Gå til innhold

Er utroskap ALLTID det samme som ondskap og følelsesløshet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man fordømmer utroskap nord og ned, uansett hvordan forhistorien (og etterhistorien) fortoner seg. Jeg forstår det, utroskap er et enormt svik og kan knuse deg helt, legge familier i ruiner og er generelt helt tabu, med forståelig grunn.

 

Jeg opplevde selv at min mann gjennom 10 år forlot meg for en annen. De hadde hatt et forhold bak min rygg i 3 mnd. Verden raste så klart, og jeg brukte lang tid på å komme over sjokket og sorgen. Jeg elsket han jo, og trodde vi skulle vare for alltid...

I de første årene etter at han forlot meg, så jeg på han som en kald, kynisk sviker som alltid kom til å være utro.. Snakket om han med venninner og familie som han var ondskapen selv.

 

Men nå, 7 år senere, ser jeg jo litt annerledes på det. Han er fortsatt sammen med hun som han forlot meg for, det ser ut som de har et solid forhold, fått 2 barn og virker tilfredse. Jeg slår av en prat om jeg møter dem i butikken; fortsatt litt rart men også fint at vi kan ha en fin tone..

 

Jeg ser ikke på han som noe monster pga det som har skjedd, det at han gjorde det han gjorde såret meg inderlig, men jeg ser jo at han ikke følte han hadde noe annet valg; han følte sterkere for henne enn for meg og de lever et bra liv sammen..

 

Er den vanlige oppfatningen at utroskap kun kommer av egoisme og ondskap?

Noen ganger tar jo kjærligheten vendinger man ikke kunne forutse, og man tar dårlige/feige valg pga usikkerhet osv...

Det er min mening, etter mange år med vonde følelser og kjærlighetssorg over en jeg elsket veldig høyt, men som bare er et menneske...



Anonymous poster hash: 4558a...0fe
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å svare på emnetittelen: JA



Anonymous poster hash: db444...de6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvem man er utro mot. Ikke faen om jeg ville latt et irriterende kvinnfolk beholde en som kunne blitt min fordi hun til helvete ikke kunne forelske seg i en annen. (hva jeg tenker inni meg seff)

Anonymous poster hash: 6a97d...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kunne vel slått opp med deg før han gikk over til henne?

Anonymous poster hash: c37fb...9d3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste utroskapshistorie er unik, og man kan ikke skjære alle over en kam. Noen ganger ser det ganske svart/hvitt ut, i alle fall fra utsiden. Men det er fryktelig lett å sitte på utsiden og i ettertid og påberope seg fasiten.

Er jeg for utroskap? Nei på ingen måte. Men ting er sjelden så enkelt når man sitter som voksen med ektefelle, hus, barn og bil, at det er bare å "slå opp" før man går videre til neste. Det finnes mange gråsoner her, og man vet aldri hva som foregår innenfor det private i et forhold med mindre man står oppi det selv (og ikke alltid da en gang)

Jeg synes man generelt skal holde seg for gode til å dømme andre mennesker sine valg, for man kjenner nesten aldri alle fasetter i andres liv. Det er mye i det gode gamle ordtaket om å gå en mil i en annens sko.

Noen mennesker er kyniske drittsekker, men det er de færreste.

TS, jeg synes du høres moden og reflektert ut, og jeg er enig med deg i at det blir for enkelt å si at utroskap alltid bare er ondskap og følelsesløshet. Langt der i fra tror jeg ofte, jeg vet mange har hatt det vondt med seg selv i slike prosesser, selv om det på sikt ble "riktig" slik du beskriver.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde et valg om å gjøre det slutt før han var utro. Man kan ikke bare "sjekke om ting fungerer" med en annen dame før man bestemmer seg for å gjøre det slutt.

 

Man gjør det slutt før man går på jakt etter andre.

 

Så svaret på spørsmålet ditt er ja.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare på spm ditt: Nei.

Utroskap er jo ikke noe man gjør MOT den man er sammen med, selv om den bedratte opplever det slik. De aller fleste er ikke utro for å være onde og er heller ikke følelsesløse.

Jeg synes utroskap er umoralsk, brudd på tillit og lojalitet, men ondskap er det ikke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spm ditt: Nei.

Utroskap er jo ikke noe man gjør MOT den man er sammen med, selv om den bedratte opplever det slik. De aller fleste er ikke utro for å være onde og er heller ikke følelsesløse.

Jeg synes utroskap er umoralsk, brudd på tillit og lojalitet, men ondskap er det ikke.

Jeg synes det er pur ondskap og egoisme. Det koster ikke en kalori å gjøre det slutt før man legger seg med noen andre.

Anonymous poster hash: be97d...af0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er pur ondskap og egoisme. Det koster ikke en kalori å gjøre det slutt før man legger seg med noen andre.Anonymous poster hash: be97d...af0

Hvis det ikke koster en kalori å velge å gjøre det slutt med noen man har vært sammen med i ti år, så vil jeg påstå det er minst like følelsesløst og ondskapsfullt.

...men det må være veldig enkelt og lettvint å leve i en sort/hvitt verden.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke koster en kalori å velge å gjøre det slutt med noen man har vært sammen med i ti år, så vil jeg påstå det er minst like følelsesløst og ondskapsfullt.

...men det må være veldig enkelt og lettvint å leve i en sort/hvitt verden.

Det er veldig mye værre å bli utsatt for utroskap å så bli dumpet, enn å bare bli dumpet. Dumper man før man er utro så viser man at man faktisk respekterer partneren nok til å prøver å gjøre bruddet minst mulig smertefullt.

Anonymous poster hash: be97d...af0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye værre å bli utsatt for utroskap å så bli dumpet, enn å bare bli dumpet. Dumper man før man er utro så viser man at man faktisk respekterer partneren nok til å prøver å gjøre bruddet minst mulig smertefullt.Anonymous poster hash: be97d...af0

Jada, og jeg synes generelt ikke noe om utroskap. Men som oftest er det veldig mye i og rundt situasjonen som utenforstående ikke kjenner til. Og som regel er ikke ting så beint frem og enkelt som det kan virke.

Hva hvis man har barn sammen for eksempel. Er det ikke ansvarlig ovenfor barna å være helt sikker før man bryter opp familien? Da er det ikke bare hensynet til partneren som kan gjelde lenger, er et vel?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, og jeg synes generelt ikke noe om utroskap. Men som oftest er det veldig mye i og rundt situasjonen som utenforstående ikke kjenner til. Og som regel er ikke ting så beint frem og enkelt som det kan virke.

Hva hvis man har barn sammen for eksempel. Er det ikke ansvarlig ovenfor barna å være helt sikker før man bryter opp familien? Da er det ikke bare hensynet til partneren som kan gjelde lenger, er et vel?

Så man bør "prøvekjøre" den aktuelle kandidaten først, uten partnerens viten? Og beholde partneren dersom kandidaten ikke er god nok?

Anonymous poster hash: c37fb...9d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utroskap er en ufattelig stygg handling å påføre den andre parten - om en ikke har gjort det slutt først.

Om en partner er utro, og den andre hevner seg med å være utro før det blir brudd, da stiller det seg annerledes, men fortsatt ganske ufint.

Derfor: Planlegger du å kysse, knulle og rote rundt med en annen, sørg for at du gjør det slutt, flytter ut og er singel en periode først. Ta også tester for kjønnsdykdommer.

Anonymous poster hash: 353f2...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man trenger verken å være ond eller følelsesløs hvis man er eller har vært utro. Det får da være måte på! Det er dårlig gjort, så klart, men det er ikke automatisk likestilt med ondskap og følelsesløshet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man bør "prøvekjøre" den aktuelle kandidaten først, uten partnerens viten? Og beholde partneren dersom kandidaten ikke er god nok?Anonymous poster hash: c37fb...9d3

Selvfølgelig helst ikke. Men vi mennesker gjør mye vi vet at vi ikke burde, fordi det er vanskelig å la være. Det gjelder ikke bare i forhold.

De fleste som har vært gjennom et samlivsbrudd vet hvor vanskelig det er å ta den avgjørelsen om å avslutte, og hvor mye lettere det kan være å la ting skure og gå selv om det egentlig er dritt.

Ofte er en ny tredjepart en slags katalysator som får en til å endelig ta skrittet ut og forstå at man ikke er lykkelig. Jeg er nokså overbevist om at det finnes mye mer overlapp mellom forhold enn det som ligger oppe i dagen. Folk liker ikke å være alene, og jeg synes man skal være forsiktig med å dømme før man har stått i en slik situasjon selv.

Kanskje finner den utro partneren også i noen tilfeller ut at han/hun IKKE vil gå, og får et nytt og bedre forhold til ektefelle/samboeren i etterkant.

I en ideel verden burde alle forhold bli avsluttet pent og ordentlig før man i det hele tatt ser på nye muligheter. Men siden vi lever i en noe mindre enn ideell verden, så mener jeg at en sak som regel har flere sider, og er i alle fall selv forsiktig med å dømme folk og situasjoner jeg ikke kjenner uhyre godt til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ytterst, ytterst få situasjoner som kan forsvare utroskap i mine øyne. Det eneste jeg kan tenke meg er tvangsekteskap hvor man ikke har mulighet for å skille seg pga press fra familien/landets lover. 

 

Utroskap er som regel alltid svært egoistisk og en avskyelig handling. 

Endret av Tabris
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ytterst, ytterst få situasjoner som kan forsvare utroskap i mine øyne. Det eneste jeg kan tenke meg er tvangsekteskap hvor man ikke har mulighet for å skille seg pga press fra familien/landets lover. 

 

Utroskap er som regel alltid svært egoistisk og en avskyelig handling.

Bortsett fra det eksempelet du nevner, så er vel utroskap sjelden helt greit. Men jeg tenker at det finnes mange nyanser på veien fra svart til hvit...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik person som går i flere hi uten at den andre part er informert.. Eier faen ikke baller, det nok greit og kvitte seg med slike!

Ersj det er jo så kvalmt og tenke på.. Duppe den litt her og der, litt hos kona så hos elskerinna.

Jeg eier lite respekt ovenfor dem som velger slike enkle utveier.

Anonymous poster hash: 04d0b...871

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap har ingenting med ondskap å gjøre.

Jo det har det så til de grader.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...