Gå til innhold

Kvinner som levde for 100-200 år siden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hørtes utrolig merkelig ut. De fleste damer som er 70 i dag, har vært i arbeid utenfor hjemmet, selv om de kanskje hadde noen år hjemme når barna var små.

Du har vel kanskje forvekslet dette med at noen syntes at det var fint at de hadde tid til barna? Sannheten er dessverre at den generasjonen brukte mindre tid på barna, enn hva vi gjør i dag. Ungene ble stort sett jagd ut av huset for å leke, slik at mor fikk gjort husarbeidet. De store barna passet de små.

Min eldgamle farmor som ville vært 112 år om hun hadde levd, tok utdannelse og var yrkesaktiv det meste av livet og var sjeleglad for det. Min oldefar var en ivrig tilhenger av at kvinner skulle ha utdannelse og ha mulighet til gode stillinger og sparte opp penger slik at hun kunne ta en utdannelse.

Mormor, som ville vært over 90 har så lenge jeg husket syntes at folk skulle gjøre det de har evner til og hadde utdannelse. Hun var sjeleglad for at barna tok utdannelse slik at de kunne være selvstendige, da hun sårt hadde merket hvor mye bedre hennes situasjon ville vært da hun ble nødt til å forlate min morfar og hadde lite barn og ett under veis. - da ble det å jobbe for kost og losji. Det hjalp henne ikke stort at hun hadde utdannelse i søm.

Oldemødrene mine hadde stort sett også noe utdannelse og jobbet med andre ting i tillegg til huset og gården.

Imponerende.

Jeg jobber i eldreomsorgen, de aller fleste pasientene våre er kvinner 75-100 år. Et fåtall av disse har vært yrkesaktive. De aller fleste har vært husmødre. De få som har jobbet har stort sett vasket hos noen. Noen ytterst får har jobbet innen butikk ol. Og det har blitt noen pasienter med årene ;)

Vi begynner å se en endring med de yngste pasientene våre nå, som har yrkeserfaring og kanskje litt utdanning, og det er jo spennende.

Anonymous poster hash: 7c916...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle damene jeg vet om mellom 70-85 år har jobbet på en eller annen måte. De fleste som ufaglært innen helse, renhold og storkjøkken. Selvfølgelig med varierende stiilingsprosent (alle som en var hjemmeværende mens barna var veldig små).

Kanskje det kommer ann på hvor man bor? Jeg kommer fra et område med veldig mange tilflyttere fra resten av landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kvinner idag er virkelig utakknemlige, ondskapsfulle og griske. Stakkars menn som får slite med oss. :ironi::bond:

Det er dere, men menn har også utviklet seg den veien.

Det har mere med at utviklingen har gått mot større grad av selvrealisering enn samfunnsrealisering. I det bildet er alt med samliv blitt mye mer komplisert. Og det er naturlig nok slitsomt, og mere slitsomt for den som har sett rollen sin endre seg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og barna hadde det bedre også. De lekte ute, de klatret, akte på rumpa, satt ikke flere timer i ro på tv eller data. De var mindre urolige, mindre stresset og mindre psykisk syke. I dag får jo nesten hvert 3.barn en diagnose, enten adhd, add, autisme, konsen trasjonsvanser, lærevansker osv. De hadde det litt før og, men ikke så mye nå. Data, ipad, mobil og lite aktvitet må få skylda, ergo halvfabrikata mat. Før i tiden hadde kvinnene tid til å lage middagen fra bunn av. Poteter, gulrot, kålrabi, fisk, rent kjøtt rett fra slakteri. Uten tilsetningsstoffer i mat. Mye er bra i dag, men MYE MYE var bedre før og. I dag skiller folk seg over en lav sko pga da belønnes kvinnen med flere tusen kr i mnd. DET fikk de ikke før og måtte jobbe sammen for forholdet. Jeg skulle ønske vi haddet det litt slik det var før i tiden. Tror alle barn hadde det bedre før med en tilstedeværende mor som hadde tid til dem. Anonymous poster hash: fd994...4ed

Det at kvinner får mange tusen kroner hver måned som du sier, det har eksistert i noen tusen år. I alle gamle samfunn fikk kvinnens familie gaver fra mannens familie og kvinnen fikk ting som gull,oljer og annet av verdi.

I dagens midtøsten er det mange enker som har gull. De får det i gaver så når de er alene og har ingen jobb/utdannelse, så har de fremdeles noe å bruke som betalingsmiddel, i tillegg til alle barna og barnebarna som kan hjelp henne.

Det at kvinner får "støtte"ble vedtatt i Norge for å sikre kvinner, egentlig så bør den ut av regelverket, og ikke gjelde for kvinner som tjener så og så mye, men å si at det er noe nytt,det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge eldre damer på 70-90 år som jeg har pratet med var alt bedre i gamle dager nå kvinner holdt seg på kjøkkenet hvor de hørte hjemme samt, tok seg av husarbeid og barna.

Det er ingen tvil om at likestillinga har ført til mange havarerte forhold, iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at likestillinga har ført til mange havarerte forhold, iallefall.

Det blir litt som å si at bedre helse har ført til at flere gamle er deprimerte.

Likestilling har endret naturen og funksjonen av forhold. I den sammenhengen har konsekvensen "havarert forhold" skiftet skiftet innhold og verdi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er synd på barna. Og det er synd på kvinnene, de føder barn, men de skal ikke få lov til å være med dem selv, 10 timer hver dag skal de være i et hus med 30-200 andre barn. Hva kan man kalle slikt???

De bor i insitusjoner hele livet da, kun fra de er 11 år de slipper `løs` før de må tilbake igjen som 75-95 åringe på sykehjem. Nei, dette er bare trist blitt.



Anonymous poster hash: fd994...4ed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så meget. Du har totalt missforstått poenget.

Anonymous poster hash: f5ac5...e18

Ja, hva var poenget med denne tråden? En historietime? Eller enda en tråd om dette utslitte "kvinner-får-alt-gratis"- pisset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg personlig litt usikker på om ting er bedre nå enn det var før pc revolusjonen. husker fra jeg var liten av for bare 20 år siden så var alle langt mer sosiale, familier var mer knyttet, barn var ute og lekte til alle døgnets tider.

jeg tror facebook, ipads, twitter, instagram, pc spill og all allskens sosiale medier har begrenset menneskets livsutfoldelse.

Det var plenty av ensomme folk før Internet revolusjonen også. Men da var de totalt isolert, de hadde ingen underholdning annet enn TV eller før det bøker, de kunne ikke finne arrangementer eller aktiviteter de kunne være med på med mindre det ble annonsert på nærbutikken eller i avisa og de kunne ikke ta kontakt med ukjente folk eller gamle kjente over Internet.

De som var ensomme i gamle dager hadde det nok mye verre enn i dag.

Anonymous poster hash: 97786...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var plenty av ensomme folk før Internet revolusjonen også. Men da var de totalt isolert, de hadde ingen underholdning annet enn TV eller før det bøker, de kunne ikke finne arrangementer eller aktiviteter de kunne være med på med mindre det ble annonsert på nærbutikken eller i avisa og de kunne ikke ta kontakt med ukjente folk eller gamle kjente over Internet.

De som var ensomme i gamle dager hadde det nok mye verre enn i dag.

Anonymous poster hash: 97786...a17

ja det er nok sant. vi ensomme uten andre mennesker i våre liv har jo heldigvis nå steder hvor vi kan få viss form for sosial kontakt. som f.eks kvinneguiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og barna hadde det bedre også. De lekte ute, de klatret, akte på rumpa, satt ikke flere timer i ro på tv eller data. De var mindre urolige, mindre stresset og mindre psykisk syke. I dag får jo nesten hvert 3.barn en diagnose, enten adhd, add, autisme, konsen trasjonsvanser, lærevansker osv. De hadde det litt før og, men ikke så mye nå. Data, ipad, mobil og lite aktvitet må få skylda, ergo halvfabrikata mat.

Anonymous poster hash: fd994...4ed

  • Kiting
  • Snowboard
  • Paragliding
  • Twintip ski
  • Preparerte og gode alpintanlegg tilgjengelig for alle både prismessig og plasseringsmessig
  • Downhil sykling
  • Motocross, Trial, og FMX
  • Innendørs og utendørs klatring tilgjengelig for alle
  • Treningssentere tilgjengelig for alle
  • og masse masse mer

Det er mye flere fysiske aktiviteter i dag enn det var for bare få år siden. Og masse aktiviteter som var eksklusivt og reservert for de få heldige er i dag tilgjengelig og billig nok for alle å drive med.

Mulighetene i dag er MYE større enn tidligere. Man gikk nok fort lei av å gå på flata i tung uprepparert snø med langrennsski av tre uten smøring. Romantiseringen av "gode gamle dager" er for det aller meste feil, og er basert på menneskers selektive hukommelse hvor vi helst husker bra ting og gjerne husker det som enda bedre enn det egentlig var. Jeg kan f.eks godt lengte tilbake til gamle klassiske PC spill som Tetris og Packman, men når jeg var i den tiden var nok realiteten at jeg mye heller ville ha spilt noe mer moderne.

Anonymous poster hash: 97786...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...