Gå til innhold

Dra til Danmark for duotest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må også tilføye at når man jobber med sterkt funksjonshemmede barn så lærer man å se bittesmå signaler der andre bare ser tomme blikk og apatiske ansikter.

 

Dessuten viser ikke nyfødte "normale" unger så veldig mye glede i form av smil og latter heller. Men det var du kanskje ikke klar over?

Endret av MissGrey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hvorfor kan du ikke svare på spørsmålene mine da? 

 

 

 

Babyer får nærhet i magen, der de har det varmt, trygt og godt. Hvorfor skal man da ta de ut av magen, bare for at de skal dø? Hvorfor utsette de for den påkjenningen? 

 

Jeg så filmen nå, og jeg ser fortsatt ikke at denne babyen har hatt noe godt liv. Tror du denne babyen har hatt det fint i 99 dager? At han har kost seg og følt glede? Jeg ser en baby som har det vondt. Som er apatisk og tom i blikket. 

 

Så jeg spør igjen, hva godt har et barn ut av å bli født når man vet det er uforenelig med liv? Nærhet som var eneste argumentet du nevnte får barnet i magen. Det er ikke et svar på spørsmålet. Hva godt gjør det babyen å komme ut av magen? Hvem er den avgjørelsen for? Du skrev selv at det var for å få minner. Er dine minner mer verdt enn babyens smerter?

Anonymous poster hash: 76638...1f4

 

Hvor har du det fra ar babyer automatisk har smerter? Tror du de med downs syndrom også går rundt med smerter hele tiden? Fordi de har trisomi 21? 

Og hvem er du til å sette en grense for hvor lenge et liv skal vare før det er verdt noe? Er et liv som kun varte i 1 år også bortkastet?

 

Du sier at babyen i filmen ser ut til å ha det vondt? Jaha, det ser ikke jeg. Ser du forresten mye smil og glede fra andre "normale" nyfødte? Det er nemmelig ikke særlig normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra ar babyer automatisk har smerter? Tror du de med downs syndrom også går rundt med smerter hele tiden? Fordi de har trisomi 21? 

Og hvem er du til å sette en grense for hvor lenge et liv skal vare før det er verdt noe? Er et liv som kun varte i 1 år også bortkastet?

 

Du sier at babyen i filmen ser ut til å ha det vondt? Jaha, det ser ikke jeg. Ser du forresten mye smil og glede fra andre "normale" nyfødte? Det er nemmelig ikke særlig normalt.

Det er stor forskjell på trisomi 21 som fosteret er levedyktig, kontra trisomi 13 og 18 som ikke er det. De fleste overlever ikke livet i magen, og du så selv teksten fra legen som beskrev sitt barn, som fikk morfin opptil hver 2 time, i tilfelle du ikke vet, det er mye! Og legen skrev også at på slutten måtte barnet ha morfin for hver gang barnet byttet fang, høres ikke dette ut som at barnet har det vondt? Høres virkelig det koselig ut? At når babyen sluttet og puste så ga de morfin for da pustet barnet igjen? Forstår du ikke hvor mye enorme smerter dette barnet har hatt?

Og jo, et spedbarn på tre måneder viser i aller høyeste grad glede ved å smile og le. Mange spedbarn viser smil allerede få uker etter fødsel!

Legg merke til at jeg ikke sier noe om om det er rett eller galt og få et sånn barn satt til verden selv om man vet at barnet er sykt. For dette er opp til hver enkelt mamma og pappa å ta avgjørelsen på. At du dømmer andre fordi du mener dette er det riktige er dømmende i seg selv, du er ikke noe bedre enn de som mener det er galt. Du må ta dine avgjørelser i livet, som jeg tar mine. Du tar dine avgjørelser på bakgrunn av din bakgrunn, akkurat som jeg gjør på bakgrunn av min. Det vil vel ikke si at noen av oss sitter med en fasit av hva som er riktig for noen andre, gjør det vel?

Anonymous poster hash: 23bd3...59b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra ar babyer automatisk har smerter? Tror du de med downs syndrom også går rundt med smerter hele tiden? Fordi de har trisomi 21? 

Og hvem er du til å sette en grense for hvor lenge et liv skal vare før det er verdt noe? Er et liv som kun varte i 1 år også bortkastet?

 

Du sier at babyen i filmen ser ut til å ha det vondt? Jaha, det ser ikke jeg. Ser du forresten mye smil og glede fra andre "normale" nyfødte? Det er nemmelig ikke særlig normalt.

 

Er du dum? Jeg har da aldri nevnt Downs syndrom her i diskusjonen i det hele tatt. Ikke bland Downs syndrom og sykdom som ikke er forenelig med liv. Det er to vidt forskjellige ting, men det visste du kanskje ikke? 

 

For å svare seriøst: Ja, man ser mye smil (fra ca 3-4 ukers alder), glede og velværeuttrykk i ansiktet på friske babyer. 

 

Jeg lurer fortsatt på hvorfor du ikke svarer på spørsmålene mine. Hva får babyen ut av å bli født når det uansett skal dø? Og som eksemplene dine har vist, har smerter i de få timene eller dagene det lever. Den ene babyen hadde smerter bare av å flyttes fra en person til en annen. Er ikke det barnemishandling så vet ikke jeg! Så kom igjen, du som tydeligvis mener at vi må respektere mennesker som lar barna frivillig utsettes for smerter, vis meg en eneste grunn til hva babyen får ut av det. Jeg har spurt igjen og igjen, men du unngår å svare.

 

Foreløpig er det eneste som har kommet frem i tråden her at det er egoisme, at man vil se barnet sitt, ha minner og oppleve det. Med andre ord, ingen hensyn til den lille som har det vondt oppi alt dette. Bare det å la barnet gjennomgå en fødsel i live synes jeg er grotesk! Den skulle virkelig sluppet det, og heller kun ha opplevd den trygge, varme magen til mor. 

 

Det handler forøvrig ikke om et liv er verdt noe eller ikke. Det handler om det er verdt smertene til babyen. Er det barnets beste å la det bli født, for å leve med slanger, sprøyter, smerter og morfinpåfyll bare for at mor og far skal få oppleve barnet? 

Anonymous poster hash: 76638...1f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne damen valgte annerledes, hun er selv lege og visste nok at hun ikke ville gi babyen smerter og lidelse som flere her tror er tilfelle. http://www.evykristine.com/evykristine.com/Velkommen.html

 

Det er forresten merkelig hvordan du kan linke til denne bloggen som bevis for smertefritt liv. Det står da vitterlig at babyen hadde store smerter og mye vondt, og måtte ha morfin fordi det led. 

Anonymous poster hash: 76638...1f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på trisomi 21 som fosteret er levedyktig, kontra trisomi 13 og 18 som ikke er det. De fleste overlever ikke livet i magen, og du så selv teksten fra legen som beskrev sitt barn, som fikk morfin opptil hver 2 time, i tilfelle du ikke vet, det er mye! Og legen skrev også at på slutten måtte barnet ha morfin for hver gang barnet byttet fang, høres ikke dette ut som at barnet har det vondt? Høres virkelig det koselig ut? At når babyen sluttet og puste så ga de morfin for da pustet barnet igjen? Forstår du ikke hvor mye enorme smerter dette barnet har hatt?

Og jo, et spedbarn på tre måneder viser i aller høyeste grad glede ved å smile og le. Mange spedbarn viser smil allerede få uker etter fødsel!

Legg merke til at jeg ikke sier noe om om det er rett eller galt og få et sånn barn satt til verden selv om man vet at barnet er sykt. For dette er opp til hver enkelt mamma og pappa å ta avgjørelsen på. At du dømmer andre fordi du mener dette er det riktige er dømmende i seg selv, du er ikke noe bedre enn de som mener det er galt. Du må ta dine avgjørelser i livet, som jeg tar mine. Du tar dine avgjørelser på bakgrunn av din bakgrunn, akkurat som jeg gjør på bakgrunn av min. Det vil vel ikke si at noen av oss sitter med en fasit av hva som er riktig for noen andre, gjør det vel?

Anonymous poster hash: 23bd3...59b

Legen som fikk det barnet visste at barnet hadde trisomi, bare så det er sagt. Og jeg syntes alle skal respektere deres valg. DET er poenget mitt her!  Jeg har aldri sagt at dette er noe alle burde velge, jeg har sagt at det er noe man burde tenke nøye gjennom FØR man tar en avgjørelse! Jeg tror kanskje du blander mine uttalelser med flere av de anonyme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er du dum? Jeg har da aldri nevnt Downs syndrom her i diskusjonen i det hele tatt. Ikke bland Downs syndrom og sykdom som ikke er forenelig med liv. Det er to vidt forskjellige ting, men det visste du kanskje ikke? 

 

For å svare seriøst: Ja, man ser mye smil (fra ca 3-4 ukers alder), glede og velværeuttrykk i ansiktet på friske babyer. 

 

Jeg lurer fortsatt på hvorfor du ikke svarer på spørsmålene mine. Hva får babyen ut av å bli født når det uansett skal dø? Og som eksemplene dine har vist, har smerter i de få timene eller dagene det lever. Den ene babyen hadde smerter bare av å flyttes fra en person til en annen. Er ikke det barnemishandling så vet ikke jeg! Så kom igjen, du som tydeligvis mener at vi må respektere mennesker som lar barna frivillig utsettes for smerter, vis meg en eneste grunn til hva babyen får ut av det. Jeg har spurt igjen og igjen, men du unngår å svare.

 

Foreløpig er det eneste som har kommet frem i tråden her at det er egoisme, at man vil se barnet sitt, ha minner og oppleve det. Med andre ord, ingen hensyn til den lille som har det vondt oppi alt dette. Bare det å la barnet gjennomgå en fødsel i live synes jeg er grotesk! Den skulle virkelig sluppet det, og heller kun ha opplevd den trygge, varme magen til mor. 

 

Det handler forøvrig ikke om et liv er verdt noe eller ikke. Det handler om det er verdt smertene til babyen. Er det barnets beste å la det bli født, for å leve med slanger, sprøyter, smerter og morfinpåfyll bare for at mor og far skal få oppleve barnet? 

Anonymous poster hash: 76638...1f4

 

DU spør hva babyene får igjen for det, og jeg sier at det kan man umulig vite. 

Mener du at legen som fikk det barnet er en barnemishandler? Siden de visste at barnet hadde dette syndromet?

Jeg sier ikke at dette er noe man BURDE velge, jeg sier at man skal respektere folk for det de velger, og at det kanskje ikke er så lett å gjøre slutt på svangerskapet dersom man har et håp. 

Mener du altså at man skal tvinges til abort dersom barnet en bærer kanskje bare lever i en måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er forresten merkelig hvordan du kan linke til denne bloggen som bevis for smertefritt liv. Det står da vitterlig at babyen hadde store smerter og mye vondt, og måtte ha morfin fordi det led. 

Anonymous poster hash: 76638...1f4

 

Jeg har ikke sagt at INGEN har smerter, jeg sier at man ikke kan vite det. Ja, denne babyen fikk morfin, og foreldrene tok valget å bære henne frem. Hvem pokker er DU til å rakke ned på de for det valget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du det fra at jeg ønsker en baby ondt? Jeg tror ærlig talt ikke du vet så mye om trisomi og andre syndromer.

Å si det du sier i innlegget over her er rett og slett motbydelig og at flere kan trykke liker på det er horribelt. Så dere mener altså at foreldrene til Evy Kristine og Eliot ØNSKET at de skulle lide og ha det vondt?

Jeg gir opp....... får virkelig ikke håpe noen av dere får barn med spesielle behov, eller barn som blir syke. Eller...... avliving er kanskje noe dere ser på som positivt også....så de ikke skal lide? (ironiflagg her)

For noe tøv. Vi diskuterer å bringe unger som ikke er levedyktig til verden, ikke unger som blir syke når de er født eller som viser seg å være syke uten å kunne forutse det. Men ja, jeg synes folk som bringer babyer som ikke er levedyktige til verden med vilje er direkte onde. Egoist er det siste en god mor burde være. Det er bare direkte slemt, ondt og sier mye om de som velger å være så egoistiske. Jeg kommer aldri til å fatte hvordan noen klarer å påføre så mye smerte på ett uskyldig spedbarn.

Anonymous poster hash: d017c...8e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU spør hva babyene får igjen for det, og jeg sier at det kan man umulig vite. 

Mener du at legen som fikk det barnet er en barnemishandler? Siden de visste at barnet hadde dette syndromet?

Jeg sier ikke at dette er noe man BURDE velge, jeg sier at man skal respektere folk for det de velger, og at det kanskje ikke er så lett å gjøre slutt på svangerskapet dersom man har et håp. 

Mener du altså at man skal tvinges til abort dersom barnet en bærer kanskje bare lever i en måned?

 

Men man vet de vil få det vondt, og at de vil dø. 

 

Og ja, den legen valgte å gjenopplive flere ganger da pusten stoppet. På et barn som hadde store smerter. Det er barnemishandling i mine øyne. 

 

Så nei, jeg respekterer ikke de som tar et slikt valg. Jeg kan aldri forstå hvordan noen kan sette seg selv foran en baby. Jeg vil aldri være viktigere enn at babyen min slipper å ha vondt. 

 

Jeg har ikke sagt at INGEN har smerter, jeg sier at man ikke kan vite det. Ja, denne babyen fikk morfin, og foreldrene tok valget å bære henne frem. Hvem pokker er DU til å rakke ned på de for det valget? 

 

En debattant på et offentlig nettforum, hvor vi faktisk diskuterer offentlige saker. Og i denne saken er jeg helt uenig med deg. Jeg klarer ikke forstå hvorfor man ønsker å la barnet sitt lide, når det kan få slippe mens det fortsatt er i mors mage, hvor det er trygt og godt, og heller bare ha opplevd livet der inne. 

Anonymous poster hash: 76638...1f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos trisomi 18. Mener at det i USA lever flere barn med syndromet, men at vi her i Norge automatisk begynner lindrende behandling når et slikt barn blir født.

Fant et eksempel i farta

http://www.brandonsmt18journey.com/

Eller her

http://www.lifenews.com/2015/02/11/rick-santorums-new-book-features-miracle-daughter-bella-who-has-trisomy-18/

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos trisomi 18. Mener at det i USA lever flere barn med syndromet, men at vi her i Norge automatisk begynner lindrende behandling når et slikt barn blir født.

Fant et eksempel i farta

http://www.brandonsmt18journey.com/

Eller her

http://www.lifenews.com/2015/02/11/rick-santorums-new-book-features-miracle-daughter-bella-who-has-trisomy-18/

Han i første eksempel har mosaikk og ser ikke ut til å være så påvirket av trisomi 21. Er det noen som vet om det ville slått ut på en fostervannsprøve/duotest?

Anonymous poster hash: afce2...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han i første eksempel har mosaikk og ser ikke ut til å være så påvirket av trisomi 21. Er det noen som vet om det ville slått ut på en fostervannsprøve/duotest?

Anonymous poster hash: afce2...d52

Beklager, mente 18.

Anonymous poster hash: afce2...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS!

Jeg valgte å reise til KH for duotest. Den ble Desverre positiv, og jeg lå i kategorien med dårligst odds. Jeg fikk vite dette i uke 12, så hadde kun dager på meg å bestemme meg for hva jeg skulle gjøre.

To alternativer: stole på testen og ta abort, eller la legene i Norge ta fostervannsprøve. Skulle legene ta dette ville vi gå over 12 uker, og det var da ikke sikkert at jeg ville fått innvilget evt abort når vi fikk svaret. Det som også gjorde meg usikker var hvis jeg fikk et annet svar fra Norge - hva skulle jeg da stole på?

Legene i på Ullevål stolte ikke på den danske testen - men kontakter spesialisten på Riksen. Jeg overhørte telefonsamtalen og det var åpenbart at spesialisten på Riksen hadde gd kjennskap til duotesten og mente den var veldig sikker. Gynpå Ullevål likte ikke svaret, men kunne ikke si så mye etter det.

Uansett, Jeg valgte å stole på duotsten og tok abort. Ullvåll tok morkakeprøve etter aborten fikk samme resultat! Jeg er veldig glad for at jeg stolte på meg selv da - og ikke lot meg presse på ullvål.

Anonymous poster hash: f002a...76e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Jeg valgte å reise til KH for duotest. Den ble Desverre positiv, og jeg lå i kategorien med dårligst odds. Jeg fikk vite dette i uke 12, så hadde kun dager på meg å bestemme meg for hva jeg skulle gjøre.

To alternativer: stole på testen og ta abort, eller la legene i Norge ta fostervannsprøve. Skulle legene ta dette ville vi gå over 12 uker, og det var da ikke sikkert at jeg ville fått innvilget evt abort når vi fikk svaret. Det som også gjorde meg usikker var hvis jeg fikk et annet svar fra Norge - hva skulle jeg da stole på?

Legene i på Ullevål stolte ikke på den danske testen - men kontakter spesialisten på Riksen. Jeg overhørte telefonsamtalen og det var åpenbart at spesialisten på Riksen hadde gd kjennskap til duotesten og mente den var veldig sikker. Gynpå Ullevål likte ikke svaret, men kunne ikke si så mye etter det.

Uansett, Jeg valgte å stole på duotsten og tok abort. Ullvåll tok morkakeprøve etter aborten fikk samme resultat! Jeg er veldig glad for at jeg stolte på meg selv da - og ikke lot meg presse på ullvål.

Anonymous poster hash: f002a...76e

Hei!

Mener ikke å spørre og grave, da dette må være tøft for deg. Men jeg lurer på om jeg skal reise dit selv og utføre duotest (harmony test?). Men har ikke hørt noen som har gjort det, og dette er jo ikke akkurat et tema man tar opp heller.. Men ringte dere og bestilte time først? Og kan jeg spørre hvor du var?

Anonymous poster hash: 23bd3...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Mener ikke å spørre og grave, da dette må være tøft for deg. Men jeg lurer på om jeg skal reise dit selv og utføre duotest (harmony test?). Men har ikke hørt noen som har gjort det, og dette er jo ikke akkurat et tema man tar opp heller.. Men ringte dere og bestilte time først? Og kan jeg spørre hvor du var?

Anonymous poster hash: 23bd3...59b

Harmonytest ja 😊

Jeg googlet og fant en artikkel fra DB/VG eller liknende der de listet opp de vanligste stedene vi nordmenn reiste til for å få det utført. Husker ikke hva det heter, men ligger i Nyhavn og dukker opp som en av de mest seriøse på dette.

Jeg kontaktet dem på Mail og fikk svar med en gang. Jeg hadde som nevnt over 'dårlig tid', så jeg fikk time dagen etter. De var veldig behjelpelige og greie 😊 Jeg kommer til å dra dit neste fang også, om jeg er så heldig å bli gravid igjen. *Prøver* 😊

Tøffeste avgjørelsen jeg har måttet ta, det skal sies, men jeg angrer ikke.

Anonymous poster hash: f002a...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mener ikke å spørre og grave, da dette må være tøft for deg. Men jeg lurer på om jeg skal reise dit selv og utføre duotest (harmony test?). Men har ikke hørt noen som har gjort det, og dette er jo ikke akkurat et tema man tar opp heller.. Men ringte dere og bestilte time først? Og kan jeg spørre hvor du var?

Anonymous poster hash: 23bd3...59b

Forresten - fant klinikken. Det er den første dom dukker opp når du googler harmonytest+Danmark http://www.ultralydklinikken.dk/harmony-testen-2.html

Anonymous poster hash: f002a...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten - fant klinikken. Det er den første dom dukker opp når du googler harmonytest+Danmark http://www.ultralydklinikken.dk/harmony-testen-2.html

Anonymous poster hash: f002a...76e

Tusen takk! :)

Var du i uke 10 da du tok testen?

Kan forstå veldig godt at dette var tøft! :(

Anonymous poster hash: 23bd3...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...