Gå til innhold

HVA ER KORSTOG?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva var det du sa nå, egentlig? :klo:

tl;dr

Du ville selv ha godt av å google og lese om den spanske inkvisisjonen.

Anonymous poster hash: 8d44f...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artig formulering om MUSLIMSKE korstog. Bare av den grunn klarer jeg ikke å ta det helt på alvor. Det blir liksom litt for pottit.

Så fordi det står muslimsk korstog istedetfor muslimsk jihad så overser du glatt all informasjonen om islamske angrepskriger mot hundrevis av nasjoner i hundrevis av år i begge artiklene og i videon som illustrerer islamsk ekspansjon i kristne land? jaja da vet jeg hvertfall hvem man ikke kan ta seriøst i fremtidige debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi det står muslimsk korstog istedetfor muslimsk jihad så overser du glatt all informasjonen om islamske angrepskriger mot hundrevis av nasjoner i hundrevis av år i begge artiklene og i videon som illustrerer islamsk ekspansjon i kristne land? jaja da vet jeg hvertfall hvem man ikke kan ta seriøst i fremtidige debatter.

Jeg klarer ikke å ta en person som ikke mestrer den grunnleggende terminologien helt på alvor. Jeg er fullstendig klar over at muslimene ekspanderte kraftig frem mot begynnelsen av 1100-tallet og at store deler av Europa lå lenge under maurisk styre. Det er ikke akkurat noe nytt.

Det rettferdiggjør imidlertid ikke korstogene, og det gjør ikke korstogene til noen forsvarskrig, heller. Jeg forklarte kort hvorfor i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble hyllet og opphøyet i det høyeste i den nordlige delen av Europa (av protestantene) men fordømt av katolikkene (som blant annet inkluderer spanjolene på den tiden).

Men boken ble fordømt av den katolske kirke i 1490 og i det hele gjennomgående ignorert av inkvisisjonen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Heksehammeren

Tror du også kunne ha godt av å lese litt om den spanske inkvisisjonen. De verste var ikke dem, det var vi! ;)

Anonymous poster hash: 8d44f...ba3

Vennligst hold meg utenfor. Jeg er ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst hold meg utenfor. Jeg er ateist.

Hold deg selv utenfor hvis du ikke vil diskutere. Jeg kjører mercedes.

Anonymous poster hash: 8d44f...ba3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg selv utenfor hvis du ikke vil diskutere. Jeg kjører mercedes.

Anonymous poster hash: 8d44f...ba3

:skratte:

Good one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tror at jeg ikke visste hva jeg gjorde der? Men det gjorde jeg. Muslimske svin på skogen er enda verre enn ordinære svin på skogen, så det var med fullt overlegg at jeg brukte det uttrykket.

Vi snakker om sus scrofa domesticus her, gjør vi ikke?

For da lurer jeg på hvordan du får sjekket om de har en religiøs overbevisning eller ikke.

Og hvorfor er de i tilfelle verre enn andre svin?

Tenk om de ikke er ille i det hele tatt?

Så vidt jeg vet er svin hyggelige dyr...

Hvis ikke de er villsvin, da. De kan visst være ganske uforutsigbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om sus scrofa domesticus her, gjør vi ikke?

For da lurer jeg på hvordan du får sjekket om de har en religiøs overbevisning eller ikke.

Og hvorfor er de i tilfelle verre enn andre svin?

Tenk om de ikke er ille i det hele tatt?

Så vidt jeg vet er svin hyggelige dyr...

Hvis ikke de er villsvin, da. De kan visst være ganske uforutsigbare.

Villsvin er ikke å spøke med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg selv utenfor hvis du ikke vil diskutere. Jeg kjører mercedes.

Anonymous poster hash: 8d44f...ba3

Hvis du mener at dere mercedes-eiere er eller var verre enn inkvisisjonen, så gjerne for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at dere mercedes-eiere er eller var verre enn inkvisisjonen, så gjerne for meg.

Men da må du samtidig mene at ateister er verre enn inkvisisjonen. ;)

Anonymous poster hash: 8d44f...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du samtidig mene at ateister er verre enn inkvisisjonen. ;)

Anonymous poster hash: 8d44f...ba3

Nei, slett ikke, og på ingen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heksehammeren ble da i en periode brukt i stor utstrekning, riktignok fortrinnsvis av den verdslige makt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Heksehammeren

Jo. ;)

Anonymous poster hash: 8d44f...ba3

Og middelalderens verdslige makt var ateister? LOL. ROFLMAO!

Hvilket er utlagt "Rolling on floor laughing my ass off!"

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

Huh? Skal det ikke være minst 300 ord, eller noe sånt? Kildehenvisninger? Anyway, nettet er fullt av info om korstogene. Google crusades, TS, så skal du se det kommer seg. Hvis du vil imponere læreren kan du ta med litt om hvordan korstogene fortonet seg fra den gjengse muslims side og hvilket bilde det gav dem av Vesten i deres kulturelle hukommelse. En av de VERSTE blemmene George W Bush gjorde var å omtale seg selv som en "Crusader". Jeg tror han mente å si at han var en mann av sterk overbevisning og med gode kristne verdier, men for mange muslimer hørtes det nok mer ut som "hellig kriger som hater muslimer", og det lover ikke godt når USA's president annonserer sin intensjon om å drepe alle verdens muslimer for åpen mikrofon.

Artig!

Såg denne tråden no og forstår at ein av mine elevar tydlegvis har lese denne tråden eller skive den sjølv. No skjønar eg kor han fekk det frå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaa, jeg hadde faktisk om korstogene på tidlig 1000-tallet i timen idag. De kristne slaktet over 3000 muslimer i Jerusalem, Al-Qaida slaktet nesten 3000 stk i 9/11. Er det fælt å kalle det karma?



Anonymous poster hash: 4e0a0...680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Den spanske inkvisasjonen var faktisk ikke så uhyggelig som ryktene skal ha det til. Det vi drev med i Norge var langt mye verre. Protestantene var langt verre i sin jakt på hekser osv enn katolikkene var. Ble du anklaget for hekseri av noen og derfor ført frem for inkvisisjonen trengte du bare bekjenne din tro til Jesus så ble du satt fra. Ble du anklaget for noe som helst under Henrik den VIIIs tid i Storbritannia så var det den velkjente hjerter-dronningens refreng som rang høyt, "off with his head!". Inkvisisjonen baserte seg på den gamle romerretten. Så det var ingen tortur der i gården. Til forskjell fra her i Norge. Eller i særs, til forskjell fra Tyskland.

Så hvorfor dette inntrykket av den spanske inkvisisjonen som noe horribelt og virkelig grusomt? Husk på at vi under lang tid var et protestantisk samfunn, sammen med store deler av Europa for øvrig. Alt det grusomme vi gjorde gikk i glemmeboken mens alt det fæle de katolske gjorde ble fremhevet.

Uansett, du kunne selv ha godt av å google den spanske inkvisisjonen og lære deg noe nytt! Det er et spennende tema!

Anonymous poster hash: 8d44f...ba3

Du vet den spanske inkvisisjonen ikke er den samme som pave inkvisisjonen.

Den spanske inkvisisjonen var laget for en grunn, finne og overbevise/straffe jøder.

Det ble bestemt at Jøder ikke fikk være i spania,(noe de hadde når morene styrte) Jøder fikk 2 valg, konvertere til katolisismen eller stikke av, de som stakk av dro hovedsaklig til Tyrkia, de som ble og konvertere ble så etterforsket, trodde kirken at konverteringa ikke var genuin, ble du og din familie torturert.

Så den spanske inkvisisjonen ble laget av ren anti semitime, senere ble den ekspandert til å ta alle kongen/kirken ikke likte. Og den varte langt ut på 1800tallet.

Korstog er også langt mer enn bare helliglandet, det var korstog for å "frigjøre" spania fra morene, og et i Baltikum mot hedniske prøysere og litauere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...