp og å delta i en slåsskamp). Det er ikke sånn at man (de fleste iallfall) risikerer å dø av for sterk mat, men heftig er det, det brenner på tungen, man kan en stund føle seg litt "skadet". Og vi liker det. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du ikke? Jeg mener det er en viss likhet mellom eksemplene, men samtidig har de også stor variasjon (veldig forskjellig risiko/spenning forbundet med å levere en tippelapp og å delta i en slåsskamp). Det er ikke sånn at man (de fleste iallfall) risikerer å dø av for sterk mat, men heftig er det, det brenner på tungen, man kan en stund føle seg litt "skadet". Og vi liker det. Merkelig.

Det er nok en form for kick ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sterk mat er godt fordi melken smaker ekstra godt når vi slukker. ;)

Aha!

"Hvorfor slår du deg selv i hodet med en treskje?"

"Det er så godt når jeg holder opp."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk mat er godt fordi melken smaker ekstra godt når vi slukker. ;)

Ække du han sidekicken til supermann? Tilnærma :)

Joa, jeg synes faktisk iskald lettbrus slukker bra. Vann slukker dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aha!

"Hvorfor slår du deg selv i hodet med en treskje?"

"Det er så godt når jeg holder opp."

Kan ikke skryte på meg å ha forsøkt det, men får man ikke masse vonde blåmerker? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sterkt mat:) Kan ikke sette fingeren på hvorfor, men godt er det! Etter min personlige mening så er maten krydret feil om det kun smaker sterkt, men det er også en vanesak med sterk mat. Selv jeg som liker sterk mat ville nok fått problemer nedi India f.eks. om jeg ble servert mat der.



Anonymous poster hash: f828d...f6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må jo andre smaker til for at retten blir god, men jeg synes chili i seg selv har en god smak :) har litt dilla på Jalapenos for tida. Kjøpte og nylig en Tabasco med chipotle. Nom nom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skryte på meg å ha forsøkt det, men får man ikke masse vonde blåmerker? :P

Kan hende, men de synes iallfall ikke, om man har hår da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...