Gå til innhold

Hvilke velferdsgoder vil dere kutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå kommer sjokkregningen for syriaflyktninger og andre asylanter.

http://www.nettavisen.no/nyheter/erna-solberg-apner-for-kutt-i-flyktningtilbudet/3423146497.html

 

Vi snakker om 25000 asylanter i år og 30000-50000 neste år.

Dette vil jo koste mye penger. Og vi kan ikke snakke oss vekk fra disse kostnadene. Stortinget og regjering har jo også bestemt å ta imot 8000 kvoteflyktninger fra Syria, samt ta vare på alle asylantene som greier å komme til Norge (ikke prøve å hindre asylstrømmen).

Norske velgere og norske politikere ønsker denne situasjonen. Dette er ferdig snakket. Ikke vits å diskutere mer. Flertallet og demokratiet vinner.

Så da er spørsmålet. Hvor synes dere dette bør dekkes inn? Oljepenger kan jo ikke brukes i en langvarig situasjon, da det blir som å pisse i buksa for å holde varmen.

 

Jeg synes vi kunne ha startet med å fjernet kontantstøtten. Det ville ha gitt 5 millarder kr ekstra årlig til å dekke inn kostnadene av asylstrømmen. Feks ville det dekket nesten 170 k per asylant om det kommer 30000 neste år. Er dog litt usikker på reelle kostnader per asylant. Feks har jeg også sett tall på rundt 800 kr per døgn for mindreårige asylsøkere.

Så siden dette neppe vil dekke inn alle kostnadene foreslår jeg å kutte i sykelønnsordningen.

Der må staten betale ut ca 38 milliarder årlig. Jeg foreslår å forandre dagens 100% sykelønnsordning til 80%, slik de feks har i Sverige.

Dette ville gi ca 7,5 milliarder kr årlig innsparing for staten, og vi vil ihvertfall slik ståa er nå dekke inn kostnadene til asylstrømmen, kvoteflyktningene og løpende innvilgede familiegjenforeninger.

Hvilke velferdsordninger synes dere bør kuttes først?



Anonymous poster hash: e1e55...093
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en grei start ihvertfall, men det er ikke nok kutt for å få det til å gå rundt. Sykelønnsordningen må nok kuttes ned til 60%, og dermed dobbelt så stor innsparing for staten. I tillegg må man umiddelbart gå over til teltleire og naturalytelser for flyktninger for å redusere kostnadene per asylsøker. En halvering av kostnadene per asylsøker bør være fullt mulig. 

 

Man må også kutte i støtten for enslige alenemødre fordi det er ekstermt lukrativt for innvandrerkvinner å svindle til seg penger her. 

 

Regjeringen er nødt til å gjøre dette selvom VG og Dagbladet ønsker økonomisk krisesituasjon før kutt gjennomføres. Vi kan ikke la det gå så langt at kun økonomisk krise med massearbeidsledighet og kraftig økning i selvmord fører til kutt i utgiftene.



Anonymous poster hash: 6240e...a4d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Jeg regner med at det blir kutt i AAP, sykepenger, foreldrepenger, overgangsstønad, kontantstøtte og barnetrygden. Samt. jeg regner med at innkrevingen av barnebidrag vil være noe staten ikke kommer til å blande seg inn i mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barnetrygden bli behovsprøvd og kutt kontantstøtten.



Anonymous poster hash: c2f4d...055
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener dere neo-liberalister, rov-kapitalister og høyreekstreme at vi må kutte i velferden? Det vi heller burde gjøre er å øke skattene for de rike betraktelig. Norge flommer over av så mange egoistiske milliardærer og millionærer, at det er helt motbydelig å se på. De trenger ikke så mye penger. De fattige, blant dem hjelpeløse flyktningbarn, trenger dem mer. Du er fullstendig hjerteløs om du er imot skatteøkning for de rike og utjevning av rikdom.



Anonymous poster hash: 4f89a...384
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutt kontantstøtten, innfør behovsprøvd barnetrygd og kutt barnetrygd til utenlandske arbeidere som har jobbet i Norge en kort periode, som får barnetrygd til barn i hjemland, og øk skatten for de aller rikeste



Anonymous poster hash: 618ff...04e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor mener dere neo-liberalister, rov-kapitalister og høyreekstreme at vi må kutte i velferden? Det vi heller burde gjøre er å øke skattene for de rike betraktelig. Norge flommer over av så mange egoistiske milliardærer og millionærer, at det er helt motbydelig å se på. De trenger ikke så mye penger. De fattige, blant dem hjelpeløse flyktningbarn, trenger dem mer. Du er fullstendig hjerteløs om du er imot skatteøkning for de rike og utjevning av rikdom.

Anonymous poster hash: 4f89a...384

 

 

Du er hjerteløs som vil svekke økonomien i Norge ytterligere og kaste folk ut i arbeidsledighet. For det er det som er resultatet. De rike er de som skaper arbeidsplasser i dette landet. Har du noensinne fått jobb av en fattig person?

Anonymous poster hash: 6240e...a4d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor mener dere neo-liberalister, rov-kapitalister og høyreekstreme at vi må kutte i velferden? Det vi heller burde gjøre er å øke skattene for de rike betraktelig. Norge flommer over av så mange egoistiske milliardærer og millionærer, at det er helt motbydelig å se på. De trenger ikke så mye penger. De fattige, blant dem hjelpeløse flyktningbarn, trenger dem mer. Du er fullstendig hjerteløs om du er imot skatteøkning for de rike og utjevning av rikdom.

Anonymous poster hash: 4f89a...384

 

Jeg skulle akkurat til å si det samme! Resten av innlegget er en annen sak.

Anonymous poster hash: 4e681...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kutte noen som helst velferdsgoder som VIL gå utover de fattigste i Norge, når de som er rike kan skatte mer av sine penger?



Anonymous poster hash: 4e681...c7b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor mener dere neo-liberalister, rov-kapitalister og høyreekstreme at vi må kutte i velferden? Det vi heller burde gjøre er å øke skattene for de rike betraktelig. Norge flommer over av så mange egoistiske milliardærer og millionærer, at det er helt motbydelig å se på. De trenger ikke så mye penger. De fattige, blant dem hjelpeløse flyktningbarn, trenger dem mer. Du er fullstendig hjerteløs om du er imot skatteøkning for de rike og utjevning av rikdom.

Anonymous poster hash: 4f89a...384

 

Jeg mener økte skatter i Norge ikke har noe for seg. Hvem betrakter du som rike forøvrig? Over 500 K i inntekt?

Faren med økte skatter er at man er mer konjunkturavhengig. Er det feks finanskrise og massearbeidsledighet er det ikke nok rike i Norge til å ta de utgiftene. Skulle det komme et skred av konkurser blant de "rike" så sitter vi der. Kutter man derimot på velferden så kutter man permanente utgifter. Ren pluss i regnskapet.

Anonymous poster hash: e1e55...093

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg skulle akkurat til å si det samme! Resten av innlegget er en annen sak.

Anonymous poster hash: 4e681...c7b

 

 

Det betyr at man må øke skatten betrakelig for deg. Ikke de rike. De rike kan lett plassere penger utenlands og flytte utenlands. Det er vanlige folk som må skattes hardt. Det er det vi ser i Oslo, hvor mange ønsker eiendomsskatt, men problemet er at det bare fører til at nordmenn som skatter mye i enda større grad flytter ut, mens innvandrere på NAV fortsetter å strømme inn. Man forverrer økonomien ytterligere. 

Anonymous poster hash: 6240e...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det betyr at man må øke skatten betrakelig for deg. Ikke de rike. De rike kan lett plassere penger utenlands og flytte utenlands. Det er vanlige folk som må skattes hardt. Det er det vi ser i Oslo, hvor mange ønsker eiendomsskatt, men problemet er at det bare fører til at nordmenn som skatter mye i enda større grad flytter ut, mens innvandrere på NAV fortsetter å strømme inn. Man forverrer økonomien ytterligere. 

Anonymous poster hash: 6240e...a4d

 

Jeg er fattig i Norge (aap) så hvis skatten skulle øke betraktelig for meg måtte jeg bo på gata. Jeg synes vi burde ta inn flyktninger, men ikke så mange som det nå blir. Før vi tar inn flyktninger må vi være sikre på at Norge klarer dette økonomisk og velge tallene deretter. Liker ikke helt utviklingen som skjer nå da jeg blant annet vet at det kommer til å gå utover i de svakeste i samfunnet.

Anonymous poster hash: 4e681...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvorfor mener dere neo-liberalister, rov-kapitalister og høyreekstreme at vi må kutte i velferden? Det vi heller burde gjøre er å øke skattene for de rike betraktelig. Norge flommer over av så mange egoistiske milliardærer og millionærer, at det er helt motbydelig å se på. De trenger ikke så mye penger. De fattige, blant dem hjelpeløse flyktningbarn, trenger dem mer. Du er fullstendig hjerteløs om du er imot skatteøkning for de rike og utjevning av rikdom.

Anonymous poster hash: 4f89a...384

 

Skattene må nok også opp, men det blir nok ikke kun "for de rike", men for alle som en. Det er likevel et tak det ikke er lurt å forsøke å gå over, nettopp fordi svære skatter gjør det så utrolig lite attraktivt å både bo og drive i Norge. Dette er sikkert vanskelig for en sosialist å forstå, men en må ha incentiver for å gidde å gjøre det bra, for å gidde å satse og for å skape arbeidsplasser. Om alle hadde samme faste årslønn kunne en likegreit bare slippet stresset med å ha en krevende jobb, og heller vært postdame... 

Anonymous poster hash: 29f23...8a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fattig i Norge (aap) så hvis skatten skulle øke betraktelig for meg måtte jeg bo på gata.

Anonymous poster hash: 4e681...c7b

Nei, det er helt feil. Det er nettopp du som fattig som vil tjene på høyere skatter og avgifter, da du som fattig uansett betaler langt mindre inn til staten i form av skatter og avgifter enn du får tilbake fra staten i form av tjenester og overføringer. Du må huske på at dersom skattene økes så er det langt i fra du som fattig som får størst økning i skattebyrden. Samtidig er det nettopp du som fattig som får større overføringer og flere/bedre tjenester som følge av staten får mer resurser/penger å rutte med.

Men det er klart, med den sinnssvake innvandringsøkningen forsvinner jo denne fordelen for deg uansett. Slik at du uansett taper på det. Ikke som følge av skatteøkningen, men som følge av innvandringsøkningen. Nordmenn taper på innvandring, ikke på skatter og avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor mener dere neo-liberalister, rov-kapitalister og høyreekstreme at vi må kutte i velferden? Det vi heller burde gjøre er å øke skattene for de rike betraktelig. Norge flommer over av så mange egoistiske milliardærer og millionærer, at det er helt motbydelig å se på. De trenger ikke så mye penger. De fattige, blant dem hjelpeløse flyktningbarn, trenger dem mer. Du er fullstendig hjerteløs om du er imot skatteøkning for de rike og utjevning av rikdom.

Anonymous poster hash: 4f89a...384

 

 

Bedre at de rike flagger ut og slutter og skatter til Norge mener du? (Det er jo det som blir resultatet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil kutte alle former for bistand, alt av økonomisk støtte til flyktninger og asylsøkere, kutt støtte til religiøse organisasjoner og organisasjoner som jobber for rasisme, eks. SOS rasisme. Alt dette vil jeg kalle velferdsgoder og bør straks kuttes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt kontantstøtten og slutt å gi sånne fjasete skatteletter på 100 kr per person i måneden - det merkes knapt for individet, men merkes veldig godt i statskassa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt feil. Det er nettopp du som fattig som vil tjene på høyere skatter og avgifter, da du som fattig uansett betaler langt mindre inn til staten i form av skatter og avgifter enn du får tilbake fra staten i form av tjenester og overføringer. Du må huske på at dersom skattene økes så er det langt i fra du som fattig som får størst økning i skattebyrden. Samtidig er det nettopp du som fattig som får større overføringer og flere/bedre tjenester som følge av staten får mer resurser/penger å rutte med.

Men det er klart, med den sinnssvake innvandringsøkningen forsvinner jo denne fordelen for deg uansett. Slik at du uansett taper på det. Ikke som følge av skatteøkningen, men som følge av innvandringsøkningen. Nordmenn taper på innvandring, ikke på skatter og avgifter.

Jeg får minstesats og får akkurat endene til å møtes. Vi på minstesats hadde ikke klart en øking i skatt, dessverre. 11 000 i måneden i dyre Norge er lite nok fra før :(

 

Det som er uthevet er også mitt poeng, skrevet i et annet innlegg. Vi burde ikke ta inn mer flyktninger/asylsøkere enn hva vi har råd til fra før.

Anonymous poster hash: 4e681...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...