Gå til innhold

Fløtegratinerte poteter


Tropic

Anbefalte innlegg

Har mange ganger laget fløtegratinerte poteter, men får de aldri like gode som de på restaurant. De har veldig tynne skiver, så det er greit, det må jeg bli flinkere til å få til. Men det er noe mer som gjør de så nydelige, men hva?

Noen som har en oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du spør her inne får du mye "jeg slenger i litt hvis jeg har"-svar.

De som kommer med gode tips og linker til oppskrifter blir som oftest ignorert.

Søk heller på fløtegtratinerte poteter via Google og styr unna Matprat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spør her inne får du mye "jeg slenger i litt hvis jeg har"-svar.

De som kommer med gode tips og linker til oppskrifter blir som oftest ignorert.

Søk heller på fløtegtratinerte poteter via Google og styr unna Matprat.no

Har prøvd dette, søkt som bare det. Problemet er at oppskriftene er generelt veldig lik den jeg bruker, så klarer ikke finne ut hvordan enkelte restauranter får det til så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Hvis du spør her inne får du mye "jeg slenger i litt hvis jeg har"-svar.

De som kommer med gode tips og linker til oppskrifter blir som oftest ignorert.

Søk heller på fløtegtratinerte poteter via Google og styr unna Matprat.no

jeg slenger i tomater hvis jeg har :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg slenger i tomater hvis jeg har :gjeiper:

Godt eks. på tullesvar. Tomater har ikke noe i fløtepoteter å gjøre.

De fleste retsuranter krydrer godt mellom lagene i formen og bruker endel ost i tillegg til fløte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg pleier å legge lagvis (nesten som en lasagne) med poteter, soltörkede tomater og festaost

Ellers er det ekstra godt om man beholder skallet på og har revet hvotlök i

Endret av Consensio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nuppdupp

Godt eks. på tullesvar. Tomater har ikke noe i fløtepoteter å gjøre.

De fleste retsuranter krydrer godt mellom lagene i formen og bruker endel ost i tillegg til fløte.

jøss bruker de ost :O ;O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er melk som skal brukes, ikke fløte. Har noe med at stivelsen i potetene skal gjøre sausen tykk. Finn en bra oppskrift med melk, kryddre skikkelig mellom lagene og skjær potetene i tynne skiver. Ostehøvelen funker ypperlig til den slags ;)

Legger med en link også jeg

Endret av Pialill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager dette ofte. Synes det er kjempegodt. Jeg gjør følgende: Skjærer poteter i skriver og legger i ei ildfast form. Freser litt løk, olje og hvitløk i ei panne. Heller i en dæsj kremfløte og lar det surre litt sammen. Heller blandingen over potetene og slår resten av kremfløten over. Har litt maldonsalt og pepper på, rører rundt og hiver i ovnen. 200 grader i 30 min. Nam!!

Min erfaring er at man MÅ bruke kremfløte. Har prøvd med matfløte, og det blir på langt nær like godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert like mange måter å lage fløtegratinerte poteter på som det er brukere her inne. ;)

Jeg kutter poteter i tynne skiver og legger i en godt smurt form hvor jeg har presset et fedd hvitløk eller to i bunnen. Mellom hvert lag strør jeg grovkvernet pepper og salt. Heller over fløte så den akkurat dekker potetene og et godt lag med ost.

Beregner en steketid på ca 50 minutter på 225 grader, og har folie over i 25-30 av dem for at osten ikke skal bli for godt stekt.

Lar potetene hvile 5-10 minutter før de serveres.

Enkelt - og som Anonym Bruker påpeker - ingen eksakte mål.

:heks:

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de på samme måte som Brunhilde, men må bare si at jeg bruker kremfløte. Ikke det minste sunt, men veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de jeg lager selv smaker bedre enn dem jeg spiser på (de fleste) restaurant.

Jeg skjærer potetene i tynne skiver, legger på ett lag poteter, strør over med salt, pepper og hvitløkskrydder og et tynt lag revet ost, før jeg begynner på et nytt lag poteter. Fløten heller jeg over til slutt, og osten på toppen tar jeg ikke på før det er ca 20 min igjen av steketiden.

Endret av Andrea89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Smør og fløte' er svaret på de fleste spørsmål som dreier seg om å få maten like god som på restaurant. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'Smør og fløte' er svaret på de fleste spørsmål som dreier seg om å få maten like god som på restaurant. :)

Hvis du i tillegg pensler hvert lag med poteter med smør blir de ekstra god, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Sjå om du finn melne (ikkje kokefaste) poteter. Då blir sausen ekstra tjukk og deilig, fordi stivelsen i potetene går ut i sausen. Heller lang steiketid på litt lågare temperatur enn ein halvtime på full pinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bazibaz

Jeg synes de jeg lager selv smaker bedre enn dem jeg spiser på (de fleste) restaurant.

Jeg skjærer potetene i tynne skiver, legger på ett lag poteter, strør over med salt, pepper og hvitløkskrydder og et tynt lag revet ost, før jeg begynner på et nytt lag poteter. Fløten heller jeg over til slutt, og osten på toppen tar jeg ikke på før det er ca 20 min igjen av steketiden.

HVor lenge lat du det steke til sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes mine er veldig gode. Bruker ostehøvel for å få tynne skiver. Tar hvitløk mellom hvert lag med poteter, bruker en blanding av kremfløte og matfløte, så mozzerella på toppen.

Steker det en time, tar på osten de siste 20 min.

Men tror trikset er tynne poteter og kremfløte, så tilsett smør, ost og krydder etter hva du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen som kan lage gode fløtegrat. poteter uten tomat og annet dill dall en god OPPSKRIFT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutter opp poteter i mellom tykke skiver, ikke for tynne ikke for tykke.

Har de i en kasserolle sammen med 1 stor løk finhakket, 1-2 fedd hvitløk (presset) fløte og melk salt og pepper.

Husk at fløte/melkeblandingen skal akuratt dekke potetene.

Lar de småkoke i ca 10 minutter, har over i en ildfast form og strør ost på toppen, settes i ovnen på ca 200 grader.

Jeg lar potetgrattengen stå i ovnen til den nesten "svir" seg. Slik at den er mørk brun på toppen. Da blir grattengen SINNSYKT god synes jeg.

La grattengen stå ca 5 minutt før servering.

Denne grattengen slår verfall aldri feil hjemme hos oss.

Den er mye bedre enn de på mange resturanger :jepp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorpius

jøss bruker de ost :O ;O

Hver gang jeg har vært ute å spist fløtegratinerte poteter, så har de alltid brukt ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...