Gå til innhold

Avskaffe besøk i kirken før juleferie for elever i skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men er det da skolens oppgave å indoktrinere barna med feiring av Halloween, Lucia og laging av julepynt? Hvordan stiller du deg til at slike skikker blir ukritisk innlemmet i skoletiden uten et snev av kritisk syn på opprinnelse?

De greiene er ren moro. Det er tradisjoner uten noe reelt innhold, og det er ikke noe livssyn eller spesielle livsstilsvalg knyttet til noe av det. Til forskjell fra religiøs opplæring som kulminerer i en serie påbud og forbud og krav til hvordan barnet skal leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ive Lina

De greiene er ren moro. Det er tradisjoner uten noe reelt innhold, og det er ikke noe livssyn eller spesielle livsstilsvalg knyttet til noe av det. Til forskjell fra religiøs opplæring som kulminerer i en serie påbud og forbud og krav til hvordan barnet skal leve.

Da tror jeg ikke du vet hvem Lucia var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg ikke du vet hvem Lucia var.

og det gjør heller ikke flesteparten av førsteklassingene som går i luciatog. hva er problemet? lucia betyr lussekatter og hvite kjoler for barna, gudstjeneste er noe helt annet.

Anonymous poster hash: b1899...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

og det gjør heller ikke flesteparten av førsteklassingene som går i luciatog. hva er problemet? lucia betyr lussekatter og hvite kjoler for barna, gudstjeneste er noe helt annet.

Anonymous poster hash: b1899...302

Og du er et levende eksempel på det å være lite konsekvent. Man nekter barna å delta på religiøse tilstelniner i kirken, men når det er noe som virker litt "nusselig" så kan de få delta. Historien som ligger til grunn for feiringen - Lucia som led martyrdøden for sin kristne tro må vike for eventyr om lussekatter, hvite kjoler og lys i håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er et levende eksempel på det å være lite konsekvent. Man nekter barna å delta på religiøse tilstelniner i kirken, men når det er noe som virker litt "nusselig" så kan de få delta. Historien som ligger til grunn for feiringen - Lucia som led martyrdøden for sin kristne tro må vike for eventyr om lussekatter, hvite kjoler og lys i håret.

helt riktig.

Anonymous poster hash: b1899...302

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er et levende eksempel på det å være lite konsekvent.

Nei, der tar du feil.

Den røde tråden er å se på konsekvensene av indoktrinering. Indoktrinering i favør kristendom = ikke ønskelig. Indoktrinering av at halloween og lucia = kos og fest = uproblematisk.

Det er ikke inkonsekvent, det er konsekvent pragmatisk. Du er bare uenig, men det er noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er et kristent land, og ingen har tatt skade av å delta på èn gudstjeneste i året. Når jeg gikk på ungdomsskolen måtte vi delta på èn gudstjeneste før jul, og det var jo bare koselig. Det er ikke snakk om å tvinge på barna religioner, men heller å lære litt om hvorfor vi feirer jul i Norge, synge sanger osv. Barn med andre religioner har heller ikke vondt av å lære om kristendommen. Norge er tross alt et kristent land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et kristent land, og ingen har tatt skade av å delta på èn gudstjeneste i året. Når jeg gikk på ungdomsskolen måtte vi delta på èn gudstjeneste før jul, og det var jo bare koselig. Det er ikke snakk om å tvinge på barna religioner, men heller å lære litt om hvorfor vi feirer jul i Norge, synge sanger osv. Barn med andre religioner har heller ikke vondt av å lære om kristendommen. Norge er tross alt et kristent land.

Norge er ikke et kristent land.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det gjør heller ikke flesteparten av førsteklassingene som går i luciatog. hva er problemet? lucia betyr lussekatter og hvite kjoler for barna, gudstjeneste er noe helt annet. Anonymous poster hash: b1899...302

Og ekte deltakere i en gudstjeneste, som kommer til kirken for å tjene Gud under en høymesse, ta nattverd og be, er noe helt annet enn passive deltakere på en julemarkering arrangert av skolen i kirkehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De greiene er ren moro. Det er tradisjoner uten noe reelt innhold, og det er ikke noe livssyn eller spesielle livsstilsvalg knyttet til noe av det. Til forskjell fra religiøs opplæring som kulminerer i en serie påbud og forbud og krav til hvordan barnet skal leve.

Ren moro? Mann 42 som ellers er så opptatt av integritet og bakgrunn? Mulig det bare gjelder de ting som du selv synes er hyggelige tradisjoner og "ren moro"?

http://no.wikipedia.org/wiki/Luciadagen

http://no.wikipedia.org/wiki/Allehelgensaften

http://no.wikipedia.org/wiki/Jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren moro? Mann 42 som ellers er så opptatt av integritet og bakgrunn? Mulig det bare gjelder de ting som du selv synes er hyggelige tradisjoner og "ren moro"?

http://no.wikipedia.org/wiki/Luciadagen

http://no.wikipedia.org/wiki/Allehelgensaften

http://no.wikipedia.org/wiki/Jul

Jeg ser dem for hva de er for ungene og hvilken kontekst de blir presentert i. Du kan gjerne gå til røttene og forsøksmessig si noe om hva ting betydde OPPRINNELIG, men det er ikke den konteksten barna møter det når de markerer Luciadagen eller Halloween. Da er det nettopp bare hyggelige tradisjoner og moro.

Jeg tviler sterkt på at barn som går på dørene ved Halloween har noen tanker om å hjelpe de nylig avdøde videre til etterlivet, eller at de tenker at de er mye tryggere når de er utkledd som overnaturlige nå som det er så mange "fra den andre siden" ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Jeg ser dem for hva de er for ungene og hvilken kontekst de blir presentert i. Du kan gjerne gå til røttene og forsøksmessig si noe om hva ting betydde OPPRINNELIG, men det er ikke den konteksten barna møter det når de markerer Luciadagen eller Halloween. Da er det nettopp bare hyggelige tradisjoner og moro.

Jeg tviler sterkt på at barn som går på dørene ved Halloween har noen tanker om å hjelpe de nylig avdøde videre til etterlivet, eller at de tenker at de er mye tryggere når de er utkledd som overnaturlige nå som det er så mange "fra den andre siden" ute og går.

Mine barn har lært om Lucia på skolen, de har vært gjennom historien om martyrdøden hun led helt fra de første årene på barneskolen. Muligens de har hatt dette i barnehagen også - det husker jeg ikke.

Så barn vet veldig godt hvorfor de feirer Lucia og at dagen ikke er en dag som er funnet på fordi barna skal få bake og dele ut Lussekatter. De lærer historien bak og hva som er grunnen til de hvite klærne og bruken av lys i feiringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom Mini hjem fra skolen og sa; du MÅ huske å gi beskjed neste gang det er kirke, slik at jeg slipper da og. :nigo: Var svært happy med å få lov til å spille spill. Dog syns jeg det er rart at de ikke har et opplegg for ungene som ikke skal være med i kirken. Det gir jo tydelige signaler på at det ikke er så nøye hva ungene gjør i skoletiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser dem for hva de er for ungene og hvilken kontekst de blir presentert i. Du kan gjerne gå til røttene og forsøksmessig si noe om hva ting betydde OPPRINNELIG, men det er ikke den konteksten barna møter det når de markerer Luciadagen eller Halloween. Da er det nettopp bare hyggelige tradisjoner og moro.

Jeg tviler sterkt på at barn som går på dørene ved Halloween har noen tanker om å hjelpe de nylig avdøde videre til etterlivet, eller at de tenker at de er mye tryggere når de er utkledd som overnaturlige nå som det er så mange "fra den andre siden" ute og går.

Ikke ulikt DNK sin tilnærming til Bibelen i disse dager hvor man tager det man ønsker og presenterer det med gullpapir og ignorerer det som blir ubehagelig opp mt dagens samfunn ;)

Og poenget ditt var at hvis man tar en tradisjon eller seremoni og ikke bryr seg om hva det egentlig betyr så er det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde valget da jeg var liten også. Vi måtte "melde oss av" gudstjenesten, og ble værende på skolen. Jeg fikk lov å velge selv, allerede fra 1. klasse. Jeg ble med noen år fordi jeg syntes at vinduene var så fine, så jeg satt å kikket på dem.

Det gikk ikke mange år før jeg ønsket å bli igjen på skolen, men det var ikke akkurat mange av oss. En liten håndfull elever i forskjellige aldere. En skole på 350 elever, og vi var under 10 stk som ble igjen. Jeg fikk spørsmål om hvorfor jeg ikke ble med, fikk komentarer om at siden jeg ikke var døpt så hadde jeg ikke noe navn, osv. Ikke heftig mobbing, men noen små stikk nå og da.

På ungdomsskolen fant jeg ut at det var flere som skulle likt å droppe hele gudstjenesten, men ikke turte. Man var jo litt sær når man valgte å skille seg ut på det viset, og på ungdomsskolen vil man ikke skille seg ut på en negativ måte.

Noen sier at man ikke tar skade av denne juletradisjonen, men det kommer helt an på hva man legger i ordet. Jeg ble ikke ødelagt av mine opplevelser, men jeg hadde noen ganske kjipe juleavlsutninger på grunn av det. Jeg hadde forsåvidt valget da, som noen sikkert vil påpeke, men er det rett at et barn skal måtte velge mellom å delta på en gudstjeneste eller å bli sett på som en særing?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og dere har fri fordi det er en HELLIGdag.

Anonymous poster hash: 39c66...2e6

Du trenger vel ikke lege eller sykehusbesøk noen gang da, for du kan vel bare be?

Kirkebesøk er ren idioti og burde bare skje i religiøse privatskoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke ulikt DNK sin tilnærming til Bibelen i disse dager hvor man tager det man ønsker og presenterer det med gullpapir og ignorerer det som blir ubehagelig opp mt dagens samfunn ;)

Jo, ganske ulikt. Fordi Halloween frontes av handelsstanden mtp ren profitt, mens religiøses tilnærming til Bibelen er heterogen, og styrt av et mye mer sammensatt bilde, bl.a et ønske om å kombinere religiøs og kulturell identitet med verdier som ikke krasjer med den delen av omverdenen man ønsker kontakt med, og for kirkelig ansatte, en blanding av dette personlige, med hva som maktpolitisk lønner seg i forhold til posisjonering, og for kirken som helhet, en maktposisjonering i forhold til befolkningen og hvem som vil være klientellet nå og i framtida. Halloween er hverken personlig eller politisk komplekst. Det er penger, og for ungene er det moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en barneskole hvor det er mange muslimske barn, jeg snakket med noen av de og de sa alle at de var misunnelige på oss ikke-muslimer som kunne dra i kirken den dagen vi var. De hadde kjempe lyst å være med, men de får ikke lov. Her på skolen får alle med seg et ark med hjem hvor foreldrene må signere og krysse på "ja" eller "nei" for om at barnet får være med i kirken, la merke til at de eneste som ikke var med i kirken var de muslimske barna, ergo alle foreldrene til de ikke-muslimske mente at det var greit at deres barn var med i kirken. En sånn lapp sendes ut hver gang så foreldrene kan velge hver gang.

Jeg er ikke kristen men det er en kjempe koselig tradisjon, stemningen, barna som synger og har juleforestilling.



Anonymous poster hash: 49930...6bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jo, ganske ulikt. Fordi Halloween frontes av handelsstanden mtp ren profitt, mens religiøses tilnærming til Bibelen er heterogen, og styrt av et mye mer sammensatt bilde, bl.a et ønske om å kombinere religiøs og kulturell identitet med verdier som ikke krasjer med den delen av omverdenen man ønsker kontakt med, og for kirkelig ansatte, en blanding av dette personlige, med hva som maktpolitisk lønner seg i forhold til posisjonering, og for kirken som helhet, en maktposisjonering i forhold til befolkningen og hvem som vil være klientellet nå og i framtida. Halloween er hverken personlig eller politisk komplekst. Det er penger, og for ungene er det moro.

Excactly! Man tager det man haver og lager gull av det! Enhver dust med evne til å lese vet at både halloween og jul er av en opprinnelse til andre guder enn - javel den jeg har - men hvorfor gjør det dere bedre enn meg? Fordi dere er mindre bevisst hva dere tilber eller ford dere er så skråsikker på at ingen guder eksisterer så derfor er det ok?

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Excactly! Man tager det man haver og lager gull av det! Enhver dust med evne til å lese vet at både halloween og jul er av en opprinnelse til andre guder enn - javel den jeg har - men hvorfor gjør det dere bedre enn meg?

Nå switchet du tema. Jeg vet ikke hva jeg har skrevet som kan tolkes som at det er en slags konkurranse om å være et best mulig menneske. Jeg syns så absolutt inkonsekvente religiøse er å foretrekke, fordi det vitner om noen som i mindre grad er bundet fast til religion, og er mer bundet til fordeler og menneskene rundt seg. Det samme ser jeg når det gjelder å ha omgang med veldig rettskaffne mennesker vs folk som er mer romslige og tolerante. Alle sånne forbindelser mellom etablerte sannheter og sosiale leveregler som forutsetning for omgang er høyst problematiske. I et venne og familieperspektiv, reduserer man kompatibiliteten, og øker konfliktpotensialet, jo trangere rammer man har for hva andre kan få av syn på ting og tang. Politisk er det svært betent, når fysiske sammenhenger i verden rundt oss, ikke kan utforskes med minst mulig bias, fordi kulturelle konstruksjoner forteller hva slags svar man må komme fram til for at det skal være akseptabelt. Det er grunnfjellet i ideologier og religioner. Det er ganske forferdelig.

Endret av MaxiMelisma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...