Gå til innhold

Hele Stavanger flykter til Sverige!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helsingfors er vesentlig større enn Oslo.

Anonymous poster hash: f5ff3...7df

Nei, det er Helsingfors så absolutt ikke. Selve Helsingfors er faktisk litt mindre enn selve Oslo, men Stor-Helsingfors er litt større enn Stor-Oslo - med fokus på litt. Dessuten kommer det siste helt an på hvordan man regner og ikke minst hva man inkluderer i storområdet. For Oslos del har jeg sett dette variere mellom 900 000 og 1,4 millioner.

Så Oslo og Helsingfors er faktisk jevnstore. Det er bare Stockholm og København som eventuelt skiller seg betydelig ut fra Oslo med flere hundre tusen innbyggere mer i storområdet. I alle tilfeller går det bare ikke an å utelate Oslo når man plasserer Helsingfors i samme kategori som Stockholm og København.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er Helsingfors så absolutt ikke. Selve Helsingfors er faktisk litt mindre enn selve Oslo, men Stor-Helsingfors er litt større enn Stor-Oslo - med fokus på litt. Dessuten kommer det siste helt an på hvordan man regner og ikke minst hva man inkluderer i storområdet. For Oslos del har jeg sett dette variere mellom 900 000 og 1,4 millioner.

Så Oslo og Helsingfors er faktisk jevnstore. Det er bare Stockholm og København som eventuelt skiller seg betydelig ut fra Oslo med flere hundre tusen innbyggere mer i storområdet. I alle tilfeller går det bare ikke an å utelate Oslo når man plasserer Helsingfors i samme kategori som Stockholm og København.

 

Verken Stockholm eller Køben skiller seg noe vesentlig ut fra Oslo. Det bor litt over milionen i storområde til Oslo og opp mot 1,5 om man trekker grensene enda litt utenfor, noe som er omtrentlig det samme som du har i storområdene til både Køben og Stockholm.  Hvordan noen kan si a Helsinki er betydelig større enn Oslo er utenfor min fatteevne. Må være åpenbart troll.

Anonymous poster hash: 65cb7...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Stockholm eller Køben skiller seg noe vesentlig ut fra Oslo. Det bor litt over milionen i storområde til Oslo og opp mot 1,5 om man trekker grensene enda litt utenfor, noe som er omtrentlig det samme som du har i storområdene til både Køben og Stockholm.  Hvordan noen kan si a Helsinki er betydelig større enn Oslo er utenfor min fatteevne. Må være åpenbart troll.

Anonymous poster hash: 65cb7...dfc

I følge det engelskspråklige Wikipedia har Stor-Stockholm 2,2 millioner og Stor-København 1,9 millioner. Så selv om man strekker grensene for Oslo til det maksimale av det som gir mening, kommer man ikke utenom at disse to byene faktisk er større enn Oslo. Selv om hva som er vesentlighet her er diskutabelt. Ellers er jeg enig med deg hva angår Helsingfors. Det er også utenfor min fatteevne at noen kan få det til at Oslo er betydelig mindre enn Helsingfors annet enn som en vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at denne tråden splittes kanskje? Hvilket forum er det rette for å diskutere geografi? 



Anonymous poster hash: 8d346...16e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge det engelskspråklige Wikipedia har Stor-Stockholm 2,2 millioner og Stor-København 1,9 millioner. Så selv om man strekker grensene for Oslo til det maksimale av det som gir mening, kommer man ikke utenom at disse to byene faktisk er større enn Oslo. Selv om hva som er vesentlighet her er diskutabelt. Ellers er jeg enig med deg hva angår Helsingfors. Det er også utenfor min fatteevne at noen kan få det til at Oslo er betydelig mindre enn Helsingfors annet enn som en vits.

 

De er nok litt større i stor-regionen. Men innenfor bygrensene er byene ganske jevnstore. Merker meg at man blant annet inkluderer Uppsala i Stockholmsregionen, en stor by som ligger 8 mil utenfor. Til sammenligning ligger drammen bare 4 mil utenfor Oslo og er mindre, så det blir uansett misvisende i forhold til hvor store selve byene er.

Anonymous poster hash: 65cb7...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hvor stor Stavanger by er i forhold til andre byer, så kan vi vel være enig i følgende:

 

Det krever enormt mye ressurser å få Stavanger by til å fungere. Tenk på helsetilbud som sykehus og helsestasjoner og sykehjem. Tenk på skole og antall lærere. Tenk på offentlig administrasjon, vei og kloakk. 70 000 mennesker legger utvilsomt et stort press. Se for deg et lite antall på bare 10 000 mennesker, hvor kanskje 1000 av dem er i skolealder. Det kreves fort 1-2 skoler med tilhørende lærerstab. Tenk hvor mye dette koster i offentlige utgifter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...